Zeg je Toyota dan denk je gelijk aan hybride en zeg je hybride dan denk je gelijk aan Toyota. Kortom het lijkt wel een Siamese tweeling en het zal je dan ook niet verbazen dat Toyota dit jaar aan Le Mans zal deelnemen met een hybride raceauto! En daar hebben ze al enigszins ervaring mee want in Japan won een hybride Toyota Supra HV-R als eens de 24 uurs race van Tokachi. En later werd de motor benoemd tot “Race Engine of the Year 2007“. Het zal je niet verbazen dat Toyota met een scheef oog heeft gekeken naar het succes dat Audi op Le Mans heeft gehad met dieselmotoren. Blijkbaar hebben ze gedacht “Dat doen wij met een hybride!”.
De laatste keer dat Toyota actief was op Le Mans was in 1998 en 1999 met de GT-One. Maar toen waren ze niet extreem succesvol in 1998 vielen 2 van de 3 auto’s uit en werd de 3e auto uiteindelijk 9e. Een jaar later vielen er wederom 2 van de 3 auto’s uit en werd de laatste GT-One toch nog knap 2e. Vanaf 2000 was Toyota niet meer aanwezig op Le Mans omdat ze liever aandacht en geld wilden besteden aan de entree in de Formule 1. Het is wel te hopen dat ze met deze nieuwe hybride raceauto meer succes hebben op Le Mans en eindelijk Audi eens van de troon kunnen stoten. (Via: leblogauto.com)
Tom zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jochem zegt
rot toch op man
eerst die stink diesels, en nu fucking hybride
De autosport word verneukt!
3-serie zegt
Ik zet mijn geld dit jaar op Peugeot. Die waren vorig jaar in hun ’testrace’ al aardig bezig.
Debeerop1 zegt
Wat is het voordeel van een Hybride racewagen? Meer gewicht in ieder geval! Minder verbruik en dus minder tankbeurten? Misschien wel, al zijn de Priusrijders die vooral ‘langere’ afstanden rijden helemaal niet zo enthousiast over het verbruik van hun auto…
3-serie zegt
@ Jochem,
vergeet niet dat de Toyota racer een stuk sneller zal zijn in start-stop-verkeer ;-)
Ton zegt
@ Jochem,
De autosport wordt helemaal niet verneukt.
Diesel en hybride zijn het gevolg van de ontwikkeling in de autosport.
Blijkbaar is er niet (voldoende) ontwikkeling mogelijk met ‘standaard’ benzinemotoren.
Josje zegt
audi, maak je borst maar nat :P
M Freak zegt
Blijft een goede wagen, die TS220.
GeoBem007 zegt
Als ik me goed herinner worden hybridemotors huidig gebruikt bij ‘laag’ gebruik van de motor en lagere toeren enzo.. Waar haal je dan het voordeel van die hybride op hoge snelheden?
Is wel de toekomst voor hybride sportwagens uiteraard ;)
autogek zegt
ik denk dat de wagen mss best wel succes zal hebben. podium misschien. ik hoop het iig wel, ook al ben ik geen toyotafan.
w0o0dy zegt
@Debeerop1 en @GeoBem007: ik neem aan dat het verbruik één punt is… maar het gaat waarschijnlijk niet zozeer over het vebruik tijdens accelereren. Er komt natuurlijk veel energie vrij bij hard remmen (zeker bij racen) en dat is nu ook weer om te zetten in acceleratie. Daarnaast zal het enorme koppel van de electromotoren zal bij lage toeren ervoor zorgen dat de motor makkelijker in de toeren klimt en dus sneller is.
Racer X zegt
@ GeoBem007
Ik denk dat er bij het uitaccelereren van de bochten wel wat voordeel te halen is.
JeffreyG zegt
Als Toyota nu laat zien wat ze kunnen met een hybride, dan zal de rest zich er ook in gaan interesseren en zal de hybride verder ontwikkeld worden. Want dan blijkt opeens dat sportiviteit niet ten onder hoeft te gaan voor milieuvriendelijkheid. Ik verwacht niet dat Toyota met deze hybride een podiumplaats zal behalen (daarvoor zijn de diesels te snel), maar ze kunnen zich wel bewijzen door de race uit te rijden met respectabele tijden.
