De Focus RS is afgelopen maanden onderwerp geweest van vele geruchten. Vorige week konden we echter melden dat het model eind 2008 op de markt komt en rond de 280 pk zal krijgen. Ford, het merk dat onlangs voor de tweede achtereenvolgende maal gekroond werd tot Wereld Rally Kampioen, heeft er nu ook nog een teasertje tegenaan gegooid…
Hieronder de teaser-foto, waarbij vooral de luchtinlaten op de motorkap opvallen:
De RS zal de concurrentie moeten aangaan met de nieuwe Mitsubishi Evo X en Subaru Impreza STi. Er zijn vele geruchten over FWD en 4WD voor deze RS, we gokken op voorwielaandrijving maar niets is zeker. Volgens het Britse Autoexpress staat de RS pas begin 2009 in de showrooms…
Lout zegt
Waaat, die wagen ziet er zoo vet uit!
Ronin zegt
Zo vind ik het er erg mooi uitzien ben benieuwd als die straks op de markt komt
Gizzer zegt
Lol lijkt een beetje op de teaser van de Subaru WRX sti, ik hoop alleen dat deze er in vol ornaat een stuk beter uit ziet.
Wat_een_gezeik zegt
ja ik wil
Mike zegt
ik wil hem als hij 4WD heeft (H)!
skip zegt
prachtige zet van ford. hopelijk wordt het zo’n heerlijk 4wd auto’tje. met de pk’s is alleszins niks mis.
RScosworth zegt
Als het permanente 4wd wordt zeg ik doen, anders maar een sperdiff voor. De luchtroosters op de motorkap maken een knipoog naar het verleden. :)
Jeffrey zegt
280PK op de voorwielen? Lievet met 4WD. Bruut ding hoor :)
Roel zegt
Typische luchtinlaten van de Escort Cosworth. gaaf hoor! 4wd zal moeten om weer een legendarische auto te bouwen. Want het niveau van de Escort Cosworth heeft de vorige Focus RS toch niet kunnen halen.
rider zegt
retro elementen in een heel modern jasje. kenetik design op zijn best. ik hoop dat deze ook weer de maatstaf gaat vormen vwb weggedrag/handelbaarheid. en ook maar weer hopen dat ze hem net zo smakelijk aankleden als zijn voorganger Focus RS, dus het hele interieur van Sparco en carbon elementen. die motor biedt nog genoeg mogelijkheden tot tuning. in iedergeval veel meer dan de voorganger.
erg mooi is deze teaser al, waarbij de kracht er al een beetje aan af te zien is, luchtroosters in de motorkap zeggen al genoeg. zonder te extreem te worden.
RScosworth zegt
@ Roel & Jeffrey
De huidige ST heeft het niveau van de vorige RS ook nog niet kunnen bereiken dus wat dat betreft is het een negatieve spiraal. Daarnaast heeft Ford op dit moment nog niet de beschikking over een permanent 4wd systeem en ik vraag me af of ze deze zouden ontwikkelen speciaal voor de RS. Dan zouden ze ook meteen een heel nieuwe blok kunnen ontwikkelen in plaats er een van Volvo te pakken wat nu blijkt. Het AWD-systeem van Volvo is tot nu toe het minst ideaal op het circuit. Ik weet niet in hoeverre dat dit aangepast kan worden voor prestatie-gebruik.
Tribe zegt
Eenvoudig de foto wat lichter maken en je ziet al meer.. (o.a. extreme voorbumper)
Maar leuk wagentje… :)
Trobken zegt
Citaat van een test van ’n gekend autoblad: “Zelden hebben we met een voorwielaandrijver gereden die zó veel mechanische grip heeft als de Focus RS. ”
De vorige wel te verstaan… Dus je kan er van uitgaan dat dit bij de nieuwe minstens even goed is…
RScosworth zegt
@ Trobken
Laten we het hopen. De rondentrijden zeggen namelijk wat anders ookal kan ik niet ontkennen dat het gat immens groot is. ;)
Check dit: http://www.fastestlaps.com/index.php?page_id=compare&car1=45c462fdc7c6f&car2=458d5fc827e78
RScosworth zegt
@ mezelf
niet immens groot is uiteraard
Wouter zegt
Mooie kadett gsi lucht inlaten op de motor kap
ben zeer benieuwd wordt denk ik een mooi karretje
autoblogger zegt
UPDATE: Ford of Europe heeft bevestigd dat in 2009 een opzienbarende, volledige nieuwe, high performance Focus RS uit zal worden gebracht. Een ‘artist impression’ van het nieuwe model geeft duidelijk een idee over de opwindende designrichting van de Focus RS.
