Een kleine teaser had Mazda al vrijgegeven, maar nu kunnen we de Furai in vol ornaat bewonderen.
Onder de motorkap vinden we een sterke wankelmotor net als bij de RX-8. Als brandstof gebruikt de Furai zuivere ethanol waarmee een totaal vermogen van 450 pk wordt gehaald. De naam van de Furai laat zich dan ook vertalen als “geluid van de wind”. Over enkele weken wordt de Furai officieel onthuld op de autoshow van Detroit.
wapz zegt
“Embrace the future”. Wie had tien jaar geleden kunnen denken dat auto’s er zo uit konden gaan zien, laat staan dat het er ook nog uitziet. Hulde voor Mazda, zeg ik!
Jandepandaman zegt
Heel netjes…!
Mooie lijnen heeft dit ding.
Wat mij betreft is dit stukken beter als die ‘New Edge’ stijl met scherpe hoeken en zo van een tijdje terug.
Als dit inderdaad een trend wordt, dan wordt wat mij betreft weer het mooi op de weg.
…Maar smaken verschillen en ik voel nu al aankomen dat er hier spontaan mensen over hun nek zullen gaan…
Antoine zegt
Zo mogen er meer van dit soort creaties op onze cirquits verschijnen , wat een droom van een auto zeg!
babbaloerie zegt
Ben ik dan de enige die dit ding oerlelijk vind? D’r zit nog meer tupperware op dan een mazda met een veilsite bodykit!
FabianVTR16V zegt
Persoonlijk vindt ik hem er echt fantastisch uitzien !!
Maar blijft dit een circuit wagen of is het een voorbode voor iets ?
art zegt
@ babbaloerie
Nee, dit ding is echt te lelijk voor woorden
Vooral de voorkant :shock:
Mikeee zegt
Zal wel een aardige slok lusten. Ik ben zeer benieuwd.
Wankels zijn om te beginnen al best dorstig en bovendien verbruiken ethanol-motoren vergeleken met hun benzine-neven zo’n 15~30% meer vlamvocht. (Heb ik ergens gelezen, zal wel Wikipedia zijn geweest over E85 en E100)
Over het uiterlijk: mooi.
Mag van mij zó de RX-9 worden genoemd. :-D
Coolguy zegt
Wat een pareltje!
Ik wil er een! :D
Tom zegt
Dit vind ik een prachtige auto! echt eens een geslaagd design van mazda … ik hoop dat ze met hun productie wagens die kant opgaan :D
Apache zegt
Prachtig stuntstaaltje van Mazda! Dit moet kunnen, ze hebben ballen! Hoewel ik vind dat er vanvoor iets teveel lagen lijnen zitten.
Dennis zegt
@ Jandepandaman
Da’s toevallig, ik ga net spontaan heel hard over m’n nek. Wat een gedrocht! Doet me denken aan die tupperware tuning die je in Belgie (sorry, maar het is zo) veel ziet.
Dit werk zeg maar:
Vooruitstrevend? Ja.
Gewaagd? Ja.
Lelijk? Ja.
BreinStein zegt
gaan ze met deze auto in een raceleague meedoen? dat lijkt me helemaal gaaf!
smokin zegt
Niet alleen qua uiterlijk, maar ook aerodynamisch is het een gedrocht.
Ik ben benieuwd wat voor wervelingen de windtunnel laat zien bij de gaten voorin.
Alwood zegt
geweldige wagen! heeft ook wel iets van de NSX… (niet het uiterlijk natuurlijk) lijkt me bruut als dit als straatwagen F430’s eruit mag gaan rijden enzo :D
Citrofiel evil twin zegt
Wow ik heb er geen woorden voor!
Christopher zegt
Vind het ook een ranzig design!
petrolhead zegt
man echt een extreem prachtige, coole en gedurfde wagen.
Ik dacht dat pagani al een van de mooiste was maar deze mazda slaat echt alles…KWIL HEM :d
VonStroke zegt
Prachtige wagen. Hopelijk komt dit ooit in productie, al is het maar op de circuits.
Roedy zegt
Hele mooie auto!
