De tuners van 9ff schijnen aardig te vorderen met hun meest extreme project, de GT9. Met zijn 987 pk moet deze opgevoerde 997 GT3 een topsnelheid van 409 km/u kunnen halen, maar de praktijk is altijd wat moeilijker dan de theorie. De demonstratie die 9ff in Papenburg aan de pers wilde geven maakte dit nog eens pijnlijk duidelijk.
9ff had de journalisten al niet op hun hand, aangezien ze uren moesten wachten in een ruimte met 2 koelkasten vol met energy drinks. Aangezien het autojournaille het niet voor minder dan kaviaar met truffels doet was het mokken geblazen. Bovendien was het buiten regenachtig, wat niet echt een ideale conditie is als je je auto door de 400 km/u-barrière wilt jagen.
Gelukkig verscheen na een tijd toch de 9ff-delegatie met de GT9, en werd de bodemschraper uit de vrachtwagen gerold voor het betere werk. Dacht men. Na een paar meter gebeurde er niet veel meer. Oorzaak: de auto bleek op de essentiële plekken niet helemaal waterdicht te zijn, waardoor de elektronica in de war was geschopt. Na wat sleutel- en oliewisselwerk probeerde 9ff het nog eens, met als resultaat dat de motor 10 seconden heeft gedraaid alvorens er voorgoed mee te kappen.
Dus kon iedereen zijn spullen pakken en weer naar huis gaan om over deze blamage te schrijven. Zo zie je maar dat je kennelijk niet zomaar ‘ergens een turbo opschroeft’, of ‘gewoon het motorblok even uitboort’ voor extreme performance. Minder pijnlijk is het niet voor 9ff. Lees het hele verslag (in het Duits) van Ben Arnold hier.
Nu zijn het bij 9ff toch echt geen prutsers. Ze hebben de snelste cabrio, en voorzien ook de dichte Porkers van flink wat extra pk’s. Daarnaast zijn ze ook in staat om hele zuinige golfjes af te leveren.
Als ze er voor zorgen dat ze alle kieren van de GT9 voor de volgende poging hebben dichtgestopt moet het goedkomen! Meer 9ff-materiaal voor de liefhebbers is op autojunk te vinden.
Steven zegt
eigenlijk wel beetje te verwachten van een tuner die fabrikant wil worden. toch zijn ze er wel erg snel klaar mee, de veyron heeft iets van 3 jaar ontwikkeld.
art zegt
hahaha tuners
een veyron inhalen is toch nog moeilijk vooral als het regent ;P
Markus zegt
Is de auto niet waterdicht? Zou je niet zeggen, als je de achterkant ziet…
Alwood zegt
wat mij betreft tenminste weer een échte supercar… al ‘ie eenmaal af is, dat wel. Er zijn helaas ook al genoeg fabrikanten onderuitgegaan bij zo’n project.
En wat de regen betreft is het flink pech hebben. Het lijkt me dat ze de wagen eerder goed draaiend hebben gehad. Beter was de eerste poging ergens in maart of april geweest in het zuiden :P
Tom zegt
wat ben je met een wagen die +400km/u aankan, maar waar je nat in wordt :P
CasperH zegt
Handig ook, energydrinks in een wachtruimte. Zitten die gasten helemaal te stuiteren :D
ML zegt
Dat is tevens ook de charme van het ondernemen. Je neemt veel risico en soms lukt het dan niet, maar gelukkig meestal wel, tenminste als je een succesvolle ondernemer bent.
Maar dat zullen die verwende autojournalisten waarschijnlijk toch niet snappen… gelukkig is er Autoblog!
jelle zegt
het is en blijft lelijk vindt ik…is een verklote porsche als je het mij vraagt…en wanneer gaan ze in godsnaam iets doen aan dat verdomd lelijke gapende gat langs achter? iedereen heeft er comentaar op dat het oerlelijk is, en de mensen in kwestie, die er “hopelijk” meer kennis van hebben dan wij die het allemaal lelijk vinden, die doen er niks aan, voor hen lijkt dat gat volkomen normaal, terwijl het echt op niks trekt…ik vind de kleur wel mooi, candy-bleu…
Turbopaultje zegt
“Nu zijn het bij 9ff toch geen prutsers ”
Dat trek ik toch heel sterk in twijfel, als je met zo´n snelheidswapen en nog geen 150 km op de testklok …………
Dotternetta zegt
10 sec lopen = nokkenas-sensor (denk ik)
Mies zegt
Als fabrikanten nu eens die specificaties opgeven als het ding daadwerkelijk op de weg is geweest! Hoeveel fabrikanten hebben überhaupt bewezen(!) dat ze 400+ kunnen?
