De NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) heeft DaimlerChrysler een boete opgelegd van maar liefst $30.257.920 en dat allemaal omdat bepaalde 2006MY auto’s meer verbruiken dan is toegestaan (CAFE; Corporate Average Fuel Economy). Extreem bijzonder zijn die hoge boetes niet, want zo kreeg BMW in 2001 bijvoorbeeld een boete van $27.985.925, maar de boete die Mercedes nu heeft gekregen is wel de hoogste ooit.
Overigens verwacht ik wel dat de importeur al een forse voorziening heeft getroffen aangezien je natuurlijk al geweten hebben dat ze auto’s verkochten die teveel verbruikten. En om alles even in perspectief te plaatsen wat boetes van andere merken.
Porsche $4.599.864,50
BMW $5.056.012,50
Maserati $1.407.367
En ook Spyker ontsnapte in 2005 niet aan een boete van $3.157. Alle boetes kan je HIER vinden (PDF-alert). (via: thetruthaboutcars.com)
Poekie Lauda zegt
Hoe komen ze nou weer op zo’n debiel bedrag? :?
Alwood zegt
wtf waar slaat dat op?! :?
en wat is die CAFE dan precies? want op een uitzondering als de G55amg na lijkt me dat mercedes niet meer verbruikt dan de gemiddelde amerikaan. En ook kleine merken worden beboet… helemaal raar, alsof ze de definitie van sportwagen niet kennen.
GeoBem007 zegt
Wablief?
Dat is ook de eerste keer dat ik van zulke debiele normen hoor. Lijkt me zo’n typische USA-maatregel, maar die geven geen hol om verbruik dus..
epo zegt
Toen kwam die lage dollarkoers tóch nog van pas.
Eind goed, al goed, en ze leefden nog lang en gelukkig.
MATSS zegt
misshien is het in een andere munteenheid een mooi rond getal? het is +-21miljoen euro
Brokkenpiloot zegt
Als er nog bij stond hoeveel auto’s er zijn verkocht om tot deze boete te komen, was in te schatten wat het omgerekend betekend in de verkoopprijs van elke auto.
Overigens kreeg bijvoorbeeld Fiat tot 4 jaar hiervoor ook nog een boete.
Naar wie gaat de opbrengst eigenlijk? Hebben ze daar ook een soort Spee?
Alwood zegt
“The penalty for failing to meet CAFE standards recently increased from $5.00 to $5.50 per tenth of a mile per gallon for each tenth under the target value times the total volume of those vehicles manufactured for a given model year.”
Dus er zijn in dit jaar meer mercedessen, dodge’s en chryslers verkocht dan chevrolets e.d. :? en ze zitten veel verder van de 27mpg af dan GM??
apart… zeeeeer apart. En hoe kan het voor ferrari lucratief zijn om daar nog auto’s te verkopen dan?
Alwood zegt
@ autoblog
Dit lijkt me nog wel een nuttig linkje om bij het artikel te hebben:
http://www.nhtsa.dot.gov/cars/rules/cafe/overview.htm
GeoBem007 zegt
Het heeft dus iets te maken met een standaard mpg dat de bedrijven opgeven en als ze dat niet halen (hoe ze het dan ook maar achterhalen) dan moeten ze ervoor boeten. Ik zie nog geen eens GM in de lijst staan en dat zijn pas slurpers met hun Vettes en al de pick-ups etc.
Godsamme, hoe debiel kan het wel niet. Typisch USA!
PS: robbie, waarom is het bedrag dat jij vermeld verschillend van hetgene van je bron?
Citrofiel zegt
Hoe kunnen Mercedessen meer verbruiken dan die Amerikaanse SUVdingen en pick-ups?! Of geldt het alleen voor auto’s die geïmporteerd worden?
robbie zegt
@GeoBem007, omdat ik het PDfje wel goed heb gelezen ;)
@Alwood, check!
Peurno zegt
WTF
Laat dat NHTSA eerst maar is een inspectie in dat China uitvoeren.
Het is ernorm veel geld (meer dan ik zal verdienen :D) maar dat verdient Mercedes-Benz makkelijk weer terug :P
Citrofiel evil twin zegt
Mercedes? AMG zeker! ;)
Daytona zegt
ha dat bedrag is voor oudejaarsloterij
RenJie zegt
735 miljoen dollar? :S Zijn ze helemaal GEK ofzo.. gewoon elk merk een boete gegeven :P HAHA
GeoBem007 zegt
RenJie: niet elk merk, enkel de Europese eigenlijk. Vetzakken.
Robbie: dacht al zoiets, maar was te lui om het te checken :D
marvin zegt
haha, lotus kreeg zelfs geld terug, een boete van -$36.850.00 :P op 6/7/20007
eigenlijk best wel fun
maarjahh, wel zielig dat ze dit uitvoeren.
En wat helemaal zielig is is dat hun dieselslurpende HUMMER ER NIET BIJ STAAT, Over GROOT VERBRUIK gesproken!!!
barbus lover zegt
Jezus he! zijn ze nu helemaal van de pot gerukt? ( ik neem aan dat het om de ‘vs’) Iedere mercedes is zoo veel zuiniger als een standaard caddilac of een lincoln of zo een domme buick of hoe zo iets heet! En ze moeten blij zijn dat er nog een merk is dat daar auto’s wilt verkopen aan die dikke, fatsige (niet alle) en lelijke VS’enaren.
