Ben jij ook zo benieuwd naar de verrassingen die Spyker dit jaar mee neemt naar de autoshow van Genève? De afgelopen jaren presenteerden ze daar namelijk altijd een nieuwe model in Zwitserland. Zo toonden ze in 2005 voor het eerste de C12 LaTurbie aan het grote publiek (inmiddels alweer geannuleerd), in 2006 werd vriend en vijand verrast door het eerste prototype van de D12 Peking-to-Paris en vorig jaar waren er maar liefst 2 primeurs, namelijk een pre-productie versie van de D12 Peking-to-Paris en de (inmiddels geannuleerde) C12 Zagato. Maar wat kunnen we dit jaar op de stand verwachten? We weten dat er dankzij de miljoenen injectie van Snoras inmiddel wat meer lucht is in Zeewolde, wat kunnen we dus verwachten?
Spyker zal dit jaar aanwezig zijn met 4 verschillende auto’s in Genève. Een witte(!) D12 Peking-to-Paris (wellicht met een Amerikaanse motor?) de nieuwe C8 Laviolette GT2R waarmee geraced zal worden op Le Mans en deelgenomen zal worden aan de European Le Mans Series. En natuurlijk zal ook de “normale” C8 Spyder SWB niet ontbreken. Maar de grote verrassing zal de onthulling zijn van de nieuwe C8 Laviolette LWB wat in feite een doorontwikkeling is van C8 Double 12S, maar dan met wat aanpassingen.
Zo zal het glazen dak een stuk verder doorlopen naar achter zodat de kritiek op de lange kont hopelijk wat afneemt. Daarnaast zal dit model zijn van een verbeterde airco, rembekrachtiging en zullen de luchtinlaten veranderen. Ook zal de nieuwe C8 Laviolette LWB in tegenstelling tot de C8 Double 12S niet meer voorzien zijn van zichtbare popnagels in de body. Ook zal het nieuwe model leverbaar worden met een automaat wat voor Spyker zal betekenen dat de auto aantrekkelijk zal worden voor veel meer mensen. Ook zal er op termijn een C8 Spyder LWB verschijnen die beschikt over dezelfde veranderingen als de C8 Laviolette LWB en daar bovenop ook nog eens voorzien zal zijn van een electrisch bediende soft top! Van dit model is al een animatiefilmpje uitgelekt.
De nieuwe LWB modellen zijn dus feitelijk wat meer ontwikkelde en uitgebalanceerde uitvoeringen van de huidige SWB modellen en Spyker verwacht dan ook dat op termijn het grootste deel van de verkochte modellen een lange wielbasis zal hebben. Dat is dan ook de reden dat Karmann voortaan niet alleen de bodies van SWB modellen maar ook de LWB modellen op zich zal nemen. (Bron: spykerowner.com)
lincoln zegt
-edit: wanneer leer je een keer inhoudelijke reacties te geven?-
dikke richard zegt
Ben toch benieuwd wat lincoln geschreven heeft.
RV zegt
Wat denken jullie? Komt Spyker er nog boven op?
vin zegt
Ik voeg me bij Dikke Richard :)
maar nu even inhoudelijk; ik vind het jammer dat Spyker ‘nu nog’ voor wit kiest, al vergroot het de kansen in Dubai ;)
nichos zegt
ik eigenlijk ook :)
on-topic: langzaam maar zeker.. evolueert Spyker te weinig om echt potten te breken!
De C8 spyder is een van mijn meest begeerde auto’s en die automaat is een goeie zaak.
Maar met die lange slungels slaan ze de bal mis volgens mij.
PT zegt
iets in de trant van “het maakt niet uit wat ze meenemen het wordt toch wel geanuleerd”?
Beck zegt
En toch kijk ik uit naar de D12 Peking-to-Paris
jonas zegt
DIkke wagens produceren jullie daar, zo iets mag niet ten onder gaan :)
Patrick zegt
Spyker kan misschien de openstaande rekeningen meenemen naar Geneve en een betrouwbare bank zoeken i.p.v. een witwasmachine te zijn voor de maffia.
