Vorige week had de BBC andere prioriteiten, maar deze week is Topgear is alle hevigheid terug, want het is Topgear Night! Dat betekent niet alleen een uurtje Topgear maar een avondvullend programma met Clarkson, Hammond en May.
De oplettende bezoeker had al het één en ander in de agenda zien staan, maar hier alsnog de volledige programmering voor vanavond. Je kan vanaf acht uur met de voetjes op tafel en met een goudgele rakker in de hand klaar gaan zitten voor de TV.
20:00u: We trappen af met James May die My Sister’s Top Toys presenteert. Als kind heeft hij moeten opboksen tegen zijn twee zussen en hun speelgoed en nu is het tijd voor wraak.
21:00u: De laatste aflevering van het seizoen van Topgear. James, Jeremy en Richard onderwerpen de RS4, de M3 en de C63 AMG in Spanje aan een uitgebreide test. Verder zal James de nieuwe Jaguar XF rijden en is David Tennant de Star-in-a-reasonably-priced car. En om het seizoen waardig af te sluiten, worden de Topgear awards weer uitgereikt.
22:00u: Richard Hammond presenteert een documentaire over Evel Knievel, die opgenomen is vlak voor zijn dood deze zomer.
23:00u: Jeremy is weer aan de beurt want hij presenteert Have I got News For You, een komische nieuwsquiz.
23:30u: Een kleine onderbreking voor het voetbalnieuws.
00:30u: Een mooie afsluiter in de vorm van de film “Viva Knievel” met Evel Knievel himself in de hoofdrol.
Met dank aan iedereen voor de tips!
Johnny S zegt
Jaja,
Er zijn al veel van dit soort tests geweest.
Maar blijft altijd leuk om naar te kijken.!
Jaguar zegt
van de partij!!
Johnny S zegt
RS4, de M3 en de C63 AMG
Voor mij Blijft toch de M3 de beste keus :D
banaan zegt
is “de jaguar xf” een bijvoeglijk naamwoord?
Je kan snel rijden, wild rijden, traag rijden, … maar “de jaguar xf” rijden?
Lijkt me dan eerder “met de jaguar xf rijden”…
Sjon zegt
De RS4 straalt kracht en elegantie uit met een dosis aggressie/sportiviteit. De Merc en de M3 schreeuwen tupperware party.
Dus tja, ondanks dat de M3 mij de fijnere auto lijkt…
Hylke zegt
leuk :D
Rick zegt
Die aflevering om 8 uur lijkt mij ook wel vet!
RubenBaeten zegt
@banaan: Nee hoor.
Patrick zegt
Is die C63 AMG geen SUV?? Moet je die spigels eens zien!!
VonStroke zegt
Topavond dus. ;)
(btw, doe mij toch ook maar een M3)
Willy zegt
Ja, de M3 voor mij. (als ik het geld had)
Hans zegt
Bedankt hé! Alleen wat bedoel je met een goudgele rakker?
Citrofiel zegt
Heerlijk! Goed dat ik dit toch nog even doorkeek, want ik wist niet dat er na Hammond en Evel Knievel nog een show van JC kwam! Goed om te weten.
chefke zegt
@ Hans
Biertje, pilsje, pintje…
Henk zegt
Clarkson komt me de spreekwoordelijke strot uit, ik ga dus lekker niet kijken.
jelle zegt
ALS IK ME NIET VERGIS BEGINT ALLES EEN UURTJE VROEGER…OP DE SITE STAAT DAT ET PROGRAMMAKE VAN JAMES AL OM ZEVEN U BEGINT? DAN OM ACHT U DE LAATSTE TOPGEAR EN OM NEGEN U KOMT HAMSTER AAN DE BEURT…OF BEN IK MIS?
jelle zegt
zie maar:
http://www.topgear.com/content/tgonbbc2/
chefke zegt
@ Jelle
Het is in Engeland een uurtje vroeger, dus hier is Topgear pas om 21:00u te zien. ;)
Denis zegt
@ jelle:
1. NIET ROEPEN
2. UK time is een uur verschil
jelle zegt
wtf? een uur vroeger? sinds wann verzetten we onze klok om naar de mannekes met het bier zonder prik te reizen? :D
jelle zegt
@denis: dat roepen was omdat ik in paniek was, en uit medeleven met jullie, omdat ik dacht dat we allen een uur gingen missen…srry ;)
Juppe zegt
@Banaan,
Het klopt wel. Wild/snel/langzaam rijden zegt iets over de manier waarop je rijdt. Maar dat is dan geen bijvoeglijk naamwoord, maar een bijwoord. “Nieuwe” in het artikel is wel een bijvoeglijk naamwoord, “Jaguar XF” is het zelfstandig naamwoord.
