In 1969 kwam Nissan met een auto die het toenmalige beeld van Japanse auto’s danig in de war schopte. Tot die tijd stond Nissan vooral bekend om de goedkope, lichte en kleine auto’s maar met de komst van de 240Z was er ook ineens een rasechte sportwagen. De auto was dan ook meteen een enorm succes.
De basis was een mooi gelijnde coupé vorm met achterwielaandrijving en een 2.4 zes-in-lijn motor met 151 pk en een handbak met 5 verzetten. Natuurlijk werd er voor de VS een automaat gebouwd. De wielophanging was onafhankelijk wat voor een goede wegligging zorgde en om de auto ook weer tot stilstand te brengen werden aan de voorkant schijfremmen en achter trommelremmen gemonteerd.
Sappig detail is dat er al in 1963 een concept voor een sportcoupé getekend werd door Albrecht Goertz. Deze werd in 1965 echter afgeserveerd omdat de Yamaha motor niet voldeed aan de eisen die gesteld waren door Nissan. Goertz verliet Nissan niet veel later, maar in 1969 verscheen de 240Z onder leiding van ontwerper Yoshihiko Matsuo die wel heel erg leek op het model van Goertz. Na een jarenlange discussie, werd Goertz pas in 1980 door Nissan erkend als de officiële ontwerper van de 240Z.
De Nissan 240Z werd wereldwijd onder verschillende namen op de markt gebracht. In de VS heette hij Datsun 240Z en in Japan noemde men hem de Nissan Fairlady Z. Een groot deel van het succes werd veroorzaakt door de keuze van Nissan om mee te doen aan verschillende raceklasses.
In Amerika was er een gevecht gaande tussen Brock Racing Entreprises (BRE) en Caroll Shelby om een sponsorcontract van Toyota. Shelby sleepte uiteindelijk het sponsorcontract in de wacht en dus benaderde Brock Racing Entreprises Nissan voor een auto om het op te nemen tegen de Toyota 2000GT’s. Nissan was direct enthousiast en stuurde daarom een paar 2000 Roadsters en een zak geld voor verdere ontwikkeling.
Afbeelding met dank aan -annon@flickr
Toen de 240Z in 1969 op de markt kwam, besloot BRE om deze in te zetten tegen de Porsches en de Triumphs in de C Production class en zo het sportieve imago van de auto te benadrukken. John Morton was de coureur die vele successen voor BRE en Nissan boekte want hij won de C Production class bijna tien jaar achter elkaar.
240ZG
Omdat Nissan de 240Z ook inzette als Groep 4, de voorloper van de Groep B rallyklasse, moesten er een aantal homologatiemodellen gebouwd worden. Deze zijn uitsluitend in Japan verkocht en kregen de type-aanduiding Nissan Fairlady 240ZG. De verschillen met de normale 240Z waren een aerodynamische neus van glasvezel, bredere wielkasten, een achterspoiler, koplampen van acryl glas en de spiegels op de spatborden. Om ook in de VS mee te mogen doen aan races werd er aan de overkant van de plas een neuskit geleverd, waardoor de Amerikaanse klanten hun 240Z konden laten lijken op de ZG.
Naast de 240ZG zijn er nog twee “special editions” gebouwd, namelijk de Z432 en de Z432R. Dit waren experimenten om een snellere 240 te bouwen door de motor van de GT-R te monteren. De Z432R was een iets lichtere versie van de Z432 en is net als de 240ZG ook alleen in Japan verkocht.
260Z
In 1974 werd de motor vergroot naar 2.6 liter waardoor de 260Z 162 pk kreeg. Gek genoeg moesten er voor het Amerikaanse model een aantal aanpassingen gedaan worden in verband met de emissie-eisen waardoor de 260Z daar zelfs minder pk’s leverde dan de 240Z. Namelijk nog maar 140 in plaats van 151. Verder werd een 2+2 versie gepresenteerd. Naast de andere motor waren er een aantal cosmetische aanpassingen in het dashboard, doorpanelen en de achterlichten. Ook werd het chassis ge-updated waardoor het stijver werd en kreeg de Amerikaanse versie veiligere bumpers. De 260Z was in Amerika door de zwakkere motor geen groot succes en was daarom maar één jaar leverbaar. In de rest van de wereld was hij tot 1979 te bestellen.