Ik blief die organische lijnen wel,.. ze hadden wel wat meer aandacht mogen besteden aan de velgen etc. dit is mij allemaal iets te standaard.
w0o0dy zegt
Hierbij vergeleken lijkt een Zonda F opeens ouderwets en lijkt een Enzo primitief. Dit lijkt wel een ontwerp voor de opvolger van de McLaren F1, van een levensvorm met een hoger beschavingsniveau in plaats van mensenwerk, zo vooruitstrevend ziet het er uit. Als dit ding op het circuit wordt getoond dan mag je er vanuit gaan dat het ook inderdaad werkt. Voor een racewagen is het een absolute schoonheid!
Is dit door Laurens van den Acker ontworpen? Zo ja dan verdiend de man een lintje, zo nee waarom is dat jochie designchief? lol
Erik v.S. zegt
Ik zeg één ding……. BATMOBILE!
Ik vind m trouwens prachtig, je moet lef hebben om zoiets in productie te nemen, met deze auto vergeleken is de Pagani Zonda terughoudend….
Ik ben het eens met Mikeee, maak er een RX-9 van!
flappie zegt
gave lijn!!!!!
Bruce zegt
Hij heeft zeker potentieel maar er is wat een overkill aan lijnen in de voorbumper en de zijdelingse luchtinlaten. De stickers doen er ook geen goed aan.
Apache zegt
’t Wordt al vlug duidelijk: je bent er verliefd op of je haat ‘m. ;)
w0o0dy zegt
@Apache: ik denk dat de haters bang zijn van dit ding ;)
Beetje zoals in een aantal Sci-fi films…. de ene groep verwelkomt de aliens en de andere bedenkt plannen om ze allemaal uit te moorden (uit voorzorg).
Jandepandaman zegt
Wat mij uiteraard trouwens stoort aan wat ik daar zie, is die idiote strijkplank achterop- Hebben ze zo hun best gedaan om die koets zulke prachtige vormen te geven- is er de een of andere muts die gaat over circuit-capaciteiten van dat ding en die plempt er dan dwars tegen al die ontwerpmoeite in zo’n stuk carbonplank op… Huh— Hoezo opnemen in de vorm- dit moet toch gewoon…? Ddddddduhhhhh…. Voor het er op knallen door e andere afdeling — hier even formulierje tekenen- krabbeltje hier, vinkje daar, paraafje hier en daar en klaar voor het circuit maar verknald qua vormgeving is je prachtauto…!
…Bittere Tranen zullen sommige van die vormgevers gelaten hebben bij het verschijnen van die standaard-spoiler op hun Kunstwerk….
fr@nk01 zegt
Zo moest de toekomstige Lotus Exige er uit komen te zien, helaas voor Lotus te laat, Mazda gooit er nog iets met Japanse ingredienten met Také bij…en WOW…of beter..Hàýiha ¥ woÝïa-hô..(*)
@Dennis, je kan me alles proberen wijs te maken, maar dat de Furai enige gelijkenis kent met dat gele sneeuwruimer, daar valt men hier niet in, zelfs niet bij autoblog :-)
fr@nk01 zegt
:-) …
Turbopaultje zegt
Wat is dit ? Furai…….veel wind om een paar aardige stylinggadgets.
fr@nk01 zegt
…en dat spoilertje…is speciaal voor Ãutobloggers geplaatst…hebben we minstens voer voor dissecussijus hâh…
M@RS zegt
Het lijkt wel een sportschoen..
DJD zegt
ik vind het wel een heel bruut ding hoor. ik wil hem weleens in showuitvoering zien. dan in het blauw en mooie velgen.
VeyronLover zegt
@Dennis: …die lelijke tupperwarebakken vindt je enkel in wallonië en niet in vlaanderen, gelukkig maar :-D
on-toppic: wat een prachtige auto, maar ik ben wel niet zeker of hij goede aerodynamische kenmerken heeft…
Adnan Sabir zegt
Een bijzonder fraaie verschijning, alleen nog even de spoiler en stickers eraf halen.
fr@nk01 zegt
@m@rs…klopt.
Het beroemde Japanse (sport)schoenenmerk
Acsics..schrijf ik “t wel goed..is de designer.