RenJie zegt
(National Highway Traffic Safety Administration) heeft DaimlerChrysler een boete opgelegd van maar liefst $30.257.920 en dat allemaal omdat bepaalde 2006MY auto’s meer verbruiken dan is toegestaan
———
wat heeft verkeersveiligheid met verbruik te maken???
RenJie zegt
of is het NHTSA de moeder van CAFÉ?
Frasker zegt
:) Wat een boete zeg! Alleen het vlgende snap ik niet: :o
:? Ferrari kreeg een lagere boete dan DaimlerCrysler, maar de gemiddelde :o
:8 Ferrari gebruikt toch meer dan de gemiddelde Crysler of Daimler? ;)
Frasker zegt
ohw die 8 werd geen smilie xD
bleegh zegt
@GeoBen007: gelukkig zit er nog iemand op te letten. Het gaat idd om de opgegeven mpg vanaf fabriek in relatie tot werkelijkheid
Guan zegt
Als ik het goed begrijp werkt dit systeem dus net zoals het systeem wat in de EU mogelijk ingevoerd zal worden.
In de berekening wordt het hele modellen gamma bekeken, waarbij wel het afgezette aantal modellen wordt meegenomen.
10 C-klasses kunnen er dus voor zorgen dat 2 S-klesses ingevoerd kunnen worden zonder boete te moeten betalen.
Reden waarom Volkswagen b.v. 3,5 mille minder hoeft te betalen dan Porsche in 2006. Ook voor de kosten in de V.S. of A. is het dus interessant voor Porsche om eigenaar van VAG te worden.
@ Citrofiel en Marvin:
De 4 wiel aangedreven voertuigen vallen in een andere categorie, waardoor b.v. Hummer niet beboet wordt. Lekker krom dus.
bart zegt
Idd, is gewoon het gespeel met cijfers om hem op papier zo zuinig mogelijk te krijgen.
Vraag me alleen af met wat voor een soort test ze zelf het verbruik bepaald hebben.
Guan zegt
@bleegh: Neen; er staat het volgende:
(….)(CAFE) is the sales weighted average fuel economy, expressed in miles per gallon (mpg), of a manufacturer’s fleet of passenger cars or light trucks with a gross vehicle weight rating (GVWR) of 8,500 lbs. or less, manufactured for sale in the United States, for any given model year. Fuel economy is defined as the average mileage traveled by an automobile per gallon of gasoline (or equivalent amount of other fuel) consumed(….)
Dus het gaat om het absoluut verbruik.
Mustang zegt
Als mercedes nou eens motoren gaat ontwikkelen die zuinig zijn dan hebben ze niet meer zulke boetes!
frederik zegt
Ja, maar als ik het goed lees, zijn de merken niet verplicht om te betalen…:
“Since 1983, manufacturers have paid more than $500 million in civil penalties. Most European manufacturers regularly pay CAFE civil penalties ranging from less than $1 million to more than $20 million annually. Asian and domestic manufacturers have never paid a civil penalty.”
En ook op dit vlak zijn Europeanen weer es beter dan de aziaten:p! (Ik heb het dan over het “gewetensvlak”, voor ik hier een proces wegens racistische uitspraken aan mijn been heb.)
tom zegt
geen audi en in beperkte mate VW in de lijst?
Iemand verklaring?
ollie zegt
Leuk jaar voor mercedes. Eerst paar dollar betalen omdat omdat ze stiekem wat Ferrari papieren hebben, en nu dit weer.
ELB zegt
LOL! Spyker een boete van 3157 euro…
thom zegt
Asian and domestic manufacturers have never paid a civil penalty. et moet net gekker worden in eu wel betalen en de rest niet ?
Mr. Marteen zegt
Toen BMW de boete kreeg, stond de koers met de Dollar nog een beetje anders dan nu.
30,2 miljoen Dollar is nu € 20,6 miljoen euro
27,9 miljoen Dollar was toen € 31,1 miljoen euro
Dus welke boete is dan hoger ?
cardesigner zegt
In de intro staat DaimlerChrysler, t is tegenwoordig toch alleen nog Daimler?
evo zegt
@Cardesigner;
Klopt tegenwoordig is het Daimler AG: http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/04/daimlerchrysler-aandeelhouders-geven-het-beestje-een-naam
Echter, gaat het hier om 2006MY auto’s, dus toendertijd was het nog DaimlerChrysler.
Citrofiel zegt
4wd in een andere categorie? Dat is al helemaal krom. Het gaat toch om de vervuiling? Als een 4wd en een 2wd voertuig 250g/km uitstoot, is dat bij de 4wd auto dan minder erg?! Maffe Amerikanen… Hoewel, in NL hebben we ook al zoiets, met die labels en de oppervlakte van de auto…. :|
Rick dos zegt
Héél apart. Als dit in Europa of Nederland gebeurt, dan schreeuwt iedereen moord en brand en het is links die dit allemaal veroorzaakt heeft.
