Nu zustermerk Ford een “Powershift” (een affengeile marketingterm) transmissie gaat leveren in de Focus, kon Volvo natuurlijk niet achterblijven. De C30 (wraf), S40 en V50 zijn dan ook per direct leverbaar in combinatie met Volvo’s nieuwe Powershift-transmissie. Je kunt dan kiezen uit diverse motoren zoals de 2.0d of de tweeliter turbodiesel. (Oops da’s dus maar één blokje).
Helaas dus geen super racy T5 met super snelle sequentiële bak, maar wat er nog niet is, kan natuurlijk nog komen. De Powershift bak is een automatische versnellingsbak met zes versnellingen en twee geïntegreerde, zogenoemde ‘natte’ koppelingen. Volvo ontwikkelde de bak samen met transmissiespecialist Getrag. De werking van twee koppelingen zou inmiddels bekend moeten zijn, maar voor de n00bs onder jullie toch nog even de Volvo uitleg.
De één is bestemd voor de oneven versnellingen (1ste, 3de en 5de en de achteruit) en de andere voor de even versnellingen (2de, 4de en 6de). In de praktijk zijn de voordelen evident, want bij bijvoorbeeld accelereren is de volgende versnelling al ingeschakeld. Die neemt letterlijk naadloos de rol over doordat de aandrijvende versnelling wordt ontkoppeld en de ‘klaarstaande’ versnelling wordt gekoppeld door de tweede koppeling. Dit zorgt voor een constante aandrijfkracht. De Powershift schakelt extreem snel en zeer soepel zonder enige aarzeling in de acceleratie.
Daarnaast biedt deze bak ook een voordeel op het gebied van het brandstofverbruik: vergeleken met een conventionele automaat daalt het verbruik volgens Volvo met circa acht procent.
Moge Maarten zegt
Eigenlijk dus gewoon hetzelfde idee als bij VW/Audi… Rijdt wel super trouwens
Danny zegt
Affengeil?
Mstr zegt
Mooie ontwikkeling.
En als dit goed gaat lopen, komen ze vanzelf wel op de andere motoren. :)
Wouter zegt
@Danny: http://www.amazon.de/Screw-Balls-Das-affengeile-Klassenzimmer/dp/B00068VO0Q
mashell zegt
“vergeleken met een conventionele automaat daalt het verbruik volgens Volvo met circa acht procent.”
En hoeveel in vergelijk met een handbak? Zelfs VW’s eerste generatie DSG was al zuiniger dan de handbak.
Chip zegt
In de toekomst rijden we allemaal automaat. Maar zolang het goed zuiniger is en zelfs sneller is moeten we niet klagen denk ik.
Juppe zegt
Ik vraag me altijd af wat het doet aan extra onderhoud. Wat als er platen versleten zijn? Maar misschien gaan de platen ook wel langer mee, omdat er geen rijder met z’n lompe voet op het pedaal zit te trappen.
Iig wel mooie techniek.
Kopfather zegt
Dat kan nog leukere volvo’s opleveren
CasperH zegt
Ja Wouter, een T5-achtige versie zou inderdaad te gek zijn. Volvo = Ford = Aston Martin toch? Waarom niet een V8 of V12 van Aston Martin in combinatie met deze bak in de C30? Of past dat niet? :P
Martijn zegt
Over Volvo gesproken:
Las in een persbericht dat De BEEMD met terugwerkende kracht (1 jan) wordt overgenomen door Volvo dealer Van Roosmalen.
Hilgert zegt
Slijten doet het veel minder als een conventionele koppelingsplaat. Dit zijn natte platen, vergelijkbaar met wat er op een motorfiets zit.
rider zegt
dit is dus exact dezelfde versnellingsbak als die Ford in de Focus gaat aanbieden. (kan wel kloppen, Volvo is de premiumbrand van Ford)
Nick zegt
@Juppe: Gemiddeld hebben de koppelingsplaten van een DCT transmissie een langere levensduur dan die van een handmatige versnellingsbak.
Zelfs bij droge enkele koppelingsplaten (dus 2 koppelingsplaten in totaal) zoals VAG al aanbied.
GeoBem007 zegt
Je hebt trouwens de 2.0D en de D5, niet? Of was dat de 1.6D?
Boertje zegt
Powershift-transmissies werden al in de 70’s toegepast bij landbouwvoertuigen. Tegenwoordig wordt 9 van de 10 tractoren gelevert met powershift (full powershift of 2-,3-, 4-, etc. traps) of CVT.
Beide transmissiesoorten worden nu (pas!) in de automobielindustrie toegepast en is dus geen ‘affengeile marketingterm’.
S65 AMG zegt
Soort DSG dus..
Jhn zegt
Ik snap ook niet dat de auto industrie hier nou pas mee komt. In tractors wordt dit systeem allang gebruikt en ik heb me vaak afgevraagd waarom niet in een auto!!
