Tenminste als we de kerstkaart mogen geloven die Donkervoort verstuurd heeft naar klanten en relaties. Daar prijkt namelijk een afbeelding op van een Donkervoort D8 GT4 Light, de normale D8 GT is nog niet eens gereed (voor zover ik weet) of Donkervoort heeft al plannen om er volgend jaar mee te gaan racen?
Het FIA GT4 Light kampioenschap is een nieuwe serie die vanaf seizoen 2008 onder het normale GT4 kampioenschap komt te hangen. Auto’s die meedoen aan het GT4 kampioenschap moeten minimaal 1000 kilo wegen en er moeten 300 exemplaren voor de weg geproduceerd zijn en dat is voor veel kleine producenten niet haalbaar. En daarom is het GT4 Light kampioenschap in het leven geroepen. Voor de auto’s in deze klasse geldt een minimumgewicht van 750 kilo en hoeft er geen minimum aantal exemplaren gebouwd te zijn, er zullen echter geen slicks gebruikt worden.
Andere potentiële deelnemers aan het GT4 Light kampioenschap zijn de Ginetta G50 (nu al actief in het reguliere GT4 kampioenschap), KTM X-Bow en de Lotus 2/11 (via donkervoort.info).
De kalender voor volgend jaar ziet er als volgt uit:
20 April: Silverstone
18 Mei: Monza
6 Juli: Oschersleben
3 Augustus: Spa-Francorchamps
14 September: Brno
5 Oktober: Nogaro
Possible participation Donkervoort D8GT in new FIA GT4 Light championship
Lelystad, 27 December 2007 – Donkervoort has been invited by FIA to participate in the new GT4 Light championship. This new championship is also supposed to make it easier for smaller automobile manufacturers to participate in the famed FIA GT race series. The new D8GT appears to be exceptionally suited to engage the competition in battle.
This spring, in Geneva, the D8GT was shown to the public for the first time. The prototype that was introduced there has been further developed in the mean time and will travel its first test kilometres in February. The invitation from FIA to start racing in the new GT4 Light series is a pleasant surprise. “There is great pressure to build the first client cars due to the enormous interest for the D8GT. In the 2008 season therefore, we will only be able to participate in the new GT4 Light series with a very limited number of GT’s. However, it does mean that we will go for maximum results and we definitely want to do honour to our image as super-sportsman brand”, according to Joop Donkervoort.
No minimum number of street cars
For the time being the new GT4 Light series is integrated in the existing GT4 series. The starting weight for the race cars must be a minimum of 750 kilograms. The fact that a minimum number of cars does not have to be produced for participation in the GT4 Light series, is what makes it so interesting for small, specialised manufacturers like Donkervoort. The intentions are to participate with a company team and a few private teams in 2008. Joop Donkervoort: “A few of our good clients have shown serious interest in racing in the new class. Of course it is also fun for private drivers to participate in an exciting, competitive class. That the D8GT is a spectacular car with many opportunities makes it even more appealing. In addition, the costs are relatively low.”
MDA zegt
750 kg is ook nog best veel, lijkt me niet dat een standaard X-bow of een Donkervoort GT dat zo op de schaal legt.
MDA
Pannekoek zegt
Wtf! Dan moeten ze gewoon gewicht toevoegen..
marruk zegt
tja, de foto ziet er leuk uit, maar concurreren met die Lotus is niet niks..
en wat moet ik me er van voorstellen, 6×2 races ofzo?
dekster zegt
@Pannekoek
Dat is niet zo uitzonderlijk in GT…- racing, als een wagen te snel is, moet er zelfs extra gewicht bij… ;)
Citrofiel zegt
Gewicht toevoegen gebeurt wel bij meer races hoor. Soms ook als straf, of als compensatie voor meer vermogen. Dacht ik…
GJ zegt
Gewicht toevoegen is ideaal. Lekker laag plaatsen en als hulpje voor een goede gewichtsverdeling voor-achter.
Pannekoek zegt
@ Citrofiel
Bij de Porsche RS Spyder bijv. omdat ie anders sneller is dan de Audi R10…
@ dekster
Tjsaaa.. En je kan er niks an doen… Alleen Niki Lauda bijv. de schuld geven, maar dat helpt niet..
