Presentator Richard Hammond heeft slechte herinneringen aan de Vampire Jetcar (exclusieve video), maar voor de liefhebbers van TopGear-memorabilia is heb ik een leuke aanbieding. De Jet-car staat namelijk te koop!
Deze auto heeft het Britse snelheidsrecord over land in handen met een snelheid van 484 km/u. De theoretische topsnelheid is zelfs 595 km/u, dus de auto zorgt hoe dan ook voor de nodige adrenaline. De acceleratie is ook heftig: 0-435 in 6 seconden. Voor de aandrijving zorgt een Rolls-Royce Orpheus turbojet straalmotor en ondanks dat deze zwaar beschadigd is, worden er genoeg onderdelen bijgeleverd om hem weer te herbouwen. Op eBay kun je vanaf £4,500.00 een bod uitbrengen (via jalopnik.com).
“The chassis is bent, the historic afterburning Rolls-Royce Orpheus turbojet engine might run again (there is a comprehensive spare parts inventory to go with the car, including a new jetpipe), and just about every component on the car is damaged in some way. The rollcage was removed by someone post-crash and has not been returned to us. But this is the only key component which is absent from the car, everything else is there exactly as it was last used.”
damster zegt
Bah, necrofilie op de vroege morgen.
Papa zegt
Cool motortje voor in een Kadett GSI
vla zegt
LOL @ damtser :lol: :P
en ik moet zowieso geen afval waarmee je geen bocht kan nemen let allone op straat rijden (uitzondering op de regel: Mercedes SLR McLaren 722 GT)
Ron zegt
tsja bij het zien hiervan komt er bij mij maar 1 vraag op: wat moet je hier in godsnaam nog mee?
Michiel zegt
Tja, en dat ligt sinds die crash al in weer en wind een beetje te verrotten in een of andere dump..
Robin zegt
in de cat. asobakken haha
Vamos zegt
“everything else is there exactly as it was last used.”
Hahaha! De laatste keer dat ie gebruikt werd heeft ie enkel ‘wat lakschade’ opgelopen…
Frank deH zegt
voor de echte waaghalzen…
bartholomeo zegt
een nieuw frame lassen is niet zoveel werk, alle onderdelen verplaatsen en intussen repareren. nieuwe fiberglass body en gaan met die banaan
mach 1 zegt
kopen, zwart verfen en batman na spelenXD
Davidov zegt
Kopen en dan een fotootje van Hammond erop plakken :twisted:
ELB zegt
Er zijn veiligere manieren om gras te eten…
RenesisHP zegt
Misschien is de motor nog bruikbaar voor een vuurpijl, wedden dat de buurman dat niet heeft.
mark zegt
De naverbranding zorgt voor een grote stuwkracht en dus het voetuig enorm snel doen versnellen. Dit kunnen we als volgt inzien:
De stuwkracht kunnen we eenvoudig berekenen dmv de stelling van behoud van beweging (impuls), als we dit doen voor de turboreactor krijgen we het volgende:
F= m * (vj – va)
met m= het massadebiet aan lucht door de reactor
vj de snelheid aan de uitgang van de straalpijp en va de voertuigsnelheid.
We zien in deze formule dat de stuwkracht evenredig toeneemt met jetsnelheid vj. vj is immers functie van de temperatuur aan de ingang van de uitlaatstraalpijp. Doordat een straalmotor werkt bij onderstochiometrische mengverhouding bezitten de rookgassen nog voldoende lucht. Door naverbranding toe te passen vlak na de turbine, kunnen we de totale temperatuur voor de ingang van de straalpijp doen toenemen. Dit wordt verwezenlijkt door de naverbranding (afterburning). Hoge temperaturen kunnen bereikt worden met de naverbranding, temperaturen tot over de 2000 graden. Deze temperatuurtoename zorgt ervoor dat de expansie over de straalpijp een hoge vj kan realiseren en waardoor de stuwkracht dus enorm toeneemt (adapted nozzle). Snelheden tot 4000 m/s worden bereikt aan de uitgang van de straalpijp.
4000 m/s of 4 km/s of 4*60*60 km/uur = 14400 km/uur !!!!
Enorme snelheden aan de uitlaat van de straalpijp zorgen voor een geweldige toename van de thrust en dus ook de versnelling van het voertuig.
Dit type motor werd/wordt gebruikt door snelle supersonische vliegtuigtoestellen zoals de concorde. Hoge snelheden vragen grote stuwkrachten. Wordt ook gebruikt bij militaire toestellen die zowel subsonisch vliegen tijdens luchtbombardementen en supersonisch tijdens het doorbreken van de geluidsmuur. Ook dienen militaire toestellen tijdens opstijgen vanuit een zeese platform hoge versnellingen (stuwkracht) te hebben om zo korte startbanen nodig te hebben. Last buth not least is de stuwkracht ook belangrijk tijdens take off en tijdens het klimmen van het toestel.
