Twee weken geleden toonden we een battle tussen de Nissan GT-R en de 911 Turbo op Tsukuba. Nu de gemoederen weer wat bedaard zijn stoken we het vuurtje weer op met een nieuwe videoreview vanaf Tsukuba. Dit keer doen behalve de GT-R en de Turbo ook een Porsche 911 GT3, Lamborghini Gallardo SL en een Honda NSX-R mee.
Het Best Motoring-filmpje zal wederom garant staan voor heftige discussies. Want wordt de 911 Turbo wel net zo hard doorgetrapt als zijn Japanse rivalen? Uw mening graag. (via Motor Authority)
GeoBem007 zegt
Ben gestopt met zien op 5min50. Onmogelijk dat die Skyline zo snel alle 4 de auto’s ownt.
jos zegt
geloof ik niets van, de rest reed gewoon te traag
Incognito zegt
Vind het ook redelijk sterk. Met die SL en GT-R wordt wel goed gas gegeven, die NSX-R ook.
Floris zegt
Die NSX-R is volgens het filmpje 2 seconden sneller dan de 997 Turbo. Dat lijkt me een beetje stug eerlijk gezegd.
Carl911 zegt
Slechte coureur in de 997T, kunt beter 1 coureur alle auto’s apart laten testen..
Armada zegt
Laten we maar wachten totdat the Stig erin heeft gereden.
Wouter zegt
Als ge hammilton in de porsche zou zetten en Sato in de GT-R zou de porsche winnen.
Het hangt er dus vanaf welke bestuurders ze in de autos hebben gezet, immers die gallardo neemt die ene haarspeld wel heel breed.
Ze hebben gewoon de beste in de GT-R gezet en wa amateurs in de andere auto’s.
KevinK zegt
tja…
verschillende drivers, hoeveel tijd hebben ze gehad om de auto te leren kennen, noem maar op.
Het zal iig altijd voor heeeeeeeeerlijke discussies zorgen.
En de GTR wint trouwens niet hoor… misschien toch af moeten kijken.
En het is en blijft een ongelovelijk prachtige bak met een knap staaltje techniek, en in het rood is hij nog niet eens zo verkeerd.
Doe mij die maar!
Incognito zegt
Wouter, volgens mij kan je niet wachten tot je in de polonaise staat volgende week he?
Lampuhkap zegt
vind dit wel redelijk vaag, die GT-R zal vast wel snel wezen,maar zo erg dat kan niet echt lijkt me. De GT3 valt hier gewoon vies tegen. Dr word hard getrapt met die bakken dat wel, die SL in de laatste ronde echt bizar gewoon! Die 1 na laatste bocht, het is zoo mooi on te zien hoeveel strakkere lijnen dat ie rijd :) heerlijk :)
Thibaut zegt
Wtf? De Gallardo wordt eerst zo simpel ingehaald door de GT-R om dan vervolgens helemaal terug te klimmen en te winnen?
Wouter zegt
Op papier is de GT-R sneller dan de 977 Turbo (een fractie sneller…) beetje lomp filmpje…is pratisch onmogelijk dat die GT-R zo hard langs de 911 GT3 en 977 Turbo knalt!! Redelijk aan te nemen de die Porsche’s niet echt doorreden!
auto-gek zegt
GeoBem007 @ kijk het filmpje nog maar ff af………
Maar voor je geld heb je wel een super Nissan! (blijft een nissan:( )
Frari zegt
Stinkt naar sushi dit filmpje.
Volvo_440_turbo zegt
Over die rondetijden, ik heb hier, weliswaar een oude test, liggen waarbij de NSX porsches op seconden rijdt, ik heb het er al over gehad.
Remember dat de NSX mede door Ayrton Senna is ontworpen he…
the bugcollector zegt
die gast in die Nissan weet gewoon dat ie Hari-Kiri moet plegen als ie als laatste eindigt :)
Wally zegt
Wat een luckers, mogen racen met die heerlijke machines :) Terechte winnaar die gallardo superlegera!
Die nissan is geweldig, blijft enkel afwachten hoe betrouwbaar deze is?
verm zegt
Ik denk dat de resultaten redelijk geloofwaardig kunnen genoemd worden.
Ik ben het ermee eens dat ze de wagens eens moeten testen met 1 coureur, toch geloof ik in dezelfde uislag. Het verschil met de GT3 verwacht ik wel kleiner.
Freekie zegt
Waarom geeft men in die NSX wel tussengas en in de Porsche niet tijdens het terug schakelen. Zegt genoeg lijkt mij..
Heyhuub zegt
Ze hadden gewoon R-banden onder die Porsches moeten gooien net als bij de andere drie. Dan waren ze meteen een stuk competatiever, maar dan zou de NSX-R wel nogal zoek gereden worden.
GeoBem007 zegt
Ja, had direct na mijn post toch de neiging verder te zien :D Nuja, de SL is wel lichter en krachtiger dan de GTR, dus het is nogal logisch dat ie wint.
Ook zit je met die verschillende versnellingsbakken hé. NSX-R & GT3 met manuele bak, SL & Turbo met e-Gear & Tiptronic en dan nog de GTR met een Dual Clutch..
Ook doen alle autos een rondje met rondetijden en snelheden (waarbij de Turbo een top haalt van bijna 190 en de rest maar rond de 180 blijft hangen!!) buiten de GTR..
Markus zegt
Het blijft een moment opname. In de Formule 1 wint ook niet altijd dezelfde auto. De coureur, het circuit, het weer… zorgen telkens voor andere resultaten, en dat zou met deze auto’s waarschijnlijk niet veel anders zijn. Maar het is wel een mooi filmpje, geweldig hoe ze dit soort auto’s de sporen geven!
Markus zegt
@ Frari en the bugcollector: hahaha! Het gepraat dat sommige coureurs inhouden lijkt me echt onzin… het zijn coureurs! Denk je nu echt dat die alleen maar bezig zijn met Japanse auto’s promoten, dat ze geen gas geven als ze niet in een Jap zitten? Wat een onzin.
Stijn zegt
@Volvo_440_turbo
Dat mensen weer niet beginnen over Senna en de NSX hé, dan zijn alle moderne Ferrari’s ook door Schumi op punt gesteld. Senna heeft er enkele keren mee gereden en goed bevonden, maar meer was zijn bijdrage heus niet. Mensen als Paul Frère (die de banden voor de NSX heeft helpen ontwikkelen) dat zijn de mannen achter de NSX niet Senna!
Danger zegt
Leuk dat die Porsche Turbo verliest :D
-edit: ja nou!-
Incognito zegt
@ Patrick
Lijkt me zo onverstandig. Aangezien dit een platform is waar technische hoogstandjes als een Bugatti Veyron wel gewaardeerd worden. Een platform waar gelachen wordt om een topic als deze en niet op kinderachtig slechte wijze met afgunst over de eigenaar geraaskalt wordt. Daar hoor jij niet thuis, Mr. Klaagcultuur.
Incognito zegt
Wow, ik ben verkeerd afgeslagen.
ferrenzi206 zegt
Ja dit is heel duidelijk, weeral eens proberen de chinezen de feiten te verdraaien.