Je kunt idd met de Jaguar rijden. Dan doe je het rijden samen.
Maar als je zegt: Ik rij de Jaguar, dan ben jij degene die de Jaguar rijdt. De Jaguar is in dat geval het lijdend voorwerp. (“Ik” is het onderwerp, “James” in het artikel)
Ik hoop trouwens dat dat allemaal klopt, het is lang gelden namelijk ;)
Ontopic:
Helaas, digitenne. Dat wordt weer finalgear of youtube.
Kobey zegt
Geef mij maaar ook zker de M3 heerlijk!!
Kobey zegt
hier de 3 vergelijkende test fimpje
http://nl.youtube.com/watch?v=8kp2C78ITkw&feature=related
VivelaFRANCE zegt
Laatste aflevering? Voor mijn gevoel is het net begonnen! :cry:
Volvo_440_turbo zegt
Ik twijfelde, wegens een geblesseerde teen van de Kung Fu of ik nou wel of niet naar de kerstmarkt ging gaan vandaag. Ik denk dat ik thuisblijf…
Pandadriver zegt
Voor mij de C AMG, omg die auto is zo geweldig. Kan mss niet tippen aan de M3, maar zeg nou zelf, veel merk zal je dr niet aan merken als je het circuit niet opgaat.
wim zegt
hopelijk hebben z\e weer een award voor best sound,
bozewolf zegt
Tof! De laatste gewone TG aflevering zal ongetwijfeld wreed zijn, ook verheug ik me op May’s maffe programma. Die kerel is droog.
lmao dat er zelfs hier nog steeds de m3 vs. rs4 vs c63 discussie doorgaat. Give it a rest already.
jela zegt
balen dat het ook vandaag pappenheimers is en katarakt (-> ik kies dus duidelijk niet wat er vanavond gekeken wordt :( )
Volvo_440_turbo zegt
@Jela, als ge uit de buurt van Brussel zijt, kom ik je wel hale, dan moogde bij mij kijken, lol
jela zegt
@ volvo_440_turbo
moet niet, de tv in de keuken is dichter bij.
Volvo_440_turbo zegt
Hehe, als autoliefhebber had ik het gedaan hoor, het is weer enkele dagen geleden dat turbootje heeft mogen rijden… Maar dat ga ik op vakantie volgende week ruimschoots goedmaken!
Tombnolz zegt
Ik kijk uit naar de bewegende beelden van de Jag. Is hij nu zo lelijk of valt het wel nog mee? Dat weten we straks!
Veel kijkplezier makkers
Jakob zegt
hehe, op de M3 zitten we al een tijdje te wachten :)
RA999 zegt
Het lijkt er wel op dat het een mooie Top Gear wordt, de combinatie Have I Got News for You en JC is trouwens ook onbetaalbaar…
RenesisHP zegt
Dat was een mooie aflevering. Heeft alleen geen goed gedaan voor de eeuwige duitse drie discussie.
Cliff zegt
And the winner is…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….THE BEE EM DOUBLE YOU EM THREE
Benjamin1 zegt
Ik vond het wel een leuke aflevering, de BMW als winnaar was wel voorspelbaar. De aflevering was wel een beetje kitscherig met de TG awards en de G-Whizz. Waren ze nu op hetzelfde circuit als in Supercar Showdown, die track van Klaas Zwart oid??
RenesisHP zegt
Inderdaad Ascari resort.
MiuRa zegt
de cock-o-meter, geweldig _O-
Tombnolz zegt
’t Was weeral te voorspellen! De S-type lelijk en de XF superwoooooohooooow. N.I.E.T.!
joep zegt
Voor mij is de XF is de winnaar van de avond!
Benjamin1 zegt
kvond de cock-o-meter te kinderachtig. Is hetzelfde met de gearknob van de RS4……….
Idd altijd, de Britse Jag is SUPER!
Hylke zegt
Doe mij de M3 maar :D
tibje zegt
Top Gear was zalig.
