De Belgische minister van Financiën Didier Reynders heeft het beste voor met de automobilist. Hij heeft net bekend gemaakt dat de regering de accijnzen zal verlagen als de benzineprijs boven de €1,50 uitkomt. Hopelijk wordt Wouter Bos hierdoor ook op een idee gebracht, want de huidige benzineprijs staat in Nederland al een tijdje ruim boven die grens.
Op dit moment is de prijs in België €1,498 dus het is bijna zover. Door de stijgende olieprijzen wordt de automobilist al zo zwaar belast dat de Belgische overheid medelijden heeft gekregen. Heel groot is de korting echter niet, want Reynders schat het effect van de accijnsverlaging op een cent per liter. Op een tankbeurt scheelt dat dus bijna niets. Eerder zijn de accijnzen op diesel al verlaagd door de druk van een aantal belangenorganisaties.
Coolguy zegt
Het werd verdomme tijd, ze zitten al een half jaar bezig dit te ontwijken omdat ‘een regering van lopende zaken’ zogezegd geen bevoegdheid hierover had.
1 woord: bullshit, ze waren perfect in staat om dit systeem toe te passen maar neen he, als de staatskas er maar bij vaart!
Kyanite zegt
Goed nieuws, nu gewoon die achterlijke belasting van ruim 65% hier op de brandstoffen verlagen naar het normale BTW-tarief van 19%….
ZOEF zegt
We krijgen vandaag slechts een half pakske slaag.
Ik vind dit natuurlijk wel een stap voorwaarts, maar geef toe, veel is het niet.
Het lijkt wel of ze vrezen dat het volk in opstand zou komen.
TERECHT! Politiekers horen bang te zijn van de mensen en niet andersom.
VonStroke zegt
Wat een onzin natuurlijk, door de langdurig hoge prijzen kan dit er heus wel vanaf. Denk je nu werkelijk dat ze dit doen om hun goed hart te tonen? Natuurlijk niet. Ze hebben op al die jaren een pot kunnen maken die goed gevuld zit en zelfs met benzine aan €1,50/l scheppen ze geld dat het niet verantwoord is. In feite als je het bekijkt is benzine op zich helemaal zo duur niet. Die accijnzen maken ze duur.
jonas zegt
Goed initiatief maar onze bannen zijn wel nog in dezelfde staat als toen de Romeinen ze hier 1000 jaar geleden achterlieten
jonas zegt
edit: banen bedoel ik dus!
Frank deH zegt
Percentage wordt dan wel verlaagd, nominaal komt er door de gestegen prijzen toch nog steeds meer binnen. Slaap zacht…
CooperS-lightningblue zegt
We moeten ergens beginnen toch?! Goed bezig België, daar kan Nederland nog een puntje aan zuigen! Ben benieuwd wanneer ze hier eens wakker worden.
Dat uitmelken ben ik nou ook wel zat!
ac zegt
ooooow NEE!!!! Nog meer Nederlanders bij de Belgische tankstations!!! Als je op de grens woont is dit ZWAAR KUT
Kyanite zegt
@ac
Dit is alleen maar meer inkomsten voor de pomphouder en indirect ook voor de belgische overheid….
Mustang zegt
En nu in nederland
Frasker zegt
Kom op wouter, werk eens mee!
Memphis zegt
De volle Eén cent ALS de prijs nog stijgt, en daarvoor moeten wij dankbaar op onze knieën vallen ofzo?
Dit is gewoon de mensen uitlachen in het gezicht als je even becijfert hoeveel miljarden extra belastingsinkomsten die gestegen brandstofprijzen al opgebracht hebben.
Emmanuel zegt
Voor de geïnteresseerden, even de cijfers: indien er op brandstof enkel 21% BTW zou gehoffen worden, en geen accijnzen, dan waren de huidige maximumprijzen in België nu:
0.73€ voor een liter Super 95
0.79€ voor een liter Diesel
Hoezo hoge olieprijzen?
P.S. Er zit in die prijzen een distributiemarge van 15cent. Pompprijzen van minder dan 70 cent zouden dus zeker mogelijk zijn.
wilco faber zegt
Hier gaan ze dat toch niet doen. Maar het zou ze sieren als ze dat wel deden.
Cosworth Driver zegt
Ik zeg “waar blijft het kwartje die we nog tegoed hebben?”
HQ zegt
Tijd voor een nieuwe partij: PVDA (partij voor de automobilisten )
slogan: mobiliteit is vrijheid
Kyanite zegt
@HQ
PVDA is een rot naam, die partij (Partij van de Arbeid) bestaat al, en is helaas eerder tegen dan voor de automobilist….
TTom zegt
Ik zal zelfs meer zeggen.