Ik wacht ook liever af tot dat Tiff ermee heeft gereden en dan kunnen we eindelijk gaan weten of deze auto egt ‘zoveel’ beter is als porsche en dergelijke noem maar op. Chinezen zijn niet te vertrouwen dat hoor je mij zeggen!
bramwillemse zegt
tsja, niet echt overtuigend, maar wel leuk om naar te luisteren / kijken. Ik was al verbaasd toen de gallardo in het begin achteraan reed, verbaasd me niets dat deze auto de andere auto’s uiteindleijk verslaat.
Een echte graadmeter voor performance is het niet, maar vermakelijk wel :)
the bugcollector zegt
@markus
Was bedoelt met een knipoog, ben wel pro-japan ofzo.
FabianVTR16V zegt
@Freekie
Misschien omdat de anderen een automaat hebben ?
– Porsche Turbo heeft een automaat (tiptronic)
– GTR heeft een Dual Clutch (DSG) bak
– Gallardo heeft een automaat (E-Gear)
En bij de GT3 geven ze trouwens wel tussengas ;)
smoke zegt
@ Incognito
Kan de beste overkomen. Koop een TomTom, zijn de trouwe lezers ook blij.
Antoon zegt
HAHAHA moet wel lachen om al die mensen die het niet kunnen hebben dat die porsches niet winnen.
Kijk om te beginnen maar is naar de onbalans en de ongelofelijk lange schakelmomenten in de 911 Turbo. Daar kunnen de coureurs niks aan doen.
Dat de NSX-R 280 pk heeft volgens het boekje, omdat dat een gentlemens agreement is, betekent natuurlijk niet dat ie dat ook daadwerkelijk onder de kap heeft. Bovendien heb ik al meer filmpjes gezien van een snellere NSX-R. Kijk maar naar hoe die machine toeren draait!
Alle coureurs rijden in het Super-GT kampioenschap dus ik neem aan dat ze allemaal een stukje kunnen sturen. Ze zullen idd niet allemaal even goed zijn, maar verklaard dat zon groot verschil?
@ Freekie: ik weet het niet, maar ik zie in de GT3 ook gewoon tussengas bij het terugschakelen.
KevinK zegt
@ ferrenzi206
“Chinezen zijn niet te vertrouwen dat hoor je mij zeggen!”
hahaha…. ja dat zijn chinezen ja… chinezen mochten willen dat ze zulke auto’s ontwikkelden!
HJ zegt
Ik denk dat die Japanners gewoon niet goed bij het gaspedaal kunnen in die Westerse auto’s. Die Japanse auto’s zijn gemaakt op korte beentjes :P
verm zegt
@ Antoon, volledig met je eens.
Porsche werkt nog altijd met een moeilijk concept, motor bovenop de achterwielen. Dit zorgt voor moeilijke stabiliteit!
Ik vind Porsche geweldige wagens en ze zullen mss leuker zijn om in te rijden, maar daarom zijn ze niet de beste/snelste wagens op het circuit.
Heyhuub zegt
http://www.youtube.com/watch?v=7esnQkBIdyw
ZIe hier wat er gebeurd als de GT3 vergelijkbare banden als de NSX-r heeft.
De 2 Porsches die hier tegen de GT-R moesten hadden geen R-spec banden terwijl de andere 3 dat dus wel hebben.
So duits zegt
Wat mij opvalt is dat die gt-r zoveel kortere remweg heeft, vind dit moeilijk te geloven met het extreem hoge gewicht. De banden die eronder liggen zijn niet ineens een stuk specialer dan bij de rest toch?
sjaak1234 zegt
Dat best motering is altijd al een vage nepzooi geweest, zoals al die japanese autofilmpjes. Je ziet altijd de meest onmogelijke resultaten terwijl als je bv naar laptimes van de ring kijkt je weet dat er gewoon geen k*t van klopt. Bij best motering zouden ze het nog voor elkaar kunnen krijgen op een mitshubishi colt net aan van een 997 te laten verliezen op 0,5sec achterstand ofzo….
Gizzer zegt
Ja lijkt me inderdaad nogal een banden aangelegenheid hier. Tevens zie ik de porsches nooit een moment onstabiel oid met aanremmen en bochten, dit duidt voor mij op niet vol doorrijden. Ben zelf enorme GTR fan, maar zou wel graag willen zien dat Best Motoring eens wat representatievere filmpjes maakt. Op deze manier proberen te bewijzen dat de GTR beter (is) of (zou zijn), heeft volgens mij geen nut.
Markus zegt
@ bugcollector: no offense, ik vond je harikiri grapje wel geslaagd… de rest van het comment was algemeen.
masta zegt
die chauffeurs zijn prutsers, porsche ruled! dit wordt hier bewezen http://www.youtube.com/watch?v=CJR2tvQF88E&NR=1
-edit: yada yada-
rider zegt
lijkt me sterk dat dit filmpje wel helemaal objectief is. laat dit nog een keertje doen maar dan door een onafhankelijke blad of programma. Bv het programma Top Gear (engels) en het blad Sport Auto (duits) om maar wat te noemen. Geheid dat het eindresultaat er heel anders uit gaat zien. Ik geloof best dat die nissan bizar snel is maar of hij dit opgetrommeld geweld ook de baas is lijkt me sterk.
melvin zegt
lijkt me wel duidelijk dat de porsches slap gereden worden. het schrijnendste voorbeeld is toch wel dat een nsx met 280 pk een g11 turbo met 480pk voorbij komt. Lijkt mij onmogelijk ook al is de nsx mede-ontworpen door senna. Ik wacht wel tot een vergelijkende test van topgear. altijd nog minder bevooroordeeld dan hier.
CooperS-lightningblue zegt
Mooi om te zien. Ook leuk dat die Jappen zo verzot zijn op het verslaan van Europese supercars.
Ik sta er niet van te kijken dat die Porsche Turbo aan alle kanten word ingehaald. Dat is gewoon geen auto voor op het circuit. Al die auto’s hebben van die motoren die graag hoog in de toeren gejaagd worden. De Porsche Turbo is meer een koppel-motor (vroeger schakelen), niet ideaal voor op zo’n bochtig circuit.
Of zit ik nou helemaal scheef te denken?! ;)
fr@nk01 zegt
Lachen met sommigen van jullie :-)
De GT-R speelt met z’n maatjes!
er bestaat momenteel geen brutere bak dan die Nissan.
Vandaar ook dat zelfs Toyota en Honda nog even terug zijn bij de motordokter, want beiden willen geen 2e viool spelen!
Maar dat ’t een enorme strijd wordt tussen deze 3 Giganten, kun je genoegzaam op rekenen.
Ook de Audi R8 had geen schijn van kans tegen de Terminator GT-R(ondanks dat die, op dubieuze wijze want ze konden simpelweg niet kiezen , niet als winnaar werd aangewezen).
Bij Top Gear denken ze dat de Bugatti Veyron zelfs geklopt zal worden door die ’technisch meesterstuk’ GT-R!
.
nuchtere holllander zegt
jongens wat is dat nou voor n gelul dat de porsches niet zouden doorrijden??tuurlijk rijden die door,t zijn allemaal coureurs he,die gt r is gewoon pijlsnel,de gallardo haalt em alleen in op de rechte stukken met uitaccelereren,qua bochten en weggedrag is de gt r beter en sneller,of zijn we vergeten hoe goed en snel de vorige gt r reeks was?heeft niet voor niets weet niet hoeveel kampioenschappen op z’n naam geschreven,en oja,om ff niet te vergeten,die nsx,wint t op t laatst gewoon van n gloednieuwe porsche!(wanneer werd die wagen ook alweer ontworpen??)geen afgang voor de porsche,maar wel vet voor de nsx!
