Hoewel Mercedes geen interesse meer heeft in een intense samenwerking met Fiat, lijkt het merk steeds closer te willen worden met aartsrivaal BMW. Dat de beide kemphanen interesse hebben om samen motoren te ontwikkelen, was al duidelijk, maar nu lijken de Duitse autofabrikanten geïnteresseerd te zijn om nóg een stapje verder te gaan.
Anonieme bronnen melden aan de Financial Times Deutschland dat de gezworen vijanden ook open staan om samen assemblageonderdelen als assen, stuurtandwielen en/of aandrijfsystemen te ontwikkelen. Het is geen publiekelijk geheim dat BMW drastisch de kosten wil reduceren en tot die kosten behoren onder andere materiaal- en ontwikkelingskosten. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor Mercedes, anders zou je ook geen partner zoeken om mee te helpen met de ontwikkeling van de volgende generatie A- en B-klasse.
Hoewel Mercedes en BMW steeds meer gaan samenwerken is het te hopen dat het imago van beide fabrikanten daar niet onder lijdt. We zullen zien hoe BMW en Mercedes uiteindelijk toenadering tot elkaar hebben gezocht. Het oorspronkelijke plan was om nog dit jaar tot een overeenkomst te komen, maar ga er maar vanuit dat het definitieve besluit pas in het volgende jaar bekend is (via: autoblog.com).
Wesley zegt
Gezellie…
PvdL zegt
Als het blijft bij het gezamelijk ontwikkelen van onderdelen dan is dat een goeie zaak. Het bundelen van krachten is altijd positief. De uitdaging zal hem meer liggen in het vasthouden van de eigen identiteit en filosofie van beide ondernemingen om te voorkomen dat er een situatie ontstaat zoals VW en Audi. OVerigens is het knap dat Porsche achter de schermen ook samenwerkt met de VW groep zonder dat het imago van Porsche hier onder leidt.
m5 zegt
dat ze samen kerstkaarten gaan maken ok maar motoren dat zal toch zeker niet ;)
ML320CDI zegt
ze kunnen er alleen maar beter van worden denk ik, waarom zou het imago aangetast worden? Het zijn alle twee prima auto merken, die alleen maar top materiaal leveren. Heb vroeger een 5 serie gehad, en dat was een super auto. Nu heb ik een ML en dat is ook een super auto.
Mustang zegt
Na het bericht van de boete voor mercedes is dit voor hun( als het waar is) toch een gerustellend bericht..
YK zegt
Laten we hopen dat beiden autofabrikanten het beste met elkaar voor hebben en niet hun derderangs onderdelen met elkaar uitwisselen (als die er zijn dan ;) ) Want dan heb je straks een 5-serie met veel elektronicaproblemen en een E-klasse met weinig comfort…Ze moeten dan het beste uit stal halen, met de kennis uit beide partijen lichtelijk aanpassen c.q. verbeteren om zo nóg betere auto’s te produceren. Kijk dan heb je pas wat aan een samenwerking.
Armada zegt
En voor je het weet is er een BMW 3 AMG (evt. black series) en Mercedes M E65
johnny zegt
bullshit zijn de grootste rivalen van elkaar
Alwood zegt
zolang de kleine modellen maar achterwielaandrijving krijgen! dat is de enige reden om een kleine duitser te nemen ipv japanner oid. De mercedes A en B zijn afschuwelijke karretjes en ik hoop dat bmw zich nooit tot dat niveau verlaagd
RND zegt
ik vind et goed (niet dat ze zich daar iets van aantrekken ofso) ,
zolang ze maar kwaliteit afleveren en niet van die compromis gedrochten op de markt gaan brengen.
Citrofiel zegt
Zolang het alleen gaat om niet zichtbare/merkbare techniek is het oke. Het blijven toch rivalen, en die moeten zich wel van elkaar onderscheiden. De merkwaarden moeten ook niet veranderen. Bij BMW dus, ehm, weggedrag of zo, en bij Mercedes comfort. Ik hoop niet dat ze door meer samen te werken naar elkaar toe groeien, want juist die tegenstelling is goed.