De nieuwe Focus RS zal worden gebaseerd op de dynamische Focus ST. Hij zal worden ontwikkeld door Ford Team RS, een gespecialiseerd team onder leiding van Jost Capito die met ingang van 1 januari 2008 is benoemd tot Vehicle Line Director van Ford of Europe Performance Vehicles.
“Met twee opeenvolgende wereldtitels bij de merken op zak is het nu het juiste moment om een nieuwe Focus RS uit te brengen,” zei John Fleming, Ford of Europe’s President and CEO. “Met de Fiesta en Focus ST modellen hebben Jost en zijn team al bewezen dat zij opwindende en toch praktische ‘high performance’ straatauto’s kunnen ontwikkelen. Het succes van deze modellen, gecombineerd met de autosportervaring van Jost en de positieve, zakelijke resultaten van Ford of Europe, betekent dat we nu een haalbare business case hebben voor een compromisloze Focus RS straatauto, bedoeld voor sportief georiënteerde automobilisten.”
Het basisconcept voor een nieuwe Focus RS is bij Ford Team RS al enige maanden in ontwikkeling. Nu het groene licht is gegeven zullen Capito en zijn team zich volledig op dit programma concentreren.
“Wij hebben onze technische opties goed onder de loep genomen en wij hebben nauw samengewerkt met het Design team om te onderzoeken hoe de auto er uit zou kunnen zien. En ik ben nu al opgetogen over de resultaten,” zei Jost Capito. “Nu het programma van start is gegaan, begint het harde werken pas echt voor het relatief kleine team om het project vanaf het prototype te ontwikkelen tot een productierijpe auto.”
Ford of Europe onthult op dit moment geen nadere technische details van de nieuwe Focus RS. Ford is van plan een conceptversie van de auto voor het eerst medio volgend jaar aan het publiek te presenteren.
“Wij zullen de opnieuw ontworpen Focus ST 2008 als basis gebruiken voor een compromisloos RS model dat de ultieme straatversie van de Focus zal worden,” voegt Capito toe. “Net zoals de Focus RS WRC heerst in het rallycircuit willen wij dat de nieuwe Focus RS ook op de openbare weg heer en meester is over het asfalt. Wij houden onze concurrenten dan ook scherp in de gaten wanneer wij de prestaties, het design, de handling en het remgedrag van de nieuwe auto ontwikkelen.”
“We kunnen nu nog geen enkel technisch detail onthullen van de nieuwe Focus RS. Want Jost en zijn team moeten nog een heleboel exacte details van de specificaties en de vormgeving bepalen,” aldus Fleming. “Maar wij maken geen fouten, want ik kan verzekeren dat de auto die wij uiteindelijk op de markt zullen brengen, het volledig waard zal zijn om de begerenswaardige Ford RS badge te dragen.”
CasperH zegt
Zo te zien wordt hij wel érg ver uitgebouwd aan de voorkant. Ik hoop dat ze die lijn dan wel over de hele auto doortrekken…
Citrofiel evil twin zegt
Tegen de tijd dat hij komt is het huidige model afgelost en de ST heeft al 225pk.
Vergooide moeite vind ik.
BMW E92 335i zegt
Een jaartje eerder de RS introduceren zou inderdaad verstandiger geweest zijn voor de verkoopcijfers . bij de essen motor show had ik de ST na de facelift goed kunnen bekijken . mooi en praktisch is die zeker wel !
tommy zegt
zeker weten BMW E92 335i ;)
wj zegt
voorbumper van de Iosis concept….volgens mij, wel vet!
Ford Focus-RS zegt
Fijn, veel voorbeeld Escort WRC, fraai Ford!
