Fisker roeleert en laat in Detroit zien dat een hybride geen saai uiterlijk hoeft te hebben. Deze vierdeurs Karma is namelijk heel begeerlijk. De specs? 0-100 in 6 seconden, een topsnelheid van 200 km/u en een actieradius van 50 mijl (80 km), daarna slaat de benzinemotor aan…
Hoe het werkt? Een benzine- of dieselmotor wordt gebruikt om batterijen op te laden. Daarnaast is er als optie ook een dak met zonnenpanelen te bestellen. Fisker Automotive (“the green American premium car company“) wil in het laatste kwartaal van 2009 de eerste units uitleveren, met een startprijs van $80K. De jaarlijkse productie wordt geschat op 15.000 auto’s. Go Fisker Go!
Meer afbeeldingen van de beursvloer in de image gallery.
Nedim S zegt
Ja ziet er erg goed uit.
Hopelijk gaat het werken !!!
Top snelhied is wel wat aan de lage kant.
jonas zegt
Knap, in het echt ziet hij er nog beter uit
dekster zegt
Mooi mooi, maar ik wil er wel een V8 in :P
Uitdebroeck Piet zegt
Proporties kloppen niet, precies of dat hij door metaalmoeheid doorgebogen is tussen de banden, waardoor het lijkt op een viper met te lange kont.
Ofzo.
Uitdebroeck Piet zegt
of te korte kont, ik weet het zelf niet meer…
VonStroke zegt
Echt lelijk, volledig uit verhouding en veel gestolen van de BMW CS concept.
Mustang zegt
Smulsmul ! lekker laag bij de grond, Als ze hier nog een convertible van maken is die bij mij geslaagd!
ferrenzi206 zegt
Ik vind hem erg mooi, zeker in die tweede foto ziet hij er erg sportief uit, hopen dat hij met een V8 word gemaakt.
matt zegt
Ik heb er vorige week eentje besteld! Pre-order aanbetaling van 1000 dollar gedaan. Ach, als het niet doorgaat, geld terug (of misschien wel kwijt, maar dat is dan maar mijn risico). De eerste 100, waarvan de pre-order aanbetaling 5000 dollar was, zijn al weg trouwens. Dit is de perfecte combinatie van een prachtig design met milieuvriendelijk rijden. Hij rijdt 80 km all-electric, dat is net iets meer dan de dagelijkse afstand naar mijn bedrijf. Daar weer opladen en ’s avonds weer all-electric terug. Dus nauwelijks emissies en jaarlijks 4500 euro besparing aan peut.
gt zegt
lijkt op een quattroporte met anorexia
autoblogger zegt
@VonStroke: jaja, en waar is de CS Concept van gestolen?
De Aston toch? En wie was de designer van die Astons…
Alwood zegt
ik vinnem erg lekker :D
maar ik vraag me af of ik in deze wagen nog een lampje kan vervangen, laat staan olie verversen…
Mercedes - Jellinek zegt
Ziet er wel dunders lkkr uit!!
Y. zegt
Eerst maar es een proefrit maken, dan kijken we verder. Als het een baggerbak om in te rijden blijkt te zijn kan-ie nog zo mooi zijn, maar dan heb je er nog niks aan.
Patrick zegt
Spijtig dat een hybride zo belastend is voor het milieu…………..als het een Prius is.
CasperH zegt
Schitterende bak en ik vind ‘m eigenlijk niet eens heel duur. Krijgen we hier 14% bijtelling op?
Rick dos zegt
Zo’n lekkere auto dit. Alles is goed eraan, het exterieur (alhoewel daar wel kleine aanmerkingen op zijn, maar soit), het interieur, de prijs en dan ook nog eens een hybride!
EVERYBODY HAPPY! :)
ZOEF zegt
Casper, auto’s kosten doorgaans bijna de helft in de States. Reken dus op 150.000 euro hier.
Harmen zegt
Wat een ontzettend mooie auto zeg! ook het interieur is erg mooi!
Gerben zegt
Prachtig initiatief.
Fisker laat de grote concerns hier echt zien hoe je mensen wel enthousiast kunt maken voor elektric/hybrid etc….
en idd. 80 km actieradius is voor de meeste mensen dagelijks wel voldoende.
Stel je voor wat de prijs wordt als deze wagen massaal geproduceerd wordt. Denk dat er dan velen overstag zullen gaan en dit verkiezen boven een saaie/lelijke Prius.
Gerben zegt
lees nu juist dat er 15000 per jaar van de band gaan rollen. Toch al heel wat.
Nu eentje die iets minder extreem is met een lager prijskaartje en de elektrische revolutie is een feit.
CSL zegt
wow, perfect in die blauwe kleur. Nu alleen nog de achterportieren shaven.
Thibaut zegt
Plaats nu zonnepanelen op het dak van je huis en een windmolen in de tuin, laat die motor draaien op biodiesel en neem het optionele zonnepanelendak en dit lijkt me vrij milieuvriendelijk te worden.
