Na het enorme succes van de Fiat 500 en de nieuwe Mini, wil nu ook Citroen een oud model nieuw leven inblazen. Citroën liet in mei al een geinig concept van de 2CV zien, dat vooralsnog niet in productie gaat. Ook van het Evoqué concept is nog geen productieversie opgedoken. Toch zal de nieuwe C3 kenmerken van dit concept meekrijgen. De nieuwe C3 is een stuk boller vormgegeven dan het huidige model.
Het huidige model is alweer sinds 2001 op de markt en daarom zal de opvolger volgend jaar oktober onthuld worden. Opvallende verschillen zijn de grote koplampen, de enorme grill à la Peugeot en de vreemde hoekige achterlichten.
Autoexpress heeft van een insider vernomen dat de C3 zal beschikken over een panoramische voorruit net als de C4 Picasso. De schetsen laten nog flink uitgeklopte wielkasten zien, maar volgens de geruchten zullen die niet terugkomen in de productieversie. Als basis zal het platform van de Peugeot 207 gebruikt worden en net als bij het huidige model zal er een 3- en een 5-deurs versie verschijnen.
Rond 2010 zal daar nog een ruimere MPV versie aan toegevoegd worden om tegengewicht te bieden aan de Opel Meriva. Als kers in de appelmoes zal er ook weer een Pluriel komen, die waarschijnlijk een iets praktischer dak heeft dan de huidige. De impressies zijn hier te zien.
Frans zegt
Waarschijnlijk heeft de ontwerper van de Mini èn de 500 (Frank Stephenson) geen hand gehad in het ontwerp. Ben wel erg benieuwd naar het eindresultaat!
Zoef zegt
Ik hoop dat de uiteindelijke nieuwe retro Geit in ieder geval een tweecylinder boxermotor gaat hebben. Met een turbo en zo`n 700 tot 1000 cc dik kan je daar leuke vermogens uithalen.
Zonder tweecylinder boxer heb je immers geen waardige retro Geit.
Maarten G zegt
Ben ook benieuwd, ik vind hem mooier dan de huidige C3 (dat is ook niet zo moeilijk) alleen vind ik dat dit bij uitstek een model moet zijn met kleinere (rondere) koplampen. Verder een leuk bakje, hoop dat het einresultaat mooi is want als citrofiel hoop ik wel stiekem op een soort reïncarnatie van de 2CV. En ohja, die MPV versie mogen ze wat mij betreft wel achterwege laten, in tegenstelling tot de Pluriel.
Paragon zegt
@ Zoef
Je moet er ff bijvertellen dat dat ding in FRANKRIJK geit heet. Hier kennen we hem toch echt alleen als eend.
Armada zegt
Wanneer krijgen we zo’n nieuwe golfplaat bus van ze te zien?
JoepeN zegt
Toen de huidige C3, en later de Pluriel, gelanceerd werd riep ook iedereen dat ie op de 2CV geïnsperieerd was. Persoonlijk vindt ik ze nog steeds erg op elkaar lijken. Niet zoals de Mini en de 500 op hun voorouders lijken, maar meer net zoals de Porsche 997 nog steeds op de allereerste 911 lijkt. Hopelijk lijkt hij niet teveel op die autoexpress photoshop; daar wordt het straatbeeld niet beter op.
sus zegt
ik rij zelf een c3 op de moment.
Geen slechte wagen, niet de mooiste maar wel praktisch en zuinig.
Nu niet meteen de meest overtuigende dingen in mijn ogen maar het is mooi meegenomen.
Maar dat er ook een 3-deurs c3 is lijkt me straf, nog nooit gezien in ieder geval.
Wollie zegt
Grappig, ik heb nog nooit een 3-drs C3 gezien! Je bedoelt zijn zusje C2 zeker??
ML zegt
Die photoshop vind ik een echte Picasso! Geen 2cv.
Dennis zegt
Ik vind de C3 wel een leuke auto. Het is geen eenheids worst. Zij al die Polo’s en Corsa nou zulke design wonders?
Ik zou er nog niet in begraven willen worden in die dingen.
Ik kwam vorige week in Frankrijk een C3 VTR tegen.
Is geloof ik nooit in NL geleverd net zoals de 1.6 Hdi die ook alleen in Frankrijk rondrijdt.
Jerudo zegt
@Paragon
In Frankrijk spreken ze nog steeds frans, denk zelfs dat ze het woord ‘geit’ niet eens kunnen uitspreken. In België daarentegen spreken ze wel van een geit. In Frankrijk heet het gewoon een Deux Chevaux, vandaar de afkorting 2CV.