VonStroke zegt
Iemand die in een sportwagen met automaat rondrijdt is in mijn ogen kansloos. Die D12 hoeft er voor mij ook niet te komen al zal ie misschien wel de redding betekenen voor het bedrijf. Benieuwd naar de LWB zijn aanpassingen. Hopelijk kloppen de verhoudingen wat beter.
lincoln zegt
@Patrick .. sterk/doordacht/spitsvondig en regelrecht onder de gordel .. goed bezig ..
on-topic .. zo zo een witte D12 nog wel ..
monza zegt
@nichos,ben ik met je eens,…er zit geen schot in spyker,…hoogmoed komt voor de val,over een jaar of 5 is spyker weer verleden tijd.
Turbopaultje zegt
Van mij betreft mogen ze gewoon thuis blijven met hun bling-bling tuig in Zeewolde.
Hun aanwezigheid in Geneve is imo geen verrijking…………
Bramzel zegt
@ Patrick: Lekker generaliserend, in een andere thread praat je terecht over industrieel racisme, maar hier doe je het zelf ook. Niet alles wat Russisch is en geld heeft is gelijk mafia…
Frasker (Maserati MC12) zegt
@ RV: ik hoop het wel, Spyker is eigenlijk Nederlandse trots vooral.
wouter zegt
ik ben een enorme autoliefhebber, en vind het treurig dat we naast spyker, alleen donkervoort hebben als autofabrikant, maar nee, spyker is niet integer.. net als victor muller dat niet is.. natuurlijk hebben veel kleine fabrikanten het moeilijk gehad, maar die hadden dan een echt autohart.. dit is teveel een gimmick.. die met jongleren omhoog wordt gehouden.. jammer… ik zie liever een nieuw echt merk opstaan..
mashell zegt
Fijn om te zien dat het weer om auto’s gaat bij Spyker en niet meer zozeer om het geld of dat vermaledijde Formule 1 team.
mashell zegt
“Iemand die in een sportwagen met automaat rondrijdt is in mijn ogen kansloos.”
Op die manier zou ik er geen probleem mee hebben kansloos te zijn en zou ik bovendien bijzonder kansrijk zijn de stoplichtsprint te winnen.
Silverarrow zegt
Het wordt nu toch eens een keer tijd dat ze écht fatsoenlijke producten op de markt gaan brengen. Al sinds het begin rommelen ze maar wat aan en er is nog geen enkel serieus doorontwikkeld product verschenen. Vrijwel alles wat ze ondernemen loopt uit op een fiasco en oplossingen voor de problemen die daardoor ontstaan worden niet bedacht, omdat Spyker al weer te druk is met hun volgende geld- en tijdverslindende onderneming. Het bedrijf Spyker behoort op het autogebied de droom van de Nederlandse autoliefhebber te zijn, maar tot nu toe zijn ze het tegenovergestelde: Één grote teleurstelling. Dingen als nuchterheid, hard werken en vooruitstrevendheid (kortom dingen waar Nederland bekend om denkt te staan) zijn in geen enkel opzicht terug te vinden het bedrijf Spyker Cars N.V., enkel de ambitie om succesvol te zijn is terug te vinden in het bedrijfsbeleid. En zelfs daar begin ik nu aan te twijfelen.
Op dit moment vind ik Spyker Cars N.V. één grote wanvertoning en een belediging voor de Nederlandse ondernemer.
Het wordt tijd dat de mensen bij Spyker eens hun mouwen opstropen en keihard aan het werk gaan, geen woorden maar daden.
Patrick zegt
@ Bramzel: inderdaad, je kan gelijk hebben, net zoals ik gelijk kan hebben. We kunnen niet om het feit heen, dat indien Spyker ernstig en levensvatbaar zou zijn, er wel ernstige investeerders of investeringsbanken zouden opdagen i.p.v. de nieuwe rijken uit het Oostblok.
Enkel de toekomst kan zekerheid brengen.
robbie zegt
@Silverarrow, ik ben het in grote lijnen wel met je eens. Maar het feit dat ze met een doorontwikkeling komen van de C8 Double12 is in mijn ogen goed nieuws. Ze verbeteren een bestaand product en zijn niet zo “gek” om weer iets compleet nieuws te bedenken/ontwikkelen.