280Z
In 1975 werd de motor wederom vergroot met 0,2 liter. Ook werden de bumpers weer aangepast zodat ze meer bescherming boden bij ongelukken. Ondanks dat de standaard 280Z niet hele indrukwekkende prestaties had, kon de auto heel makkelijk verbeterd worden. Zo kwamen er diverse after-market bumpers, spoilers, andere uitlaatsystemen en upgrades voor de motor op de markt waardoor deze Nissan de eerste auto werd die op grote schaal getuned werd. Zelfs vandaag de dag is de 280Z nog een geliefd slachtoffer. Uiteindelijk werd de 280Z in 1979 vervangen door de 280ZX, die ondanks de ene letter verschil in de type aanduiding een volledig nieuwe auto was. In totaal zijn er in 10 jaar meer dan een miljoen Z’s verkocht, iets waar de Corvette meer dan 25 jaar voor nodig had.
Afbeelding met dank aan edvvc@flickr
Als bonus nog een oude commercial met John Morton in de hoofdrol!
Ben zegt
tis een datsun
Coolguy zegt
Mijn absolute lievelingsklassieker!
En Chevrolet is zo lame he met hun Blue Devil.
Er bestaat maar 1 echte en dat is de Blue Devil Z!!!
STJ zegt
@tis een datsun
Nee het is een nissan want de datsun naam heeft nooit in japan bestaan. Het was alleen voor europa en Amerika bedacht.
En doe mij maar een 240Z met een twin turbo L28 met 600PK net als in Wangan midnight.
Coolguy zegt
@STJ
Is ook mijn droomauto ;)
Trabbi zegt
Het is weer duidelijk: je hoeft het nederlands niet machtig te zijn om hier te kunnen posten…
w0o0dy zegt
weet iemand trouwens waarom de Toyota 2000 GT zo’n flop is geworden en wwarom deze 240Z wel een succces werd? Die Toyota is in feite een mooie(re?) wagen voor die tijd en was ook nog eens snel(ler?).
deze dus:
vin zegt
Opvallend dat de achterkant zowel in het filmpje als op de foto’s, telkens buiten beeld blijft. Al kan ik het ergens ook wel weer begrijpen…
http://www.autogaleria.pl/tapety/img/datsun/datsun_240z_1969_03_s.jpg
Coolguy zegt
@ w0o0dy: de 240Z was een auto die voor iedereen betaalbaar was terwijl de 2000GT evenveel kostte als de duurste Porsche’s, Ferrari’s & Jaguars uit die tijd
Citrofiel zegt
@ w0o0dy; Ik denk dat Wikipedia ongeveer een antwoord geeft:
“An absolutely minuscule 351 (regular production cars) of the 2000GT were built, figures as low as specialist Italian supercar construction. According to Toyota and Yamaha data, there were 233 MF10s, 109 MF10Ls, and nine MF12Ls. All were actually built by Yamaha; it took two years for production vehicles to emerge. In America, the 2000GT sold for about $6,800, much more than contemporary Porsches and Jaguars. It is believed that no profit was made on the cars despite their high price; they were more concept cars and a demonstration of ability than a true production vehicle. About 60 cars reached North America and the others were similarly thinly spread worldwide. Most 2000GTs were painted either red or white.”
Dus: Lange productietijd en hoge prijs?
Juppe zegt
@Chefke,
Goertz is zover ik weet nooit officieel als ontwerper erkend. Als je het design-traject en het prototype van Goertz bekijkt is dat ook moeilijk voor te stellen.
Hier een brief van Nissan aan Goertz:
Dear Mr. Goertz:
At your request, we have examined the relevant
evidence pertaining to the development of the
highly successful Datsun 240Z which was first
introduced in 1969.
You were retained by Nissan during the period from
1963 to 1965 as an automotive design consultant.
During that period, you consulted with Nissan on the
basic methods of styling a general sports car. You
were also the sole design consultant on a two-liter
sports car which Nissan was trying to develop as part
of a joint venture with Yamaha. This car was not produced.
While it is our view that the design of the 240Z was the
product of Nissan’s design staff, Nissan agrees that the
personnel who designed that automobile were influenced by
your fine work for Nissan and had the benefit of your designs
Sincerely yours,
NISSAN MOTOR CO., LTD.
Signed Toshikuni Nyui
General Manager
Legal Dept.
Maar misschien heb je andere bronnen? Ik vind het namelijk reuze interressant allemaal. Dezelfde ‘Goertz-mythe’ hangt ook rond de Toyota 2000GT.
