Ook Mitsubishi probeert de Amerikanen warm te laten lopen voor dieselmodellen en daarom hebben ze de Concept-RA meegenomen naar Detroit. Onder de motorkap ligt een 2.2 liter “clean diesel” motor die 204 pk en 420 Nm levert.
Daarnaast is de Concept-RA voorzien van 4WD en zou de styling wel eens een voorbode kunnen zijn voor de volgende generatie Eclipse.
MITSUBISHI Concept-RA
Met de Concept-RA bouwt Mitsubishi voort op haar legendarische sportcoupé-traditie. Het opvallende model zet nieuwe maatstaven op het gebied van design. Door state-of-the-art aandrijftechniek te combineren met een moderne schone dieselmotor toont de Concept-RA dat opwindende prestaties niet onnodig belastend voor het milieu hoeven te zijn.
Diesel
De Concept-RA is de jongste generatie van een lange lijn van sportieve coupé-concepten. Deze lijn gaat terug tot 1972, toen de Galant GTO R73-X show car debuteerde, voorzien van het toentertijd enorme vermogen van 200 pk.
De Mitsubishi Concept-RA wordt aangedreven door een nieuwe, uiterst efficiënte, 2,2-liter viercilinder zestienkleps turbodieselmotor met dubbele bovenliggende nokkenas en MIVEC1 continu variabele kleptiming. De 150 kW/204 pk sterke diesel levert een maximum koppel van 420 Nm en is zowel voorzien van een common rail directe brandstofinspuiting, die voor een lage compressieverhouding zorgt, als van een VD/VG-turbo, hetgeen staat voor Variable Diffuser en Variable Geometry.
Om aan zelfs de zwaarste emissie-eisen te voldoen heeft het uitlaatsysteem een hypermoderne katalysator die zowel de nieuwste roetfiltertechnologie- als diesel- en NOx-katalysatortechniek samenbrengt. Wanneer de koppelrijke dieselmotor gekoppeld wordt aan een Twin Clutch-SST versnellingsbak, levert dit sportief rijgedrag én een hoge mate van zuinigheid op. De toepassing van lichte materialen, waaronder een aluminium spaceframe en lichtgewicht carrosserie-panelen, draagt bij aan het zuinige karakter.
SuperAll Wheel Control
De Concept-RA beschikt over een Super-All Wheel Control (S-AWC), een intelligente koppel- en vermogensverdeling over de vier aangedreven wielen. Dit systeem bestaat uit het Active Center Differential, Active Yaw Control, Sport ABS en Active Stability Control; systemen die alle ook op de zeer krachtige Lancer Evolution terug te vinden zijn.
Bij de Concept-RA is dit dynamiekverhogende systeem verder verbeterd. Componenten als Active Steering en Active Damping Control zijn toegevoegd om de bestuurder nog meer controle te geven, maar ook om de handling en stabiliteit van de auto te verbeteren. S-AWC integreert al deze systemen en levert hierdoor maximale controle over trekkracht en remvermogen. Zaken als tractie, bochtencontrole en voertuigstabiliteit worden hiermee naar een hoger plan getild, wat resulteert in een strakke, beheersbare voertuigkarakteristiek, die onder alle omstandigheden precies de wensen van de bestuurder volgt.
Eric (the good) zegt
Niet lelijk, maar of dit de Amerikanen moet overtuigen? Met benzine moter kunnen ze wel de tuningscene aanspreken,niet!
Thomas zegt
Wauw, heeeeerlijke bak zeg. Prachtig interieur!
Ding lijkt wel een beetje op die viper uit de serie Viper nadat die getransformeerd was.
Geweldig design. Over de motor kun je vrij weinig zeggen. Het zal vlot doortrekken, maar spectaculair zal het nooit zijn.
Rik zegt
Ik vind ‘m mooi! Vooral “en profile” .
Maar of de amerikanen mij mening delen…
Kwa desing misschien wel (de eclipse doet het daar ook aardig), maar kwa dieselen…
Jan C. zegt
“Hij doet me denken aan…” wou ik schrijven, maar toch maar niet. Redelijk aggresief design, maar waarom moet een sportwagen “clean” zijn? Iemand die veel geld aan een sportwagen uitgeeft vind (denk ik, ik weet t niet) het milieu toch niet zo belangrijk?
Armada zegt
De daklijn lijkt alleen wel een beetje erg veel op die van de TT.