Nick zegt
Tsja daar krijg je het.
Een topsnelheid behalen is makkelijk als je een groot ouderwetse blok hebt met een flinke turbo.
Maar als je een motor spreekt die elektronica bevat zoals klopsensoren, MAP sensoren, BDP sensoren, verschillende nokkenas sensoren, VarioCam actuatoren, elektronisch geregelde ontsteking en injectie, etc.
Dan word het toch heel wat vervelender.
Daarnaast moet je ook nog een bijna feilloze fuelmap op je EEPROM hebben staan anders gaat alles aan gort.
Je kunt beter simpele maar onbetrouwbare off-the-shelve producten gebruiken zoals ze bij SSC hebben gedaan.
-edit: eeuh, u bedoelt ‘betrouwbare’?-
Michiel zegt
Tja dat is best kut dan he. Maarja zoals Markus al zei als je naar die achterkant kijkt dan zegk ook van WTF logisch toch dat die niet waterdicht is.
Die achterkant is ook meteen het minpunt van die hele auto dat MOET echt mooier gemaakt worden want dit kan echt niet.
Verder ben ik wel benieuwd naar hun “run” als het droog is want ik denk dat ze die snelheid wel waar moeten kunnen maken, zeker als je kijkt naar de andere 9ff projecten..
Juppe zegt
@Nick,
Die sensoren die je noemt zijn toch allemaal off-the-shelve producten? Tegenwoordig vind je geen motoren meer zonder die sensoren. Wat bedoel je dan met ouderwets? Carburateur en contactpunten?
Oly zegt
meschien hadden ze toch regensensoren moeten toepassen.
a ik denk dat het beter is als de baan nat was was het ze toch ook niet gelukt.
kowalsk zegt
haha wat een afgang! Ik dacht meteen hetzelfde als Markus toen ik die foto’s zag:
‘bleek niet waterdicht te zijn’ goh nu je het zegt
Nick zegt
@Juppe: Die sensoren zijn wel off-the-shelve, maar ze zijn ook standaard producten ontwikkelt voor een standaard Porsche motor.
In Amerika hebben ze off-the-shelve performance parts voor dragster races, stock car racing, etc.
In bijv. Las Vegas kun je een enorme turbo bij wijze van spreken bij de Brezan halen.
Ouderwets = Blokken zonder elektronisch geregelde ontsteking, LMM/LHA/MAP, lambda-regeling, etc.
Eric (the good) zegt
Journalisten die kaviaar willen. Ze krijgen de kans om een dikke Porsche te rijden of andere auto’s en zagen dat het wat lang duurt.
Geef mij hun job en laat ze schrijven voor “Kerk en Leven”. Ik zal wel wachten!!!
Nick zegt
@edit: Nee onbetrouwbaar.
De LS2 crate engine is zelfs verboden door de NHRA in verschillende drag-klasse races omdat hij te vaak explodeert.
In een Corvette of Saab word de motor niet zo “gepusht”, dus hier hoeft men niet bang te zijn dat er zuigers door de kop uit de motor vliegt.
Nick zegt
*excuses LS2-gebaseerde motor niet de LS2 crate zelf
floryn zegt
ze moeten er gewoon meer energie in blijven stoppen want het is een mooi project en ja natuurlijk gebeurt zoiets niet zo heel snel met een bugatti maarja hoeveel heeft de ontwikkeling van dat model gekost? En hoeveel kost het om je voorspatbordje van je veyron te vervangen?
Juppe zegt
@Nick,
Ik heb echt geen flauw idee waar je naartoe wilt. Ze hadden onbetrouwbare onderdelen moeten gebruiken, want die werken wel in de regen? Of een blok zonder door jou genoemde regelingen (wat dan uit de jaren 70 moet komen waarschijnlijk).
