Mercedes toont in Brussel de ultieme M5 Touring-pester, de C63 AMG Estate. Met meer koppel (600 vs. 520 Nm) maar minder pk’s (457 vs. 507 pk) dan de M5 is het maar net de vraag aan welke auto je de voorkeur geeft.
Dit is het tweede ‘nieuwe’ AMG model dat Mercedes deze week presenteert. In Detroit staat namelijk de gefacelifte SLK55 AMG. In juni volgen de laatste twee vernieuwingen voor dit jaar, de SL63 / CLS63 AMG.
De Estate draagt de verplichte dikke bumpers, lichtmetalo’s en grote uitlaatpijpen heel waardig, want naast het goed smoelende front oogt de auto eigenlijk vrij beschaafd. Aan de zijkant zit de auto helemaal dicht, de enige luchtsleuven zijn voor de voorwielen te vinden. Aan de achterkant verraadt de diffusor naast de uitlaatpijpen waarmee we hier te maken hebben. Of de Estate zijn power beter kwijt kan dan de sedan moet blijken, maar met de laatste wisten de heren van Top Gear het klaar te spelen om royaal binnen de 100 kilometer een setje rubber te verbranden. Meer plaatjes staan hier.
Tot slot de kijkersvraag: wat ligt er naast het rechterachterwiel?
koen zegt
mooie zooi
dat ding is een baksteen denk k
Denman zegt
Ik denk een bom ;) of anders is het gewoon een soort van accu voor verlichting en dergelijke ;)
damster zegt
antirolblokje?
Nemus zegt
Verbandskistje?
Zwarte doos?
Batterijlader?
Brooddoos van één van de verkopers?
wie zal het zeggen :-)
Jogie zegt
Das niet zo moeilijk, gewoon een constante stroom voor de accu, anders komt het zo lullig over als je potentiele klanten op de autoshow het interieur laat zien en de navi doet het niet…wat heb ik gewonnen?
Kobey zegt
wat ziet de achterkant er zo lelijk uit op foto 5!
Eric (the good) zegt
@Jogie,
Je hebt gelijk.
Willy zegt
Concurrent voor de M5 touring ? Haha!
Ik denk eerder voor de M3 touring die binnenkort uit is ..
Zet de M5 touring en deze op circuiten je ziet het verschil wel, de M5 is veel breder en heeft meer stabiliteit, dit is toch een klasse lager.
Willy zegt
@Jogie, waarom zetten ze dat aan de onderkant van de auto en niet in de auto, maar je hebt wel gelijk denk ik.
Silverarrow zegt
Met de introductie van de C63 AMG Estate zou toch ook het “Power Package” van AMG geïntroduceerd worden? Is hier al iets van bekend?
In ieder geval een erg brute auto weer!
GeoBem007 zegt
Willy: M3 touring zou er niet komen..
Brute bak, maar ik ben geen fan van de achterkant van de nieuwe C-estate.
Gregor zegt
M5 ahum… Dat is een andere klasse (die van RS6 en E AMG)!! Eerder M3 touring en RS4 avant. Top gear had de banden in 56 KM versleten!! Maar dat wordt wel irritant als je ver moet rijzen.
Ralph zegt
Op foto 5 kreeg ik plots een rilling en spookte volgende doemgedachte door mijn hoofd: skoda fabiaaa…Verder is het wel een brute bak, en is hij ook niet een stukje goedkoper dan de M5 Touring?
Gregor zegt
Oeps idd M3 touring komt niet!!
floryn zegt
toch zou ik dit verkiezen boven een m5 touring iets bescheidener
Fruitcake zegt
Bandenplaksetje, als er tijdens het gummen een gaatje in je rubber komt :lol:
Hilgert zegt
M3 touring kun je vast wel ergens laten bouwen als je dat echt wil.
smoke zegt
@all
Er is helaas geen M3 Touring, en deze C valt een beetje tussen de 3- en 5-serie in vind ik, vandaar dat ‘ie voor de gelegenheid het m5/rs6-territorium is ingetrokken.
@Jogie
Jij hebt de autoblog ‘scherpe lezersaward’ gewonnen. Bravo!
Jos J. zegt
foto 5 lijkt idd op een skoda octavia combi…niets mis mee, maar niet het resultaat wat mercedes zoekt lijkt me…
Zafer zegt
Wat een prachtige bak zeg! :D
Op het kentekenplaat staat C63 AMG ‘Break’ het was toch ‘Estate’ ?
vincent zegt
Nog 1 dag en dan kan ik het allemaal zelf bewonderen!!! :P (morgen dus)
Ik denk dat Joggie gelijk heeft, het zal wel een apparaat voor de stroomvoorziening zijn! Die show auto’s hebben meestal allemaal extra lampen en licht aan de binnenkant, en het contact moet vaak aan staan.
otto zegt
@jogie
je hebt idd gelijk. Echte geïnteresseerde klanten kunnen met een verkoper in de auto.
Voor jullie op ideeën komen: die potentiële klanten hebben hiervoor een afspraak gemaakt in een concessie!
San Sebastiano zegt
doosje is zo’n val als in Ghostbusters
RenesisHP zegt
Leuke bak, alleen werk ik voor meer dan alleen setjes banden. 10 keer per jaar een paar nieuwe Potenza’s aanschaffen, is mij te extreem.