Turbopaultje zegt
Zeer dubieus filmmateriaal……… Die Gallo rijdt alles aan gort, da´s op zich niet dubieus. Maar dat een GT3 zo afgehaakt wordt……….. daar klopt echt iets niet :roll:
fr@nk01 zegt
Trouwens de enigen ter wereld -Veyron cq GT-R- met een zgn ‘DSG’ !
Jorden zegt
Iedereen (alle bladen en andere media) hebben het er over dat die Nissan GT-R “DE” concurrent is van de 911. Want hij is sneller en beter en blablabla….
Maar snappen ze dan echt niet dat het publiek dat voor een 911 kiest het voor het imago doet. Een imago dat in 30 jaar tijd is opgebouwd. Het statische symbool der symbolen van de sportauto’s en het luxueuze voorkomen van “ik heb het gemaakt in het leven”???
Dat zijn mensen die niet in zo’n weinig zeggende “playstation achtige” auto stappen of laat staan, een nissan boven een porsche verkiezen?
Er komt wel wat meer bij kijken dan een hoop pk’s en fijn stuurgedrag.
RA999 zegt
@fr@nk01
Zo, jij komt objectief over ;)
Wat bedoel je trouwens met je laatste comment over die DSG? Want er zijn best meer auto’s die dat hebben hoor. En je gebruikt ook cq verkeerd, want ik neem niet aan dat je ‘Veyron of anders de GT-R’ bedoelt.
Stijn zegt
@CooperS-lightningblue
Dan zit je helemaal scheef idd, koppel zou op een kort bochtig circuit net belangrijker moeten zijn!
Daarenboven kan ik het uitremmen van Porsche’s zeker niet geloven. Qua remafstanden behoren 911’s al jaar en dag tot de allerbesten (deels net te wijten aan de motor achterin, hierdoor komt al het gewicht niet op de voorste wielen terecht)
sjaak1234 zegt
”lijkt me wel duidelijk dat de porsches slap gereden worden. het schrijnendste voorbeeld is toch wel dat een nsx met 280 pk een g11 turbo met 480pk voorbij komt. Lijkt mij onmogelijk ook al is de nsx mede-ontworpen door senna. Ik wacht wel tot een vergelijkende test van topgear. altijd nog minder bevooroordeeld dan hier.”
De invloed die senna had op de NSX was trouwens een stuk kleiner dan sommige lijken te denken, zoveel invloed had ie niet (ansich ook niet vreemd aangezien senna helemaal geen engineer is en dus alleen kan zeggen wat er beter kan en niet vanaf dag 1 uitmaakt wat er gemaakt moet worden).
”Ook de Audi R8 had geen schijn van kans tegen de Terminator GT-R(ondanks dat die, op dubieuze wijze want ze konden simpelweg niet kiezen , niet als winnaar werd aangewezen).
Bij Top Gear denken ze dat de Bugatti Veyron zelfs geklopt zal worden door die ‘technisch meesterstuk’ GT-R!”
Uhhh is dat een geintje?
VLS54 zegt
Alles leuk en aardig die GT-R, maar hier doe ik dus niet aan mee he…
Deutsch macht immer mehr spass!!
Nick zegt
De GT3 word op de verkeerde manier gereden.
Een echte Porsche coureur zal de auto deels in overstuur brengen en corrigeert hem van daaruit, zoals bij wedstrijdkarten.
Of te wel, de manier hoe Walter Rohrl en Stefan Roser hem rijden.
Dit is gewoon verkeerd en langzaam.
Djivy zegt
Al dan niet chauvinistich resultaat terzijde:
wel een knap stel die GT-R en Superleggera!
Nick zegt
@GeoBem07: Of de SL krachtiger is dan de GTR weet ik nog net niet.
Want de GTR zou 550-560 pk aan de krukas hebben zodat er 480 WHP overbleef.
Beetje stiekumpjes, maar ja… Je moet wat om mee te kunnen.
mrB zegt
Ik wil nou wel is een niet Japanse test zien. Dan hebben we allemaal het idee dat er wat eerlijker vergeleken wordt. Die Porsches zijn wel heel erg tegen vallend, zeker de GT3, dat is wel een goede circuit auto. En porsches worden gebruikt om ring records te vestigen, dus zo slecht zijn ze niet. verder geven sommige coureurs in deze filmpjes wel heel veel ruimte
En het zou wel is fijn zijn om te weten wat er over die auto’s gezegd word, en niet dat gekrijs van Japanners te horen.
Verder geen afbreuk aan de GTR, het is denk ik best een fantastische auto, zeker prijs/kwaliteit is veel beter dan andere super cars.
GeoBem007 zegt
@Nick: en de SL heeft er 530.. Nuja, geen idee of het aan de krukas is of aan de wielen, maar ik neem aan de wielen..?
MRTN zegt
ok, de gt3 is op het circuit sneller dan de turbo, maar de nsx is te oud om mee te doen (kon zich vroeger meten aan de porsches, maar echt niet meer aan de nieuwe). de gtr is lang niet zo goed om uit te kunnen lopen op de porsches, en de gallardo sl lacht deze “concurentie” vierkant uit, zal nooit in een duel komen met de gtr (omdat de gtr em niet bij kan houden).
ik ken het circuit niet, ziet er bochtig uit, wat betekent dat porsche heer en meester is, als het minder bochtig is zul je de gallardo sl niet eens meer zien
verwachte werkelijke resultaten
galardo sl
gt3
gtr
turbo
nsx
Davidov zegt
Interessant filmpje, zou me verbazen als die Superleggera niet won aangezien ie een stuk lichter is dan de GT-R :|
@ RA999: Juist, heb eindelijk iemand gevonden die ook weet hoe je ‘cq’ gebruikt, bijna iedereen doet het fout haha.
Mies zegt
Ik geloof achter me kaar dat die GT-R het beste van deze groep auto’s is. Alleen ja die jappen lijken wel fransen daar is ook alles het beste.
lebastille zegt
@ Stijn: wat je zegt over Porsches die beter zouden moeten remmen omdat de motor achterin ligt is mijns inziens niet waar. Wanneer een auto remt komt juist het gewicht “naar voren toe”, waardoor de wieldruk op de voorbanden toeneemt, en die op de achterbanden afneemt. Daarom hebben auto’s over het algemeen ook grotere remmen voor dan achter. Dat de motor nu achter ligt verschuift misschien het massamiddelpunt van de auto waardoor je mogelijk minder verschuiving krijgt van de wieldruk maar hoe zou dan de auto beter moeten remmen volgens jou? De totale wieldruk blijft gelijk, dus er kan even hard geremd worden als wanneer de motor voorin zou liggen. De verdeling is alleen anders…..
Pannekoek zegt
@ GeoBem007
Dat is aan de krukas. Elk merk geeft gewoon standaard altijd de waarden aan de krukas aan, beetje jammer dat Nissan dat niet heeft gedaan. Want nu denkt iedereen dat hij 480 pk aan de krukas heeft..