En als je het mij vraagt, heeft de C63 AMG de meeste uitstraling, de meeste power, de grootste motor, het mooiste lawaai, de meeste plaats en je rijdt met een ster. Mijn voorkeur gaat resoluut naar de Merc.
De rs4 zou ik nemen voor zijn stijl en zijn quattro, maar het blijft maar een audi, alhoewel ik zelf met een a6 rijd (jammer genoeg geen rs6), maar vroeger reed ik met een mercedes E-klasse, die toch dat ietsje meer had, qua klasse en die achterwielaandrijving.
De m3 zou ik in ieder geval niet nemen en ik geef je daarvoor 3 redenen: eerst en vooral het is een bmw; ten tweede ok hij doet et circuit met veel minder seconden, maar geef toe, hoeveel keer ga jij op circuit rijden en dan nog met je eigen auto, dan push je hem toch niet to the limit. Het enige wat je wil zijn is degene die het eerst weg is aan de rode lichten. En ten derde het is en blijft de enige coupe van de drie. Doe eens dezelfde test als de 4-deurs uit is. Hij zal al sowieso een heel stuk trager zijn over dat circuit. Niet speciaal omdat hij zwaarder zou zijn, maar door zijn vorm zal hij helemaal anders reageren in de bochten.
Ik geef je zelfs nog een vierde reden: tel eens hoeveel 316’s er rond rijden met een M-pack? De leek kan de echte niet uit de fakers halen. En de m3 tekens zijn marginaal.
De rs4 is ook te stil. Hoewel het beschaafder is, mag de auto een toch ietsje bruter gebrul produceren, je rijdt tenslotte met een rs4. Die quattro is veilig en goed voor in de bochten, maar er is toch geen meer plezier dan een achterwielaandrijver!
DiS zegt
De Jag zag er nog best aardig uit, voor een super concept met Hyundai koplampen… Ze zijn een stuk minder verschikkelijk in het echt, al zal ik ze nog steeds niet ‘mooi’ noemen.
Alwood zegt
James kon me niet boeien, topgear was geweldig! Knievel was aangrijpend en daarna ben ik weer iets anders gaan doen dan tvkijken :P talkshow van clarkson gemist…
Maar topgear van deze week, en eigenlijk het hele seizoen wel is een échte aanrader. :D
Alwood zegt
en de M3 was TOP! wat OWNED die wagen op circuits! dan maar geen vrienden ;)
Cliff zegt
@Tibje: Leer eerst eens in correct nederlands te schrijven voordat je uit frustraties dergelijke onzin uitkraamt. Het is nu eenmaal zo, de M3 is nu eenmaal de winnaar van dit stel. De Mercedes is ook een goede auto maar heeft net niet dat beetje extra wat de M3 ook heeft. De M3 wint vanwege zijn rijkwaliteiten. Veel mensen zeggen dan, wat heb je daar nu aan op de openbare weg. Daar heb je juist veel aan, anders koop je zo’n auto niet.
Tom zegt
@Cliff: waarom vertelt Tibje onzin? Zet eens een clk amg op circuit tegenover een m3 wil daar de uitslag wel is van weten.
En er zijn meer mensen tegen Bmw dan voor Bmw hoor want bij Bmw rijders hoord nu eenmaal een bepaald imago van mensen met een dikke nek, die denken dat de weg voor hun alleen is en ik ben niet de enige die dit denkt!
Alwood zegt
@Tom
ik denk idd ook dat de weg van mij is ;) je bent niet de enige :P
Alle 3 de wagens hebben ‘dat beetje extra’ maar niet iedereen zoekt hetzelfde. wacht maar tot de XF-R uit is! met driedubbelgeblazen V13 :o
Rick dos zegt
5 seconden verschil! Dat is niet een marginale verschil, maar dat is gewoon een “in your face” verschil. De sedan zal wellicht wat trager zijn, maar dan nog, stel dat ie 3 seconden langzamer is dan de coupé, dan wil het nog steeds zeggen dat er een verschil is van 2 seconden. En ook dat kun je nog steeds aanmerken als een `in your face´ verschil.
En JC had gewoon gelijk, de andere twee zijn copies van de BMW. Klaar!
joep zegt
@Tom, en aan mercedes rijders hangt geen negatief imago? haha hou toch op man….