Silverarrow zegt
“…Maar het feit dat ze met een doorontwikkeling komen van de C8 Double12 is in mijn ogen goed nieuws. Ze verbeteren een bestaand product en zijn niet zo “gek” om weer iets compleet nieuws te bedenken/ontwikkelen.”
Uiteraard, maar in hoeverre is die doorntwikkeling ook een verbetering in performance, kwaliteit e.d. ? Ik ben erg benieuwd, maar ik verwacht er niet te veel van aangezien het hier om Spyker gaat. Hopelijk bewijzen ze mijn ongelijk ;)
Racer X zegt
De huidige designs kunnen nog wel, maar ik ben bang dat Spyker binnen twee jaar met een opvolger van de C8’s moet komen om in beeld te blijven.
Ben benieuwd naar de updates van de LWB’s, ik vind ondanks alle gezeik Spykers nog steeds hele vette wagens met een nog vetter geluid.
Thom Holwerda zegt
Bramzel: inderdaad, je kan gelijk hebben, net zoals ik gelijk kan hebben. We kunnen niet om het feit heen, dat indien Spyker ernstig en levensvatbaar zou zijn, er wel ernstige investeerders of investeringsbanken zouden opdagen i.p.v. de nieuwe rijken uit het Oostblok
Ah Patrick, ik begrijp dat jij een studie hebt gedaan naar de betrouwbaarheid van de investeerders waarmee Spyker momenteel in zee is?
PT zegt
Spyker moet oppassen dat het niet te veel het imago krijgt van het merk voor grijze mannen die sigaren roken. Chique is OK maar het moet wel sexy blijven, ik noem een Aston Martin. Dus Spyker iets minder chroom en wat meer 21st century aub.
lincoln zegt
@Bramzel .. ik denk dat @Patrick niet rasistisch was tegenover russen .. maar tegenover bankiers .. ook niet echt heel erg onlogisch .. toch ??
F Spider zegt
On een Veyron te bouwen kost VW twee keer zoveel als waar je hem voor kunt kopen. Dat komt omdat het ontwikkelen van een totaal nieuwe auto heel duur is en dat je de ontwikkelingskosten over te weinig autos moet uitsmeren.
Voor een groot bedrijf als VW is dit verlies verwaarloosbaar, maar voor een klein, zelfstandig bedrijf als Spyker is dit niet op te brengen.
Met andere woorden, iedere Spyker die verkocht wordt voor 250.000 Euro kost de fabriek 500.000 Euro.
Pas als er ongeveer 250 autos per jaar verkocht worden, is het kostendekkend. Als het zover is hoeft Spyker geen investeerders meer aan te trekken.
Alle wilde verhalen over wanbeleid ten spijt, is het dus helemaal niet zo vreemd dat Spyker nog steeds geld nodig heeft.
Rijk
Spyker Owner #107
http://www.spykerowner.com
Floris zegt
Als ze nou eens gewoon 2 jaar lang voldoende van de huidige modellen produceren en verkopen dan kijken ze wat mij betreft daarna pas weer naar nieuwe uitvoeringen. Met nauwelijks continuïteit en gebrek aan producerend vermogen worden ze nooit een gezond bedrijf.
Antoine zegt
Ten eerste stoor ik me een beetje aan de opmerkingen van sommige van ons , natuurlijk zijn er stomme beslissingen gemaakt en is het bedrijf niet goed gerund , maar kom op wees blij dat een klein landje als het onze zulke mooie auto,s maakt en laten we hopen dat ze het redden.
Silverarrow zegt
@ F-Spider: Ik kan toch genoeg autobouwers noemen die betere zaken doen dan Spyker door gewoon puur en alleen goede, eerlijke auto’s te bouwen en zich niet bezig te houden met producten als mobiele telefoons, computer apparatuur, fietsen, Formule 1, Le-Mans series en andere marketing stunts. Dingen die allemaal verschrikkelijk veel geld kosten. En dat geld hadden ze in mijn ogen toch drie keer beter hadden kunnen gebruiken.
Autobouwers waar Spyker een voorbeeld aan kan nemen: Koenigsegg, Gumpert, Pagani, Ascari en Wiesmann. Dit zijn autobouwers die doen wat Spyker ook hoort te doen: gewoon goede auto’s bouwen.
