Het is bijzonder om te zien wat voor invloed een site als Autoblog inmiddels heeft op onze samenleving. “With great powers come great responsibilities“. Jullie hebben massaal gevolg gegeven aan Sacha zijn column. Hij riep in oktober 2006 al dat auto’s importeren loont. Wat hij al lang wist, ontdekken steeds meer mensen, want een groeiend aantal particulieren koopt nieuwe en gebruikte auto’s in het buitenland.
We zijn nu ruim een jaartje verder en uit cijfers van de RDW (Rijksdienst Wegverkeer), blijkt dat vorig jaar ruim 18 procent meer mensen dan in 2006 een auto importeerde. De RDW keurde vorig jaar 120.220 importvoertuigen. De meeste auto’s komen uit Duitsland, maar de lage dollarkoers maakt het ook interessant om auto’s uit de Verenigde Staten te importeren.
De RDW zelf registreert geen land van herkomst, maar VDS Auto Import Service uit Benthuizen, marktleider in Nederland voor import uit de VS, importeerde vorig jaar 2.200 Amerikaanse auto’s. Volgens VDS een stijging van 80 procent vergeleken met 2006. Doordat in verschillende landen de belastingtarieven een stuk lager liggen dan bij ons, kunnen occasions daar tot 50 procent goedkoper zijn. Bij het importeren komt daar dan nog wel (rest)BPM bij, maar desondanks blijft de buitenlandse import een gunstig alternatief. Uit Duitsland komen vooral luxe occasions van de Duitse merken, variërend van één tot vier jaar oud. Uit de VS komen vooral pick-ups en merken die hier niet verkrijgbaar zijn.
Met dank aan Casper voor de tip!
m5 zegt
importeren in niet alleen goedkoper je hebt in duitsland ook veel meer keus ga hier in nl eens op zoek naar een e39 m5 die minder dan 80dkm heeft gelopen die vind je zomaar niet
Peter zegt
en meer diesels met lage standen.
In NL is een diesel nieuw alleen betaalbaar als leasebak voor 40000 pj, dus na paar jaar tweedehands allemaal behoorlijk “gebruikt” vergeleken met de belgische varianten.
RenesisHP zegt
Het is waar. Ik rij zelf in een geimporteerde auto(Duitsland). In Nederland was ik voor een auto uit hetzelfde jaar met ongeveer dezelfde km stand een stuk meer kwijt geweest.
Het geld wat hier mee is bespaard is opgegaan aan het upgraden van de auto.
Silverarrow zegt
Een kennis heeft 1,5 jaar geleden een BMW Z3 geïmporteerd, en dat scheelde een goede 5000 euro, zeker de moeite waard dus!
Alwood zegt
gaat toch ook niet altijd op… prijzen in NL zijn niet altijd hoog, vooral luxe is vaak beter in buitenlandse(duitse) auto’s. De winst zit em dan meer in de extra’s dan in de prijs zelf voorzover ik heb kunnen merken.
En hoewel de BTW bijtelling op oudere (8j) minder is, is dat prijsverschil juist ook weer kleiner. Misschien komt het ook wel omdat ik vooral volvo’s en subaru’s heb bekeken, BMW en Audi zal beter zijn.
Zoef zegt
Mmmm … ik merk ook dat in Duitsland de tweedehandsen minder kilometers hebben maarrrr … ikvertrouw dat niet, jullie wel?
CasperH zegt
@ Zoef; waarom niet?
Gegeven is dat in Duitsland een auto veel meer een statussymbool is. Daardoor is men gemiddeld ook echt een stuk zuiniger op de auto én koopt men eerder een nieuwe. Vooral “Jahreswagen” zijn erg interessant voor de NL markt.
CasperH zegt
@ Alwood; het mooiste is als je een leuk actiemodel kan vinden van een actie die alleen in Duitsland bijvoorbeeld heeft gelopen. Een auto wordt dan bij invoering getaxeerd, wat nogal eens resulteert in een te laag ingeschatte nieuwwaarde. Dat kan een vermogen aan bijtelling schelen.
wimpie zegt
zelf ook berijder van duitse import, kon hem na een jaar rijden en 20.000 km voor hetzelfde verkopen als waarvoor ik hem gekocht had..