Maar gebeurt dit in Amerika dan is het ineens stil….en hebben we het ineens over munteenheidconversies etc…
Mel zegt
21miljoen euro is niet weinig, maar BMW boft wel met maar 5 miljoen
Ted zegt
De boete is gebaseerd op een ridicule denkwijze. Een fabrikant moet kunnen produceren wat hij wil en zal dat doen op basis van de vraag. Als de vraag een voertuig betreft dat beboet zal worden als er mee wordt gereden, zal de vraag verdwijnen. Je kunt de leverancier van kogels ook niet op voorhand gaat belasten omdat er doden door de kogels zullen vallen.
In een in veel opzichten achterlijk denkende USA gebeurt het gewoon, maar dat de EU dezelfde denkwijze adopteert, geeft aan dat we toch niet zo heel erg blij met die EU moeten zijn. Maar passief als we zijn, accepteren we toch alles.
George B zegt
Grote auto`s zullen altijd in aanmerking komen voor deze (belasting) dit heeft niets met de kwalieit of technische staat van de auto`s te maken.
Bepaalde europese automerken komen niet in de lijst voor omdat ze alleen modellen exporteren die voldoen aan deze norm of helemaal niet.
Inderdaad hypocriet SUV en PICKUP Truck`s vallen buiten deze regeling van daar dat de Amerikaanse autoindustrie het zo slecht gaat nu deze auto`s minder gevraagt zijn, bovendien proberen ze de Europese autoindustrie het probeem in de schoenen te schuiven, ook omdat ze de aansluiting aan de kwalitiet missen en gemist hebben.
Japan maakt voor dit werelddeel aangepaste auto`s, maar produceerd zeer veel auto`s die hier buiten vallen.( zie boven)
A schaatst zegt
Niet echt slim… ze willen hun beboeten maar het werkt toch niet. En dat kunnen ze beter met automerken doen die … liter meer gebruiken dan het gemiddelede van die klasse.
Montana zegt
Wat maakt het uit dat ze een boete krijgen ze hebben tog geld zat !
GekkeWereld zegt
Hoezo hoog bedrag?
Ga eens na hoeveel het kost om die troep die hierdoor in het milieu komt te bestrijden of om dat te voorkomen!!
Nix zegt
Uhh, hoe kom je idd op zo’n vaag bedrag…. moet er niet 95 euro cent bij?
D.Verhoeff zegt
WTF!!! Hoe komen ze erbij om zo’n gigantische hoog bedrag te geven! Slaat toch echt helemaal nergens op! Van dat geld kun je nog veel anders leuks van kopen.
fr@nk01 zegt
Tja, het moet, zoals gebruikelijk, uit de lengte of breedte komen.
De Duitse merken kiezen voor een beleid van milieu onvriendelijke auto’s, daar doet een enkele eco, bleu of quasi hybride-achtige model weinig invloed op.
Ze ontkomen echter niet aan de wel degelijk vooraf verkondigde -uiteraard reeds ingecalculeerde- sanctie’s, het gaat hier om een relatief klein percentage geproduceerde auto’s cq opgelegde sanctie.
Bitter wordt het voor de m.n. Duitse producenten nu? de EU dergelijke maatregelen gaan ‘adopteren(vandaar de -hypocriete- ommezwaai van B.Kans Merkel, na het overigens zeer moeilijk verlopen ‘Kyoto-II” topoverleg onlangs in Bali).
Ook de Europese merken ontkomen niet meer aan beleids-aanpassingen, nu ook de Amerikaanse autoindustrie aan de nieuwe wettelijke verplichtingen dienen te voldoen.
De sancties zullen de komende jaren ongetwijfeld explosief stijgen, in het bijzonder voor de in VS producerende buitenlandse merken.
Het wordt straks zeer intressant te ondervinden hoe ver de autoindustrie -ieder afzonderlijk- met de ontwikkelingen van de benodigde technieken voorstaan.
Wordt het een strijd van verschillende systemen voor een uiteindelijk vast omlijnde (industrie)norm of bepalen de consumenten ieder hun eigen voorkeur.
De geschiedenis heeft de antwoorden reeds klaarliggen.
beest zegt
fr@nk01, als jij in een koektrommel met wielen wil rijden, moet jij dat weten.
ik ben groot en kan moeilijk in kleine auto’s zitten.
helaas, maar als het mijn beurt om een andere auto te kopen
zal ik daar niet naar uitkijken en het wordt een V8 diesel en DUITS.
ik wil mezelf ook verwennen met een v8 voordat we dadelijk allemaal met batterij laders rond rijden.
ik ben automonteur, ik doe ook aan afvalscheiden, maar de auto’s zijn slechts een 14% van de totale co2 uitstoot.
er zal eerst maar ergens anders gezocht moeten worden, waarde die andere 86% zijn, dat zijn huizen, kantoren en industrie.
maar dat doet pijn aan de beurs van de mensen MET geld.
laat die heren maar eens het voorbeeld geven.
wie kreeg laatst nog op dokters advies, de toestemming om een audi a8 te kopen?