De Porsche Carrera GT wordt niet meer gebouwd, maar uit het oog is hier zeker niet uit het hart. Een serieuze opvolger is er nog niet en zelfs de brute 911 GT2 doet de Carrera GT nog niet verbannen naar een hoekje in ons geheugen. Voor velen blijft de GT de über Porsche.
Vergelijk het met vrouwen die je absoluut niet wilt zien wanneer ze net uit hun bed kruipen. Er zijn ook vrouwen waarbij het niet uitmaakt op welk moment je ze aantreft. Dat geld ook voor de Carrera GT. Deze is zelfs gestript beeldschoon. Waarom de supercar tot op het bot gestript moest worden is mij onduidelijk. Wel weten we dat wanneer er in een supercar iets stuk gaat, je al snel ieder schroefje in je handen hebt. Herinner je je de Mercedes SLR McLaren nog waarvan de airco stuk ging en toen bijna volledig uit elkaar moest worden gehaald. Wat ook de reden is, ik vind het er indrukwekkend uitzien. (via: culturegarage)
Laten we nog even wat specificaties ophalen:
– 5,7 liter V10
– 612 pk, 590 Nm
– gewicht 1380 kg
– acceleratie 3,9 seconden
– top 330 km/u
– prijs in Nederland 6,5 ton
Mustang zegt
Ik wil erg graag zo eentje tegen komen! Hij s inderdaad beeldschoon!
bram zegt
Porsche Carrera GT: zelfs gestript beeldschoon, ik denk dat niet iedereen het hiermee eens is. Ik niet in ieder geval.
jochem zegt
miss bij deze nieuw idee voor nieuwe auto’s?
gewoon heel simpel
1. Je pakt een snelle wagen
2. Je stript em
3. Waar evt iets extra’s nodig is doe je dat (bijv. dat je toch nog goeie lijnen hbt:P)
4. Turbo’tje?
en gaan met die bannaan
CitroenFan zegt
Ik kan eigenlijk niet begrijpen dat deze auto net zoveel pk heeft als een 65amg! Ongelooflijk :P Dan vind ik 612 pk best weinig voor een supercar als deze!
Dennis zegt
@CitroenFan: De Carrera GT dateert uit 2003. Sinds die tijd is de pk-gekte behoorlijk uit de hand gelopen. De publieke opinie was: meer pk = beter. Merken probeerden elkaar continu af te troeven met nog meer pk’s. Echter pk’s alleen zijn nog geen garantie voor een goede supercar. Het gaat om het complete plaatje. Mede onder druk van de strenge emissie eisen genezen fabrikanten nu langzaam van de pk-gekte en zoeken hun heil o.a. in het reduceren van het gewicht.
henk zegt
jah maar het motor block van een 65 amg weegt even veel als deze auto.
Ejay zegt
Om Dennis aan te vullen. Carrara GT haalt het uit een 5,7L blok. de Merc heeft ,8 L meer nodig daarvoor. Verder, zet ze eens op circuit en kijken wie er dan sneller is. PK’s zeggen niet alles. Het is het totaalpakket.
Verder is dit wel mooi om te zien. Eigenaar(/aresse) rijdt er vast niet veel mee of is er erg zuinig op gezien het feit dat hij erg schoon is.
Frasker zegt
Ik zou er best wel eentje willen tegenkomen, maar ik vindt de Maserai MC12 en de Ferrari Enzo nogsteeds mooier. Tja, als ik het geld had…
Alwood zegt
apart… naar aanleiding van het filmpje hoe de carrera GT werd gemaakt kreeg ik het idee dat je geen paneel weg kon halen zonder dat de auto compleet uit elkaar moest. Grappig om te zien dat er weldegelijk carroseriedelen los kunnen, het lijkt me alleen haast dat de wagen zo een minder stijf geheel is.
Mooiste blijft toch de parelmoerwitte ;) Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze in de werkplaats van gemballa er zo bij staan?
Frasker zegt
Ik lees op verschillende sites dat de Porsche 917 de beste* porsche ooit gemaakt is.
Ik vindt de carrera GT beter.
Maar wat vinden jullie?
* met nadruk op beste: exlusieviteit, look, snelheid etc. (niet één factor)
QuireinIngh zegt
het is inderdaad weinig als je de porsche een supercar noemt (niet dat het niet waar is) de prestaties zijn niet veel anders, de porsche is 0.1 seconde sneller.
maar als je naar de prestaties kijkt is de 65 amg ook een supercar, wat hem mischien geen supercar zou maken is de prijs en dat de mercedes een degelijker karakter heeft dan de porsche, bijvoorbeeld dat de porsche er sportiever uitziet, de porsche lijkt meer op een supercar dan de mercedes maar qwa prestaties is er amper verschil (hooghuit dat de topsnelheid lager is)
MurcieBoy zegt
of het is een bouwpakket :P
Ralph zegt
Ik heb er op’t tuinfeest van de buren eentje gespot, en ik was ervan verbaasd hoe klein ie oogt in real life…
Jorden zegt
In vind dat er van de carrera GT veel te veel gemaakt zijn.