Coolguy zegt
Ik kan hem wel smaken.
bakkerst zegt
eerste afbeeldingen zijn veelbelovend,
maar wat mij betreft mag er nog wat aan het kontje/daklijn geschaafd worden, dat sloeg in de vorige eclipse al niet echt aan..
en dit lijkt er erg veel op (check het spoilertje en vergelijk: http://www.seriouswheels.com/2004/2004-Mitsubishi-Eclipse-Concept-E-Drawing-1280×960.htm ) concept schets uit 2006, (prachtig ding overigens).
ik ben benieuwd en wacht af
Tom# zegt
Ik vond hem op de tekeningen mooier.., maar dat is meestal zo :p
Ik vind het zeker wel een mooie bak, beetje TT idd.
ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt
Heeft van de zijkant een hoog MAZDA RX gehalte ,maar voor de rest is ie ok
Toby zegt
Beetje cayman, beetje TT met een vleugje infinity
Jan C. zegt
Audi Avus dacht ik aan…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wat is het toch weer heerlijk menselijk om direct referentie te zoeken bij huidige modellen…
Zo zie je maar dat het heel moeilijk is om met iets echt nieuws te komen. Zelfs onmogelijk denk ik na die 476458967842458804145670613532 modellen die reeds gebouwd zijn in de geschiedenis!
auto-gek zegt
Wat moet een diesl met variable kleptiming?
Ik heb op school altijd geleerd dat het op een diesel zogoed als geen nut heeft aangezien deze toch al met een lucht overschot draait……….
Iemand een idee?
peter zegt
kvind em niet afgekeken, ziet er me toch wagen met eigen identiteit uit.
204pk uit een 2.2 met 1 turbo is in elk geval niet slecht
StormRAM zegt
Heeee, alweer een Audi TT-look-a-like! :P
Turbopaultje zegt
Het interieur……………. :cry:
Tom# zegt
hoezo nou weer audi TT?.. alleen de daklijnen lijken erop, maar verder absoluut niet..
Ooit een audi TT gezien met spleetogen, en een achterkant die verschilt van de voorkant? (wat bij de TT dus WEL het geval is?..)
Jan C. zegt
ja ik vond de tt al een andere achterkant hebben… overigens, Avus concept.
Tom# zegt
of em.., de voorkant verschilt dus niet van de achterkant van een TT, ter correctie
Frasker zegt
De voorkant heeft wat weg van de Maserati Birdcage.
rider zegt
qua looks vind ik hem eigenlijk best geslaagd. maar ik had wel meer verwacht voor een 2,2 liter dieselblok dan 204pk/420Nm. met name het vermogen is nogal bescheiden, het koppel mag er echter wel wezen.
sander zegt
…..en dat voor een jappenbak! Gewone deuren erin en produceren maar!
Daniel zegt
vet stoere lichten
Leejon zegt
Iewl dat interieur!!! Wat bruin… Het zou volgens mij met geen enkele kleur nog goed staan! En dan die meters, het lijkt wel een flipperkast :S
mit zegt
mitsubishi kopiert audi steeds meer na:
diesel en zelfs het uiterlijk (ook een grille)
autoblogger zegt
@mit: inderdaad, elke auto met een grille is een vuile copycat!
Marc zegt
Ik zag de afbeelding en dacht direct aan de Eclipse :-O maar goed het interieur word ik niet echt vrolijk van.. Ach dat zal allemaal wel veranderen net als het uiterlijk. Maar het concept is wel geslaagd en zal ook hopelijk zijn weg vinden naar de nieuwe Eclipse want de huidige versie is niet echt een oogstrelend object.
Marc zegt
@ autoblogger: lol
Che zegt
nice, alleen die diesel vind ik niet geslaagd :), japansen wagens en diesel is een lastig geval :)
atanaz zegt
De achterkant va een beetje Porsche?
Tom# zegt
@ mit. Als die grill van audi zou komen, dan was ik sinterklaas.
Kom op man, elke auto heeft een grill nodig. Bovendien lijkt deze grill niet eens op die van een audi.. misschien als je hem in de hoogte samenperst, en dan op z’n kop draait… keep dreaming.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Heeft iemand mijn reactie gelezen?
Vrijwel niemand geeft hier een mening over dit concept!
Iedereen gaat direct spitting in zijn asociatieve geheugen naar auto’s ‘waar die op lijkt’.
Stop daar nou eens mee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Deze auto heeft toch geen zak met een TT of een Porsche of een weet ik wat te maken! Of heeft de helft hier nou echt geen verstand van design (of geen ogen…)
Amen
Mustang zegt
Hij lijkt wel erg op de eclipse
autoblogger zegt
@Svenska Aeroplan AB: ben het volledig met je eens.