De F16 is bijvoorbeeld uitgerust met zulk een type reactor. stuwkrachten tot 30000 x 10^5 N worden bereikt met een turbojet met afterburning. serieuze krachten dus
dit type is natuurlijk veel kleiner in stuwkracht
bozewolf zegt
^^ Ik kon geen touw vastknopen aan je relaas, maar ik weet wel dat een Nederlandse F16 (P&W motor dus) een maximale stuwkracht heeft van ca. 26000 lbs met naverbrander. Ik weet niet of dat strookt met je berekeningen, maar
“stuwkrachten tot 30000 x 10^5 N worden bereikt”
vond ik wel een heel erg hoog getal…30000 maal 10 tot de 5e macht? Dan heb je genoeg stuwkracht om de aarde uit haar baan te duwen.
Of mis ik nu iets?
mark zegt
@bozewolf
Indd, is een fout, het moet zijn 3 x 10^5 N of 300 KN per motor.
Verschiet niet als ik zeg dat een raket vermogens haalt tot 4000000 ps, dat zijn 4000 Veyrons bijeen op vollast. Stuwkrachten van over de 1000 KN komen hiermee overeen.
Maar indd dat was verkeerd wat ik daar aangaf, het was ook al laat natuurlijk ; )
mark zegt
@bozewolf
Om de aarde van haar baan te halen moet je veel grotere krachten hebben denk ik, 30000 x 10^5 N = 30 x 10^5 Kn, lijkt me eerlijk gezegd te weinig om de aarde van haar baan te halen, of je zou haar een elliptische baan insturen, dan nog lijkt het me veel te weinig.
De aarde cirkelt met een hoeksnelheid van (2*pi)/(365*24*60*60) rad /s rond de zon. afstand tot de zon is 149500000 km.
De centrifugaalkracht is in evenwicht met de aantrekkingskracht van de zon op de aarde als we het massacentrum van zon en aarde veronderstellen ter hoogte van de zonkern (we verwaarlozen dus massa van aarde tov massa zon). We kunnen dus de centrifugaalkracht berekenen van de aarde die gelijk is in absolute waarde aan de aantrekkingskracht van de zon (ze zijn in evenwicht)
centrifugaalkracht = Fn= m * w^2 * R
Fn= normaalkracht, m= massa aarde, w = hoeksnelheid en R = afstand aarde tot de zon + aardstraal.
Dus w = (2*pi)/(365*24*60*60) rad /s = 2 x 10^-7 rad/s
m= 6 x 10 ^24 kg
R = 149500000 km + 6300 km = 149506300 km = 149506300 x 10^3 m
=> Fn= 6 x 10 ^24 x 2 x 10^-14 x 149506300 x 10^3
= 6 x 2 x 149506300 x 10^13 = 1794075600 x 10^13 = 1,8 x 10^22 N
we hadden gezegd 30000 x 10^5 N = 3 x 10^9 N
=> 1,8 x 10^22 / 3 x 10^9 = 0,6 x 10 ^13 = 6 x 10^12
De aantrekkingskracht van de zon op de aarde is 6 x 10^12 keer groter dan de kracht van 30000 x 10^5, dus je ziet dat die kracht van 30000 x 10^5 verwaarloosbaar klein is tov de aantrekkingskracht van de zon op aarde, conclusie de aarde blijft mooi in haar baan, ze zal afhankelijk van haar positie op haar baan (overeenkomstig apogeum of perigeum in een eliptische baan) en afhankelijk van de krachtrichting misschien iets verwaarloosbaar klein wijzigen in haar baan. By the way, zulke kracht kunnen niet gegenereerd worden dus doe geen moeite ; ) the earth keeps spinning around the sun
bozewolf zegt
oh nee, dat raketten e.d. ridicuul krachtig zijn weet ik. Volgens mij is (was?) de SaturnV raket zo’n beetje het krachtigste ding ooit gemaakt door de mens. Die russische raket (energiya ofzo) heeft nooit “echt” gevlogen dacht ik.
Wat dat betreft zijn raketten ongelofelijk veel krachtiger dan ook straalmotoren, maar een straalmotor gaat over het algemeen iets langer mee natuurlijk (is i.i.g. wel de bedoeling ^^).
lmao, ff de Saturn V gegoogled, ding had een “take off thrust” van 7.8 miljoen pond. hahaha, da’s gestoord.
Avenger zegt
Daarom had ik dus gekozen voor Geschiedenis…
Wordt moe van die Natuurkundige berekeningen…
Maar dat is best snel @mark