Johan zegt
De geloofwaardigheid van de jappannen daalt nog snelle dan de AEX dat deed.
Dit klopt echt van geen kant!
Blitz zegt
De GT-R is gewoon een vette auto, punt. Of hij echt sneller is dan een 911 of wat dan ook, zullen wij zien als hij naar de U.S. en hier naartoe komt. Dan kan iedereen zelf oordelen. En hij zal zeker door allerlei bladen getest worden enzo. Dit filmpje kan niet als maatstaaf worden gebruikt want het komt natuurlijk uit Japan en zij willen dat dat ding boven alles uitkomt. Beetje zoals in de K1 waar Nederland domineert en zij altijd japaners doorlaten terwijl andere vechters het beter deden. THE REAL TESTS WILL COME…. effe afwachten dus…..
Stijn zegt
@lebastille
Simpel toch? Doordat de motor achter de achteras ligt komt er minder gewicht naar voren bij het remmen. De wieldruk wordt beter verdeeld over de 4 wielen dan bij een motor voorin, waar typisch de voorste wielen bijna helemaal alleen moeten instaan voor de taak van het afremmen.
MRX DK zegt
Dat Porsche niet zo hard wordt ingetrapt als de japanse rivalen !!!!!! Nee dit betekent eindelijk dat Porsche weer eens iets moet doen, andere auto’s zijn toch ook sneller geworden!
tsuchiya keiichi van best motoring is zelf ook altijd Porsche fanaat geweest, maar je kan niet altijd de beste blijven, een bekende van me heeft ook zijn Porsche verkocht voor de Nissan GTR
Nissan heeft minder luchtweerstand dan Porsche en dan komt er ook nog eens n v special uit en een evo en deze is 50 kilo lichter en heeft 50 pk meer dus nog sneller. Niet beledigd zijn, gewoon je Porsche verkopen, kost ook minder geld en ik vind de Nissan ook nog s veel mooier en met Porsche heb je ook maar altijd t zelfde model. Maar ja dat is persoonlijk. P.S. Als je hem omgerekend naar euros in japan gaat halen kost hij maar 50.000 euro koop hem in nederland en je betaald door de belasting 60.000 euro meer !!!!!!!!!!! Dat is pas bezeikte boel en belachelijk !!!
RScosworth zegt
@ Pannekoek
Inderdaad. Maar volgens mij is dat in Europa zo, in Amerika meten ze het geloof ik ook aan de wielen. Tenzij ze het over break horse power (bhp) hebben.
w0o0dy zegt
Ik moet wel erg lachen om de reacties hier…. als de Porsche gewonnen zouden hebben dan zouden de japanners driving gods zijn en was het resultaat onomstotelijk nu wordt er gepiept dat het niet eerlijk is……
In sommige bochten zijn die Porsches gewoon helemaal niet goed (waarschijnlijk teveel onbalans)…. je ziet de Lambo en de GT-R er bijna achterop rijden zo langzaam gaan ze door de bocht met de Dunlop-boog…. opmerkelijk maar deze coureurs gaan echt wel serieus gasgeven in zo’n wedstrijd, geen van die jongens wil verliezen.
Ik ga er vanuit dat het filmpje wel echt is en dat er tijdens het rijden niet wordt gesjoemeld. Als je de heren in de Porsche’s hoort dan lijkt het erop (ook al is mijn japans rampzalig) dat ze bijna van de stoel afvallen van verbazing als die GT-R en Gallardo Superleggera voorbij komen (en met name vanwege het grote verschil).
Wat een verklaring voor de tegenvallende snelheid van de Porsches kan zijn is dat ze wellicht niet die keramische remmen erop hebben zitten…. uit de specs blijkt dat de remmen van de GT-R enorm zijn (38cm) en de GT-R bleek in de test van inside line ook waanzinnig te remmen en geen last te hebben van fading bij zwaar gebruik. Daarnaast is Keiichi Tsuchiya in dit gezelschap waarschijnlijk ook wel de snelste rijder (goed voor een halve seconde gok ik).
Het magere resultaat van de GT3 is denk ik deels te wijten aan de turbo die ervoor rijdt. De GT3 is niet sterk genoeg om op vermogen voorbij te komen maar kan de extra snelheid bij remmen en in bochten niet benutten omdat de 997 turbo in de weg rijdt.
lebastille zegt
@ Stijn: dat betekent dat je bij een Porsche dus relatief harder met de achterwielen remt. Het veranderd echter niets aan de totale remcapiciteit aangezien die alleen afhankelijk is van het totale gewicht van de auto, de banden en de remschijven… Het feit dat de motor achterin ligt veranderd alleen wat aan de balans in een Porsche t.o.v. een andere auto met de motor in het midden of voorin.
nuchtere hollander zegt
uhhh…..geachte MRTN,
ik weet niet of je het ziet…..maar ”die oude nsx” waar jij het over hebt,gaat toch echt de porsche voorbij hoor,zo slecht issie dus helemaal niet,n prestatie van heb ik jou daar naar mijn mening,ook al issie verouderd,en ja VERREK,HET IS een nieuwe porsche waar ie tegen rijdt,hmmm…
en wat betreft dat de gt r en gallardo zoek gereden zouden worden op rechte circuits…..niet dus….want dan zoude ze em hier ook zoek moete rijden….en ze kome nu al niet meer mee….het verschil is idd groot op de streep,maar t is ook duidelijk te zien hoe tergend langzaam de porsches door de bocht gaan,de rest heeft gewoon meer grip+de nxs heeft ook nog ns n middenmotor,nogal logisch dat die een betere wegligging heeft…..dr zijn hier kennelijk n hoop porsche-fanaten aanwezig vandaag haha
Stijn zegt
@lebastille
Doordat de rembalans is gewijzigd, de achterste remmen meer bijdragen in het afremmen, worden de voorste remmen belast met minder gewicht. Na enkele rondjes circuit ga je dit zeker merken, fading zal minder snel optreden en de remafstand zal zodus korter zijn dan bij een wagen met motor vooraan.
Heyhuub zegt
@wooody
Plus uiteraard het feit dat de Porsches beide op gewone sport banden staan, en dus niet op R-spec banden zoals de andere drie wel staan.
Stijn zegt
@w0o0dy
Keramische remmen maken heus geen groot verschil in remvermogen, ze verminderen alleen fading (maar dan op héél lange termijn, meer dan enkele rondjes circuit). In de rally worden zelfs de standaard remmen van de GT3 gebruikt. En die doen daar ook hun werk voortreffelijk.
Alleen bij de wegligging zal significant verbeteren bij PCCB’s door het lagere niet opgehangen gewicht.
Nick zegt
@lebastille: Dat klopt, maar toch remt je harder omdat er minder tractieverliezen zijn.
Maar goed, ik heb wat dieper gegraven in de data.
De GTR schijnt 556 pk aan de krukas te leveren, en 480 pk aan de wielen.
Dat is toch een enorm verlies van 16% in de ATTESA-ETS Pro aandrijflijn.
fr@nk01 zegt
Jongens/heren autofreaks lezen jullie wel de autobladen bv TopGear!
Staat alles in over de TERMINATOR.