Overigens denk ik dat de oprichters van het oorspronkelijke Spijker (later pas Spyker) zich in hun graf zouden omkeren als ze zouden horen wat voor taferelen er zich nu ongevraagd plaats vinden rondom een merk waar zij de trotse oprichters van waren.
robbie zegt
@Floris, het “probleem” is dat de SWB modellen (waar vanaf het begin op ingezet is) eigenlijk niet “zinvol” zijn om te produceren. Zo kan er bijvoorbeeld geen automaat ingebouwd worden en ligt de kostprijs veel te hoog (inefficiente productie). De C8 LWB zou je moeten zien als een doorontwikkeling waarbij een heleboel problemen zijn aangepakt. Zo zal de kostprijs drastisch lager komen te liggen en zal het model meer luxe kennen en ook nog een leverbaar worden met een automaat.
Eigenlijk had het model natuurlijk gelijk op deze manier op de markt moeten komen, maar daar is in de begin periode van het bedrijf gewoon te weinig aandacht voor geweest. En daarom moet er nu veel geld geinvesteerd worden om een model op de markt te brengen wat wel voldoet aan de eisen van de markt. De verwachting is dan ook dat de C8 LWB het leeuwendeel van de verkopen op zich zal nemen en dat de huidige SWB modellen een rol op de achtergrond zullen gaan spelen.
robbie zegt
@Silverarrow, vergeet niet dat Spyker bij een heleboel van de “producten’ (telefoons, fietsen etc) feitelijk niks anders gedaan heeft dan hun naam er aan verbinden. Het ontwerpen, verkopen en de marketing ligt in handen van andere partijen. Het is voor Spyker op die manier heel “makkelijk” om haar merknaam onder de aandacht te krijgen van klanten en natuurlijk van fans.
Silverarrow zegt
@ robbie: Maar het kost wel geld.
Misschien ben ik wel een beetje pessimistisch. Zeven jaar geleden, 2001, stond ik tussen honderden mensen op de Autorai naar die machtige Nederlandse auto te staren. Ik heb nu nog ergens een speldje liggen, dat me toen 5 gulden kostte, met daarop “nulla tenaci invia est via”. Die tijd had ik achteraf beter kunnen besteden. ;)
F Spider zegt
@Silverarrow: Ik ben het niet met je eens. Je laat je teveel door de pers meeslepen. Koenigsegg is in serieuze financiele problemen en Pagani is gestopt met het bouwen van straatautos. Van de andere merken heb ik geen info.
Geen van de licensing producten kost Syker geld. Het racen natuurlijk wel, maar dat past allemaal in het oorsponkelijke business plan. Als nieuw automerk heb je gewoon die exposure nodig en is naamsbekendheid cruciaal.
Dat speldje neem ik wel van je over. Ik betaal er zelfs 5 Euro voor. Dan is het toch een goeie investering geweest.
Rijk
Spyker Owner #107
http://www.spykerowner.com
F Spider zegt
@robbie: Ik ben het met je eens. De C8 hinkt op twee gedachten. Het is een zeer pure sport auto. Veel meer sportauto zelf dan mijn 360 Spider.
Aan de andere kant is het zo dat er gewoon niet genoeg puristen zijn die ook nog genoeg geld er voor over hebben. Dus de nieuwe C8 LWB wordt een auto voor een breder publiek.
De top die nu op de C8 zit is niet op te zetten door een persoon, dus heb ik hem er maar helemaal afgehaald. De nieuwe C8 LWB heeft ruimte voor een automatische top en voor een auto bak (lees: voor het Amerikaanse publiek).
Rijk
Spyker Owner #107
http://www.spykerowner.com
robbie zegt
@Silverarrow, het kost geld? Ik denk dat het Spyker eerder geld oplevert! Aan al die marketingactiveiten wordt juist geld verdiend. Zo is de omzet uit “Merchandise and events” gestegen van 0,2 miljoen in 2005 naar 1,1 miljoen in 2006.