Emmanuel zegt
Als de generatoren bij het remmen genoeg elektriciteit kwijt kunnen aan de batterijen of – waarschijnlijk in dit geval beter, want batterijen gaan nooit al die energie zo snel kunnen opvangen -supercondensatoren, dan lijkt me dit wel een geniaal idee te zijn. Alles hangt van het reglement van Le Mans af, maar als de elektromotor niet meetelt en supercondensatoren toegelaten zijn dan heb je enkele honderden pk’s er gratis bij, met bovendien een veel lager verbruik.
dikke richard zegt
Ik sluit me bij Jochem aan! Race auto’s moeten gewoon op benzine of methanol rijden. Diesel en hybride ,daar wordt een ware autosport liefhebber s’nachts gillend wakker van,badend in zijn angstzweet.
lincoln zegt
ik heb een hekel aan sport .. omdat sport aan regelementen is verbonden ..
maar .. is er ook een autorace waar al die sneue regeltjes niet gelden ?? zo dat je zonder restricties en al die flauwigheid .. iets als de Baja 1000 .. maar dan op het circuit ..
dank u ..
Nick zegt
@lincoln: Ja, dragracing.
Maar je bedoelt circuit i.p.v. een reepje asfalt met secondelijm?
Roy zegt
@Wo0ody
Ja, dat klopt. Die remkracht kunnen ze heel snel opslaan in van die powercaps of hoe die dingen ook heten. (soort condensator) En die energie kunnen ze ook weer heel snel loslaten bij het accellereren. Je kunt daardoor bij het uitgaan van de bocht een enorm vermogen creeeren.
Ejay zegt
Op zich zit er wat in. De auto’s zijn tegenwoordig veelal te licht voor het regelement en worden verzwaard. Als je ze verzwaard me accu’s, die verplaatsbaar zijn net als gewicht wat men er anders in zou leggen. Dus het is nog goed voor de balans. Extra koppel tijdens uitaccelereren. Verbruik zal het niet veel op uitmaken schat ik. In ieder geval niet zoals bij de Diesels. Volgend jaar dus een Hybride Diesel met nog meer koppel dan nu (dus 1000Nm+) en die het lang uithoudt.
Verder was Toyota toch van de betrouwbaarheid? Als 2 van de 3 auto’s uitvallen…
@ Lincoln, regels zijn er voor de veiligheid. Stel dat er geen regels bij Rugby waren dan werd het toch één grote vechtpartij? Bij voetbal werd het één grote ongecontroleerde huilpartij waarbij iedereen op de grond net ligt te doen alsof hij of zij pijn heeft. Bij autoracen net zo. Men kan nu allang wagens bouwen die genoeg vermogen en downforce genereren om belachelijke rondetijden neer te zetten. Alleen moet het wel bestuurd worden door een robot die 20+ G aankan. Sterker nog, dan zou de track in de robot geprogrammeerd worden en die zou foutloze rondjes rijden. Is niet leuk om te kijken. Verder zou de techniek naar personenauto’s doorgevoert worden en mag jij het stuur niet meer aanraken, mede omdat er geen stuur meer zou zijn. Ik ben het met je eens dat er belachelijke regeltjes tussen zitten, maar ze zijn helaas nodig.
lincoln zegt
@Nick .. nee .. ook aan regels gebonden ..
ik bedoel waar je zelf iets kan construeren zonder regels .. risico,s voor de rijder .. en zonder scheidsrechter .. gewoon pure sport zonder onsportiviteit (regels) ..
lincoln zegt
@Ejay .. dank je .. maar hoe minder regels in een sport .. hoe belangerijker het word om jezelf in bescherming te nemen .. dan krijg je ook meer innoviteiten in het geheel .. ipv zeuren “maar dat mag niet” en sneue rechtzaken aanspannen ..
Ejay zegt
@ lincolm, hoe minder regels hoe beter. Heb je helemaal gelijk in, ook qua innoviteit. Probleem in de autosport is dat de innoviteit het menselijk kunnen dus al gepasseerd heeft en daar moet je voor oppassen. Verder is geld belangrijk. Nu is er nog enige vorm van competitie. Anders zijn het alleen de teams met een groot budget voor R&D die de beste auto hebben.
Maar gelijk heb je dus, zeker qua zeuren, het lijken net voetballers die raceteams.