En ik moet het RD en JC nageven, M is het origineel. AMG, RS, (en ook R, F enz. enz. ) zijn slechts pogingen van andere merken om ook een M te hebben…
Ps, hmm ik klink zo wel heel erg als een bmw fanboy haha. Moeten we niet hebben natuurlijk, ik ben hier tot nu toe aardig ‘merkloos’ gebleven, en dat moeten we wel zo houden natuurlijk ;)
Jeffrey zegt
Voor degene die hem hebben gemist…. Hij staat online op google video:
http://video.google.nl/videoplay?docid=-6555440876109962295&q=top+gear+s10+e10&total=1&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0
Job zegt
SHITTTTTTT gemist.
w0o0dy zegt
@Rick dos: Het verschil in tijd was wel erg groot, alleen rijden de andere twee wel op normale banden en de m3 op de Pilot sport 2 (semi slicks…..) Aangezien dat soort banden op een kort baantje op een Clio 182 al goed waren voor bijna een seconde tov van de standaard banden dan denk ik dat de m3 daar alleen al 3 seconden voorsprong mee pakt (zie ook de datasheet van Road&Track voor de maximale g krachten bij het artikeltje over de vergelijking van de m3 tegen de c63amg). Desalnietemin, overtuigend gewonnen op het circuit. Denk wel dat het voor de verkeersveiligheid beter is als de meeste mensen toch de Audi kiezen, die hebben namelijk niet de capaciteiten van The Stig.
De XF is op video mooier dan op de foto’s en het interieur is echt vernieuwend op een aantal punten, vraag me alleen af of het allemaal blijft werken en hoe erg het is om het te laten fixen als het stuk gaat…. (nachtmerrie tweedehands? Dure onderdelen via Jaguar want op de sloop vind je niets en een specialist nodig om het allemaal weer werkend te krijgen?). De draaiknop voor de automaat is zoveel sjieker dan zo’n pook. Als je ziet hoe je de stand wijzigt voel je bijna het luxeuze gevoel. “Click, Drive has been engaged sir”
Dat gedoe met die kerstkadootjes was gewoon lachen en leek redelijk spontaan (let op de blik van Jeremy als ze die kersballen stukmaken)
Boss zegt
Bedank alsnog voor de herinnering. Een leuke avond gehad.
technopatat zegt
waar vind ik gemist ? al de filpjes, kheb het vergeten op te nemen :( , kmoest werken :'(
Incognito zegt
En ik maar wachten tot ze een IS-F ernaast zetten.
Thibaut zegt
Kan er iemand mij zeggen waar dat circuit zich bevindt in Spanje?
Eventueel de naam van het hotel/circuit/dorp/stad/…
Alvast bedankt!
w0o0dy zegt
@Thibaut: dat circuit is niet zomaar toegankelijk, je moet OF de Ascari sportwagen kopen (6 ton geloof ik) of je moet lid worden van “de club” en zelfs dat is nogal prijzig…. (denk aan 30.000 of 40.000 euro’s). Je kunt dus niet ff een hotelkamertje boeken en dan knallen op het circuit…. dit is behoorlijk exclusief.
Meer weten? Check: http://www.ascari.net
w0o0dy zegt
oops…. Corporate membership:instappen vanaf 55.000 euro eenmalig + een annual Fee. Een Family membership begint met een eenmalige 175.000 euro en dan jaarlijks 12.500 euro! Catsjing!
GOD zegt
@ Woody
bullshit verhaal dat de M3 voordeel heeft met semislicks
de MB heeft 2,2L meer inhoud en meer vermogen en meer koppel
en de audi heeft 4WD etc.
de M3 is gewoon zoals een auto in die klasse hoort te zijn, die klasse is gemaakt door de M3, en al jaren en nu ook is de M3 gewoon de nummer 1
de audi en MB horen niet eens in die klasse, omdat ze niet puur zijn maar meer een gemiddelde van alles.
Rick dos zegt
@wOoOdy
En wat zijn die “normale banden” dan? Ik mag toch aannemen dat óók de MB en Audi op performance tyres staan.
En als de M3 meer grip heeft dan de Audi dan is je volgend advies een contradictie:
“Denk wel dat het voor de verkeersveiligheid beter is als de meeste mensen toch de Audi kiezen, die hebben namelijk niet de capaciteiten van The Stig.”