;-)
In Amsterdam bij een filiaal van Acsics, langs 1 van de grachten, staat de prototype voor de etalage…, ECHT waar… :-)
w0o0dy zegt
@all: onder deze huid zit wel een echte racewagen. De auto is namelijk gebouwd op basis van de Courage C65 ALMS (American Le Mans Series).
“Mazda Furai –‘Sound of the wind’
Inspired by the fact that, on any given weekend, there are more Mazdas and Mazda-powered cars road-raced in the United States than any other brand, the Mazda Furai is the sort of car that could only come from a company that incorporates the “Soul of a Sports Car” into everything it builds, but with an eye toward the future and the environment through the use of ethanol (E100) produced by British Petroleum (BP).
Furai takes Mazda’s unique Nagare (Japanese for “flow”) design language a step further as it is translated into a concept car based on an American Le Mans Series (ALMS) racing car. The car utilizes the Courage C65 chassis the company campaigned in the ALMS series only two seasons ago, and the 450-hp three-rotor rotary engine that distinguishes it from anything else on the track.”
bron:mazda press release via designtaxi.com
bramwillemse zegt
Ik weet nog niet of ik deze auto heel mooi vindt, maar voor originaliteit krijgt Mazda toch zeker wel een 10/10!!
Totaal nieuw is het niet, maar de styling ziet er wel heel organisch, maar ook supersnel uit.
Het gave is dat ik denk dat wij Europeanen dit echt niet hadden kunnen bedenken. Komt ie er dan toch, die puur Aziatisch / Japanse stijl?
Winky zegt
De voorkant lijkt wel een ingedrukte appelflap. Overkill m.i.
fr@nk01 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jelle zegt
en wat gebeurd er mee? wordt dit ding geproduceerd? of blijft het een show-of?
Aston Martin Rapide zegt
Dit is echt heel prachtig! Zo’n auto mogen ze wel in productie nemen.
De lijnenspel is echt heel indrukwekkend. Het heeft iets van de natuur…al weet ik niet wat. Misschien zandlijnen in de woestijn?
jonas zegt
Ik weet nie wat ik er van moe denken, hij oogt wel strak maar die lijnen aan de deuren zijn niet zo mooi, ook hadden de voor wielen iets meer naar achteren gemogen, de integratie van de achterwielen vind ik wel leuk voor de rest tja, ik wil hem eerst in he echt gezien hebben (al is die kans klein)
Bouncing Bullet zegt
dacht identiek hetzelfde als Erik vS. alleen is deze batmobiel net iets deftiger…
heidekonijn zegt
Niet m’n ding, maar ben blij dat Mazda toont dat Japan ook auto’s kan maken die niet afgekeken zijn.
fr@nk01 zegt
@mars, jammer mag niet…
denken wellicht aan reclame, helaas :-(
LP640 zegt
-spoiler moet weg
-neus moet hoger
-zijkant heeft veel te veel plooien
-neus moet meer afgerond/of gewoon helemaal plat
-spiegel moet groter zijn en vastzitten aan de A-stijl
-dat rode ding op het dak moet weg
-ook dat stomme antennetje moet weg/ of moet als zo’n soort punt zijn net zoals bij BMW
-voorruit mag wel wat breder
-enz.
-enz.
zo kan ik nog wel even doorgaan
Bepaald niet te vergelijken dus met de LP640,
die is volmaakt!
fr@nk01 zegt
@heidekonijn
kom jij uit de middeleeuwen…
of ga anders snel een internet-cursus volgen “autokennis voor beginners” ,
kom daarna weer terug, ok.
autospotter zegt
afschuwlijk ding ben ik niet echt gewend van mazda
CitroenFan zegt
Echt een hele mooie auto! Wat een aparte lijnen, echt super. Mazda heeft naar mijn mening de smaak wel een beetje te pakken, met name op design gebied!
Pieter zegt
Een F1 auto met een bodykit?