Dieselrijders moesten tot dit jaar ruim meer betalen voor de jaarlijkse verkeerstaks. Dit is nu afgeschaft en dus betalen dieselbranders evenveel als benzineslurpers…
TTom zegt
… En dit in België hé
Jan zegt
Waarom niet een fixed rate ipv een percentage.
In Jan 02 was 1 liter Euro 95 1.10 euro. 65% hiervan is 0.715
In Jan 07 was 1 liter Euro 95 1.30 euro. 65% hiervan is 0.845
Momenteel is 1 liter Euro 95 1.54 euro. 65% hiervan is 1.001
Dus de overheid is er in 1 jaar tijd 18.5% op vooruit gegaan en in 6 jaar tijd zelfs 40%!
Waarom niet een fixed rate van bij 0.85 cent. Dat zou veel eerlijker zijn.
dekster zegt
Euhm, ik denk niet dat reynders zoveel zal aanpassen hoor.
Dit gebeurde vorig jaar al eens dacht ik en toen was dat “voordeel” 2keer niks ;)
HQ zegt
@Kyanite
die andere is PvdA, de nieuwe is PVDA :)
misschien dan maar PVDR (partij voor de Rijders)
on topic:
die bezine prijs van nu is echt kloot moet ik zeggen
maar voor die lease rijders maakt het toch weinig uit
Bartholomeo zegt
We betalen enorm veel voor iets wat iedereen NODIG heeft. Niemand gaat ermee akkoord en toch blijven we braafjes betalen voor iets wat enorm overprijsd is.
Turbopaultje zegt
Schijnheilig …………..
Patrick zegt
En ter compensatie moeten de hollanders volgende zomer een wegenvignet kopen, hahahahaha
RScosworth zegt
Die Belgische €1,498 per liter Euro is dat aan de snelweg? Hier net over de grens staat hij nog steeds op €1,41 en op één plek zelfs op €1,38!
rickadelic zegt
vandaag nog getankt hier in Nederland bij een van de bekendere pompen maarliefst 1,63 per liter man niet normaal meer en waarom he omdat dat kwartje van kok en al die andere accijnzen erop zitten.
daarnaast noem ik OPEC gewoon een kartel en dat was verboden dacht ik toch. Nee niet normaal meer maarja zo gaat het al een tijdje in nederland jammergenoeg.
demoder zegt
Bos zal dat nooit doen !!!!
Benny1 zegt
Kijk in België laten ze tenminsten nog EEN gebaar zien, dat zal hier dus nooit gebeuren, ze kennen hier alleen meer meer meer belastingen.
mashell zegt
“daarnaast noem ik OPEC gewoon een kartel en dat was verboden dacht ik toch”
Je hebt ontzettend gelijk, maar het OPEC kartel is natuurlijk wel gewoon legaal in die landen waaruit de OPEC bestaat. Alleen Team America World Police kan daar wat aan doen.
Dat er accijns op brandstof zitten is terecht, dat die hoog zijn is ook terecht (we willen dat de vervuiler betaalt), dat die als percentage defenineerd zijn is ook terecht (dat dempt namelijk de gulzigheid van de oliebazen) maar wat niet terecht is dat je naast de brandstofaccijnzen nog iets als houderschapsbelasting moet betalen.
Dr. jur. Rudy Pladijs zegt
Een een goedgevulde staatskas brengt de heren en dames politici persoonlijk niet meer geld op, het is goed voor de hele natie. Een teveel aan geld heeft de federale regering in België echt niet hoor, we zitten voor dit jaar zelfs met een tekort van 0,3% op de begroting.
Ejay zegt
Op zich een leuk gebaar, mar dat kan zat beter. Überhaupt elke heffing door de overheid is verschrikkelijk. Dat je bijv. 19% op de bruto prijs vraagt kan ik begrijpen, omdat je dan inderdaad betaald voor gebruik van de auto, maar 165% zoals nu is pas echt verscrhikkelijk.
@ mashell, als een bedrijf een kartel heeft in een land waar dat mag betekend dat nog niet dat het in Europa er ook mee weg komt. Zodra ze in Europa te veel vragen krijgen ze Nelie aan de broek. Maar dit zijn landen en landen zijn op de één of andere manier superieur aan het gewone volk en dan mag opeens alles. Als Shell, BP en ExxonMobil dit doen krijgen ze een boete, doen landen dit is het opeens legaal. Vreemd.