En niet het warmbloedige supercar uiterlijk heeft van bijvoorbeeld een Ferrari Enzo, Lamborghini Mucielago of Maserati MC12.
hij is wel schitterend maar kostte 6 ton!!!
Dat zag ik er weer niet vanaf!
Thijs zegt
Ik zou er zo 6 ton voor over hebben. Prachtige auto.
Frasker zegt
@ CitroenFan
Dus dan vindt jij de: Ferrari Enzo, Maserati MC12, Ford GT40 etc. allemaal zwakke auto’s?
Ejay zegt
@ frasker, niet te vergelijken. 917 is een LeMans racer. De CGT is gewoon voor op de weg. Qua looks ga ik voor de 917, want het enige wat ik mis bij de CGT is dat hij weinig spannends uitstraald zoals bijv. een Zonda F en moet ik Jorden daar gelijk in geven. Het uiterlijk had wat spannender gemogen, maar die motor is ongelovelijk mooi. Is het 6 ton waard? Liever een CGT of een dik vakantiehuis aan de Algarve…
GeoBem007 zegt
6 ton? Daarvoor koop je er bijna twee..
http://autoscout24.be/Details.aspx?id=vcn3rrfotiop
CSL zegt
liever een LP640?!
CitroenFan zegt
@Frasker;
Nee dat niet. Maar als je kijkt naar een cl65amg bijvoorbeeld, die heeft 612 pk, en dat is een totaal andere auto dan deze Carrera GT! Alleen het blok van de Mercedes is inderdaad enorm zwaar. Maar deze Carrera GT, met dat gewicht, en de pk’s, is uiteindelijk wèl een supercar! En een bloedmooie.
Superleggera zegt
Is wel een beetje overdreven dit hoor….
Nick zegt
@Ejay: De 65 AMG motor is niet een 6,5 liter motor maar een 6,0 liter bi-turbo SOHC V12 met vreemd genoeg 3 kleppen per cilinder.
Dat laatste is waarschijnlijk gedaan dat je over het koppel beschikt om dat zwaargewicht überhaupt vooruit te krijgt.
Een 5,7 liter V10 met 612 pk én 590 Nm TERWIJL deze nog de destijds strenge Euro IV norm (met 429 gram CO2/km) haalt is gewoonweg een prestatie.
Daar tegenover de Ferrari “Enzo” Ferrari (met 545 gram CO2/km) kwam niet eens bij de Euro IV norm in de buurt.
Daarnaast heb ik nog de mening dat de Carrera GT qua emotie veel hoger scoort dan de Enzo.
Waarom? De looks van de Enzo zijn veel te Formule 1-gebaseerd, de AMT is leuk en aardig maar niks blijft zo spannend (lees: niet per se leuk, maar spannend) als een handbak met bedienbare koppeling.
En een sequentiele AMT zou op normale stand zelfs zuiniger moeten zijn dan een handgeschakelde bak.
Turbopaultje zegt
Er liggen zwarte plaatdelen all over the place daar. Wellicht wil de eigenaar/(es) dus een andere kleur……….
Beter je zoekt dan een andere auto, ipv de lakkleur veranderen…… Deze ?
thijs zegt
Mooi of niet, hij heeft in ieder geval wel parkeer piepers..
Jay zegt
@Superleggera
Zit je wel op de goede site..? :D
RenesisHP zegt
Na de naked bike rage beginnen we nu de naked car rage. Ubergeil dit. Als ik de keuze had tussen meerdere supersportwagens, zijn er 2 die mijn absolute voorkeur hebben. De Carrera GT is mijn absolute nummer 1, de Pagani Zonda nummer 2. De reden voor deze keuzes. Buiten het uiterlijk, vooral ook het geluid.
Wally zegt
Dat geldT ook voor de Carrera GT
Voor de rest een zalig machien! Licht, vinnig & überkrachtig! Misschien wordt hij gestript om het body-werk te copiëren voor fake-doeleinden, zoals er al redelijk wat op autoblog verschenen zijn..
Superleggera zegt
@Jay
Jawel, maar dat een auto gestript ook nog beeldschoon is, vind ik een beetje overdreven.
M Freak zegt
Die velgen maken het af hoor, chapeau! :D :D
Artijn zegt
@Citroenfan, gezien je naam snap ik je opmerkingen wel hoor maar ik mag aannemen dat je verder kijkt dan je neus lang is. Want om nou de motor van een cl65amg te gaan vergelijken met deze…. Schande!