Dit is een schitterend voorbeeld van radicale innovatie, precies als de ommekeer bij BMW enkele jaren geleden. Het vergt wat wenning maar zelfs de grootste conservatievelingen zullen hem na een tijdje wel kunnen appreciëren. Denk eens die stickers, de spoiler en die dwaze windgolfjes in de zijkant weg… é voila, een monster!
Maar nog altijd verre van milieu-vriendelijk…
fr@nk01 zegt
Die aanhoudende Duitse PK-race hebben uiteindelijk ook in Japan gezorgd voor de ommekeer en de meer-sporenbeleid toegevoegd.
Dat krijg je als “zij” telkens weer worden uitgedaagd, een tot op het bot getergde Japanse (Auto)industrie, die eindelijk van hun overheid groen licht mochten begroeten.
Na die magere jaren door de eerst enthousiast omhelsde, in eigen land gesloten, “Kyoto-verdrag”.
Citrofiel zegt
@ Apache; Je haalt de woorden uit mijn mond.
@ w0o0dy; Nu je het zegt… Aliens! Dit ding doet me aan een alien denken! En ik vind hem niet mooi… Maar het is maar waar je aan gewend bent, die aliens zullen ons mensen wel lelijk vinden.
Carabo zegt
Gruwelijk mooi en innovatief. Wat een dynamiek zeg. Deze wil ik wel eens op Le Mans zien gevolgd door een iets (niet veel) gladdere straat versie :)
Degenen die dit tupperware noemen weten/begrijpen niet hoe een racewagen eruit ziet. Educate yourself.
Ahura zegt
Wt een geweldig ding en wat weer een hoop domme reacties!!!! Dit is geen concept car zoals de rest. Het is half concept car, half prototype racer op basis van de 2005 Courage C65 chassis en een tribute naar de 1991 overwinning in de Le Mans!
Tuurlijk krijg je dan een prototype dat race-elementen bevat die je niet op een echt model wil hebben. Dit ding is dan ook voor circuit bedoeld. Denk nou eens een keer na voordat jullie wat posten
Hij ziet er super uit. Toch knap dat ze zelfs op dit de nieuwe stijl hebben kunnen toepassen. Het ziet er lekker indrukwekkend en bijzonder uit. Jammer dat ie niet in productie gaat. Zou een geweldige RX-9 kunnen zijn
Ahura zegt
smeck zegt
ik zou me de tering schrikken als k dat ding voor et eerst op de weg zou zien :shock: maar wel een bruut ding! hulde aan mazda dat ze het niet alleen bij schetsen houden zoals de meeste (zo niet alle) andere fabrikanten
Skyline.. zegt
ik ben het met smeck eens! ik zou me de tering schrikken als ik dat ding voor het eerst op de weg zou zien. Maar ik denk dat ik ook de 2e de 3e de 4e de 5e enz. ook zal schrikken! Echt hele mooie lijnen heeft dat ding, gewoon bruut!
Juppe zegt
Ik vind dit ding echt super gaaf! Ik kan me geen sportwagen van de laatste jaren bedenken die dit evenaart. Zeer vernieuwend! Aan de reacties te zien zijn er nogal veel autobloggers hier die liever vast houden aan bestaande en ouderwetse vormgeving. Nou ja, so be it. Ook goed.
Beter dan Wooody in z’n 1e reactie kan ik het niet beschrijven. Helemaal mee eens!
Hoe mensen dit kunnen vergelijken met een met plastic slagroom ondergespoten Rover/MG 200/25?
En waarom zou je deze auto vergelijken met een LP640? Wat uiteindelijk een ontwerp is uit de jaren 70. Mooie auto verder hoor, maar ik snap de vergelijking niet. Het zal wel aan mij liggen :)
RenesisHP zegt
Dat zal lekker klinken zeg. Mooi ding hoor.
simon zegt
HEERLIJK…lekker vernieuwend, gedurfd maar opmerkelijk smaakvol !!!
Mustang zegt
Mooi + Zuinig + Snel = Mazda Furai Ethanol!:D
Rick dos zegt
MAN! Dit ding is GEIL! :shock: Het ziet er voor mij te vergevorderd uit dat het een concept blijft.
Van mij mogen ze hier ook een straatauto van maken! Hier hou ik wel van! Mocht het niet duidelijk genoeg zijn.
