Zoals we gisteren al konden voorspellen heeft Spyker een deal met de Snoras bank uit Litouwen. De lening (6.340.000,- EUR) wordt vandaag reeds verstrekt en zal ingezet gaan worden om het werkkapitaal te versterken en de ontwikkeling van de Spyker C8 Long Wheel Base en de Peking-to-Paris SSUV te realiseren. Daarnaast zal het krediet van Friesland Bank volledig worden afgelost.
Spyker zal 2.318.750 extra aandelen uitgeven aan Snoras, voor een prijs van 4,- Euro per stuk (in totaal 9.275.000,- EUR). Hiermee krijgt de investeerder een belang van 29,8% in Spyker Cars.
En nog een update over de stoelendans in de boardroom: Hans Hugenholtz zal aftreden als interim CEO en ons aller Victor Muller zal deze functie weer overnemen… WTF?
Vladimir Antonov, Chairman of the Supervisory Board of Snoras Bank said:
“This transaction is important to Snoras because it will expand our business opportunities and geographical range. We analyzed Spyker’s business plan and strongly believe that Spyker can significantly increase its production, improve its financial performance and prove that Spyker is a peer in the high-end car manufacturing industry as an innovative and sustainable player. I am looking forward to a long-term beneficial cooperation between Snoras and Spyker. Finally, I would like to express my regards to Spyker’s Board, employees and shareholders.”
Victor R. Muller, CEO of Spyker Cars N.V. added:
“I am both pleased and proud to welcome Snoras Bank as our strategic partners today. Their long term intentions and strategic views on how Spyker should develop are entirely in line with those of Spyker’s management. Through Snoras and its shareholders we will have a strong introduction to various markets, in particular for the Peking-to-Paris. After a very difficult year we could not think of a better way to end 2007 than to announce this partnership. We realize that it will take some time to regain the confidence of our business partners, suppliers and customers but we are convinced that such confidence will be restored soon. I express my sincere gratitude to the members of the Supervisory Board, my colleagues and our employees who have withstood these turbulent times so courageously and to those suppliers and partners who were loyal to us in spite of the barrage of negative impulses they were exposed to since March 2007. Spyker is now ready to enter a new phase in its history.”
apos zegt
29.8% = 9.275.000 euro
Totale waarde van syker is nu dus: 31.124.000 euro
oftewel iets meerdan 31 miljoen euro
peter zegt
heel goed!!
Donald zegt
Om met de heer Muller te spreken (uitgesproken vlak voor de beursgang); jammer voor al die azijnpissers in Nederland…
Spijker komt er wel…
Goede actie zo vlak voor de Kerst. Dat geeft de burger moed.
apos zegt
de lening van de friesland bank was volgens bovenstaande link 8,7 miljoen
Komt er dus een half miljoen werkkapitaal bij te verwaarlozen dus.
Het enige voordeel is dat de lening word omgezet in aandelen zodat deze niet meer rente dragend is, en hierdoor de financieringskosten zullen dalen.
Lekker goedkope manier om bijna 30% eigenaar te worden.
Gewoon weer een noodsprong van muller
Armada zegt
Hmmmmmm, juist. Ja.
Wat is de precieze reden van het terug komen van victor muller?
Was de ellende niet met hem begonnen?
Stef zegt
God, hadden we maar aandelen gekocht toen ze op 3,16 stonden…
westy B zegt
Het is te zien wat Spijker met het geld gaat doen, schulden bij banken en leveranciers aflossen betekent niet direct een betere verkoop.
de sjonnies zegt
Knap om zoveel geld binnen te harken, ik had nooit verwacht dat er iemand in zou trappen.
Blijft, ondanks de geldinjectie een dood paard, kijk bij Ferrari had je ene
Mijnheer Enzo Ferrari die het bedrijf met hard hand heeft geleid, maar door zijn inzicht en toewijding en race successen het bedrijf op de kaart heeft weten te zetten, Ferruci Lamborghini heeft hetzelfde doel weten te bereiken met zijn autofabriek, ondanks alles zie ik nog steeds geen meerwaarde voor Spijker vooral omdat het F1 team verkocht is.
smokin zegt
Ik hoop dat Spijker gewoon een gezond bedrijf wordt, en dat ze mooie auto’s gaan/blijven maken. Beetje chauvinisme kan geen kwaad
Jan C. zegt
@de sjonnies: Nu is de cirkel rond. Hier werd steeds geklaagd dat Spyker niks in de F1 te zoeken had en dat ze maar auto’s moesten bouwen en jij wil dat ze in de F1 blijven?
de sjonnies zegt
@ jan.c – ik begrijp wat je bedoelt, maar een premium merk als Spijker (althans zo willen ze gezien worden) moet een meerwaarde uit iets halen en autosport lijkt me een goede keuze, Porsche is groot geworden door endurance races, daar moet Spijker iets mee gaan doen wil men slagen !
Jonas zegt
Zolang ze maar niet fait gaan en wachten tot ik ook geld genoeg heb om een c8 te kopen:p
W!d zegt
@de sjonnies.. bestaat het spyker squadron nog? Niet of het nog van spyker is, maar of ze met spykers racen?
Erg leuk voor spyker, jammer van de heer Muller.. het management is de oorzaak (in mijn ogen) van het slechte presteren van spyker als merk.
Einser zegt
Geld van een bank uit Litouwen; hahahahahaha!
Ben benieuwd…
Valetparker zegt
Geld is geld, ook al komt het uit Noord Korea, in the pocket betekent investeren.