Verder is meer gewicht alleen maar gevaarlijker, omdat er dan meer kinetische energie is, wat weer zorgt voor een erger ongeluk..
Pannekoek zegt
@ GJ
Jaja, de loden bodemplaat die ken ik al.. ;)
Maar daar wordt de auto niet veel sneller op..
GJ zegt
Volgens mij is het vrij algemeen bekend dat coureurs graag wat vrij plaatsbaar gewicht hebben om zodoende op het voorgeschreven minimumgewicht te komen.
w0o0dy zegt
Klopt: gewicht dat je kan verdelen is ideaal om de balans van de auto perfect te krijgen….. en de andere deelnemers wegen net so veel dus daar heb je geen handicap. Wat ik me afvraag: Hoe zit het met turbo’s en compressors in die klasse? Macht dat? Geen restricties? Dan krijgt de rest een zware dobber aan deze Donkey want we weten dat ruim 350pk mogelijk is zonder gelijk het blok te laten klappen….. Als er wel restricties zijn (lucht inlaat bijvoorbeeld) dan wordt het een ander verhaal. Maar toch 270 tot 300pk is een eitje voor de motor, dus zal de auto betrouwbaar moeten kunnen zijn vanaf het begin.
Klassiekerrally zegt
[schoolmeestermode]
Als andere potentiële deelnemers aan het GT4 Light kampioenschap zijn de Ginetta G50 (nu al actief in het reguliere GT4 kampioenschap), KTM X-Bow en de Lotus 2/11 (via donkervoort.info).
Beetje rare zin… Misschien moet je ’t woordje ‘Als’ weghalen ;)
[/schoolmeestermode]
–edit: helemaal gelijk, thanks!–
Thijs zegt
Is hier een wallpaper van. Ik vind het een prachtige foto (voor zover ik kan zien in het klein).
Ringfan zegt
DAT is nou eens een leuke klasse, lichte auto’s met reltief veel vermogen…
Ik hou d’r van!
ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt
Wederom iets om trots op te zijn weer een nederlands merk in de racerij
Poekie Lauda zegt
Dit wordt een veelbelovende klasse, ik ben benieuwd welke merken er allemaal mee gaan doen.
Pieter zegt
Ik vind het programma met 6 races wat karig moet ik zeggen. Ben wel benieuwd, dus ik ga op Spa wel even kijken.
j2fast4u zegt
zijn 24 uur races he
bullago zegt
hopen dat het beter afloopt dan met spyker :O
Casey zegt
@ cccccccccccccccccxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Hoezo wederom?
Pieter-Jan zegt
Als ik me niet vergis, weegt de GT van Donkervoort exact 750kg, twintig kilogram meer dan de D8.
Dit is trouwens de eerste keer in een lange tijd dat we iets horen van de GT.
Turbopaultje zegt
Interessante info. Verder lezen leert dat o.a. de Audi TT en Alfa Romeo Brera ook als potentiale kandidaten gemeld zijn voor de GT4…………….
Juppe zegt
@Pieter Jan,
Bijna goed. De D8 weegt 630kg, en de GT zou idd niet meer dan 20kg extra wegen. 100kg minder ;)
Bram zegt
Audi TT en Alfa Romeo Brera? Tegenover de Donkervoort? Ik denk dat die dan voor de poedelprijs gaan.
RA999 zegt
@bullago
Beetje nutteloze opmerking, het Spyker raceteam doet het namelijk erg goed…
RA999 zegt
@Bram
Die TT en die Brera zijn waarschijnlijk voor de normale GT4 ;)
robbie zegt
@Turbopaultje, die zullen hoogstwaarschijnlijk meedoen aan het normale GT4 kampioenschap. Het afgelopen jaar deden daar al de volgende auto’s aan mee:
BMW Z4 Coupe
Nissan 350Z
Ford Mustang FR500C
Lotus Exige
Porsche Cayman
Aston Martin V8 Vantage N24
Ginetta G50
Maserati Coupe Trofeo
Turbopaultje zegt
@ robbie : Goed lezen is ook een kunst……….
MRTN zegt
klinkt mij als muziek in de oren
robbie zegt
@Turbopaultje, ik zocht gewoon een reden om deze foto’s te plaatsen ;)