VonStroke zegt
Dat geeft door fotoshop heen dit:
jordey zegt
ik krijg een warm RS4 gevoel hierbij. Dus dat komt wel goed!
Guido zegt
VET VET VET
For(d)ever zegt
I LOVE FORD !!! prachtige wagen :)!
For(d)ever zegt
woow.. laak maar ff rustig aan doen..:)
ZwerverRoodbaard zegt
Wow :D Eindelijk weer een fatsoenlijke snelle Ford :D
XF zegt
als deze moet gaan concurreren met de beoogden in jullie artiken moet de RS wel 4WD krijgen
Timmy zegt
Naar het schijnt (heb het gehoord van gast die veel voor ford werkt) willen ze bij ford de vloer gaan aanvegen met de nieuwe evo van mitsubishi.
Als je dat als eis stelt dan veronderstel ik dat er toch wel awd in gaat komen en dat de pk’s en koppel ook verder de hoogte in zullen moeten.
Alleen waarom die kerels bij ford de naam Cosworth hebben verkocht is mij een groot mysterie.
toch niks knapper dan een vette cossie met 600pk die gehakt maakt van eender welke auto op zowel drag als circuit?
Roy zegt
Hmm, 280 pk op de voorwielen. Ik hoop voor Ford dat ze weer zo’n superieur sperdif aan de aandrijfas monteren net als met de vorige RS anders gaat het lastig worden. Mijn auto heeft maar 170 pk op de voorwielen en het onderstel kan dat goed aan, dus ik gok dat 280 pk ook nog zal gaan mits je een superieur onderstel hebt en topklasse (voor)banden.
Erwin zegt
http://images.paultan.org/images/Ford_Focus_Artist_Impression_1.jpg
Als ze deze dan bouwen op de Focus 3 basis!
marruk zegt
“Wij zullen de opnieuw ontworpen Focus ST 2008 als basis gebruiken voor een compromisloos RS model dat de ultieme straatversie van de Focus zal worden,” voegt Capito toe. “Net zoals de Focus RS WRC heerst in het rallycircuit willen wij dat de nieuwe Focus RS ook op de openbare weg heer en meester is over het asfalt. Wij houden onze concurrenten dan ook scherp in de gaten wanneer wij de prestaties, het design, de handling en het remgedrag van de nieuwe auto ontwikkelen.”
“We kunnen nu nog geen enkel technisch detail onthullen van de nieuwe Focus RS. Want Jost en zijn team moeten nog een heleboel exacte details van de specificaties en de vormgeving bepalen,” aldus Fleming. “Maar wij maken geen fouten, want ik kan verzekeren dat de auto die wij uiteindelijk op de markt zullen brengen, het volledig waard zal zijn om de begerenswaardige Ford RS badge te dragen.”
Aldus de topmannen van Ford Europe (bron: http://www.autorai.nl)…
Dus 280pk en FWD staat nog helemaal niet vast (:D).
Ik zie liever 280 of 300pk icm 4WD
Rick dos zegt
Zozo zwart hoor allemaal….
Ford Focus-RS zegt
Extra verandering grafiek
http://img156.imageshack.us/my.php?image=rs2009clearedts2.jpg
Apache zegt
Volgens Swedespeed krijgt hij geen 208 pk, maar 300 pk :p
Apache zegt
dat eerste moest 280 pk zijn…
LC! zegt
Het stuk dat Marruk quote doet mijn hoop op 280-300pk en AWD weer opleven!
Hopelijk dat ze het doordrijven en er een EVO killer van maken.
RScosworth zegt
Timmy schrijft,
‘Alleen waarom die kerels bij ford de naam Cosworth hebben verkocht is mij een groot mysterie.’
Daar is een heel logische verklaring voor aangezien een Escort Cosworth al gauw een verbruik van 1 op 6 heeft. In verband met de emissienormen is de Escort Cosworth maar vier jaar in productie geweest. De ontwikkeling van een blok met soortgelijke prestaties wat ook aan de normen kon voldoen was onmogelijk. De teleurstelling was zowel bij het publiek als bij Cosworth-Ford enorm groot.
rssti zegt
eindelijk! hij is terug!
jos kuypers zegt
lang gewacht op deze opvolger.