Mikeee zegt
@ Mustang:
“Zuinig” moet nog blijken ;-)
Zoals ik eerder opmerkte: Wankels en ethanol *afzonderlijk van elkaar* zijn al brandstofverslinders. Laat staan samen.
W!d zegt
WOW!! Thumbs up voor Mazda!
Dit is verre van standaard en ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is. De modellenlijn die Mazda nu voert zijn mooi.. maar ook saai.. als er elementen van deze auto daarin komen.. WOW!!
Ik ben zowiezo fan van de wankelmotor! Stomme ottoprincipe slaat nergens op! een motor moet rondraaien.. niet op en neer gaan!
W!d zegt
hmm nogal wat foutjes..
@Mikeee een wankelmotor is een stuk lichter en het gewicht ligt lager (betere wegligging) en is alleen onzuiniger doordat de motor relatief nog in een begin stadium is vergeleken met een otto of diesel motor. Van translerend naar roterend kost altijd energie en daar heeft de wankel in principe al een groot voordeel te pakken.. daarnaast meer pk per liter;)
fr@nk01 zegt
Dit bedoel ik nu met mn opmerking over die vleugelspoiler.
Als je het alleen oppervlakkig tegen je netvlies houdt en desinteresse toont dan zie je die wonderbaarlijk mooie vloeiende, puur op de natuur gefaseerde lijnen niet, zoals alleen een Art-kenner dit kan beschrijven, een kunst creatie op Wind-snelheid.
Top*.. Mazda…(duim omhoog).
Luc D. zegt
@Juppe
Gelieve de LP640 niet te bestempelen als een ontwerp uit de jaren ’70.
@onderwerp
Leuke wagen maar aerodynamisch een ramp volgens mij
Juppe zegt
@Mikeee,
Als je dan toch op Wiki zit, kijk dan ook ff iets verder.
Energiedichtheid:
Benzine: 34,6 MJ/L
Ethanol : 24 MJ/L
Dus zelfs de door jou genoemde hoogste percentage (30%) meerverbruik, is de ethanol motor efficienter qua energie.
Liters vergelijken is appels met peren vergelijken. Das met diesel trouwens ook zo (38,7 MJ/L)
http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density
Juppe zegt
@Luc D. :lol:
Ik moet toch zeggen dat deze Mazda uit een ander tijdperk lijkt te komen.
Ahura zegt
Luc D, hij heeft de windtunnel dan ook niet van binnen gezien
Considering the Furai has never seen a wind tunnel, its ability to generate about 80 percent of the downforce of the original race-spec bodywork is respectable indeed. In fact, Mike Page of Swift Engineering is confident that the Furai could be made fully competitive without wholesale changes: “The overall form is solid. As it sits, it’s a happy medium between form and function.”
Ahura zegt
fr@nk01, ga eens googlen op bv “Courage C65 Le Mans” hoeveel auto’s zonder grote achterspoiler/vleugel zie jij..?
Juppe zegt
He, bij mijn post zat ook nog een plaatje van de Diablo en de LP640, ter vergelijk. Nou ja, laat maar. Opmerking was toch onzinnig. Ongeveer net zo onzinnig als een vergelijk tussen de LP640 en de Mazda Furai.
fr@nk01 zegt
@Ahura, denk dat er een misverstand is opgetreden… :-)
Ik wees er al bij voorbaat op de te verwachten kritiek tov de vleugelspoiler…
Ik ben het nl. volledig met je eens, okidoki ;-)
jasper zegt
erg apart, echt iets nieuws moet er even aan wennen maar ik denk dat ik het welmooi kan gaan vinden
jasper zegt
@de mensen die gaan opsommen wat er fout aan is, teken ff hoe het dan had moeten zijn kijke we of het mooier is, en als je nie kan teken moet je ook nie zeure wat anders moet
Nijntje zegt
Whooow !
Uber mooi.. juist de snuit nog wat aanpassen..
sjorsx87 zegt
De voorkant is even wennen maar van schuin voor gezien wel degelijk een doordachte vorm! Ook zie ik hoe langer ik er naar kijk veel meer aerodynamische details…
Hier zitten heel wat teken & windtunneluurtjes achter!
