Als eerste Formule1-team heeft Scuderia Ferrari zijn wagen voor het komende seizoen gepresenteerd. Dit gebeurde in Ferrari’s thuishaven, Maranello.
De wagen is op de nodige punten aangepast om aan de nieuwe reglementen van de FIA te voldoen. Verder is de wielbasis ingekort, om de bolide op de bochtige circuits wat agieler te maken.
Aangezien een versnellingsbak het vanaf volgend jaar 4 races moet volhouden is extra aandacht besteed aan de betrouwbaarheid ervan. De motor is ongemoeid gelaten als gevolg van de bevriezing van de motorontwikkeling.
Het nieuwe seizoen moet bewijzen of de FIA met de introductie van de nieuwe reglementen zijn eigen graf heeft gegraven, zoals sommigen beweren. Ook moet blijken of de geplande nachtrace een succes is, of dat deze na een jaar alweer van de kalender wordt geschrapt.
Aangezien onze toegang tot de Ferrari-site om de een of andere onverklaarbare reden even onmogelijk is, spelen we voor de afbeeldingen leentjebuur.
UPDATE: De fittie met Ferrari lijkt mee te vallen. Klik op de plaatjes voor een extra groot formaat. Daarnaast zijn ze ook op autojunk te bewonderen.
robin zegt
wat een gruwelijk lkkr ding
frederic zegt
ziet er weer mooi uit en zoals het hoort de nr 1 op de neus
Logitech G25 Racer zegt
Die neus ! , dat is wel even wennen zeg, zo had BMW Sauber zoals dat toen geloof ik nog heette ook een soortgelijke neus, die werd de walrusneus genoemd , maarja als het maar snel is …
Go Ferrari ! :D
Xemurai zegt
Errrrg vet!
JPM zegt
The Kiss!
sjaak trekhaak zegt
nice nice nice!
Pelder zegt
En hier zijn ze in hi-res ;)
http://www.formula.hu/galeria/2141864314_080007pre.jpg
http://www.formula.hu/galeria/2141764310_080003pre.jpg
http://www.formula.hu/galeria/2141664309_080002pre.jpg
http://www.formula.hu/galeria/2141964312_080005pre.jpg
http://www.formula.hu/galeria/2142064311_080004pre.jpg
http://www.formula.hu/galeria/2142164313_080006pre.jpg
InfinteNissan zegt
wat is die streepjescode die overal opstaat? Konden ze dat niet meer slijten aan een sponsor of is het een of andere slimme reclame?
smoke zegt
Je zou de spoiler haast een kusje geven:
Pelder zegt
@ InfinteNissan: Nee, ze mogen geen tabaksreclame gebruiken in de EU, daarom hebben ze op de plaats waar normaal Marlboro staat nu streepjescodes staan.
m5 zegt
nog een paar daagjes wachten dan komt de nieuwe bmw-sauber ;)
Pelder zegt
Als mijn reactie nou even wordt goedgekeurd kunnen we met zijn allen genieten van hi-res foto’s van de F2008.
Gert zegt
@ Logitech: Onzin. De neus van de BMW.Williams FW26 was een twin-keel concept met de neus erg terug gebracht waardoor de voorvleugel met behulp van lange supports naar voren moest worden bevestigd, vandaar destijds de bijnaam ‘walrusneus’. Bij deze F2008 is alleen de bevestiging van de bovenste dubbele elementen ‘versmolten’ met de neus.
Ontopic: Op zich is er op deze foto’s nog weinig te zien, ik ben erg benieuwd naar de high res detail foto’s! Want dat is juist hetgene waar Ferrari altijd in uitblinkt tov de andere teams (uitgezonderd McLaren, en nee dat is niet vanwege het spionage verhaal); de details.
Interessant zal ook worden wat er met de gewichtsverdeling wordt gedaan door de verschillende teams nu traction control etc. verboden zijn.
sjaak lombok zegt
zul je net zien: is Kimi nachtblind! hahaha
J. zegt
@ logitech en Gert: Hier nog een foto van de walrusneus, er is toch een zeer duidelijk verschil te zien.
http://www.racefreaks.nl/images/550/cyvzrvzeijnejafwxbs.jpg
De neus van deze Ferrari lijkt nog het meeste op de neus van Williams het afgelopen seizoen.
http://www1.sport1.nl/images/thumbs/466×347/files/Uploads/1190968130.jpg
JPM zegt
@ Sir Smokealot
Daarom heet die frontwing ook ‘The Kiss’
JPM zegt
@ J.