Leuk artikel trouwens!
@Wooody,
De Toyota 2000GT was een veel duurdere auto, en was bedoeld om te laten zien wat men in Japan kon. Hij zat dan ook vol met de modernste technieken. Maar de Japanse auto had een slechte naam, en het is daardoor nooit een succes geworden. Hoe goed de auto ook was.
De 240Z was juist als een ‘goedkope’ sportwagen voor de gewone man neergezet. En dat is een juiste beslissing geweest.
Eigenlijk zijn die 2 auto’s ook totaal niet te vergelijken.
vin zegt
2e poging de achterkant te tonen
Trabbi zegt
en ’t is ‘von Goertz’, do your research!
RubenBaeten zegt
Een van de weinige Japanners die echt tot de verbeelding spreken.
@Coolguy: Chevrolet heeft de ZR1 nooit Blue Devil genoemd, die naam circuleerde in de volksmond.
Coolguy zegt
@ Ruben: En toch behoort die naam enkel aan de 240Z toe! :D
Jinx zegt
Hopelijk is de LF-A (Lexus) niet hetzelfde lot beschoren als de GT2000…
Dylan zegt
Ben, ben je zo onnozel of doe je het voor de aandacht.Dat is al de 2de keer dat ik je zoiets zie posten.
-Edit: Schelden doen we hier niet-
Midas zegt
Sympathieke auto!
banaan zegt
De Japanse uitvoering van de S30 (eerste model – ginder genaamd Fairlady Z) had een 2.0 liter motor, i.t.t. de USA 240Z 2.4 liter.
Apache zegt
@ W0o0dy
De 240Z leek erg veel op deze Jaguar E-type:
Hierdoor krijgen de mensen bij de Nissan veel meer een exclusiviteitsgevoel, gezien je al wat beter moest kijken of het nu een Jag of een Nissan was. Dit ontbrak bij de Toyota. Natuurlijk zijn er ook de voorgenoemde redenen.
carsofcoolhaven.nl zegt
Heerlijke bak! Mag die vintage Jappen wel
w0o0dy zegt
@all: thanx, dat had ik vast zelf ook kunnen opzoeken, maar het is me duidelijk. De 2000GT’s zijn nu trouwens gruwelijk veel geld waard….. meer dan 200.000 dollar is zeker mogelijk!)
Juppe zegt
@Apache,
Die vergelijking vind ik wel ver gezocht eerlijk gezegd, in die tijd waren er veel meer auto’s met ongeveer die lijnen.
Hier trouwens een vergelijking met verschillende ontwerpen.
Linksboven is de triumph GT6. Daaronder het kleimodel van Goertz, en daar onder de 2000GT van Yamaha die daar uit volgde (niet te verwarren door de uiteindelijke 2000GT van Toyota, ook door Yamaha gebouwd)
Rechtsboven de Ferrari 275GTB, daaronder het kleimodel AV-V van Nissan zelf en helemaal rechtsonder de 240Z.
Bron: http://zhome.com/History/Truth/A550Xvs240Z.htm
Zelf vind ik de Toyota 2000GT verreweg de mooiste, maar die is een beetje onbereikbaar:
w0o0dy zegt
hmmm zou het met de GT-R ook de verkeerde kant op gaan?
“Reviewing a pre-production car in 1967, Road & Track magazine summed up the 2000 GT (sic) as “one of the most exciting and enjoyable cars we’ve driven”, and compared it favorably to the Porsche 911.”
Citrofiel zegt
@ w0o0dy; De GT-R mist de hoge prijs van de 2000GT (wat blijkbaar de grootste barrière was), en Japanners zijn nu wereldwijd een stuk meer geaccepteerd. Daarbij, de pre-productie-orders bevestigen dat het wel goed komt. ;)
STJ zegt
@w0o0dy
Nissan wou er 200 per maand in Japan verkopen maar voordat hij uit was hadden ze er al 3000 verkocht. De GT-R is een groot succes ze worden in japan doorverkocht voor wel $30000 boven de normale prijs.
slk zegt
Zo hoort een sportauto er uit te zien.Lange neus .korte kont.Die toyota is ook een beauty om te zien.
Dink zegt
Deze Datsun is tegenwoordig voor weinig te koop. Met een beetje pep rij je zo TVRs voorbij:
Verwacht geen wonderen van de Z, het blijft een jaren 70 Jap: roest!