Immers, minder grip, gevaarlijker situaties.
w0o0dy zegt
@Rick dos: de RS4 is duidelijk eenvoudiger in de hand te houden dan de andere twee, dat is misschien een nadeel voor een supersnelle tijd, maar toch een goed idee omdat de meeste mensen niet de kwaliteiten hebben die je nodig hebt om echt voluit te rijden met zo’n snelle auto. Zo duidelijker?
Over de banden onder de M3
“The Michelin Pilot Sport PS2 tyres were developed specifically for the BMW M3 Coupe. They incorporate two fundamental technologies that aid its performance: an asymmetric tread pattern and a Variable Contact Patch that adjusts the amount of rubber in contact with the road depending on the manoeuvre.
The asymmetric tread pattern allows high levels of grip and feedback on both dry and wet roads. The Variable Contact Patch permits a greater degree of cornering grip compared to previous performance car tyres. It does this by maintaining the same area of contact patch despite the extreme stresses caused by tyre loading when cornering.
The M3 Coupe’s tyres feature a mix of three bespoke tread compounds. The outer half of the tread on the front and rear tyres is made from a carbon-black compound for durability under hard cornering and helps resist excessive shoulder wear. The inner tread area of the rear tyre features a pure silica compound for high levels of grip in wet and dry conditions, while the inner tread of the front tyre has a hybrid carbon-black/silica compound to induce mild understeer on the limit. This combination ensures high levels of driver safety by reducing the risk of sudden oversteer when cornering.
The tyres have also been subjected to a weight reduction programme and the front Michelin Pilot Sport PS2 tyres tip the scales at 10.6kgs each while a rear weighs 11.5kgs. In comparison no other performance tyre can match the weight of the bespoke Michelin Pilot Sport tyres fitted to the BMW M3.”
Rick dos zegt
@wOoOdy
Wat mij duidelijk is geworden, is dat je zit te muggenziften. ;)
De banden zijn niet speciaal voor de M3 gemaakt zoals het stukje beweert.
“We admit we might’ve left a tenth or two on the IS-F’s table, however. As much as we feel that Michelin Pilot PS2 tires are like sticky Lucky Charms, the IS-F’s 255mm-wide rear contact patches aren’t wide enough to duplicate a magically delicious launch.”
De Merc gebruikt Bridgestones die ook onder de Enzo zitten.
“The Potenza RE050A is a Max Performance Summer tire designed to complement the performance of sports cars, sports coupes and sport sedans. While the Potenza RE050 is used as Original Equipment on the supercharged Mercedes-Benz S55 AMG sedan, a Potenza RE050A Scuderia version is used on the 12-cylinder Enzo Ferrari supercar,”
Geen slechte band lijkt me…
Wouter zegt
LOL @ Rick Dos. En de Enzo is eigenlijk een F1 bolide met een kentekenplaat, deuren en een dak. Waarschijnlijk is alleen de naam hetzelfde.
Rick dos zegt
@wouter
Het zal heus een aangepaste versie zijn zoals de aanhangsel bij de naam doet vermoeden, Potenza RE050A SCUDERIA, maar in de basis is het dezelfde band.
Maar das ook een hele andere discussie die ik weliswaar zelf heb opgerakeld maar niet wil voeren. :D
Ik wilde alleen aangeven dat het niet zo maar wat bandjes zijn die eronder zitten. Zoals de term “normale banden” doet vermoeden.
w0o0dy zegt
Check de plaatjes van de Pilot Sport PS2
En de Bridgestone Potenze RE050A
Duidelijk zichtbaar dat het een ander soort band is en dat de Pilot Sport veel meer rubber op het asfalt zet (daarnaast heeft de M3 achter een 1cm bredere banden).
Het doet allemaal niets af aan het feit dat de M3 sneller is dan de andere twee, maar het verschil is wel deels zo groot door het rubber’. In mijn ogen heeft dat niets met muggeziften te maken, tis gewoon een verklaring van het verschil.
Rick dos zegt
Kijk nou….
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/binaire-bestanden/pdfs/auto/tests/bandentest/z06-zomerbanden-225-623995.pdf
Precies de genoemde banden getest. En wat blijkt? De Bridgestone doet het beter dan de Michelin.
w0o0dy zegt
@Rick dos: maar wel op de kleine lettertjes letten dan hè?