FOne zegt
Zo’n kastje onderaan de auto dient ervoor dat er altijd stroom is in de wagen. Indien er een potentiele klant is die de auto wil bewonderen, is het op zijn zachts gezegd een blamage voor Mercedes indien niets van het interieur het doet.
hansie zegt
dat doosje is van de zelfde organisatie die de dakar heeft laten aflassen ik weet het zeker
Laurent zegt
Wat is de prijs nou juist voor deze?
tt zegt
dat dat doosjes achteraan ligt zou moeten wijzen op de plaats van de accu ook. heeft men die achteraan gestopt? of is er een 12 v stekker in de koffer aanwezig?
Dennis zegt
Een vriend van mij staat bij mercedes, ik zal het hem eens vragen :-D
Yannick zegt
batterijlader. Anders gaat na verloop van tijd wanneer de wagen niet start (wat op een salon dus niet mag) loopt de batterij leeg door al het geopen van deuren en lichten (+extra verlichting binnenin de wagens doormiddel van tl wordt hiermee gevoed) en/of springt de wagen de hele tijd in alarm en kan vervelend zijn op een autosalon wanneer er om de minuut iemand een deur van de wagen opendoet :-)
otto zegt
@tt: accu van een C-break zit idd in de koffer
@Laurent: C63 AMG break: 62.900 euro excl BTW en taksen voor de “basisversie”
bakkerst zegt
stroom voorziening voor de demoprogramma’s,
ze gaan em echt niet de hele dag op de accu laten pruttelen..
ik heb me redelijk slap gelachen, laatst in eindhoven op de Dutch Design week, daar stond een volvo XC60, ook aan de kabels, maar de arme man die er bij stond kreeg het demo programma niet goed aan de praat..
dat heeft me nog mooie (en exclusieve) foto’s op geleverd..
de arme man stond er al een week in zn eentje, en dan mochtie em niet eens zelf terug rijden naar zweden :P
rider zegt
dat kleine vierkante kastje bij het achterwiel is een omvormer die de auto geschikt maakt om op het lichtnet aan te sluiten zodat alle verlichting en controlelampjes op het dashboard het doen. dan lijkt het net alsof de auto op contact staat, want alles functioneerd ook gewoon. alleen starten kan niet en alles functioneerd zonder dat de sleutel in het contact steekt. dit is puur om op shows en tentoonstellingen de auto’s te tonen.
deze benz is een best goede beidrage van de kant van AMG want hij kan de BMW aardig bijbenen. waar mercedes voorheen vrij weinig om bochtengedrag gaf is nem nu een veel dynamischere weg ingeslagen en dit is weer zo’n voorbeeld. ziet er niet slecht uit maar voor mij hoeft al dat optische geweld bij zo’n auto niet zo. 4 uitlaten. waarom 4 als 2 eigenlijk veel subtieler staat. maarja, BMW doet het ook dus moet men wel volgen en elke V6 heeft er ook al 2 onder de achterbumper hangen en dit is wel even een V8. en wat voor één!. 6,2liter inhoud. helaas klinkt hij voor geen meter, maar presteerd hij deste beter.
jonas zegt
Ik vind hem uber lekker, als ik ooit een estate wil koop ik deze (alé de niet-amg versie dan wss, tenzij ik stinkend rijk wordt :o :D)
Michiel zegt
ABS…
dat is nieuw zo onder de auto…
Ary zegt
ahahah er staat c63 amg BREAK …hahaha
Antoine zegt
Het zou voor mij (wat overigens helaas nooit gaat gebeuren) niet de M5 nemen of deze Mercedes maar de RS6 want dat is voor mij de ultieme wagen is dit segment.
Mustang zegt
Misschien is het een accu voor het draaiplateau!
MB zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Nick zegt
Eindelijk een waardige concurrent voor de RS4 Avant!!
Silverarrow zegt
Is er helemaal niemand die iets van het Power Package afweet??
Kyanite zegt
@Zafer & Ary
In Belgie wordt een station, of te wel Estate bij Mercedes, Break genoemd. Maar ja dat zal je wel niet weten als je nooit naar buiten mag van je moeder :)
Deftige wagen trouwens.
slk zegt
Schitterende auto.Helemaal af.
Laurent zegt
@ Otto: Ah oké, en hoeveel kost ie dan full option?
Sacha zegt
volgens mij is dat het motormanagementsysteem
Mustang zegt
AMG Performance Package houdt in (6.400 euro):
– AMG performance remsysteem voor (zwaardere remmen, niet keramisch)
– AMG preformance onderstel (nog lager, zwaardere veren)
– AMG performance sperdifferentieel
– AMG preformance stuurwiel in nappa/alcantara (standaard is nappa)
AMG Drivers Package houdt in (4.433 euro):
– Top van 250 km/u naar 280 km/u
– AMG training op het circuit
De getoonde AMG 19-inch velgen zijn een losse optie uit de AMG Performance Studio. Standaard is vijfspaaks 18-inch (vind ik mooier).
Mustang
otto zegt
@Laurent: De auto op het salon kost 74.700 euro excl BTW. (Uit het officiële MB salonvademecum)
Heeft geen performance of drivers package maar is toch wel errug lekker
Jroetjuh zegt
Strakke bak! Alleen zijn ze een beetje teveel bezig geweest met de spoilers…