Bart zegt
Hier een promo filmpje van VAG ze zeggen op het einde ook waarom het nu pas in auto’s toegepast wordt. Of het waar is weet ik niet, dit filmpje is eigenlijk meer marketing.
http://video.google.com/videoplay?docid=2491445337871038412&hl=en-GB
Filip zegt
wat ik niet goed begrijp… je zit in 1e, je trekt op en dan is de 2e al ingeschakeld maar nog niet gekoppeld.
stel nu dat ik rustig in 4e rondrij en versnel… in dat geval zou het logisch zijn om de 5e al in te schakelen maar ik geef kickdown en heb dus de 3e nodig. kan dat dan zo snel terugschakelen van 5 naar 3 alvorens te kopppelen zodat ik er amper iets van merk?
tss68nl zegt
Als je in 4 zit…..is de andere as toch ingeschakeld? Dus….de 1e, 3e, 5e en achteruit? Dus of je nou de 5e of 3e wil hebben…..dat kan. Hij heeft de as klaar staan…en als jij beslist om 1 hoger of lager te willen, dan klikt hij de betreffende versnelling snel op de as, om deze vervolgens te koppelen.
Je moet natuurlijk niet van de 5e ineens naar de 1e of 3e willen gaan….je zal wel netjes je versnellingen moeten doorlopen tijdens het remmen.
Ramshoek zegt
ER WAS EENS een racewagen fabriekant die voor lange afstandsraces de sneller schakelende ongesynchroniseerde versnellingsbakken verving door de goede trouwe (en meer betrouwbare) gesynchroniseerde versnellingsbakken. Je weet wel, zo’n bak waar alle productie wagens mee zijn uitgerust omdat (bijna) elke gek er kraakvrij en gemakkelijk mee kan schakelen. Klein nadeeltje is dat de schakelactie langer duurt omdat de synchromesh even tijd nodig heeft om de in en uitgaande assen van de bak te synchroniseren, maar da’s iets wat je er tijdens een lage afstandsrace wel voor over hebt voor de garantie aan de finish te komen.
Toen deze racewagen fabriekant echter meeging in / of eigenlijk een van de pioniers was van, het turbo tijdperk, was elke schakelactie en vooral een lang durende gesynchroniseerde schakelactie, zonde. De grote ouderwetse turbo’s moesten na elke schakelactie weer helemaal opnieuw op gang komen. Het duurde dus weer even voordat het vermogen, in alle hevigheid, weer aanwezig was.
Porsche, want over die fabriekant hebben we het, vond toen het Porsche Doppel Kupplings Getriebe uit (PDK Getriebe). Wat ze zelf gebruikten in hun Group C racewagens en wat door Audi gebruikt werd in de Quattro rally wagens. n gebrek aan geavenceerde regeltechniek (lees elektronica) belette een introductie van de techniek in productiewagens. In de racerij was de extra massa en omvang een probleem, daarnaast kwamen er toen al gauw sequentiele versnellingsbakken. Die waren welliswaar ongesynct, maar het sequentiele voorkwam in ieder geval het verkeerd schakelen (van 3 naar 2 ipv 4).
Toen Alfa Romeo in de 90’er jaren met hun selespeed kwamen, klaagde elke autojournalist over het lange wachten op de afronding van een schakelactie (hoewel deze systemen sneller schakelen als de mens kan). Moderne elektronische regeltechniek verbeterde de Selespeed (en afgeleiden) voortdurend, maar haalde ook het oude PDK idee van Porsche weer binnen bereik.
VW verdiend lof voor de introductie van deze techniek, maar het is niet hun uitvinding en de patenten van hun DSG’s liggen bij verscnellingsbakken fabriekant Borg-Warner, een concurrent van o.a. Getrag dat intussen een heel assortiment bakken op de plank heeft liggen voor dwarse of in lengte liggende DCT (Double Clutch Transmission) versnellingsbakken. Eerste klanten: Ford/Volvo en Mitsubishi (Evo X). BMW en Porsche (beide al jaren vaste klant bij Getrag, zullen spoedig volgen.
GerreLekker zegt
@Filip: ja de DSG is zo snel en kan zo goed voorspellen dit bijna niet merkbaar is
Br3cht zegt
Eindelijk nog eens een versnellingsbak die de C30 deugd gaat doen, want heb ooit eens een test gereden met de D5 versie ervan.
Van het geluid was ik direct overtuigd, in 1ste trok die ook goed door, maar toen kwam het probleem, volgende versnelling, duurt veel te lang, en de automatische bak twijfelde vaak…
Want qua accerlatie tot de 0-100km/h denk ik dat de handgeschakelde 2.0D even snel was…
Hopelijk komt die 6 bak die al in de volvo S40 en V50 op de D5 zit ook in de C30.
Dan zal die pas zesbak perfect aansluiten bij de D5 motor, en zal de meerprijs van die versie dus meer acceptabel zijn!