Denk is na over de perfectie van de lijnen, de chassis, de nauwkeurigheid waarmee deze machine te berijden valt… Het is niet alleen gewicht van de motor in kilo’s maar ook de voordelen als supersnel in toeren en dat zijn er heel wat hehe en zorgt voor een zeer zeeer zeeeeer overtuigend race gevoel!! terwijl met een cl65amg lijkt het meer een boot om het droge… amerikaanse musclecar praktijken… leuk maar niet supercar in mijn optiek!! want dan is ieder slagschip met een hemi v8 en een turbo erop een supercar…!
Dus graag respect voor dit meesterstuk~!
(en excuses voor de toon/woordkeus maar ik liet me even gaan, no hard feelings!! ieder ze voorkeur)
marcel zegt
ik vind er geen reet aan zonder jas . met jas trouwens ook niet
thom zegt
Blijft een geweldige wagen
Voor de liefhebbers Tim Schrick die met een CGT door de bergen drift
http://www.youtube.com/watch?v=S2-4Mv_VAcg
Citrofiel evil twin zegt
Azo een mooie wagen uit elkaar halen voor niks.
Vergooide moeite zeg ik. ;)
CitroenFan zegt
@Artijn; Ben het wel helemaal met je eens, alleen ik heb niet gezeg dat de cl65amg een supercar is, en dat zal het ook nooit worden. Het is een ultieme GT. Ruimte, snelheid en comfort. Daarin tegen, is de Carrera GT een echte sportwagen! Ze kunnen dan wel evenveel pk hebben, het zijn totaal andere auto’s! Ik vergelijk ze alleen met de motor, verder niet. En ik heb meer respect voor deze auto, dan voor de concurenten. Maar wat bedoel je met: ”@Citroenfan, gezien je naam snap ik je opmerkingen wel hoor”?…Bedoel je daarmee dat ik er helemaal niks van af weet of dat ik tegen deze auto ben ofso?
Kyanite zegt
Mijn voorkeur gaat toch uit naar de good old 959.
Rick dos zegt
Kijk, binnenstebuiten en buitenstebinnen. Toch, Michiel? :)
Voor de rest hoef je aan deze auto geen woorden vuil te maken. Prachtig! O, toch. :)
Peperbus zegt
Dat is nou eens technologie…..beter dan zo´n italiaanse bouwdoos
Texter zegt
Is deze bedoeld voor Need for Speed Face Off?
Esprit_de_Flandre zegt
Tuningtip: Een volledig doorzichtige carrosserie errond. Zou speciaal zijn.
w0o0dy zegt
Gestript door die club die tamelijk moeilijk te spotten kitcarbodies maakt door simpelweg de originele plaatdelen te kopïeren? De club van de nep F360, F430 en de Murcielago op basis van de Mr2
Mr.X zegt
Misschien maken ze hier een Gemballa Mirage GT?
Veel meer zou ik er ook niet voor kunnen verzinnen, maybe een respray in een custom kleur.
Bovendien is 600pk genoeg voor zo’n auto. De GT staat er al om bekend aardig listig te zijn. Voor de mensen die dit met de dikke benz motor vergelijken : Ben heeft er nog een biturbo op zitten. 2 totaal verschillende motorkarakteristieken.
Wel moet ik zeggen dat het geluid van een CGT een van de mooiste geluiden ooit is!
Einser zegt
@Kyanite;
Mee eens!
Of wordt ik gewoon oud…?
Kyanite zegt
@Einser
Dat geldt dan ook voor mij :(
Wat_een_gezeik zegt
ik word er stil van, wat is en blijft de Carrera GT een fantasties mooie bolide.
@Turbopaultje
ik zag de panelen ook al liggen, alleen de carroserie moet nog lichtelijk gekleurt worden (panneel voor de voor-ruit)
JH zegt
Een van de mooiste technische elementen van de GT is de koolstof “buis” die de krachten veroorzaakt door de torsie van de (draaiende) versnellingsbak optimaal opvangt/verdeelt…technisch schitterende auto en kwa design veel tijdloos (zoals gezegd veel meer dan een Enzo). Sterke staaltje design van “veteraan” Grant Larson
rickadelic zegt
het zal lang duren voordat er weer zon auto komt met zon heerlijk geluid en uitstraling super.
onderbouwing zie dit maar eens:
http://www.autojunk.nl/clips/view/135679
mashell zegt
Dit krijg je als je je garage vraagt een rammelte op te sporen en ze heb niet kunnen vinden omdat jij gewoon het dashboard kastje te vol gepropt hebt en daar natuurlijk het rammeltje vandaan komt.
eddy zegt
Ik vind het prachtig om de structuur van een auto te zien, zonder “overbodig” plaatwerk errond. Zo weet je ook zeker dat er geen boxter onder verstopt zit!!
Turbopaultje zegt
Tjsa, de voorvader van de GT is ook niet de minste:
Turbopaultje zegt
Missing pic……….