Turbopaultje zegt
Mss, is het de meesten nog niet zo bekend, maar in de Formule 1 gaan ze volgend jaar ook echt aan de hybride……………. KERS.
rob(botje) zegt
nee als je blieft zeg
hang er dan op zijn minst een vroombox onder dan horen we in elk geval nog iets van dat mooie uitlaat geluid
Davidov zegt
Zou je 700+ pk uit een hybride kunnen halen vraag ik me af?
mashell zegt
Al brengen ze een auto op kernenergie, waterstof of aardappelschillen mee, als iemand LeMans weer spannend kan maken ben ik daar dankbaar voor.
fr@nk01 zegt
Yup, de F1 gaat aan de hybride!
Dus zal de, 24 uren van Toyota, een soort van generale repetitie betekenen…
Onlangs werden de diesels van BMW en Mercedes geconfronteerd met de hybride van LEXUS, daar ging i.i.g. qua snelheid, de hybride er met de overwinning vandoor.
De volgende logische diesel obstakel voor TOYOTA is dus blijkbaar: AUDI…
Volvo_440_turbo zegt
@ Ejay & Lincolm
‘Hoe meer regels hoe meer innoviteit’
Dit zou ik niet stellen, de formule 1 heeft toch met de jaren meer en meer regeltjes en beperkingen gekregen en volgens mij rijden ze nu toch sneller dan 20 jaar geleden? Ik volg de F1 wel niet echt vaak meer, maar ik denk wel dat mijn stelling klopt…
Hoe meer regels hoe vindingrijker dat de mens is om iets nieuws uit te vinden. Iets dat nog beter kan zijn.
Mooi voorbeeldje: in de formule 1 hadden toch sommige teams een softwarematige tractiecontrole die zichzelf delete op het einde van de wedstrijd. Dit omdat er beperkingen waren ivm tractiecontrole, zoiets kan ik me toch herinneren van vroeger, toen ik de sport nog redelijk volgde.
Ik merk dit aan mijn studenten, jongens die thuis alles krijgen wat hun hartje begeert zijn klunzen in mijn praktijklessen. Leerlingen die minder verwend zijn hebben andere en efficiëntere denkmethodes om tot een beter resultaat te komen…
Groeten
Ejay zegt
@ Volvo_440_turbo, ze rijden nu inderdaad sneller dan vroeger, maar waren er geen regels dan gingen ze nu nog harder. Bij de regeltjesdrang past het spreekwoord vechten tegen de bierkaai prima. Ze hebben wat nieuws gevonden, gebruiken het een seizoen en het wordt verboden. Zonde van de tijd en energie eigenlijk. Maar aan de andere kant zoals ik eerder zei, het moet wel spannend blijven anders wint het team met het meeste geld. Dus voor beiden valt wat te zeggen.
Trouwens, ‘mijn studenten’. Welk vak en welke universiteit als ik vragen mag?
Volvo_440_turbo zegt
@ Ejay, ik denk wel dat we hier op dezelfde golflengte zitten.
Persoonlijk vind ik sommige van die regeltjes maar niets, maar die regeltjes zorgen soms wel voor vindingrijkheid, die, zoals jij zegt een volgend seizoen weer beknot worden door een verbod. Maar het is wel zo, een wedstrijd die geen wedstrijd is omdat er geen concurrentie is ,is saai… Net hetzelfde als een wielerkoers met gedopeerden.
Mijn studenten situeren zich tussen de 14 en 65 jaar, mijn werk situeert zich van middelbaar technisch onderwijs in België tot volwassenonderwijs, oa voor mensen die zich willen omscholen, langdurig werklozen enz… Ik geef vooral praktijk elektriciteit, de bijhorende theorie en technisch tekenen.
Groeten
Ejay zegt
@ Volvo_440_turbo, denk inderdaad dat we hetzelfde erover denken.