Het is werkelijk zeer bijzondere eigenschap van vele reaguurders…
En dan die reactie van Mustang er direct achteraan… OMG
STJ zegt
@mit
Ik wordt er echt gek van, audi was niet als eerste met de single frame grill. Het was nissan met de GTR concept uit 2001.
J. zegt
Zet maar in de markt als de nieuwe Eclipse, daar wordt het wel tijd voor en deze vind ik qua design nog die naam waardig ook.
Citrofiel zegt
@ autoblogger; Aan het artikel over de rijimpressie van de Eclipse te zien, heeft AB niet altijd een hekel aan AW gehad. Hoe is dat zo gekomen?
mit zegt
Sorry, voor alle ophef.
Maar ik vind het nog steeds een Audi kopie.
Het logo op de neus, net als de R8 + een omgekeerde R8 single frame grille. De auto heeft een mooie daklijn en lijkt een beetje op TT daklijn. En dan ook nog een diesel. Het kan niet stuk bij Mitsubishi.
Nogmaals, sorry voor de ophef. En ik probeer ieder zijn mening te respecteren.
Guan zegt
Ach, iedereen kopieert mijn auto, tegenwoordig heeft iedereen een grille. Maar je raakt er aan gewend hoor.
Wat wel heel origineel is, is zowel de neus als ze kont overhelt naar buiten. Wie dat eerder (zo sterk) gezien heeft mag het zeggen…
L-Fred zegt
Ik vind ‘m erg mooi, maar als we naar de bovenste foto kijken, ziet nog iemand er ook een varkenskop in? :lol:
STJ zegt
@mit
De tweede generatie eclipse had ook een soort van single frame grill, en de daklijn is van de derde generatie eclipse. Dus ga AUB wat onderzoek doen voordat je nog een keer de woord audi zegt.
HJ zegt
Als ik de reacties zo lees moet je dus een auto bouwen zonder grill, zonder dak, absoluut geen achterkant en geen logo.
Wat een bak zou dat worden. Misschien dan M vd Brink er een schets van kan maken? ;-p
Ik vind het een gave bak. Ik heb een parkeerplaats vrijgehouden, dus jullie mogen ‘m komen bezorgen!
mit zegt
@STJ
Ik vind het jammer dat jij zegt dat ik geen onderzoek heb gedaan.
Zo heeft de eerste generatie TT al veel eerder de mooie daklijn dan de derde generatie eclipse. De tweede generatie eclipse had ook een soort grille, maar alleen een balk om het nummerbord op te plaatsen. En moet je eens raden welk merk dat eerder een ‘halve’ grille had. Jazeker het merk Audi. Dus ga AUB eerst wat beter onderzoek doen, voordat je iemand commentaar geeft.
mit zegt
Tot slot wil ik nog even kwijt. Als ik naar deze auto kijk Voel ik Audi en Japans.
Walter zegt
Ik word zo moe van die zogenaamde autokenners. Vergelijk de daklijn eens met de Eclipse model begin jaren ’90 (2e generatie, die groene van The Fast and The Furious). Toen was er nog geen sprake van een TT hoor!!!
peter zegt
ikzelf heb een eclipse 97 model verlaagd en velgen aangepast lekker mooi en vooral veel beziens mee omdat hij uniek aan het worden is. zijn opvolger vond ik maar niks en nu de laatste heb ik nog niet in het echt gezien, dus kan ik over deze tekening zeker nog niet veel zeggen .spijtig van degenen die het merk altijd maar afbreken terwijl ze terug uit een diepe put naar boven klimmen toch zou ik er al willen van dromen om deze sportwagen te besturen en op te vallen tussen al de gewone auto,s
fr@nk01 zegt
@che
@rider
Weinig vermogen en Jappen en diesel moeilijk?
Ik berij een Honda Accord 2.2i CTDi, 140 pk; 340 nm, met erkende race capaciteiten die menig dieselmotor met hogere vermogens de baas is!
Volgens fabrieksopgave top 220, na een jaar in gebruik tikt die vlot bijna de 240 aan, de tussenacceleratie’s zijn verbluffendend, ongekend weergaloos.
Als dit het referentiekader was bij de ontwikkeling van deze nieuwe Diesel(die al genomineerd is voor een zelfde Award als die waarvoor de Honda motor in 2005 de prijs mee won) voor de Mitsubishi ingenieurs dan beloofd dat gegarandeerd enorme potentie!