NuttelozeBPM zegt
Tja, jarenlang hoge belastingen heffen en dan kortingen beloven, zo lijkt het alsof de regering iets cadeau doet terwijl men eigenlijk nog steeds een hoog percentage heft per liter. Maarja, hier in Nederland zien we de belastingen alleen maar hoger worden, toevallig is ook dat ontwikkelingshulp aan ‘arme’ landen ook stijgt, en dat terwijl Nederland al een van de grootste donateurs was. Als die achterlopende mensen niet weten hoe dat ze hun grondstoffen moeten gebruiken dan is hun probleem. Maarja OT: het word eens tijd dat Nederlanders ook eens gaan protesteren of iets dergelijks. Men zegt wel dat de Belgen niet rechtuit zijn maar toch krijgen zij dit klaar, terwijl de Nederlanders wel-naar zeggen- rechtuit zijn, maar wat zien we: we laten ons steeds meer kloten en we stonden erbij en we keken ernaar…
edje zegt
De VVD heeft al gezegd dat Nederland België moet volgen met de accijns verlaging, maar de regering was er al heel snel bij om te zeggen dat dit zeker niet ging gebeuren. Ze voerden het excuus aan dat de belgische accijnsheffing heel anders in elkaar zit dan de nederlandse.
Hoezo waardeloze smoesjes.
Pim Brussee zegt
Elke automobilist en bedrijf betaald een godsvermogen aan belasting op brandstof, BPM, millieuheffing etc. etc. Met andere woorden elke bezitter van een voertuig spekt de staatskas. Je mag dan verwachten dat je goed behandeld wordt als je zoveel van je zuur verdiende geld dagelijks (tanken) in de staatskas dropt. Maar niets is minder waar, want je wordt met handige truukjes, leugens (kwartje van kok) en millieu onzin steeds verder uitgekleed.
En wij kuddedieren schreeuwen wel, maar doen niets. Eigenlijk zal een ieder zijn voertuig 3 dagen stil moeten zetten, met de eis minimaal het kwartje van kok terug. Maar helaas dat doet een Nederlander niet. wat dat aangaat kunnen we nog wat leren van de Italianen en fransen. Een andere oplossing is dat elke bestuurder zich aan de verkeersregels gaat houden, want dan heeft de staat tientalen miljoenen minder inkomsten van autorijdend Nederland, en kan het VJIB opgeheven worden.
Egon zegt
Ké in ze laten in belgie een gebaar zien maar dat moet veel beter kunnen!!! Ze hebben wel maanden de tijd om te eten en drinken op onze kosten tijdens de zogezegde regeringsonderhandelingen maar iet nuttigs doen is teveel gevraagt!!Dat geld van de accijzen stroomt rechtstreeks naar wallonie die vreten zich dat geld op.
Ik woon in belgisch limburg daar is amper openbaar vervoer laat staan treinen, dus de auto is een noodzaak en dan moeten we ons der ook nog eens blauw aan betalen een regelrechte schande terwijl de lonen amper stijgen.
Jeroen zegt
lkkr eindelijk goedkoop diesel
johan zegt
als dat kut-kwartje van KOK nu eens wordt terug gegeven, dan hadden we nu enigzins normale prijzen gehad voro de benzine.
maarja je wordt met een schijnbeweging op het verkeerde been gezet met de smoes dat het maar tijdelijk is en dat tijdelijke is nu al jaren zo….
om moe van te worden…..
we moeten die oude rotte peren in de politiek als een bos, halsema en noem maar op er gewoon eens uittrappen….centenkakkers!!!!
rider zegt
dat kwartje van kok haalt niks meer uit. dat is letterlijk een druppel op de gloeiende plaat. dat hadden dat al gelijk moeten doen toen de euro werd ingevoerd. maar nee, alles werd 1 op 1 over genomen. 1 gulden werd 1 euro. en maar zeggen dat ze geld te kort komen daar in het haagse. niemand onderneemt er iets daar in den haag om de melkkoe van de natie nu eindelijk een beetje te ontzien. de 1,75 euro halen we dit jaar nog wel. (dat is 4 gulden per liter!)
ik zou er verder niks op tegen hebben als ze het salaris ook evenredig zouden verhogen. maar dat gebeurd niet!
Wouter Bos zegt
Mooi commentaar op http://deblijerijder.web-log.nl
LPH zegt
@Jan, het is toch net iets minder hoor;
Je moet de prijs die wij betalen zien als 165% van de oorspronkelijke prijs omdat ze er 65% bijtellen.
In Jan 02 was 1 liter Euro 95 1.10 euro. Staat krijgt hiervan €0,6666…
In Jan 07 was 1 liter Euro 95 1.30 euro. Staat krijgt hiervan €0,7878…
Momenteel is 1 liter Euro 95 1.54 euro. Staat krijgt hiervan €0,9333…
Laat die fixed-rate dus maar een beetje zakken! ;-)