Mooi stukje design werk!!
Er brand alleen wel een vraag op mijn tong:
Gaan ze met deze circuitauto weer aan Le mans mee doen?
Zoals met de 787B begin jaren 90′, zo ja kunnen we dan in de toekomst meer gaan verwachten op het gebied van sportwagens/supercars van Mazda?
(misschien een straat legale versie van deze auto ofzo…)
ELB zegt
VET! Die lampen, komen die niet van een studiemodel?
F430Rijder zegt
Eén zeer geslaagde automobiel.
Ahura zegt
ELB, de neus lijkt nog het meest op de Taiki concept
SimonMc zegt
Me likeeeeee !
otte zegt
Van Den Acker Rules
http://en.wikipedia.org/wiki/Laurens_van_den_Acker
w0o0dy zegt
voor de twijfelaars aan de wankeltechniek: vergeet wat je tot nu toe dacht over Wankelmotoren maar even want mazda introduceert binnenkort haar nieuwe generatie waarbij juist het hogere koppel en de thermodynamica en dus ook het verbruik de belangrijkste aandachtspunten zijn……
Solstice zegt
Wat een fantastisch mooie auto :-) Hoop dat we deze (sowieso Mazda) weer eens terug zullen zien op Le Mans, want dat je met een rotatiemotor races kunt winnen hebben ze al eens bewezen. En anders alleen maar voor het geluid, want wat klonk die 787B toch geweldig :-)
Ahura zegt
otte, Van Den Acker stond hier buiten. Dit is het werk van de Noord-Amerikaanse designchef Franz Von Holzhausen en zijn team en Swift Engineering
Ahura zegt
Hij tekende ook de prachtige Mazda Kabura concept en de Pontiac Solstice en Saturn Sky
frasker zegt
Best Mooie lijnen alleeen:
Die spoiler is veels te groot. Zorg gewoon voor een “ground effect” ofzoiets. (Hier heb ik het over de straat versie waar al druk over wordt gepraat, niet voor de Le Mans series waarvoor die bedoelt is volgens de teaser. Daar hebben alle LMP1 en 2 auto’s zo’n spoiler.
ELB zegt
@ Ahura, ja dat zal hem zijn! Thnx.
Charles zegt
Ik vind dat dit weer zo een tipisch voorbeeld is van een auto die never nooit in de productie komt.
Koop een peugeot, oerdegelijke auto’s
Ozzy zegt
@charles
Ik rij een Peugeot,
Peugeot’t verbruiken veel olie, en de onderhouds kosten zijn zeker meer dan mijn vorige auto Honda.
dekster zegt
I wanna see it racing ;)
Valleyman zegt
@Charles : het spijt me, ik ben hetero, houd je franse koekendoos maar ;-)
Ontopic : mja vind hem wat tussenin, geen liefde, geen haat, gwn zou hem niet afslaan, ga er ook niet van dromen.
Nice job van Mazda maar als ik naar de Rx-7 kijk verbaast het me niets dat ze zoiets ook wel kunnen.
Nick zegt
Doet mij denken aan de Lotus Exige/Elise met een beetje psychopatische elementen.
En DAT is juist goed!
fr@nk01 zegt
@Nick
Kijk ff op 28-12 ; 10.42
;-)
Cooper S zegt
Waanzinnig ontwerp, lekker gedurfd die Batman-achtige features in het ontwerp. Klasse!!
Davidov zegt
Heel sexy. Is vast sneller op het circuit dan een F430 in racetrim, lol :D
wies zegt
zoooooooooooooo geil!!!
MaxCT zegt
Wat ik altijd jammer vind aan dit soort futuristische designs, is dat de techniek van vandaag blijft. Zoals hier een mooie auto, ik heb nog nooit zo iets gezien en ik vind de auto prachtig, maar waarom van die BBS achtige velgen?! Had 4 stuks Michelin Tweel om een paar mooie future-vliegtuigrotoren gedraaid, en ook de wieletjes zijn af.
Toch, petje af voor Mazda, of had Holz gewoon drugs gebruikt??