Datsun Fairlady anyone? Dat was ook een hele mooie.
Juppe zegt
@Dink,
Heb je een link naar die race Z? En wat is weinig? ;)
Tja, jaren ’70 jappen die roesten wel. Maar dat is niet exclusief voor de Japanners. Plaatmateriaal is dan wel weer exclusief helaas.
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
mooiste auto ooitgemaakt…. bijna…
Jopheij zegt
in de usa zijn er ontzettend veel te koop, in een prijsrange van 3000-10000 dollar heb je een mooi exemplaar. Natuurlijk, dan nog naar nederland halen…
Maar tis echt mijn favo oldtimer, dus wie weet komt ie over een paar jaartjes wel!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Schitterend klassieker!
Zeker 1 van mn favorites…
Nog een tip voor een schitterende auto-site (waarop ik ook deze al 6784576 keer in allerlei schitterende uitvoeringen heb bewonderd):
http://www.cardomain.com
Topsite!
Spyke zegt
Leuke Topic, prachtige klassieker.
Doch, meer foto’s hadden wenselijk geweest.
Dink zegt
@Juppe: voor 7K heb je al een heel knappe Z.
de sjonnies zegt
Datsun’s timing voor de Z was natuurlijk ook zeer goed, waar de Britten Shake Ratlle ’n Roll sportwagens op de Amerikaanse markt aanboden, kwam Datsun met een auto die vriendelijker was in het gebruik en vele vele malen betrouwbaarder, voeg daar een ‘E-type’ saus aan toe, een lekker lopende boterzachte 6 in lijn en een goede prijs en voila !
CasperH zegt
240Z is inderdaad een geweldige klassieker, maar er eentje vinden die niet verrot is, is heel lastig. De Toyota 2000GT is inderdaad ook geweldig, maar enorm zeldzaam. Ik vraag me af of er überhaupt nog één in NL te vinden is.
Juppe zegt
@Dink, ik was eigenlijk wel benieuwd naar foto’s en specs van die race Z die je poste.
@Casper,
Bij Louwman staat er iig nog eentje:
http://www.louwmancollection.nl/
w-j zegt
ik zit nu op nog geen 20 meter afstand van een perfecte 240z….geen idee of hij verkocht word
peter zegt
Met alle respect er komen steeds meer mensen die meer willen weten over de auto industrie en wat de feiten zijn die worden nl door diverse europese autofabrikanten veranderd.
Zo heeft Atlon Car Lease een bericht uitgegeven onlangs maar wat men er niet bij verteld is dat dit bedrijf een 100% VAG bedrijf is dus men is altijd bevooroordeeld, de ANWB is ook 100% Volkswagen Audi minded omdat in het bestuur van dit merk hoog geplaatste VW gangers zitten.
Heel veel automerken hebben luxe merken, wie begon er met zo’n luxe merk Honda dus met Acura later kwam Toyota met Lexus en ga zo maar door oke Audi was al naast VW geleverd maar was niet bijzonder en voor dit doel maar werd het wel na de komst van Lexus.
Alleen de duitse merken zijn niet origineel ze halen een bekend ter ziele gegaan merk uit de oude doos zoals Maybach of kopen een luxe merk op zoals Ford deed met Jaguar en Vw met Bentley maar wat is nu origineler eigenlijk.
Honda ook vermeldingswaardig is het enige volledig zelfstandig opererend bedrijf die geen merk opkoopt, die bedenken ze gewoon zelf en dat word een succes.
En gelukkig is de Honda Civic een echt japans design niet zoals dat hier verkooptechnisch beter verkoopt.
Marketing is een achterbaks vies woord dan mag je liegen en bedriegen en mensen op het verkeerde been zetten dat horen we nu al 60 jaar.
Maar de mensen willen wat anders horen, wij denken de waarheid met een dossierkast vol met feiten van documenten patenten weten wij na 25 jaar wel beter de grootste kopieerders zijn vooral duitse wagens.
Ook leven er veel mensen die tegen de Nazi’s zijn maar wel rijden in een door de Nazi’s gestolen product VW.
Gelukkig zijn er ook mensen die dit onderzoeken ondanks het feit dat de nazi’s nog errug veel macht hebben in Europa.
bammetje533 zegt
dit blijven dus gewoon de mooiste autos haha hebben zelf een witte met rood interieur. geweldige autos