Iedereen die iedere dag van en naar het werk in de file staat, geniet van de vakantieperiodes. Als je dan zelf niet op vakantie bent, dan kun je doorgaans ongestoord doorkachelen op plaatsen waar je normaal gegarandeerd vast staat. Op een druilerige herfstdag kun je er vergif op innemen dat een dergelijk scenario je niet zal overkomen. Wel als het aan de ANWB, Rabobank, NS en een reeks andere bedrijven en instellingen ligt. Zij gaan proberen om donderdag 9 oktober 2008 te veranderen in een filevrije dag. Noteer die datum dus alvast in je agenda.
Of het gaat lukken, daar twijfelen de deelnemers nu al aan, maar ze gaan het in ieder geval met z’n allen proberen, aldus ANWB-directeur Guido van Woerkom. Het voornaamste doel is dat we eens een keertje stil staan bij de keuzes die we maken als het gaat om onze mobiliteit. De auto hoeft namelijk niet altijd het antwoord te zijn. Wanneer 10 procent de auto een dagje laat staan, dan heeft dat al een enorm effect.
Hoe de deelnemende organisaties 9 oktober filevrij willen proberen te krijgen wordt begin maart bekend gemaakt. Het initiatief maakt deel uit van de campagne Slimmer Mobiel, één van de campagnes die de ANWB dit jaar voert. (via: telegraaf.nl)
NLX zegt
Ik heb zo’n flauw vermoeden dat het weer fictie is… Ze blijven maar met plannen komen
Ejay zegt
“daar twijfelen de deelnemers men nu al aan”, probeer die maar eens opnieuw
-edit: de tweede keer gaat het altijd beter ;)-
Leuk initiatief.Valt me nog mee dat 9 oktober een donderdag is en geen zondag. Er komt dus een autoloze donderdag op 9 oktober blijkbaar of ze gaan stiekum heel veel wegen bijbouwen in de nacht van 8 op 9. Ach, we zien wel.
Keez zegt
Ik vind zo’n plan wel oké, maar als ik weet dat het dan filevrij is dan ga ik juist de weg op :)
Mercedes zegt
@Keez
zo gaan velen dus denken
Jellert zegt
Haha, stilstaan bij keuzes…
Leuke woordgrap :P
Joeri zegt
ouderwets met de skates op snelwegen?
ZOEF zegt
Hoezo? De auto is ALTIJD het antwoord. Het lijkt wel of we in een dwaze wedstrijd zitten zo van als anderen hun auto nu eindelijk eens “anders” willen gaan gebruiken (lees niet gebruiken) dan kan IK lekker filevrij rijden.
Dat werkt niet: er moet gewoon voldoende automobiliteit zijn voor iedereen, en dat kan makkelijk.
Gewoon de auto de plaats geven die ‘m toekomt.
autoblogger zegt
Ik wordt altijd een beetje misselijk als ik de naam Guido van Woerkom hoor.
TimMR2 zegt
theoretisch zal het wel mogelijk zijn, alleen weet iedereen dat de praktijk vaak afwijkt van de theorie.
X4er0 zegt
Aangezien er een bank is gemoeid zal er wel zoiets zijn als 1 dag gratis met de trein, geen controle etc. etc.
En ANWB zal rijden en file preventie organiseren of verkeer leiden etc. etc.
monza zegt
dit kan alleen in het bekrompen nederland…de rabobank die zich met het verkeer gaat bezighouden en de NS die z”n eigen zaken niet kan regelen gaat zich ermee bemoeien ….is er nog een minister van verkeer en waterstaat of houd dat figuur zich alleen nog maar bezig met figuurzagen,…wat een doorgeslagen idioten …..ongelofelijk.
Alwood zegt
nou, ik heb gewoon een nieuwe fiets besteld! en die ga ik gebruiken ook :)
er was zo’n zinnetje toch? beter- begin- zelf-? :P
FrieZ zegt
We betalen ons blauw aan autobelastingen, dus dan ga ik ook lekker de weg op met m’n auto op 9 oktober.
Mij krijgen ze niet meer in een trein, als ze dat van plan zijn (wat me vrij logisch lijkt, als de NS aan dit project mee werkt).
wapz zegt
Fantastisch al die verstokte autorijders hier. Elke dag raas ik efficient in 30 minuten van Utrecht naar Schiphol. En dan zie ik alle stakkers teveel betalen, langer onderweg zijn, en de hele ochtend naar Giel Beelen luisteren. Wat was jullie idee van luxe, ook alweer?
Natuurlijk ruim overdreven, maar ik vind dat dit idee best kans van slagen heeft. Waarom zou je niet eens proberen om het OV te pakken als je de kans hebt? Wat heb je in godsnaam te verliezen voor een dag? Ik vind het wel een waardevol experiment eigenlijk. Misschien kunnen de auto’s op de A2 dan eindelijk eens de volle 145km/h van de Intercity bijhouden :P
wapz zegt
@Jellert
Scherp, scherp!
Mustang zegt
Jaja, bewijs het nou eerst maar eens, dan geloof ik het pas!