De R8 kreeg geen DSG mee…*om de te hoge omtwikkelingskosten* !!! Diep triest voor een dergelijke dure auto, nietwaar.
w0o0dy zegt
@heyhuub: heb je daar bewijzen van? Ik heb geen informatie gezien over welke banden onder welke auto zitten (in deze video)
De voornaaste reden dat de NSX-R zo snel is: het lage gewicht (waarschijnlijk zelfs lichter dan de Lamborghini Superleggera.
“Beginning in 1992 Honda produced a limited number of 483 NSX-Rs exclusively for the Japanese domestic market (JDM). Major changes include a blueprinted engine producing 280 bhp (209 kW) in stock form, a different final ratio for the gearbox, a more aggressive suspension and an extensive weight reduction to 1230 kg (2712 lb) from 1350 kg (2976 lb). The NSX-R was very track oriented as it lacked sound deadening, audio and air conditioning in an effort to reduce weight.”
Hoeveel vermogen de auto in de video aan boord heeft wordt ook niet vermeld…. we weten wel dat er veel meer vermogen uit de motor te halen is.
Rick dos zegt
Hey! De video is no longer available…..
Maar zo de comments doorgelezen te hebben heeft de GT-R of de Lambo gewonnen… Am I right?
lebastille zegt
@ Stijn: tja en anders krijgen de achterwielen minder last van fading… ik volg je punt niet.
@ Nick: vanwaar heb je dan minder tractieverlies?
w0o0dy zegt
@Rick dos: helaas… zigzag is snel.
De Superleggera was duidelijk sneller (snelste tijd 1:02,…) dan de GT-R, op enige afstand dan de GT3 (meen ik) en dan de NSX-R en als laatste de turbo.
Ik denk dat als ze de turbo niet mee hadden laten doen (en die de GT3 niet de hele tijd op had gehouden, dat het spannender was geweest…
mig zegt
en nu is dit filmke ni meer beschikbaar, staat er juist op .
Rick dos zegt
Enige afstand de GT-3?! Nu ben ik wel héél benieuwd….
Maar goed, zonder het resultaat gezien te hebben en dus afgaande op jouw info, bekruipt me steeds meer het gevoel dat de opgegeven pk’s van de GT-R beduidend lager liggen dan ze in werkelijkheid zijn. En dus dat die dyno test op de wielnaven weleens realistscher kunnen zijn dan jij en ik denken.
Want als de Superleggera de snelste was, op hoeveel sec (of hoever achter de Superleggera) zat de GT-R dan?
w0o0dy zegt
nog een videootje van de auto’s dragracing….
http://www.youtube.com/watch?v=S2tApA3-u-I
De 997 turbo (2,96kg/pk) had de ceramic brakes en Pilot sport ps2 banden eronder zitten. De Superleggera (2,62kg/pk) had de normal Pirelli p-zero eronder. De GT3 (3,36kg/pk) had dezelfde banden en ook de ceramic brakes. De NSX-R (4,53kg/pk) stond op Bridgestone Potenze RE070. De GT-R (3,62kg/pk) banden onbekend.
w0o0dy zegt
@Rick Dos: hooguit iets meer dan 1 seconde zo op het oog…..
Ik moet zeggen dat gezien de snelheid waarmee de GT-R de Porsches voorbij gaat en hoe makkelijk hij de Lambo bij kan houden in een rechte lijn kan het vermogen idd wel eens hoger zijn dan opgegeven….. de bewijzen stapelen zich op en ik sluit het zeker niet (meer) uit.
Rick dos zegt
Op youtube zijn er jammer genoeg ook geen filmpjes van dynotests van deze auto.
Ik ben echt wel benieuwd wat het nou werkelijk is.
Maar goed, stel dat de opgegeven pk’s aan de wielen zit i.p.v. de krukas en laten we de algemene regel van verlies nemen van 10-15%. Dan zou de pk’s tussen de 530pk en 550pk zitten. Toch?
w0o0dy zegt
Als we het over objectief/subjectief hebben…. deze vergelijking van de GT3 RS tegenover de Lambo Superleggera door Abenteuer auto…. lekker duits subjectief…. zet pakken er geen stopwacht bij maar roepen dat de Lambo de gt3 rs niet bij kan benen…. op basis van het gevoel van Armin Schwartz…. nou acht ik de man zeker in staat om hard te rijden, maar dat hij op gevoel kan zeggen dat de GT3 RS stukken sneller is…. da’s toch wel een tikkie dubieus. Maar toch wel leuk voor de fans..
http://www.youtube.com/watch?v=oGCe2dOFcHs
w0o0dy zegt
Preview van de race….
http://www.youtube.com/watch?v=IzFYTguJ-8o
fr@nk01 zegt
@jordan
wedden!, de jongere Playstation_generatie geven nix om de oude garde.
@sjaak1234
nee, geen geintje!
Heyhuub zegt
@woody
Je had het zelf al gevonden. De Pilot sport banden ps2’s zijn een stuk gebruiksvriendelijker en minder plakkerig dan de Pilot cups en Potenza RE70’s.
Als het goed is krijgt de GT-R ook al vanuit de fabriek RE70’s eronder.
w0o0dy zegt
@Heyhuub: die Pilot sport cup banden zijn semi-slicks en het zou me niet verbazen als de auto’s daar de weg niet mee op mogen in een heleboel landen. Bovendien staan nu alle auto’s op “normale banden” lijkt me in feite een eerlijker vergelijking dan de Porsches op semi-slicks te laten rijden en de rest niet……
w0o0dy zegt
Heeft iemand de tijden van de auto’s in de race? Hier een video van de snelste tijd die Keiichi Tsuchiya reed met verse banden onder de 997 turbo in een eerdere aflevering….. 1:04:73 oftwel… de twee snelste auto’s in deze race reden wel degelijk sneller rondetijden dan de 997 turbo…. (en de Gt3)
http://www.youtube.com/watch?v=aGVOck7GTbg
fr@nk01 zegt
..en de volgende keer graag een filmpje op nat wegdek :-)gegarandeerd lachen geblazen.
nah, doen ze echt niet te link.
Turbopaultje zegt
Valt me toch een beetje tegen van de woody. Is het niet opgevallen dat die Porsche rijders:
1. Zeker niet tot max toerental doortrokken ?
2. Ook niet tot de max vertraagden ?
3. Foute c.q. onzekere lijnen reden ?
4. Mogelijk de PASM niet op sport hadden staan……….
5. Evt. ook nog minder snel rubber hadden…..
Zoals gezegd, dubieus resultaat: een sensatieactie van die Best Motoring clan. Op een bochtig circuit kun je nl. 400kg extra gewicht niet met 70pk extra en een betere tractie compenseren. Daar helpt ook geen supercoureur.
wapz zegt
@w0o0dy
Precies. De GT-R kwam tot 1:02. Dat is zeker 2 seconde sneller dan ze ooit gelapt hebben met een 911’er! Ik weet niet zo goed wat iedereen zo moeilijk doet, de Jappen zijn bekend dat ze goed met techniek overweg kunnen!
w0o0dy zegt
@Turbopaultje… nee is me niet opgevallen, maar heb het dan ook maar één keer gezien….(en ben niet helemaal fit en moe).
Ruim voor er überhaupt een GT-R was reed Tsuchiya een 1:04:73 en ook dit keer was de auto niet veel langzamer of sneller…. Dan neem ik aan dat in beide video’s de Turbo wel voluit reed of wou je beweren dat Tsuchiya ook toen al rustig aan deed? Waarom zou hij?