Rick dos zegt
Het is nog altijd beter dan dat je techniek met, ik noem maar wat, een VW of een FIAT deelt…
Kyanite zegt
@Alwood
In welke categorie valt de BMW 1-serie? Ultra-lelijk? Super gedrocht? Misbaksel van het millenium? Sorry maar de A en B van Mercedes zijn toch wel wat beter geslaagd als de 1-serie van BMW. In geen van 3 zou ik willen rijden maar dat is een ander verhaal.
heidekonijn zegt
@Rick dos
Groot gelijk, dat Mercedes en BMW hun common rail diesels maar stante pede terug afstaan aan Fiat. Terug naar de mengkamers heren. De gemiddelde klant merkt er waarschijnlijk toch geen biet van door de allesverblindende waas van het merkimago, dus waarom moeite doen?
heidekonijn zegt
@Kyanite
Moeilijk kiezen, bedoel je de vijfdeurs, driedeurs of de (meumhgpf..) “coupé”?
schnitzerken zegt
Nee, waarom doen ze dit de BMW-fans toch aan.
Ik zeg u 1 ding Norbert Reithofer, doet dit absoluut
niet, niet, niet, niet, niet (duidelijk?).
Zeker de motor van BMW zou moeten behouden worden, dat is net het sterkste punt van BMW
@Kyanite
De BMW is wel duidelijk veel gepaster dan de Mercedes. De A en B zijn hoog en smal uitgevallen en soms rollebollende auto (weet je nog in die bochten;P). BMW geeft bij de 1 serie volgens mij ook meer waar voor zijn geld.
Rick dos zegt
@heidekonijn
Ja, precies. Ze zijn bíjna net zo erg als Alfisten.
heidekonijn zegt
Natriumchloride tekort gedetecteerd ter hoogte van 1 bmw trut.
Rick dos zegt
Niet zo volwassen, dadelijk ga ik nog positief over je denken.
mashell zegt
“assen, stuurtandwielen en/of aandrijfsystemen”
Assen en tandwielen losse kleine onderdelen. Maar aandrijfsystemen kan alles zijn van motor, versnellingsbak, aandrijfas, differentieel etc. Gokje, de volgende mini en misschien ook BMW 1 serie wordt een voorwielaangedreven Mercedes A klasse variant.
floryn zegt
ik vind het niks
opdat zo veel mogelijk merken in de toekomst zo lang mogelijk onafhankelijk kunnen blijven
Barry330cd zegt
Goede zaak deze samenwerking, het blijft bij onderdelen die niet zichtbaar zijn en de kwaliteit wordt er middels deze samenwerking niet slechter van, dus nogmaals een goede zaak.
mark zegt
Het zou een slechte zet zijn van Mercedes naar mijn mening.
Mercedes doet het volgens de cijfers beter dan bmw.
ds zegt
Zou me helemaal niet verbazen als er over een tijd door beide 1 auto word ontwikkeld. Zoals hybrides of waterstofauto’s.
Chrizzzie zegt
Beide merken hebben veel dezelfde leveranciers. Er is hier inderdaad een reeele kans om samen te gaan werken echter zal het initiatief van de OEM´s moeten komen waarna de 1st tiers met suggesties komen.
vingko zegt
op de onderdelen die worden genoemd is samenwerken het halveren van de kosten.
als de samenwerking verder gaat hoop ik dat de techniek van bmw gebruikt gaat worden
want op die wankele electronica troep van mercedes zit geen verstandig mens te wachten.
ik spreek hier uit ervaring,na een paar jaar te hebben gestumperd met de vorige c klasse.
mijn ervaring zegt dat ze daar niet achter hun merk staan en de klant voor de kosten laten
opdraaien.mijns inziens had mercedes alle cdi units van de gewraakte series moeten terug
roepen en op hun kosten moeten vervangen.
fr@nk01 zegt
Ze moeten wel, dit is blijkbaar ingegeven door de overheid ivm de ontwikkelingen in oa de hybride technieken.
De duitse auto- en toeleveringsindustrie hebben een behoorlijk achterstand in te halen.
Dat kost een aanziienlijke investering.
Je merkt nu toch wel dat er veel druk wordt uitgeoefend om binnen de gestelde termijnen aan de eisen te voldoen.
RS zegt
Dat doet zeer bij onze BMW en MB vrienden, rijdt je straks met een BMW en heb je een ster op je kap staan!
Als je het niet alleen kunt moet je toch wat… maar met je grootste vijand!?
Maar goed, heb er toch geen last van, het ergste wat mij kan overkomen is dat Audi meer op een Porsche gaat lijken.(lekker belangerijk).
Geluk in de toekomst allen!
Gr. RS