Ehh ja en van wie heeft Williams die neus weer gejat? Juist de Toyota van vorig seizoen!
Maarten zegt
Yum! Wat een lekker ding :D
Gert zegt
@ J. : Juist, dat probeerde ik dus te zeggen tegen Logitech… vandaar dat ik ook mijn zin begon met “Onzin.”
Roy zegt
Er staat vrij veel negative chamfer op de voorwielen als ik het 3e plaatje zo zie.
V8 Vantage zegt
Vind de voorspoiler van boven af wel wat hebben van een hamerhaai, de hele eigenlijk wel, kieuwen zitten er ook op ;)
Het design, voorzover daar sprake van is bij een door de windtunnel gedicteerde auto, is wel wat minder strak als de F2007, er zitten gewoon meer kleine rommelige dingetjes aan.
Juppe zegt
@Roy,
Idd, maar het heet camber. Chamfer is een afschuining van een hoek ;)
arjontje zegt
is een 4 punts gordel al genoeg dacht dat er een 6 punts gordel gebruikt werd.
Mark zegt
oeffh wat zou ik die graag eens over de ring sturen.
epo zegt
Al die rommelige vleugeltjes en diffusors, mooi is anders… Als je zoveel troep nodig hebt om de luchtstroom een beetje naar je hand te zetten moet er toch iets mis zijn met de basis?
smoke zegt
@Mark
Dan zou ik de vering wel op maximale hoogte zetten…
Kyanite zegt
Mooie wieldoppen zitten er opgeplakt…..
Ben ik nou blind of zie ik geen tankinlaat?
Marco zegt
F2008: Description and technical specifications
Maranello, 6th January 2008 – The F2008 is the fifty fourth single-seater built by Ferrari specifically to take part in the Formula 1 World Championship.
The design, codenamed internally as the 659, represents the Scuderia’s interpretation of the regulations in force in 2008. A major new element of these is the introduction of a new electronic system to be used by all teams, known as SECU (Standard Electronic Control Unit) and produced by MES (McLaren Electronic Systems.) It consists of a single control unit and a software system, the development of which ends as the season begins. Other areas affected by rule changes are: gearbox, which must be used for four consecutive events; safety, with the introduction of higher side protection around the driver’s helmet; materials, with a limit to the type of composites that can be used. As a result of these rules, there has been an increase in the weight of the car. All aerodynamic surfaces have been completely revised, however the current version will be replaced by a completely different configuration in time for the first race. In fact, an intensive and all encompassing development programme is planned to run throughout the season. The monococque has been further cut away under the driver’s legs and the side pods and engine cover are more tapered. The suspension system has been reworked and developed around the new aerodynamics.
The wheelbase and weight distribution have been adapted to meet the challenge of the new regulations and on the basis of lessons learned last year in terms of the performance of the Bridgestone tyres. Changes to the technical and sporting regulations in terms of electronics, alongside the introduction of the SECU, have led to the removal of a host of a driver aids, such as traction control and engine breaking and the electronically assosted starting system, and also mean that management of the differential, engine and gearchange are much simpler. The gearbox casing is produced in carbon, while the transmission continues to be mounted longitudinally. For the second consecutive year the gearchange is fitted with a quick shift system, adapted to the SECU software and further speeded up. In dealing with the reliability aspect of the new regulations, Shell has played a key role in defining the lubricants for the gearbox. The braking system has been updated with new callipers and innovative concepts regarding cooling.