Een motor zonder elektronisch geregelde ontsteking is of een diesel of een carburateur motor (of mechanische inspuiting, en er zijn ook kort elektronische injectie motoren geweest met mechanische ontstekings regeling. Maar dan spreken we over begin jaren 80)
Een motor zonder vorm van luchtmeting (LMM/MAP, weet zo ff niet waar LHA voor staat) of en/of lambda regeling moet wel een carburateur motor zijn.
Maar goed, met die technieken haalden ze vroeger ook wel 400km/h+ (op de zoutvlaktes)
rob gym zegt
het blijft een volkswagen met een te hoge bloeddruk hahahaha , wel jammer want vind het tocg wel leuk om weer een snelle bak te zien ook al is het een porsche
peter peer zegt
volgens mij zeggen ze toch dat hij op ‘essentiele’ plekken niet waterdicht is. Aangezien de achterkant aardig open is zou dat dus wel nat mogen worden.
Dus lijkt me dat grote gat aan de achterkant niet het probleem.
thom zegt
Whehe, ze moeten gewoon, net zoals die gekke civic, een gekke punt op de voorkant en achterkant schroeven en dan heeft ie een cw van 0.11 en dan gaat ie gelijk 450 km of 500 km/u. Blijft een mooi verhaal.
Johan zegt
@ Steven
Zeg maar gerust dat ze een jaar of 7 met de veyron aan het stoeien zijn geweest
SimonMc zegt
@Johan: ja op zijn minst wel.
3 jaar lijkt me bijzonder weinig, vooral als je in gedachten houdt hoeveel jaar hij uitgesteld is geweest.
Dat is misschien al 3 jaar.
Nee, die veyron is geen projectje geweest van 1-2-3.
Aston Martin freak zegt
Wohahahahahahaha, wat een flater zeg, maar laat ons hopen dat er nog een poging komt wanneer het eens niet regent.
Dick zegt
de ontwerper van porsche is lui geweest zie ik.
hij lijkt heel erg op de 911 carrera GT en daarmee halen ze nog niet eens de 350!
Nick zegt
@Juppe: Hoeft geen carburatiemotor te zijn, er zijn zat mechanische, drukgeregelde en combinatieinjectie systemen.
Waaronder D-Jetronic, de eerste varianten van K-Jetronic en gespecialiseerde custom systemen die vaak in Hod Rods en dergelijke worden gebruikt.
phantom zegt
Als porsche een snel model in huis wil halen kunnen ze die het best baseren op de huidige carrera gt, die stond immers ook een tijd geleden in de autovisie, dat was echt wel een plaatje trouwens….
smokin zegt
Was dat ook niet het probleem met die Vector W2 ooit? Een gigantisch hoge theoretische topsnelheid die hij nooit gehaald heeft omdat hij vantevoren in de fik vloog, ontplofte of er ging wel iets anders mis…. Ligt me iets van bij…
barbus lover zegt
tis wel mooi hebben dingetje maar al die supercars zijn qua design gebouwd om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden en dat maakt de meeste zo lelijk,,,, ikvind lambo en porsche het nog goed doen maar van de restniet echt ( ja en brabus:L maar dat noemt niet iedereen supercars) en wie moet er in gaan rijden? wie gaat er op de snelweg 400 rijden? er is bijna niemand die dat aan kan! dat gaat zo super snel…
sebastian zegt
hij heeft achter wel de velgen van ferrari f2007.
zie je nou wel, kunnen die duitsers dan echt niks zelf verzinnen. altijd alles van de italianen jatten en dan roepen dat ze de beste zijn. eerst mclaren en nu dit…
C30CDIAMG zegt
ik vind dat iedereen een beetje overdreven reageert, Porsche zit toch zeker niet te lantefanteren! Shit ja, dat de software verdronken is, volgende keer toch weer beter!
mashell zegt
“hij heeft achter wel de velgen van ferrari f2007.”
En die koopt Ferrari bij BBS. Een Duitse firma…
Rick dos zegt
Nothing major dus.