1 Bridgestone Potenza RE050A: Winnaar van de test. Band met zeer goed op elkaar afgestemde eigenschappen op hoog niveau. Beste score uit de test op nat wegdek. Relatief stille band maar wel met een hoge rolweerstand.
* Let op, deze band wordt onder nagenoeg dezelfde benaming ook als merkspecifieke band aangeboden (o.a. door Mercedes en BMW) maar heeft dan een andere combinatie van eigenschappen. Zie het onderwerp ‘merkspecifieke banden’ elders bij deze test.
3 Michelin Pilot Sport PS2
Beste score uit de test op droog wegdek. Zeer goede slijtvastheid. Lichte tekortkomingen op nat wegdek waardoor deze is afgewaardeerd.
* Let op, deze band wordt onder nagenoeg dezelfde benaming ook als merkspecifieke band aangeboden (o.a. door Mercedes en BMW) maar heeft dan een andere combinatie van eigenschappen. Zie het onderwerp ‘merkspecifieke banden’ elders bij deze test.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Tijdverschil tussen de twee type banden….
“In dry conditions, the average lap times for all of the Max Performance Summer tires were within about 1/2 second of each other, showing just how close the group is. The Pilot Sport PS2 showed a slight advantage by providing progressive handling and traction that allowed it to lap the course in 29.412 seconds and generate a little more grip around the skidpad. The Potenza RE050A Pole Position was scarcely 8/100 of a second slower and the Eagle F1 GS-D3 was 2/10 of a second back. The Potenza S-03 Pole Position felt predictable but was about 1/2 second back lacking the ultimate dry traction of the other tires.”
Het is maar acht honderdste van een seconde……dus het scheelt niet veel met elkaar….
w0o0dy zegt
Ik weet niet op welk miniscuul baantje dat getest is, maar de baan van Ascari is ruim 5 km lang en het duurt ongeveer 2 minuut 39 ( tot 2 minuut 44) om het rondje te rijden…. dan is het verschil natuurlijk ook een factor x(?) groter….
Hoe langer de baan hoe groter het voordeel van meer grip in de bochten en als er dan een snel (recht)stuk achteraan komt dan leidt een hogere snelheid bij het opkomen van het rechte stuk automatisch tot meer tijdverschil….. Iedere keer dat je remt kun je ook weer tijd winnen (of verliezen) en iedere keer dat je accelereert idem (idem)…..
Misschien is mijn schatting van 3 seconden door de banden wat te hoog, maar het zal zeker schelen. Het blijft een opmerkelijk goede tijd van de BMW dat wel, vooral als je bedenkt dat de Merc duidelijk sneller is qua acceleratie (in een rechte lijn….)
SimonMc zegt
Ik denk dat het wel behoorlijk duidelijk was dat de mercedes zijn vermogen niet gemakkelijk te doseren was.
Met een beetje meer pk, maar met een pak meer Nm is zo’n wagen niet voor de eerste de beste leek geschikt.
Als de bmw dan nog eens over banden beschikt die meer grip hebben, is het natuurlijk niet moeilijk te geloven dat hij hier wint.
Daarom dat als Japanners een volgende generatie van een bepaald sportmodel uitbrengen ( bv mitsubishi evolution ), dat ze daarom niet noodzakelijk het vermogen omhoog trekken.
Die domme duitsers doen gewoon mee met de pk race, terwijl de japanners zich meer toeleggen op handelbaarheid en gewichtsvermindering.
RenesisHP zegt
Wat ik niet helemaal begrijp is dat de Potenza RE050A PP het beter doet als de S-03 PP, zal de leeftijd wel zijn of zo.
w0o0dy zegt
@mx-5 owner: eigenlijk iedere keer als een fabrikant een nieuwe band uitbrengt in een bepaalde categorie is die weer beter dan hun oudere band…..