Ik denk dat de GT3 wel eens een heel stuk sneller zou kunnen zijn op deze baan, maar voor zover ik heb gezien kreeg die auto de kans niet omdat die Turbo in de weg reed. Met 415pk en minder koppel komt die GT3 er dan maar moeilijk langs want op het rechte stuk kan ie het niet.
De 997 weegt trouwens 1620kg dus dat verschil is lang niet zo groot (tov de GT-R) en zeker geen 400kg. De Gt3 weegt ongeveer 1400kg dus ook daar is het verschil minder dan 400kg…..
Nogmaals ik geloof er niet zo in dat coureurs het rustig aan doen in zo’n race. Ik denk eerder dat deze baan de Porsches slecht ligt en de andere auto’s juist vrij goed…..
wapz zegt
Top Gear:
“The driving position is perfect, the large wheel placed just where you want it. And then there’s the engine out the back, that mighty 480bhp twin-turbo straight six, utterly unburstable and awesome in its power, slamming the car forward with indomitable force, all four wheels clawing the road. The 911 Turbo is still a player, vast in its all-round ability, docile when it needs to be, fast as well.
But driving these two cars back-to-back, it’s not long before you realise that the Nissan makes it seem old-fashioned. The GT-R’s balance and body control is extraordinary through faster, bumpy bends that will have the 911 unsettled enough to have the driver lose confidence – not only a good driver, but a fairly regular enthusiast driver like myself. ”
http://topgear.com/content/features/stories/2007/12/stories/12/1.html
Turbopaultje zegt
Ok. 300kg, was iets te enthousiast. Mijn oordeel blijft niettemin staan.
HeyHuub zegt
@fr@nk01
Voor Best Motoring is een nat wegdek gerust niet te link. Ze hebben al zo vaak zulke races gehouden op nat wegdek.
De enige keer dat ze de Mclaren F1 te testen hadden gingen ze er ook mee racen. Helaas stroomde het die race van de regen, de reden waarom de Mclaren 1 na laatste werdt.
Ze zijn zo vaak met Lambo’s, Ferrari’s en Porsches in de regen wezen racen.
Dus bij Best Motoring durven ze wel wat.
@woody,
Wat ik nu zeg, de Pilot sport cups en Bridgestone Potenza RE70, dus de banden onder de Superleggera, GT-R en NSX-R zijn zogenaamde R-rated banden. Oftewel tegen het semi-slick aan.
De Porsche’s staan in deze race op normale Pilot Sports PS2, zogenaamde S-rated banden. Een stuk minder hardcore, terwijl de Porsche’s ook gewoon met R-rated vanuit de fabriek zijn te leveren. Was dus interresanter geweest als ze dus ook over deze banden beschikten.
w0o0dy zegt
Persoonlijk zie ik meer in de verklaring dat die GT-R toch duidelijk meer dan 473pk aan de krukas heeft… Daarnaast is de kracht van de 911 ook gelijk z’n/haar zwakte. Het levendige weggedrag (o.a door de motor zo ver naar achteren) is spannend en spectaculair, maar bij hoge snelheden ook tamelijk lastig. Het betekent dat de 911 bij lagere snelheden en in korte links/rechts wissels makkelijk van richting veranderd maar ook dat de auto instabiel kan zijn/aanvoelen. Dat blijkt (zoals we van diverse journalisten horen) juist één van de sterkste punten van het weggdrag van de GT-R te zijn…..
Gezien de kg/pk verhouding zou je misschien verwachten dat de Superleggera nog veel sneller is dan dit spul…. maar hoe kan het dan dat de GT-R bijblijft? Die Lambo ook al aan het “sandbagging”? Beetje vergezocht als ik eerlijk ben.
Rick dos zegt
Ik ben toch even verder gaan zoeken en kwam op de volgende chart uit van de GT-R.
Het gaat hier om een dynorun van een GT-R met een andere uitlaat. Daarbij laat de TCF zien dat er een 5% afwijking in zit TCF op 1,00 is pk op de wielen.
Wat hier dan volgens mij ook weer bevestigd wordt, is dat de GT-R wel degelijk meer pk heeft dan de opgegeven 480pk op de krukas.
Pannekoek zegt
Zucht @ Rick dos
Je kan ook met een dyno pk aan de krukas meten en aan de wielen.. Waarschijnlijk zijn dit de meetwaarden aan de wielen.
w0o0dy zegt
@Rick dos: het zou verklaren waarom de auto zoveel sneller is op het rechte stuk in de video (ik weet het die heb je niet gezien). Maar aan de andere kant….. hebben we ook journalisten die zeggen dat de 997 turbo in een rechte lijn bij wat hogere snelheden op de autobahn langzaam bij de GT-R wegloopt. En dat zou dan weer niet kunnen want de GT-r heeft minder luchtweerstand en zou dan met meer vermogen op snelheid aanzienlijk sneller moeten zijn….
Overigens zou het wel eens zo kunnen zijn dat de GT-R in bepaalde versnellingen meer pk’s heeft dan in andere….. Waarom zou de GT-R anders zo gruwelijk snel zijn in de 4e, maar zou bij hogere snelheden de Turbo toch sneller zijn? Misschien klopt het dus wel allebei? Of misschien heeft Nissan het vermogen bij 6200 of 6300 of zoiets opgegeven en levert de motor bij hogere toeren toch nog meer pk’s? De redline ligt bij 7000 maar ik heb nog geen grafiek gezien waarbij er tot 7000 getest werd…..
w0o0dy zegt
En nu is het de hoogste tijd voor een turbonap van 7 uur ;)
De groeten!
Rick dos zegt
@pannekoek
Uhm ja, volgens mij zeg ik dat ook….. :roll:
@wOoOdy
Ik zou het niet weten. Eén ding is zeker there’s something fishy going on. ;)
Als dit inderdaad zo is dan gaat Nissan wel op z’n spreekwoordelijke “bek”. Niet zozeer wat ze met de GT-R hebben neergezet maar wel met hun claim van “911 turbo killer”. Had dan gewoon de reële pk’s verkondigd en niet de kunstmatige 480pk.
Rick dos zegt
Vraag me trouwens gelijk af waarom dit filmpje “ineens” weg is.
Of begin ik nu wel héél erg cynisch te worden op de late avond?
HeyHuub zegt
Het filmpie is wegens copyright weg gehaald, gebeurd vaker met Best Motoring filmpie’s op youtube.
HeyHuub zegt
Een torrent van de hele dvd is ook te downloaden.
Rick dos zegt
Aha! Oké, thanks.
Turbopaultje zegt
Voor een goede coureur is een scherpe, lichte auto echt de betere en snellere auto…………..
GoldenSample zegt
@ dat geouwehoer over senna en de NSX
Jullie geloven dus zeker dat ze bij Porsche die met hun 911 (welke opzich door de locatie van het blok niet z’n goed concept is) die word geroemd om z’n rijeigenschappen al 20 jaar zitten te slapen en echt nog niet de NSX kunnen overtreffen qua rij eigenschappen icm veeeel meer pk’s, z’n NSX-R heeft misschien wel meer dan de 280 pk maar nog altijd veel minder dan z’n Porsche 911 turbo of ze hebben hem serieus getuned.