Leuk te horen wat men doet in het dagelijks leven. Wellicht dat er een keer een groot voorsteltopic moet komen ofzo, om “de mens achter de nickname te leren kennen”
vincegail zegt
Panoz heeft dit in 1998 ook geprobeerd met hun Q9. De auto was idd een pak zwaarder dan andere auto’s, ging dus langzamer door de bochten, maar remmen (dat weet ik niet zeker) en optrekken ging wel vlugger. Helaas hadden ze niet veel tijd om het ding goed te testen, de eerste keer dat de Q9 reed was op de dag van de voorkwalificatie op de landingsbaan van het vliegveld vlak naast het circuit, en was dus ook zo’n 10 seconden te traag om zich te kwalificeren voor de eigenlijke race. Zonde, want het had wel veel potentie, mijns inziens. Maar Toyota is Panoz niet, en we zijn nu 10 jaar verder, dus ik vermoed dat de TS030? hogere ogen gaat gooien. Ben benieuwd!
vincegail zegt
Maar voorlopig zit Toyota nog minstens tot 2012 in de F1, Nascar erbij, GT-racen, hebben ze nog wel volk over om een Le Mans project met ‘nieuwe’ techniek op poten te zetten? Ik vrees er een beetje voor….
johan zegt
ik zet mn geld op Peugeot
dekster zegt
Ik zet m’n geld in op Porsche :P
Bramzel zegt
Dit jaar nog? Denken jullie echt dat ze in een half jaar een auto in elkaar kunnen gaan schroeven? Er is nog niet getest of wat dan ook (als dat het geval was had het echt al wel op de insider forums gestaan).
Het verhaal zie ik wel gebeuren, maar dan pas in 2009 of 2010.
Bart zegt
@Bramzel: 2010:
http://www.planetlemans.com/2008/01/19/toyota-plans-return-to-la-sarthe/
Dus het lijkt er eerder op dat Toyota het stokje overneemt van Audi dan een direct gevecht aan te gaan. In 2010 moet alles dicht zijn (coupe) en Audi heeft tot nu toe nog geen woord gerept over een nieuwe auto. Ze hebben natuurlijk ook een behoorlijk probleem gehad qua regels in de ALMS en beperkte media aandacht hier in Europe in de LMS (zie quotes van McNish van vorige week).
Dus in 201 heeft men iig al de nodige ervaring met KERS in F1 wat in 2009 mag/moet(?).
@fr@nk01: precies andersom dus. Eerst GT, dan F1 (met KERS) en daarna Le Mans.
@Deskster: dream on…
Frasker (Maserati MC12) zegt
Audi, Peugeot & nu nog Toyota. Dat belooft wat. Eerlijkgezegd hoop ik dat Audi eindelijk eens verliest dit is te eentonig. En de topteams op Le Mans worden wel milieu bewust. Diesel en nu hybride.
@ Bramzel
Ze hebben toch al getest met die hybride toyota supra?
Frasker (Maserati MC12) zegt
@ Bart
@ Bramzell
Oke jullie hebben gelijk.
camiel eurlings zegt
zoeemmmm, verdomme weer die toyota gemist.. harry
ja peter, het geluid is ook wel erg hard hier op le mans…
Trabbi zegt
wat een laag-bij-de-gronds taalgebruik in de eerste reacties, en dat zonder edit. FOEI!
Rick dos zegt
Het zou wel mooi zijn als méér autofabrikanten terug zouden komen en er een soort van “race of the alternatives” er van te maken.
Davidov zegt
Whah, een soort van race of champions op alternatieve brandstoffen dus :P
ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt
Ik vraag me af wat die groene rakkers nu doen terwijl de ronde tijden korter worden met deze groene wagens,ik kijk er nu al naar uit
Zoef zegt
Da’s natuurlijk geen “hybrid” maar een race-auto met een remenergierecuperatiesysteem. Tijdens races ben je eigenlijk altijd ofwel aan het accelereren ofwel aan het afremmen en “hybrid” draagt dus wezenlijk bij aan het brandstofverbruik tijdens een race.
Dit zou dus wel eens een goed idee kunnen zijn.
Remenergierecuperatiesystemen zie ik wel standaard worden het eerstvolgende decennium.
SaarMarcsken zegt
Hopelijk kunnen ze weer laten zien dat Toyota, niet enkel de beste en betrouwbaarste wagens maakt… maar ook in staat zijn snelle wagens te bouwen.
Hopelijk krijgt dit verhaal eens vervolg in de showrooms, want iedere sportieve Toyotarijder blijft al jaren op zijn honger zitten…
Een trotse Celicarijder… :D
Alfaxa zegt
Maar ze doen niet mee dit jaar. Kan je op de site zien van le mans.