@SimonMC: de BMW mag dan wel iets minder pk’s hebben en duidelijk minder koppel, maar in feite is het aan de bestuurder (in dit geval the stig) om te zorgen dat er niet teveel gas gegeven wordt. Dat mag dus geen probleem zijn voor een echte coureur. Kennelijk is de hoeveelheid grip beter bij de M3, maar vooral ook de balans en de nauwkeurigheid waarmee de auto bestuurd kan worden…. dat is gewoon een eigenschap van een auto die het gevolg is van het ontwerp, de engineering en de afstelling. Als de C63 zo moeilijk op snelheid te rijden is dan is dat gewoon wel een minpunt. De Audi laat zien dat ondanks minder vermogen bijna dezelfde tijd haalbaar is, door meer balans, betere grip en goede remmen…… De M3 laat zien dat het nog beter kan…. complimenten voor BMW de afstelling is erg goed gelukt en dat slimme differentieel maakt echt een groot verschil.
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Toch positioneert Bridgestone de S-03 PP meer als een semi-slick en betaal je er ook meer voor. Daarom vind ik het dus vreemd.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Waar de Mercedes het een heel klein beetje verliest door de banden haalt ie het weer makkelijk in door z’n koppel. Ik denk dat het één, het ander uitvlakt.
En daarbij zijn de verschillen in tijd tussen de banden te verwaarlozen. Daarom kun je in dit geval er niet automatisch van uitgaan dat het meer tijdverschil oplevert op rechte stukken.
Maar stel dat we alleen naar de banden kijken en de voordeel die daar behaald wordt. En laten we zeggen dat de factor
met 10 wordt opgeschroefd, dan blijft er nog steeds een gat van 4,2 seconden.
En dan te bedenken dat er een CSL versie van dit beest onderweg is…
w0o0dy zegt
@mx-5: heb je een test waarin beide banden voorkomen, hoezo doet de RE050A het beter? Als ik het zo lees is de S-03 voor een andere (hogere) klasse auto’s. Misschien is de band dan ook niet in kleinere maten leverbaar (al zal er wel wat overlap zijn)?
dekster zegt
Ik weet nog dat tijdens de topgear aflevering waar de F430 aan bod kwam, jeremy (in naam van the stig) zei dat de F430 niet zo snel was als de 360cs omdat deze op michelins reed en de F430 op bridgestones, dus het zal wel verschil uitmaken, maar niet zozeer dat je dit in dagelijks gebruik heel erg gaat voelen…
Rick dos zegt
@wOoOdy
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=1
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Ik snap het ook niet precies, maar het kwam er op neer dat de S-03 de betere trackday band was en de RE050A de betere “allrounder”.
Hoe bedoel jij hogere klasse? Ik vind de Enzo een hogere klasse, en die rijd op RE050(….).
w0o0dy zegt
@Rick dos: ik denk dat de hogere bochtsnelheden meer tijd opleveren en dat je wel sneller kunt acceleren, maar je moet eerst je achterstand inlopen……
Voorbeeldje: terwijl de M3 bijvoorbeeld met 90km/u een bocht door komt, daar 4 seconden over doet en eerder vol op het gas kan rijdt de C63 AMG bijvoorbeeld maar 85km/u. In iedere seconde legt de m3 dan 1,5 meter meer af…. dat betekent dat de Benz 6 meter achterligt en veel sneller moet zijn bij het accelereren om het verlies goed te maken….. dat gaat niet zomaar lukken, dus duurt het een tijdje voordat de snelheid van de Benz hoger is en de voorsprong van de M3 weg is…….
Naar de CSL ben ik zeker ook wel benieuwd, maar ze hebben het zichzelf wel lastig gemaakt door nu al een carbon dak te gebruiken en alle andere gewichtbesparende maatregelen…. ben benieuwd hoeveel ze nog aan gewicht kunnen kwijtraken…… ben bang dat meer dan 100kg niet gaat lukken…..
Rick dos zegt
@wOoOdy
Ik geef je helemaal gelijk in je hypothese. Ik ben echter van mening dat het verschil ergens anders wordt behaald dan de te verwaarlozen verschillen in banden.
Het totale plaatje is gewoon beter op elkaar geënt dan de andere twee.
Wat ik me trouwens ook afvraag is, hoeveel meer tijd de M3 gaat winnen met de nieuwe SMG bak. Maar dat is voor een volgende keer.
Ik denk dat ze vooral gaan sleutelen aan de rij-sensatie. Dat is toch wel en meest gehoorde puntje van kritiek van de heren autojournalisten. Qua gewichtsbesparing denk ik aan een achterbank hier, een paar kuipstoeltjes daar, etc. en alle beetjes bij elkaar genomen komen ze wel rond de honderd kilo, denk ik.
w0o0dy zegt
De nieuwe smg wordt vrijwel zeker ook een 7-traps ipv de 6-traps, dat zal in de tussensprintjes zeker gaan schelen. Bij lage snelheden zal het verschil minimaal zijn denk ik (gok op een tiende of misschien 2 naar de 100) maar naar 200 toe zal het wel richting een halve seconde gaan, misschien wel meer…..