Mustang zegt
Het is wel handig om naadloos te schakelen, maar dan krijg je er weer een koppeling bij, enzovoort.. Wordt allemaal een beetje ingewikkeld!
floryn zegt
met techniek komen ze er wel! mooi
Zoef zegt
Waarom geen CVT met 6 of 7 vaste standen waartussen electronisch wordt geschakeld?
Zoef zegt
Dan zou je zelfs de overbrengverhoudingen kunnen programmeren.
Citrofiel zegt
Een automaat is al heerlijk relaxt, maar dit is wel een overtreffende trap! Of dat lijkt het te zijn… Iig het brandstofverbruik…
Trabbi zegt
Dubbelkoppelingsbakken bestaan al veel langer dan die van Porsche hoor, wordt al veel langer toegepast bij bijvoorbeeld treinen en het principe zelf is nog veel ouder.
Ferrari heeft er trouwens ook eentje in de maak, ook komende van Getrag.
Nick zegt
@Zoef: Een CVT moet weer zwaar worden uitgevoerd om het koppel aan te kunnen.
Kijk maar naar bijv. Multitronic of de Qashqai.
Gelukkig is Bosch (ja Bosch. niet BorgWarner, Ricardo of Getrag) daarmee bezig.
schnitzerken zegt
euhm….
Ja, ok, maar is dit wel handig voor gebruik, zou wel graag eens een foto en gebruiksaanwijzing zien, het nut snap ik nu wel, maar handig vind ik het toch niet echt, zo aan die uitleg te horen
Neem voor mij maar een sequentiële versnellingsbak
Charles zegt
Mooie techniek, ik zie volvo nou nog niet een snelle wagen maken.
Volvo houd het graag bij degelijk en 5 cilinders!
Jelle zegt
Inderdaad, precies hetzelfde als de DSG bak. Is natuurlijk een super stukje techniek waarbij je je afvraagt waarom het niet veel eerder is uitgevonden (zoals bij veel dingen). Op deze manier heb je geen vermogenverlies!
bas zegt
Mooi spul. 8% minder brandstof en betere prestatie’s….da’s hardstikke mooi.
Ik vraag me wel af waar de lieden van de ons zo geliefde overheid hun centjes straks vandaan gaan halen als alle auto’s zo zuinig gaan worden. Ik bedoel…met al die zuinigheid trucjes moet onze Wouter straks toch knikkers in zn zakje gaan missen of zie ik dat verkeerd?
mashell zegt
@bas
Maak je geen zorgen. Wouter (of welke minsiter van financien) krijgt z’n geld wel. Bovendien hebben de arabieren en de stropdassen bij de oliemaatschappijen de smaak goed te pakken, dus zullen we aan de pomp gewoon steeds meer gaan betalen, hoe zuinig onze auto’s ook worden.
Juppe zegt
Eigenlijk, als ik er zo over nadenk, vind ik het maar niks. Als ik wil schakelen, dan wil ik met zo’n pook de tandwielen bedienen. Het liefst in een RWD, omdat je pook dan rechtstreeks in de bak geprikt staat waarmee je de machinerie opereert, ipv dat er allemaal plastic verbindingsstukjes tussen zitten die het gevoel weg halen.
Maar met een DSG bak druk je op knopjes/flippers op het stuur, om de elektronica te vertellen dat ie moet schakelen. Kan die elektronica dat zelf niet bedenken dan? En als ie dat kan… waarom dan maar 6 versnellingen? Waarom niet oneindig veel? He… CVT.
Ik kan me niet voorstellen dat ik die flippers aan het stuur leuk zou vinden. Of een automaat, of een echte schakelbak. Maar aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat er een markt voor is, en het is wel een mooi stukje techniek.
Jeau zegt
dit systeem werkt bij ford echt waardeloos overigens, hoop dat ze het bij volvo dan toch verbeteren. schakelt heeeeeeeeeeeeel traag
Nick zegt
@Jeau: Het lijkt of het traag schakelt te horen aan het geluid.
Maar als het goed is, dan is er vrijwel geen zoniet geen verlies van drijvende koppel (aandrijving) aan de wielen.
Het toerental zakt in omdat de natte koppeling ALTIJD langzaam opkomt, zelfs als je volgas rijd in hogere versnellingen zodat de wagen niet zal schokken.
gijs zegt
Of jekoopt een volvo met een cvt automaat zoals mij;)
Rvs zegt
Waarom lees ik zo weinig over mensen die graag een D6 zouden zien in de rekken bij Volvo…?
Is een V70 D6 powershift haalbaar in de toekomst ?
javandijk zegt
Ik rij in een nieuwe B-Max met op enig moment een snelheid van 45/50 km p/uur.
Op het moment dat ik meer gas geef (normaa) dat krijg ik telkens een schurend/slepend geluid. In een andere B-Max gereden en geen bijkomende geluiden. Wat zou er mis kunnen zijn met mijn versnellingsbak.??? Loop de naastligende versnelling welic niet op het juiste toerental mee.????