SR zegt
slechtste nieuw van al lijkt me dat victor muller terug CEO wordt. miss tijd dat ze iemand met verstand daar zetten. het is ook vooral het probleem van de eige aandelen van muller en die andere kerel (mol ofzo) dat de hele zaak moeilijk maakt. ze zijn geen van beide bereid om verlies te incasseren en eruit te stappen dus zitte ze structuren op te zetten gelijk nu. het probleem hiervan is dat er niets veranderd met het bedrijf, geen nieuw management, geen nieuwe visie over het bedrijf,…
alleszinds over spyker moet je je niet teveel zorgen maken denk ik, er zijn teveel rijke autoliefhebbers die wel wat willen investeren in dit bedrijf denk ik :)
Benjamin zegt
Het squadron bestaat nog steeds en is in handen van Spyker zelf :D Zo eentje zou ik laten bouwen voor weggebruik, denk zo rond 2 januari dat de bestelling de deur uit gaat (oud jaarsloterij hè?) :P
Rob zegt
Ik val bijna van m’n stoel van verbazing!
Victor Muller weer terug als CEO terwijl hij het bedrijf naar zijn grootje heeft geholpen met zijn grootheidswaanzin. Maar wie weet dat hij er wat van geleerd heeft en nu weer volledig gaat focusen op het verkopen van auto’s.
Whoohoow zegt
Tjonge jonge, en moet je dan die designs eens zien waarmee ze Spyker weer mee willen opbouwen.
mashell zegt
Slimme zet van Spyker, het geld van vele arme Litouwianen in een bodemloze put steken is natuurlijk veel slimmer dan dan het geld van allerlei Friezen verloren laten gaan. Een boze Fries komt je wellicht nog opzoeken na een faillissement, van een Litouw is die kans veel kleiner.
Jan C. zegt
@mashell: euh ja… nooit gehoord van de Lithouwse maffia?
Rick dos zegt
Dus ze gaan weer terug van waar ze begonnen zijn….en dus uiteindelijk (V. Muller zal het weer op z´n Muller´s doen) weer terug zijn waar we gisteren waren…..
Vicieuze cirkel iemand?!
Frank zegt
En nu maar weer aan het werk daar bij s(p)ykerd?
Sorry hoor begin aardig moe te worden van dat gezeur van die gasten. Laat ze een voorbeeld nemen aan Donkervoort. Bij Donkervoort maken ze gewoon auto’s zonder allerlei ambities die niet waar gemaakt kunnen worden. Nederland heeft nu eenmaal niet het klimaat voor mooie ambitieuze plannen. Helaas.
Dus Spykerd: auto’s bouwen!
damster zegt
Yo, Apos (“Totale waarde van syker is nu dus: 31.124.000 euro”), maak daar aandelenkapitaal van. Da’s namelijk iets anders.
Mannen, goed nieuws niet? Toen ik op mijn 13de een krat bier achteroverdrukte bij de sportclub, was ik ook wat blij dat ik het volgende seizoen mocht terug komen om mijn fouten te herstellen.
Go Victor!
mashell zegt
@Jan C.
Lithouwse maffia? Nee, nooit van gehoord. Maar het klinkt wel als iets waar je geen geld van wilt lenen.
apos zegt
damster schrijft,
21 December 2007 om 13:45
Yo, Apos (”Totale waarde van syker is nu dus: 31.124.000 euro”), maak daar aandelenkapitaal van. Da’s namelijk iets anders
Yo Damster
Aandelen kapitaal = beurswaarde = totale waarde van de onderneming
W!d zegt
@Damster.. iig de geschatte waarde van de onderneming :)
@Jan C. natuurlijk is het gewoon witwasserij van de russische/litouwse mafia.. but who cares?
Turbopaultje zegt
Volgens mij is de heer H. Hugenholtz CEO, ad interim……………….
Lagonda zegt
Leuk !! Naast de vele Polen hier in Zeewolde krijgen wij er ook nog Russische mafia bij !
Knap dat Spyker steeds weer een nieuwe kans ziet om het ene gat met het andere te dichten.
damster zegt
Apos! Waddup? Geef me even je adres, ik heb hier nog een chocoladeletter A voor je liggen, lekkkkerrrrrrr……..
Wat die beurswaarde vs. aandelenkapitaal betreft: Tsjah, hoe volatiel de volledig gekapitaliseerde beurswaarde om het nominale aandelenkapitaal heen fladdert -onderhevig aan praatjes van PR-nitwits-, het is nooit of te nimmer gelijk aan elkaar. Dan zou er immers geen beurswinst meer bestaan, en zou Rienk Kramer en een heleboel andere “goeroe’s” geen zak te doen meer hebben.
Maar uh, het ging over auto’s maken en niet over finance. Wat de fok maakt het mij nou uit hoe de verdeling van het aandelenkapitaal in elkaar steekt, als ik een opgefokt corvette blok in mijn dutch design (=DD) suv heb liggen? Dus, bring back the focus, mannen: slap ouwehoeren over design, ontwikkeling en vooruitgang!
Go Victor!
Drago zegt
Als ik meneer Muller was zou ik maar even achter mijn oren krabben als de tijd er komt om de rente en aflossing op te hoesten.
Lithouwen staat bekend om figuren die je “I give you an offer you can’t refuse” en als je niet meewerkt of afkomt, wakker wordt met één of ander dier in je bed.
SR zegt
witwasserij? dit volg ik absoluut niet hoor… kan je dat even uitleggen?
Patrick T. zegt
Hopelijk houdt Spyker het hoofd boven water:-)
primramessar zegt
Als ze nu ook met mooie auto’s komen is het feest compleet. Het interieur is een van de mooiste, alleen met het exterieur wil het niet zo lukken.
Harie zegt
Wat een niveau weer…. beetje kort door de bocht om geld uit het voormalige rusland meteen te bestempelen als crimineel geld…