Eén van de tests van de nieuwe M3 meldde dat het variabele stuur-systeem er voor zorgde dat de nieuwe niet altijd even nauwkeurig te plaatsen was. Niet merkbaar op het circuit, maar ze gaven aan dat “amateurs” wel eens voor vervelende verrassingen zouden kunnen komen te staan omdat de electronica iets anders besloot dan waar men behoefte aan had…. (teveel of te weinig koersverandering waardoor je de velgen wel eens langs een stoeprandje kon jagen)
Dat systeem zal waarschijnlijk (hopelijk) het veld ruimen, de electrische stoelverstelling… misschien nog wat meer carbon en misschien nog wat lichtere wielophanging en wielen… meer dan 120kg zie ik niet gebeuren, maar je weet het maar nooit.
Rick dos zegt
7 traps en een dubbele koppeling dacht ik.
De kritiek die ik lees c.q. hoor is dat het wat minder aanvoelt dan het vorige model. Het leidt mij in ieder geval te geloven dat daar de winst voor de CSL is te behalen.
RenesisHP zegt
Gewichtsbesparing???? Laat alleen 1 carbon kuipje, een magnesium pedalensetje en een stuur zitten. Voor de cijfertjes dan nog een Motec display en we zijn klaar.
Was het maar zo makkelijk……
joep zegt
en? Hoe issut met de bandjes?
Citrofiel zegt
Zo, gezellig hier….
Ben na TG Night eindelijk weer eens op AB aanbeland (eerst moest HP uit! :D ), en wil dus gewoon nog even mijn mening spuien.
May’s show vond ik nogal saai, en het vernietigen van het speelgoed nogal Brainiac-achtig (=laag).
TG was heel leuk! Eindelijk de strijd der titanen uitgevochten. Ik zou voor de Merc gaan, zonder onderbouwing. ;) Nou ja, áls ik iets móest kiezen in die klasse dan. You get it.
Van Hammonds show over Knievel hield ik maar één gevoel over: Wat is die Evel een ongelooflijke egoïstische eikel zeg… Maar hopelijk heeft het een beetje een vertekend beeld gegeven.
Heel cru (maar wel grappig) vond ik trouwens dat nadat de melding kwam dat hij op 30nov gestorven was, een kort filmpje te zien was waarin een Evel-actiefiguurtje van de trap af donderde…
De nieuwsshow was wel leuk, maar op veel punten niet te begrijpen, omdat het veel om Brits nieuws ging, waar ik geen weet van had.
Oke, die mening ben ik kwijt. Nu de mening over HP nog…
w0o0dy zegt
kwam bij Autobild een test tussen de B3 van Alpina, de M3 en de C63 tegen…. daar stond ook een opvallend statisiekje:
Messwerte B3 M3 C63 AMG
Beschleunigung
0– 50 km/h 2,1s 2,1s 2,2s
0–100 km/h 5,0s 4,8s 4,7s
0–130 km/h 7,5s 7,4s 6,9s
0–160 km/h 10,8s 10,3s 9,6s
0–200 km/h 16,9s 15,2s 14,4s
Viertelmeile
0–402,34m 13,21s 13,07s 12,70s
Elastizität
60–100 km/h 2,4 s (Zwischenspurt) 3,8 s (4. Gang) 2,2 s (Zwischenspurt)
80–120 km/h – 5,7 s (5. Gang) –
80–120 km/h 3,0 s (Zwischenspurt) 7,1 s (6. Gang) 2,7 s (Zwischenspurt)
Toch wel extreem snel in de tussensprint die twee bakken met het enorme koppel en de automaat (de B3 en de C63 dus). Denk dat de M3 zelfs in de 3 moeite zal hebben om onder de 3 seconden uit te komen voor 80-120, maar helaas ontbreekt die testwaarde.
w0o0dy zegt
linkje naar de “vergelijkingstest”……
http://www.autobild.de/artikel/test-m3_alpina-b3_c-63-amg_513824.html