Silverarrow zegt
@ F Spider: Dat speldje houdt ik zelf liever, misschien dat de waarde ooit nog stijgt. :p
Dat ik me echter te veel door de pers laat meeslepen vind ik een beetje een vreemde uitspraak. We weten allemaal dat er iets stevig mis was in de organisatie! (Daarom snap ik eigenlijk ook niet waarom meneer Müller er weer bij betrokken is)
Daarbij ben ik van mening dat een autobouwer allereerst goede auto’s moet bouwen, dan komt die naamsbekendheid vanzelf wel. Dat is een kwestie van prioriteiten stellen.
“Het racen natuurlijk wel, maar dat past allemaal in het oorsponkelijke business plan.”
Dat hebben we gemerkt…
Koenigsegg bevindt zich overigens niet in serieuze financiele problemen, de complete productie van dit jaar is al compleet verkocht.
Pagani is dan wel gestopt met het bouwen van straatauto’s, maar ze hebben wel laten zien hoe het wel moet. Hun keuze om te stoppen werd niet gedreven door financiele problemen!
Silverarrow zegt
Het wil er blijkbaar niet in… Spyker heeft zich simpelweg bezig gehouden met dingen waar ze zich niet mee bezig moesten houden. Dat weten we allemaal en dat zijn de feiten. Het ging gewoon kut omdat ze zich niet hebben gericht op datgene wat belangrijk was, en dat zouden ze nu dus maar wel eens moeten gaan doen!
F Spider zegt
@Silverarrow: Hoe weet je dan dat er iets stevig mis was met de organisatie als het niet via de media was?
Kan je ook uitleggen wat er mis is met het product Spyker? Voordat je dit claimt lees dan eerst: http://www.spykerowner.com/forum/spyker-discussion/15-compare-c8-spyder-360-spider-5.html
Rijk
Spyker Owner #107
http://www.spykerowner.com
wouter zegt
@silverarrow
Ik ben bang dat ik het geheel met je eens ben. En dat is echt jammer. Ik heb jaren geleden de heer Muller gesproken, over Spyker, met zn PR dame, die alleen haar nagels zat te vijlen.. werkelijk een soort (slechte) filmscene. Toen was er al sprake van een vlucht vooruit en paniekvoetbal.. Het moet gaan om een integer product, als hart, en als dat staat, ga je diverseren. Bij Spyker gebeurt het volstrekt andersom.. En die rot, dit zit heel diep in de manier van ondernemen. De enige manier die ik zie is geheel nieuw management, met (solide) financier, en geniale ontwerper van bekend merk, die drie jaren krijgen om iets echt goeds op de weg te krijgen.. Niet dit vlucht vooruit gedrag..
thom zegt
Nee, ze hebben et geweldig gedaan bij spyker, geen vuiltje aan de lucht, geweldige verkoopaantallen, flink aan hun imago gewerkt in de F1 en ff serieus wat is er allemaal ontwikkeld aan de spyker, vrij basic techniek wat er in een spyker zit.
romanzy zegt
Het is begrijpelijk dat het zo slecht gaat met Spyker. Wie koopt er nu zo’n kitcherige wagen. Jullie kennen het programma “Tussen Kunst en Kitch” zeker wel. Spyker staat synoniem voor absolute KITCH, zeker geen kunst. Heel erg jammer, want met het geld dat ze ter beschikking hadden, en tevens de know-how, hadden ze het echt wel kunnen waarmaken. In België zeggen we “Trop is teveel” en dat is de enige reden waarom Spyker het nooit zal waarmaken. “Les gout et les couleur ne se discut pas” zeggen we ook bij ons, maar je moet toch echt wel een heel slechte smaak hebben om een Spyker mooi te vinden. Ten dode opgeschreven als ze geen betere designers in huis halen en de kitcherige decoraties achterwege laten. Kisses, benfrombelgium
Patrick zegt
Spyker heeft inderdaad hard aan zijn imago gewerkt in de F1, maar dan niet in positieve zin.
damster zegt
Geweldige wagens! Heerlijk dat ze weer een standje hebben in Geneve. Pfew, wat een genot!
Kan niet wachten.
vj zegt
@damster
gelijk heb je!!!!!!!!!!!!!!!
SR zegt
ik vind het trouwens niet slim van spyker om de zagato te annuleren. dat vind ik veruit de mooiste spyker
alleszinds wel benieuwd naar wat ze gaan laten zien