Trouwens, is dit een CC? ;)
Ralph zegt
@ Matt
Wauw, prachtige keuze! Een moeilijke keuze tussen deze bak en de Prius zeker ;-) Maar hoe zit het met de betrouwbaarheid enz. van deze auto? Want zomaar een (hybride)auto ‘from scratch’ op de markt brengen, dat kan toch niet van een leien dakje lopen…
kowalsk zegt
ik vind m schit-te-rend! mooi, zo langgerekt. doet me denken aan… een cheetah! (die hadden jullie niet verwacht!)
matt zegt
@ Ralph
Je hebt gelijk: het was wel even dubben tussen een Prius en deze Karma ;-) Als ze de Prius nou ook met 22 inch zouden leveren…
Ik weet dat ik een bepaald risico loop met deze auto, met zijn nieuwe plug-in technologie. Hoewel het minder zal zijn dan bij zo’n Tesla Roadster, die puur electrisch is, en waarmee nogal wat problemen zijn. Met de hybridetechniek is al wat meer ervaring, ook hier in Europa. Maar het is zeker meer risico dan bij een doorsnee-auto. Dat heb ik er echter voor over!
Henrik Fisker schreef overigens – in een persoonlijk mailtje, wat ik ook vrij bijzonder vind – dat hij een servicenetwerk wil opzetten in Europa. Als Deen heeft hij gelukkig wat meer oog voor Europese klanten dan de doorsnee-Amerikaan. Ze willen de auto ook hier verkopen, hoewel ik er vanwege de lage (en verder dalende) dollar) de voorkeur aan geef in de VS af te rekenen en dan zelf de auto hier naartoe te halen en laten keuren. Ik moet nog wel even uitzoeken onder welke BPM-regeling hij gaat vallen: de lage BPM voor hybride of het nultarief voor electrische auto’s. Ik zal eens contact opnemen met het ministerie. Verder komt er 10% invoerheffing bij en BTW (die ik overigens terugkrijg omdat het mijn bedrijfsauto wordt).
Helaas komt-ie pas in 2010. Moet ik nog twee jaar dagelijks in mijn A6 Allroad 3.2 heen en weer karren. Poor me ;-)
Roy zegt
Kan iemand mij hier uitleggen waarom de topsnelheid van elektrische auto’s zo bedroevend laag is voor het aantal pk dat de elektromotoren leveren? Dit is ook al het geval bij de Tesla Roadster. Ze accelleren als een raket, maar als het op topsnelheid aankomt zijn het allemaal invalide auto’s.
Summer Sky zegt
Heel mooi – hier word ik heel enthousiast van, we zijn eindelijk in de toekomst!
Maarruhh on a side note…meneer Fisker wilt u aub bij BMW gaan werken en meneer Bangle de deur wijzen? Want het kan daar zo niet langer, hij bakt er niks van…en in al uw ontwerpen verwerkt u klaarblijkelijk al van nature de BMW-lijn: een match made in heaven!
monk zegt
die auto is briljant (op de deurklinken achter na). Snel, milieubewust en erg mooi.
rider zegt
he he eindelijk een hybride die er goed uit ziet.
Thibaut zegt
@Roy:
een electromotor levert zijn kracht constant(er), maar heeft een lagere piek.
Op de eerste elektrische treinen was het grootste probleem om de kracht te doseren en niet in één keer alles. Vandaar die schokken op oude elektrische treinen als hij versnelt.
Frank deH zegt
Niks waard, kan bijna niets in de koffer.
CasperH zegt
@ ZOEF; zelfs dan vind ik hem nog niet heel duur. Niet goedkoop, maar zeker niet duur.
designmannetje zegt
fisker is goed bezig.. eindelijk niet een halve coachbuild-look
Frasker zegt
Mooi, doet me wel denken aan zo mime speler.
Ice zegt
Damn, OF die foto’s zijn slecht, OF hij is erg lelijk.. Vier deuren in een coupe proppen is niet makkelijk :S
robgym zegt
austin martin van af de voorkant en vanaf de zijkant een uitgerekte corvette makkelijk ontwerpen maar wel effectief
Wat_een_gezeik zegt
@ matt
wat een mooi bericht dat er hoogst waarschijnlijk een naar ons kikkerlandje komt.
Ik vind dit een zeer aantrekkelijke auto, niet alleen door de techniek maar ook door de styling. Het is een unieke auto die je waarschijnlijk niet zo gouw ergens tegen gaat komen.
Chief_S5 zegt
Ziet er echt heel goed uit. Een design die ik nog nooit ergens anders heb gezien, zelfs iets dat er op lijkt is nergens te bekennen. Ik heb er eigenlijk bijna geen woorden voor. Prachtig. Denk even die tweede handgreep weg, en je zou zeggen dat het een echte 2-deurs coupé is..
miauwkes zegt
Eindelijk een merk dat de trend van hoger&lomper niet volgt.
Ziet er echt niet slecht uit.
Carmaster zegt
@ Nedim S
Je gaat toch niet harder dan 120 hierzo
Verder is het een mooie auto ookal zegt topgear van niet.
enige minpuntje is het hybride-gehalte en de achterlichten.
Maar het is wel van Fisker, en we weten, dat die jongen kan tekenen.
Ofniet soms ;)