Wisten jullie trouwens dat Senna in de F1 altijd moeite had een lekkere afstelling te vinden en graag van Prost z’n stet-up informatie haalde.
Omdat hij in ’t Harnas gestorven is word hij nog vereerd als een held.
Waarmee Prost imho onrecht aan word gedaan.
Eerst maar eens echte autojournalisten met dat ding laten rijden, fifth gear ofzo.
Nico zegt
Filmpke is al niet meer available…:(
autoblogger zegt
@Nico: zoals inmiddels al een paar keer genoemd is… ;)
smoke zegt
Update: we hebben weer beeld!
w0o0dy zegt
Nog eens goed op zitten letten, maar de Porsches rijden geen rare lijnen (hooguit op het moment dat ze uitgeremd worden)….. De Porsches worden bij het remmen voorbij gestoken omdat de exit speed te laag is (en de gt3 te weinig vermogen heeft in dit gezelschap) en de Gallardo en de GT-R er dan op vermogen naast kunnen komen en kennelijk ook qua remkracht zeker niet voor de Porsches onderdoen.
Het vroege opschakelen van de Porsches is ook niet of nauwelijk aan de orde….de Turbo heeft z’n maximum vermogen bij 6000 toeren en tot 7000 doortrekken zal weinig helpen (waarschijnlijk neemt het vermogen zelfs af dichtbij de 7k). De Gt3 heeft wel z’n maximum vermogen bij 7600 toeren maar achter de Turbo kan de GT3 niet voluit want de acceleratie van de turbo is te goed en de gt3 heeft weinig aan de betere wegligging want de turbo rijdt in de weg en buitenom is gewoon niet reëel haalbaar. Dus wachten op de kans om de turbo in te halen en dus tijdverlies.
Op 3 punten van de baan lijken de Porsches veel minder stabiel en kunnen ze gewoonweg de bochtsnelheden van de Gallardo en de GT-R niet evenaren…..
Ze zullen inmiddels bij Porsche wel bezig zijn met de GT-R om te kijken hoe Nissan het doet….. de fans moeten gewoon geduld hebben. Porsche komt wel weer en ze hebben ook nog de GT2 en die zou wel eens de echte concurrent voor de GT-R kunnen zijn. Genoeg vermogen en qua wegligging dichtbij de GT3…..
Overigens…. de 430 scuderia zou dit hele stel denk ik aan flarden hebben gereden…… het kan altijd sneller. And that’s how the world makes progress!
donenzone zegt
jullie no0bs die zeggen dat dit nep zeggen het alleen maar omdat het een japanse auto is.
deze auto is het antwoord op die italiaanse shitlandpaard en die duitse rotwagens.
als je het niet gelooft boeit me niet maar als je een keertje tegen een GT-R mag racen praat je wel anders.
phil zegt
die japanners hebben er dus echt wel plezier in he. niet te geloven. haha is even goeiedag zeggen tegen diegene die ik in gehaald heb. lol.
smoke zegt
@ Woody
De GT2 is niet echt een bochtenmonster. Op dit circuit heb je ondanks de flinke hap pk-tekort denk ik nog net wat meer aan de GT3. Met iets meer rechte stukken zou de GT2 daarentegen weer beter uit de verf komen.
w0o0dy zegt
@Sir Smokalot het is wel met enige afstand de snelste 911 op de ring dus met die bochten weet ie aardig raad…..
nuchtere holllander zegt
achja..in de woorden van een bekend tv persoon…….
gelukkig hebben we de beelden nog!
Turbopaultje zegt
Sorry, beide Porsche rijders rijden echt als een krant zodra die GT-R in de buurt komt, ze staan op koude of veel slechtere banden ……. en ook daarna rijden ze nooit flat out. Een 13 jaar oude NSX-R blijft in de buurt ? Wake up.
Iemand die vrij goed kan autorijden zegt e.e.a over de 911 :
http://www.autobild.de/autobild-tv_371263.html
Josh zegt
Ik ben die subjectieve autotests van die Japanners spuugzat.
autoblogger zegt
@Josh: en Topgear dan met die Britse auto’s? En Autobild met de Duitse voorkeur? Die ben je niet zat?
je moeder zegt
ja hoor lambo is veel sneller dan zo’n stomme nissan geef mij maar de oude nissan skyline
fr@nk01 zegt
@Josh
Rustig man, concurrentie kan nooit kwaad.
Het werd al ontzettend saai om konstant dezelfde auto’s te zien op DTM.
De hele boel fleurt nu weer op, geweldig toch?
Zelfs bij niet GT-R en IS-F fans stijgt de spanning ten top.
Zie het positief, kom weer tot rust en denk ff onpartijdig zodra je het spuugzat vindt.
Geloof me, de wereld ziet er daarna weer florisanter en gezonder uit.
:-)
ps hoe zet je foto’s bij de comments, het lukt niet met ‘slepen’.
w0o0dy zegt
@Turbopaultje: Ik blijf erbij… de GT3 kan vrijwel zeker veel meer dan duidelijk wordt in de race, maar dat ligt niet aan de bestuurder(s) maar aan de turbo die in de weg rijdt. Ik heb niet veel anders gezegd dan wat Röhrl zegt in de video…. De turbo is niet zo goed op een circuit en de Gt3 kan dan wel een echte racewagen zijn…. je hebt weinig aan het potentieel als je niet alleen op de baan rijdt… dan heb je ook “overtaking power” nodig en dat is nou net wat de Gt3 tekort in deze race tekort komt…. De GT2 had het zeker beter gedaan, ondanks het feit dan de wegligging misschien wel achter blijft bij de Gt3….. De Gt2 heeft wel de power om toe te slaan op rechte stukken, de gt3 niet….
fr@nk01 zegt
ik kan het me wel voorstellen dat sommigen hier het idee hebben alsof de porscher-rijders er niet vol tegen aan gaan, doordat men vooral gefocust zijn op de verrichtingen van hun favoriet en de andere rijders uit het oog verliezen.
Dit is geen rally!, met veel interaktie tussen correur en navigator en veel stuurcorrecties en schakelmomenten.
De belevenissen op de beelden lijken vrij soft, dat is het echter niet.
Bij dit soort baanraces blijf je op het gas als strikt nodig geen sensationeel driftwerk!.. strak maar gedoceerd, zeker geen hoog toerenbeleid, steeds op de rand van het max koppel, geconcentreerd en relaxed tegelijk, op gevoel. intuitie en op voertuigkennis en ervaring.
Dus geen fanatisme bewegingen in de cockpit.
Natuurlijk, het was geen competitie ’tot op het naadje’, maar ook geen freewheel demonstration, alle prof Gt 500 rijders gingen er wel degelijk voor…en hoe!
Mijn bedenkingen liggen op het vlak ten einde van de race waarbij het lijkt alsof de Gt-r rijder bewust tempo
inhield afijn, dat hopen we tzt bij een geldprijzen- of grand-prix competitie waar onder hoogspanning verreden races, behalve tools en equipments, dienen ook andere skills boven alles en iedereen uit te steken…
Turbopaultje zegt
Weet vrij goed waar ik over praat, heb zelf ook als eens achter het stuur gezeten………. die Porsche rijders rijden als een krant.