Tephlon zegt
Volgens mij is het plaatje een Photoshop! ;-)
3-serie zegt
Nou als een paar grote werkgevers hun mensen een dagje vrij geven…..kunnen ze natuurlijk ook gewoon elke dag doen. Files opgelost!
Mairsil zegt
@Ejay
of ze gaan stiekum heel veel wegen bijbouwen in de nacht van 8 op 9
Dat zou nog eens een leuke verrassing zijn! Maar waarschijnlijk steken ze gewoon een miljoen banden lek in die nacht…
HJ zegt
@ Mairsil
Resultaat: files bij Kwikfit…. actie mislukt :D
BG 75 zegt
Braak @ ANWB!
Laat ze vooral hun best doen. Als de politie dan ook meedoet kan ik een keer op topsnelheid naar werk en mijn reistijd uitermate acceptabel maken!
Shadow_Breaker zegt
ze gaan gewoon de snelheidslimiet op alle wegen op 10 km/h zetten en dan zeggen ze dat er geen files zijn :p
Rotary zegt
mooi geen files op die dag! dan kunnen we lekker allemaal naar de efteling…
Frasker zegt
Dromen zijn niet waar, een dag zonder file is een droom dus is het niet waar. Logisch toch?
Bas zegt
Zucht….ze leren het nooit heh….
Wat dacht je van: NIET ALLEMAAL TUSSEN 8 EN 9 WILLEN BEGINNEN MET WERKEN.
die iedere dag van en naar het werk in de file staat, geniet van de vakantieperiodes.
Ja gek heh! Zo simpel is het en niemand….nee niemand die het ziet.
Zelfs niet de zogenaamd slimme mannen en vrouwen van de bedrijven die dit organiseren.
Dus mits en tenzij er iemand op het lumineuze idee komt om iedere kantoorhoer te verplichten op een andere tijd weg te rijden (bijvoorbeeld een halfuurtje later ipv een halfuurtje eerder) , WORDT DIT GEEN SUCCES.
Bas zegt
Hoe we dat gaan regelen?
Op basis van kenteken.
Begint je kenteken met een D. Dan mag je als eerste beginnen…ik stel voor om 8h00…begint je kenteken met een X. Dan ben je de lul en moet je wachten tot een uur of 10 eer je mag beginnen.
Bas zegt
Oeps…foutje…
In bovenstaand idee mag je de letters vervangen door cijfers anders moeten de nieuwe auto’s wachten en mogen de oude auto’s eerst.
Wim zegt
De file kan minder als mensen bij het aanschaffen van goederen en diensten eerst kijken wat er in de buurt allemaal te koop is. Vaak heb je daar nauwelijks notie van. Ook bij solliciteren: wie verder kijkt, kijkt eerst dichtbij. Kijk op: minderfile.nl
adje zegt
laten ze eerst het openbaar vervoer ff beter maken,en ook goedkoper
als je met je gezin naar het zuiden reist betaal je voor een enkele reis 35 euro
keer 4 is 140 en dan moet je ook nog weer terug , reken maar uit !!!
Britt zegt
Ik heb die dag vrij gepland dus ga lekker niet in die auto in de file staan…..
dus, een kwestie van plannen…..
Marjolein zegt
Ook 9 okt ga ik weer op de fiets naar mijn werk….
Sinds sept dit jaar fiets ik naar mijn werk, ong. 12 km…..
Geen files en ik heb nu zelfs een weg ontdekt zonder stoplichten !!!!
Meteen mijn sport gehad en ook lekker voor het lijf…..
Inmiddels al 1 kg afgevallen, en ook de werkstress ben ik kwijt als ik thuiskom!!! Een stuk relaxter dan in de file staan, wat meestal het geval was.
Succes met de antifiledag morgen !!!
Jan zegt
Om een gedeelte van de file op te heffen zouden de werkgevers bussen moeten laten rijden om de werknemers op het bedrijf te krijgen.
Deze bussen, huur of koop, moeten door de werkgevers bekostigd worden met eventueel een redelijke subsidie van het rijk.
De meeste werknemers wonen in een straal van binnen 100km van hun werk. Het moet lukken om hen te bewegen in die bus te stappen.
Ferry zegt
Iedereen moet met filevrij meedoen!
Shashwita zegt
Dat wordt druk morgen in de trein!!!!!!!!!!! Als Nederland er tenminste aan meedoet….??
rovers zegt
een dagje zonder auto moet kunnen
Gul zegt
Ik vind het zeer vervelend en achterbaks, want ik vind de trein veel te duur en kan je nog vaak niet zitten ook. Wegens gezondheidsklachten en de ticketprijs zit ik liever in de auto.
Om de mensen meer in de trein te krijgen moet het van mij betreft echt een stuk goedkoper en je moet kunnen zitten.
Ruud Mobiel zegt
Op zich wel grappig dat al de mensen die klagen in de file stonden. Als ZIJ nou een andere manier van vervoer hadden gekozen zouden er WEL minder files zijn. Maar al die filerijders willen niet anders kennelijk en nou geven zij anderen de schuld dat er files zijn waar zij nou net in stonden. Filevrij begint bij jezelf!