Markus zegt
Hou wel rekening met de garantie, niet alle importeurs verlenen die op import ook al is het een jonge auto die er qua leeftijd nog onder valt!
Herman zegt
Wat een fantastisch plaatje, een aanhanger met BMW wieldoppen! mooie dingen.
Multicar zegt
Importeren doe ik al jaren ,en het kan nog goedkoper als je weet te handelen met de richtlijnen BPM .Voor meer info stuur maar een email en je krijgt een bpm bedrag te zien wat duizenden euro’s scheelt.
Dreier zegt
[quote]Herman schrijft,
16 January 2008 om 9:57
Wat een fantastisch plaatje, een aanhanger met BMW wieldoppen! mooie dingen.
[/quote]
En dat achter een MB GL…
RScosworth zegt
Ja jat mn foto’s maar weer. Kan ik anderhand ook niet in aanmerking komen voor zo’n jaarboek ofzo? :)
DennieFR zegt
Het begint me wel steeds intressanter in de oren te klinken dat invoeren,vooral omdat ik nu persoonlijke reactie’s zie dat het ook werkelijk loont.
Ik zou alleen zelf niet weten hoe eraan te beginnen,waar te zoeken enzo.
En ik ben nogal gesteld om veel opties in een auto te hebben,is dat erg nadelig met invoeren?
Michiel zegt
voor degenen die interresse hebben: http://www.importautos.nl voor 250 euro hoef je alleen maar de auto op te halen. de rest wordt geregeld. echt de moeite waard om een keer op te kijken.
Powerslide zegt
@DennieFR
Opties maakt niet zoveel uit.
Voor een bedrijf wat alles van import voor je regelt wat betreft aankoop, transport, invoeren en auto rijklaar maken kan je ook hier kijken:
http://www.mentalcars.nl
Mike zegt
Betaal je dan nog steeds niet scheel aan BPM????? Ik ken iemand die rijd al een jaar in een BMW X5 met een duits kenteken. Terwijl hij hier een zaak heeft in Nederland. Hoe zit het daarmee dan????
LC zegt
Stond er vanochtend niet een andere plaatje. :?
RScosworth zegt
@ Mike
Postadres in Duitsland misschien?
@ LC
Jawel, maar toen werd mijn geweldige post op Autojunk opgemerkt. :)
Bas zegt
Om met de woorden van ’s lands enige echte BN’er te spreken:
Da’s logisch.
Hakkie zegt
De reden waarom duitse import diesels een lagere km stand hebben is het verschil in aanschaf en de wegenbelasting. In duitsland betaal je voor de vervuilingsgraad.
Mijn schoonouders wonen net over de grens en rijden een V70 D5 uit 2002. hiervoor betalen zij 440 euro per jaar aan wegenbelasting. Dat is bijna hetzelfde als wij per 3 maanden betalen. Dus je rijdt dan heel voordelig met het verbruik van een diesel. Het omslagpunt tussen benzine/diesel ligt daar veel lager dan bij ons.
Johannes zegt
Iedereen heeft het over importeren uit Duitsland.
Vanwege de lage dollarkoers, het zonnetje, het niet pekelen ( nooit sneeuw), de brede parkeerplaatsen ( geen deuren in je deur), de vele rijken zou je ook eens kunnen denken aan het importeren uit Amerika / Florida.
Je kan er hele goede auto’s vinden voor heel weining geld. En de slurptax geld niet voor auto’s van voor 1/2/08. Het nadeel is dat ’t een beetje verweg is om te gaan kijken. Ik hoorde de reportage een tijdje gekleden op Business News Radio over http://www.usa-car-import.com . Zij checken de auto en weten de auto’s met minder mijlen te vinden. Ik hou je op de hoogte want ze zoeken een Chrysler 300 voor me.
Carhunter zegt
Het is al snel goedkoper in Duitsland. En ze zijn inderdaad beter onderhouden.
Als iemand interesse heeft, mag hij mailen. Dan zal ik eens kijken voor een mooie Duitser.
Marco van Cleef zegt
Stel: Als ondernemer koop je een auto in Frankrijk en je gaat deze importeren. Met de rest BPM krijg je een lagere fiscale waarde van de auto, maar welke waarde moet je hanteren voor de bijtelling voor de werknemer? De fiscale waarde bij import of een vergelijkende waarde van een Nederlandse auto?