The 056 engine is mounted longitudinally and continues as a load bearing element. Its basic structure remains unchanged compared to the unit homologated at the start of last season, while its auxiliary systems, air and fuel intakes have been further developed. The technical regulations also call for the use of fuel corresponding to European Union norms, with a content of components derived from biological sources equal to 5.75%. As usual, during the design and development stages of the entire car, our technical partners played an important role. Apart from previously mentioned significant input from Shell , also worthy of note is the contribution of the Fiat Research Centre, especially in providing simulation systems and Brembo for its work in developing the braking system. As is now traditional, a great deal of attention was paid to the performance and optimising of the materials used at the design stage and through quality control, striving to maximise performance levels while attaining the highest possible safety standards. TECHNICAL SPECIFICATIONS Chassis
Carbon-fibre and honeycomb
composite structure
Ferrari longitudinal gearbox
Limited-slip differential
Semiautomatic sequential
electronically controlled gearbox
quick-shift
Number of gears: 7 + Reverse
Ventiled carbon-fibre
disc brakes
Independent suspension,
push-rod activated torsion
springs front and rear
Weight (with water, lubricant and driver): 605 kg
BBS Wheels (front and rear): 13”
Engine
Type: 056
Number of cylinders: 8
Cylinder block in cast
aluminium: V 90°
Number of valves: 32
Pneumatic distribution
Total displacement: 2398 cm3
Piston bore: 98 mm
Weight:
Floriaan zegt
Wat is de betekenis/merk van Alice?
smoke zegt
De tering, da’s dus inclusief coureur! Maar waar heb je glijmiddel voor nodig in een F1-auto?! :twisted:
Apache zegt
Waar kan ik ‘m kopen?
Sjon zegt
@Sir Smokalot, motorblok heeft zn glijmiddel (olie) nodig :)
@Floriaan, Alice is een Italiaanse internet- en telecomprovider.
RenJie zegt
@Floriaan
een Italiaanse internet- en telecomprovider
RenJie zegt
Sjon was me voor :P Ik moet vaker F5’en
RenJie zegt
Zo McLaren heeft nu ook weer wat te doen:
Kimi en Felipe zegt
Bella Macchina. Zie hier de wereldkampioen Constructeurs 2008!!!! Verder commentaar is overbodig. Dan zullen er wel weer van die arrogante McLaren- mannetjes gaan roepen van “Oh, oh oh: hoogmoed komt voor de val” maar in dit geval ECHT NIE…..
RenJie zegt
@Kimi en Felipe
zo jij hebt je naam meteen aangepast
Kimi en Felipe zegt
@RenJie: da’s nou écht humor. Zullen die McLaren-mannetjes wel weer niet waarderen.
wapz zegt
@RenJie
:D
Cooper S zegt
die wieldoppen hoeven van mij niet zo
w0o0dy zegt
Nogal een rommelig geheel met al die vreemdvormige aanhangsels… verder vraag ik me af waar dat gat in de neus voor dient….. what have they been smoking? ;)
jozias zegt
welke ontzettende kneus heeft er op de neus een fiat logo gezet :P dat het in feite een fiat is met een mooi merk erop hoeft er niet zo dik bovenop te liggen….
Jinx zegt
0-100 km/u in hoeveel sec. :)?
dekster zegt
Waarvoor dient deze rara opening?
En we hebben ook een nieuwe camera
dekster zegt
@Jinx
2.7 a 2.6 was het met de oude banden, maar met slicks zal dat wel wat sneller gaan :P
w0o0dy zegt
@dekster dat is volgens mij een verticaal plaatje dat de lucht geleid die onder de neus/achter de voorwielen komt en om de zijkant heel moet…..
w0o0dy zegt
@jinx de 0-200 tijd zegt waarschijnlijk meer want dan kan het vermogen pas echt tot z’n recht komen…. tijd? Ergens in de buurt van de 5 seconden!
Gert zegt
@ Dekster: Bovenste foto is een vortex generator. Deze heeft als functie dat ie een werveling creeert. Waarschijnlijk werkt ie samen met de barge boards, alles functioneert samen voor de vloer. :-)
Gert zegt
@ Dekster 2 :) : De onderste foto weet ik eerlijk gezegd niet… Het zou meerdere functies kunnen hebben. Er kan een sliphoek sensor en/of rijhoogte inzitten maar die is natuurlijk niet zo groot. Ik vermoed dat er ballast in zit. Op deze manier krijg je het ver naar voren en ook op een laag punt, zonder dat het de aero verstoort.
