Een Land Rover staat niet bepaald bekend om zijn milieuvriendelijke eigenschappen, maar toch wil het het bedrijf de groene kant op. Directeur Phil Popham heeft in een interview losgelaten dat Land Rover de leider in het milieuvriendelijke SUV-segment wil worden. De eerste aanzet is de LRX die officieel onthuld zal worden in Detroit, maar Land Rover zal nog een hoop moeten veranderen om echt groen te worden.
Land Rover wil niet al te veel details loslaten over hoe ze de uitstoot drastisch gaan beperken, maar Popham licht wel een tipje van de sluier op. Zo zullen toekomstige modellen uitgerust worden met een start/stop systeem dat de motor uitschakelt als de auto stilstaat. Ook zal in ieder model hybride technogie toegepast worden en misschien wordt de krachtoverbrenging van de motor naar de achteras wel elektrisch in plaats van mechanisch, wat gewicht en dus benzine bespaart.
Land Rover zal in ieder geval iets moeten doen, omdat de Europese Unie verlangt dat autobouwers in 2012 een gemiddelde uitstoot hebben van maximaal 130 gram CO2 per kilometer. Land Rover zit daar op dit moment nog ver boven met 200-300 gram voor de huidige modellen. Of het gaat lukken, is nog even afwachten, maar het is voor de toekomstige eigenaar te hopen van wel, anders wordt het een behoorlijke kat in de zak (bron: autonews.com).
apos zegt
hopen dat het lukt
de LRX is in ieder geval een beauty
donuts zegt
gaat goed komen sjon!
ML zegt
Zo’n aan/uit systeem is een mooie uitvinding. Op papier wordt je auto een stuk milieuvriendelijker en daardoor mogelijk goedkoper in de wegenbelastingwetjes. Vervolgens kun je dat systeem gewoon uitschakelen, heb je er ook geen last van.
a beauty it is, zo hoort een SUV-coupe er uit te zien, en niet zo’n achterkant als de X6.
Alec zegt
lijkt een beetje op de mini clubman…..
boostah zegt
zo’n systeem naar elektrisch voor de wielen aan te drijven lijkt mij niet logisch, de besparing op gewicht en daarmee het verbruik zal lager zijn dan wanneer men mechanisch blijft.
het rendement van een generator is nu eenmaal vrij slecht (70 a 80% terwijl die mechanisch overbrenging volgens mij zo’n 95% haalt)
Birger zegt
We hebben dus nog tot 2012 om een auto te kopen, vanaf dan zal er waarschijnelijk niets nog met een pure echte motor te koop zijn..
Leooow zegt
Ben erg benieuwd, is toch wel gave bak die die LRX
Yellomello zegt
Eigenlijk maakt het niet uit op welke brandstof je rijdt, kontgas danwel elektra. Zolang je maar het geluid van een motor naar keuze over je luidsprekers kan toveren vind ik alles best. -> Een hybride die vanbinnen klinkt als een V8 met kompressor, smullen!!!!!!!!!!!!!!!!!
wimbers zegt
@yellomello:
http://www.vroombox.com
Citrofiel zegt
Volgens mij is inmiddels het streven van álle fabrikanten om de milieuvriendelijkste te worden… Het maakt niet uit of je het bent/wordt, maar als je het maar zegt, dan heb je tenminste nog klanten…
Zoef zegt
Land Rover wordt groen.
hahahahahaha wat hebben die stinkhippies de wereld toch mooi op de knieen gekregen.
Angela Merkel, dàt is tenminste een vent! De enige die durft in te gaan tegen de Europese beslissing om de Duitse Autoindustrie te nekken.
(en vergis jullie niet: er IS inderdaad een linkse aanval bezig op de auto-industrie, te vergelijken met de aanval op de tabaksindustrie enkele jaren geleden.)
fr@nk01 zegt
Geweldig initiatief van Landrover, het kan dus wel degelijk anders…
Merken die hun nek durven uit te steken, zoals ook Ferrari zich onlangs openlijk uitsprak voorstander te zijn voor hi-bride -mijn vertaling- technologie.
Een mooie strak gelijnd -typisch Range rover- design, die ondanks de ook niet kinderachtige motorisering, immer bescheiden -zonder al dat overdreven high power propaganda van “kijk ons eens, goed he ..”- te hoeven verlenen.
Teken van innerlijke beschaving van zelf-beheersing, kunnen sommige andere merken…(i) nog veel van leren.
vintrist zegt
Maar die auto’s zijn nu ook al een kat in een zak hoor :p
Ben zegt
Niet slecht! Ziet er prima uit, strak zoals ik het graag zie.
Wouter Bos zegt
Feit 1: de productie van een auto genereert meer CO2 dan een auto in z’n totale levensduur kan uitstoten.
Feit 2: Land Rovers worden geproduceerd in een CO2 neutrale fabriek.
Feit 3: van alle Land Rovers rijdt minstens 70% nog steeds rond.
Conclusie: een Land Rover is de meest duurzame auto die je kunt bedenken. Zelfs bij een verbruik van 1:10 (V6 diesel) 1:8 (V8 Diesel). 1:6 (V8 benzine supercharged).
Tel daarbij op dat het hele veilige auto’s zijn en de enige conclusie is dat Land Rovers flink gesubsidieerd moeten worden!
bruce zegt
Wouter,ik denk dat je een heel lange winterslaap gehouden hebt….
Veilige auto,vergeet het,volgens eurcrash tests krijgt Land Rover Discovery slechts 4 sterren,men veronderstelt dat de Land Rover Range Rover Sport dezelfde notering krijgt(zelfde platvorm),lees aub de autotests op deze modellen.Wat de baanvastheid van deze auto’s betreft is deze maar middelmatig op onze wegen.En de levensduur is zeker niet langer dan andere gelijkwaardige modelen,zelfs in verhouding met de CO2 uitstoot….
Maak aub je huiswerk goed!!!!
Tony S zegt
bruce
De RRS heeft hydraulische stabilisator en is dus bijna niet om te krijgen , dus uiterst baan vast.
Vier van de vijf sterren van euroNcap is zo slecht nog niet. b.v BMW 5 serie heeft er ook maar vijf.
Die bomenknuffelaars kunnen huilen wat ze willen maar ik breng mijn kinderen naar school in een RR.