Paragon zegt
@ Jerudo
o…
Foutje, bedankt ;-)
Eelco zegt
Diezelfde Autoexpress gaf eerder al deze foto’s vrij; [img]http://www.autoexpress.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_435/car_photo_217519_7.jpg[/img]
[img]http://es.motorfull.com/wp-content/uploads/2007/05/car_photo_217516_5.jpg[/img]
Eelco zegt
huh? kan een mod er even zichtbare foto’s van maken, ik weet blijkbaar niet hoe dat werkt hier :P
VivelaFRANCE zegt
Lijkt me een fabuleus idee als er een opvolger komt van de 2CV, maar beter: een opvolger van de DS!
Citrofiel zegt
@ Eelco; Klik eens op het linkje ‘mei’ in het artikel zelf… ;)
Citrofiel zegt
Oke, even mijn correcties/nuanceringen:
De Evoqué concept kwam niet van Citroën zelf, net zomin als de tweede 2CV-achtige waar jullie naar verwijzen. Dus niet zo gek dat er nog geen productie van is, als het gewoon een door de pers verzonnen iets is…
Van de huidige C3 is geen 3-deurs versie, want daar hebben ze de C2 voor. Van de volgende C3 komt wel gewoon een 3-deurs, die echter wel iets sportiever vormgegeven zal zijn dan de 5-deurs, net zoals met de C4 het geval is. En met de C4 Picasso (korte is sportiever dan lange vormgegeven).
Van de Pluriel komt dacht ik géén opvolger, gezien het geringe succes daarvan. Het concept dat ze nu gebruiken werkt niet, en een CC kan het niet worden, want dan beconcurreren ze concerngenoot Peugeot (207CC) te veel.
De MPV-achtige C3 komt er wel. Citroën wordt het MPV- en Peugeot het station-merk in PSA. Daar zijn al spyshots en impressies van:
Tot zover. ;) Waarom is de impressie van Autoexpress eigenlijk niet helemaal geplaatst? Zit daar auteursrecht op of zo?
Zoef zegt
@paragon: ik ging er maar van uit dat, zoals zowat alle Vlamingen weten dat een Geit in Nederland een Eend heet, zowat alle Nederlanders weten dat in Vlaanderen een Eend een Geit heet.
DAT zegt
Hoezo gebaseerd op de 2CV, omdat het een bol dakje heeft? Volgende keer iets meer kritische autojournalistiek graag.
Ik vindt het maar een voorspelbaar gevalletje. Niks bijzonders.
Deze Airplay en Sportlounge vindt ik wel fraai;
En deze nep-CV hebben toch ook een keer langs zien komen:
heidekonijn zegt
De nieuwe proto’s van Citroën zijn echt prachtig; de Airlounge gaat terug op art-deco en de Sportlounge zou een perfecte vaandeldrager en DS-opvolger kunnen zijn. Alleen de voorkant mocht iets ‘snoek’-achtiger. Bij wijze van woordspeling kunnen ze hem zelfs DT noemen ;-)
Maar de meest overtuigende ‘nieuwe’ 2cv komt wat mij betreft van Chrysler
Pomoek zegt
@Heidekonijn: Volkomen gelijk wat de Chrysler betreft. Eeuwig zonde dat die auto niet is geproduceerd. Gewauwel over veiligheid. Een 2cv zal enkele een 2cv zijn als het een ultragoedkope budgetauto is. Van A naar B zonder fratsen. Een eerste eis zal moeten zijn: De prijs maximaal € 5.000,- De concepten die ze hebben laten zien vindt ik persoonlijk spuuglelijk en geven aan dat er op dit moment bij Citroen alleen maar naar vormpjes gekeken wordt. De nieuwe 2cv wordt geen 2cv maar een achterlijk wagentje zoals de new Beetle.
Jan C. zegt
Had Chrysler dat gedaan was er nu geen Cerberus bij Chrysler…
Feanatieke zegt
Te, te, te, te, te…
…té grote koplampen
Citrofiel zegt
@ Feanatieke; Tsja, het zit inmiddels (helaas) in het concern-DNA… :(
Citrofiel zegt
@ Armada; Vond net toevallig dit:
:D
bipje zegt
dit artikel las ik in de citroexpert nummer 4 jaargang 12, en ik heb het even verder opgezocht, maar het is een heel ander aanzicht dan op deze site.
http://orveauetextras.over-blog.com/article-11235545.html
Citrofiel zegt
@ bipje; Dat zou kunnen komen omdat Autoexpress de nieuwe C3 (vijfdeurs) toont, en op die link van jou staat de C2 (driedeurs), hoewel hij C3 gaat heten.
Brammie zegt
Ik den k toch echt dat hij trekjes van het Airplay concept :)