Gert zegt
Overigens geldt ook de regel dat onderdelen die aan het bodywork bevestigd zijn, niet mogen uitsteken. Dat wil zeggen: Als je de auto van onderaf zou bekijken, mag je deze onderdelen niet zien. Wil je dus bijvoorbeeld die ‘boomerangs’ erop zetten zoals Ferrari heeft, dan moet je dus een onderdeel maken dat op gelijke hoogte zit als de vloer/bodem wat even groot/groter is als die ‘boomerang’.
Dat nog even als toevoeging op plaatje 1. Kijk maar eens naar de foto van bovenaf, je ziet dan de vortexgenerator niet meer omdat die geleider aan/voor de sidepod erboven zit.
Bob zegt
Hoop wel dat dit seizoen leuk wordt, lagen 2 kaartjes voor Monaco onder de kerstboom. Wel een beetje actie dus hopelijk!!!
Ferrari heeft zijn zaakjes schijnbaar weer goed voor elkaar.
En dat stuur zou een gemiddelde Civic bestuurder jaloers op zijn :)
Aston Martin freak zegt
Ik zie niet veel verschil met F2007 versie.
JPM zegt
Vorig jaar tijd van de Renault F1 bolide was 0-200 en weer terug naar nul in 7 seconden ofzo.
Papa zegt
@ RenJie
LOL :D
smoke zegt
@Aston Martin freak
Op autojunk staat een upload met het 2007-model er bij. Leg ze naast elkaar en zoek de verschillen!
@WoOody
0-200 gaat zelfs al in ca. 4,5 seconde, gekkenwerk! Aan de andere kant zijn er altijd bazen en bovenbazen, een Top Fuel dragster laat een F1-auto fluitend achter zich, maar die gaat dan ook weer wat minder lang mee.
RenJie zegt
@Sir Smokalot
en die is ook niet echt goed in de bochten :)
RenJie zegt
@jozias
dat heet sponsoring
Scooperdepoep zegt
@RenJie
;- )
+ wat doet die product placement op het stuurtje van ‘Alice’?
J. zegt
@JPM, Williams hoeft niet te jatten van Toyota, de samenwerking tussen die twee teams gaat verder dan alleen een motorendeal.
De geruchten zijn zelfs de kop op gestoken dat op het moment dat het klantenchassis officieel goedgekeurd wordt Toyota meteen het chassis van Williams koopt, eigenlijk best triest het superrijke Toyota moet een chassis van één van de laatste privé teams gaan kopen :)
Citrofiel zegt
@ Scooperdepoep; Lijkt me gewoon reclame. (correct me if I’m wrong) Net als alle andere sponsoren, alleen heeft deze een originele plek gekozen.
Jaso zegt
O mijn god, wat een gedrocht. Ongelofelijk hoe het gewoon een stuk regelements compromis is, met al die hoeken en uitsteeksels. Binnenkort gaan ze er uitzien als vreemde rondrijdende planten gewoon denk ik. Ik vind het echt jammer wat er is geworden van de toekomst van de F1. Vond deze auto vele malen mooier:
[img]http://aycu05.webshots.com/image/39164/2001578865485917027_rs.jpg[/img]
Jaso zegt
Gerben zegt
Dat Fiat logo heeft er al dikwijlder opgestaan. Vroeger (jaren 80-90) stond het ook wel op de motorkap. Ga de oude plaatjes maar eens na.
Ferrari behoort tot de FIAT groep , vandaar…
Turbopaultje zegt
Yellow helmet…………. :-)))
Finse beelden van de F2008 : http://www.youtube.com/watch?v=WmHY-wMvhcY
frasker zegt
Prachtig!!! Ik kan niks anders zeggen. (waar blijft die kijlende smilie nou)
Turbopaultje zegt
Even better………….shake down op Fiorano. Wordt meteen duidelijk wie de Capitane is :
http://www.youtube.com/watch?v=a84kyLLSDd8
wim zegt
sorry dat ik het moet zeggen maar wat een uberLELIJK ding
jeffrey zegt
ruilen tegen men vrouw??
lowbird zegt
Gheghe,, daar krijg ik het nu warm van! Wat een heerlijke auto!! Veruit de mooiste auto uit het veld..(zoals het hoort) Zo te zien heb ik nog een paar F1-kaartjes te regelen…