1. Een GT3 uitremmen met een meergewicht van 300kg, yeah right……
2. Met een 13 jaar oud conceopt en een dikke 100pk minder, identieke tijden rijden als de GT3……… Hoezo nwe banden ?
3. De Gallardo lieten ze voorgaan, dat zou te ongeloofwaardig worden.
4. Een Gallardo is soms sneller, soms langzamer als een GT3…..
No, flat out circuitrijden is wat alleen de niet Porscherijders lieten zien. Best Motoring is niets minder dan subjectieve promotie voor het japanse fabrikaat.
w0o0dy zegt
Kwam een nieuw snelste tijd voor de GT-R tegen… en als het allemaal klopt en dit IDD een standaard R35 GT-R is dan is de standaard auto bizar snel…. Zit je stevig? Check de tijden…..2,5 seconden sneller dan de F40 en 5,5 sneller dan de Carrera GT en bijna 6,5 seconden sneller dan de 993 GT….
Het schijnt dat de GT-R een circuit mode heeft…… en dat je moet bevestigen dat je weet dat je op het circuit niet verzekerd bent. Misschien dat Nissan voor gebruik op het circuit hogere turbodruk toelaat of zoiets? Dat zou de absurd snelle tijden kunnen verklaren….
Pos Make / Model Time Year Power / Weight Driven by
1. Nissan GT-R 2:22:8 ´08 479 / 1720 Sunline Racing
2. Ferrari F40 2:25.26 ´87 479 / 1145 Best Motoring
3. Ferrari F50 2:26.52 ´95 520 / 1350 Best Motoring
4. Porsche Carrera GT 2:28.42 ´03 612 / 1380 “Best Motoring”
5. Porsche 993 GT2 2:29.148 ´95 436 / 1295 “Best Motoring”
6. Porsche 993 Turbo (3.6) 2:31.165 ´95 408 / 1502 Best Motoring
7. Honda NSX 3.2 2:32.54min ´97 280 / 1388 best motoring
8. Lamborghini Diablo 2:32.98 ´95 510 / 1575 Best Motoring
9. Porsche 996 GT3 2:32.988 ´03 380 / 1380 Best Motoring
10. Ferrari F355 2:33.25 ´95 380 / 1350 Best Motoring
11. Honda NSX-R (3.0) 2:34.19 ´ 274 / 1281 best motoring
w0o0dy zegt
Na wat zoeken ben ik een gerucht tegengekomen dat enigzins geloofwaardig zou kunnen zijn…. Volgens dat verhaal zou de NSX-R niet 280 maar niet minder dan 370pk aan boord hebben. Daarnaast genereert de auto zowel voor als achter een beperkte mate van downforce (en dat is wat anders dan geen “lift”) en heeft de NSX-R een zeer geavanceerde voorwielophanging (zeg maar race techniek Honda Style) en een “trick” differential achter….
Naar het gewicht van de auto in de video’s van Best Motoring kunnen we gissen, maar de standaard NSX-R weeg al niet meer dan 1270 (of 1230) kg…. de NSX-R die Best Motoring gebruikt zou wel eens lichter kunnen zijn… je ziet volgens mij nooit het interieur van die auto….
Turbopaultje zegt
Het is een grote list en bedrog actie.
Heyhuub zegt
@Wooody
Dat record van de GT-R op Suzuka is niet zo vreemd. Alle andere tijden zijn van auto’s die allemaal bijna 10 jaar oud of zelfs 20 jaar in het geval van de F40.
De reden waarom de Carrera GT daar niet snel was, was omdat het alleen een eerste test rondje was.
w0o0dy zegt
@Heyhuub: sinds wanneer is de 996 gt3 tien jaar oud?
En daarnaast…. de Carrera GT (612pk en 1380), en de F50 (520pk en 1230kg) zijn een flink stuk lichter (300 en/of 400 kg) en ze hebben daarnaast ook nog eens een middenmotor en flinke spoilers……
De GT-R heeft veruit het hoogste gewicht in verhouding tot het vermogen en daarom mag je zondermeer stellen: Die tijd van de GT-R is snel, zeer snel.
johan zegt
echt grappig mensen die van alles lopen te verdedigen en kreten roepen dat bij de ene kant gas wordt ingehouden enzo.
Dit is gewoon een test, meer niet. ook in engels programmas is de ene keer het ene model sneller als de ander.
enne voor sommige pessimisten, de nsx is wel degelijk in samenwerking met Ayrton Senna gemaakt. Ayrton senna reed destijds voor het formule 1 team van Honda en was vanaf het begin bij de ontwikkeling betrokken en heeft vele (tien)duizenden test kilometers gereden op het eigen honda circuit Suzuka om de nsx te perfectioneren!!!
oh nog even wachten op de nieuwe nsx met v10 motor uit de formule 1 :P
w0o0dy zegt
nog even een leuke video voor de mensen die zeggen dat de wedstrijdjes van Best Motoring gefixed zijn….. (ze zijn tegenwoordig wel iets voorzichtiger want ze hebben hun les geleerd)
http://www.youtube.com/watch?v=lu7jCzSZoM4
w0o0dy zegt
@turbopaultje: check de lijnen tijdens deze snelste ronde tijdens de Time Attack wedstrijden voor extrem getunde auto’s (deze met 4wd) op tsukuba.
Ik zie niet al teveel verschil tussen de lijnen die deze heren rijden en die van de Porsches, dat verklaard echt geen verschil van 2 seconden.
http://www.truveo.com/Tsukuba-Time-Attack-2007-English-Sub-Part-22-eng/id/1964906347
Heyhuub zegt
@wooody
Je wil toch niet zeggen dat het vreemd is dat een 10 jaar oude auto zo langzaam is vergeleken met een moderne auto, vooral op een circuit als Tsukuba. @ taht is een 996 GT3 van 1999, dus ook bijna 10 jaar oud.
Wist je dat een Audi RS4 op de Nurburgring net zo snel als een 360 Modena is? Een 420pk 1700+kg 4 deurs sedan net zo snel als een 1300kg 400pk middenmotor Ferrari. In dit geval gaat het ook om ruim 8 jaar verschil.
Dat is het verschil dat ik bedoel.
w0o0dy zegt
@Heyhuub: de 996 GT3 was van 03 dus pas 3 of 4 jaar oud (banden!)
De Nurburgring is een baan waar je met veel koppel en veel vermogen veel tijd wint… daarnaast heeft de RS4 quattro aandrijving….
De Carrera GT en de F50 zijn zoals gezegd hypersportwagens met middenmotor, laag zwaarte punt, echte downforce en een middenmotor…. veel beter was er toen niet…. maar nu rijdt een Nissan van iets meer dan een ton euro’s met veel gewicht en een motor voorin niet zomaar een vergelijkbare tijd, maar een flink stuk sneller….. dat is opzienbarend en knap….
Een RS4 is ook een hele snelle wagen, maar op andere banen zal die auto het weer afleggen tegen de 360 modena…. De GT-R rijdt de tijd op een baan waar sportwagens met middenmotor en downforce juist goed zouden moeten scoren….
Ga jij maar eens een 2:25 proberen te rijden op Suzuka… eens zien hoe langzaam die oudjes zijn….99% van de huidige moderne auto’s zullen die tijd nooit halen, bij lange na niet…….. gezien je frequente bezoek aan een bepaalde website zou ik verwachten dat je dat weet/snapt ;)