De winterband, hype of hoax? Nu de eerste vorst op komst is kan de gemiddelde Nederlander zich weer druk gaan maken over het rubber onder de auto. Gelukkig hebben we een overheid die voor ons kan denken.
De verwachting is namelijk dat winterbanden binnenkort ook in Nederland verplicht worden. Deze verwachting is gebaseerd op de regelgeving in de ons omringende landen zoals Finland en Oostenrijk. Zelfs Duitsland doet sinds kort een beetje mee, in winterse omstandigheden moeten auto’s namelijk beschikken over een winteruitrusting (winterbanden en ruitensproeier vloeistof). Lijkt me nogal logisch, maar het schijnt dat we strenge regeltjes nodig hebben om onszelf te beschermen. Duitsers zijn daar sowieso meester in, ze hebben immers niet voor niets speciale parkeerplaatsen voor winkelende vrouwen.
Bandenboeren proberen al jaren op onze angst in te spelen door te zeggen dat winterbanden veiliger zijn. Met als gevolg dat iedereen het zekere voor het onzekere wil nemen, inclusief de overheid. Maar zoals reeds eerder beschreven, zomerbanden zijn op een nat wegdek tot het vriespunt gunstiger dan winterbanden. Op een droge weg zijn zomerbanden zelfs gunstiger tot enkele graden onder nul. Met ‘gunstiger’ wordt bedoeld meer grip, dus een kortere remweg.
Als we het KNMI mogen geloven dan houdt het op met regenen en zal komende dagen de temperatuur tot onder het vriespunt dalen. De Nederlandse omstandigheden zijn echter totaal niet te vergelijken met Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk. Ten eerste hebben we geen bergen en bijbehorende gladde bergweggetjes, ten tweede hebben we nooit langer dan één dag sneeuw. En voor die ene dag hoef je geen winterbanden te kopen want dan staat heel het land toch in de file.
Laten we alsjeblieft waken voor de regelneukers die ons het gebruik van winterbanden willen verplichten. We draaien door en de branche maakt er gretig gebruik van. Over elke gram CO2 is de milieulobby bereid om oorlog te voeren, maar een extra setje wintersloffen voor elke verkeersdeelnemer is no problemo. Zelf nadenken lijkt er tegenwoordig sowieso niet meer bij te horen. Waarom worden we anders doodgegooid met enorme waarschuwingsetiketten op zowat elk consumentenproduct? Vuurwerk mag je alleen nog afsteken als je minimaal 100m afstand kan bewaren en voor een pakje peuken wordt tegenwoordig je doopceel gelicht.
Er zijn zoveel betere manieren om mensen te beschermen, een verbod op Idols bijvoorbeeld.
[ gepubliceerd op nu.nl, 12 december 2007 ]
Mr. Marteen zegt
De meeste tests zijn gehouden door de bandenboeren zelf, en tevens gepubliceerd. Dat is feitelijk het zelfde als dat een groenteboer zijn eigen fruit beoordeeld.
autoblogger zegt
@Mr Marteen: klopt, dus kritisch zijn is altijd goed met dit soort dingen;)
PS: De verkoop van winterbanden valt tot nu toe tegen, vooral op retailniveau. Het wisselen van zomer- naar winterbanden is de afgelopen weken goed op gang gekomen, maar het aantal nieuw verworven klanten voor de aanschaf van een eerste set winterbanden blijft sterk achter bij de verwachtingen.
Met name grossiers en bandenspecialisten zitten behoorlijk goed in de voorraden, terwijl juist nu, tegen het einde van het jaar, op lege schappen was gerekend. Sommige grossiers laten weten dat zij minder dan vijftig procent van de verwachte omzet hebben gerealiseerd. Een periode met strenge vorst, veel neerslag en het liefst een dik pak sneeuw zouden de voorraden in rap tempo kunnen doen slinken (via http://www.autokompas.nl/nieuws/2007/12/Winterbandenverkoop-valt-tegen.html )
Aston Martin Rapide zegt
Ik hou het gewoon op zomerbanden….ik ben niet van plan om extra geld uit mijn zak neer te tellen voor nog een setje winterbanden.
Bliz zegt
Wij hebben elke winter onder de auto winterbanden liggen en ik ben er erg blij mee. Je hebt meer grip, en grip heb je nooit genoeg.
Wanneer ik naar Duitsland rijd en ik daar al die domme Hollanders met kettingen om de banden zie rijden terwijl ik overal kom met mijn winterbanden dan is het ook net goed dat de plaatselijke bevolking mensen zonder winterbanden onder de auto niet of nauwelijks helpen.
Je gaat in de -2 ook niet met een t-shirt en korte broek naar buiten en een paar schoenen met een gladde zool. Hetzelfde is logisch voor het vervoersmiddel wat je gebruikt.
Aston Martin Rapide zegt
Ik verwacht geen strenge winter….daarom.
Chip zegt
“Er zijn zoveel betere manieren om mensen te beschermen, een verbod op Idols bijvoorbeeld.”
Nee, je moet bij de bron beginnen: Reinout Oerlemans. Hij moet naar Guantanamo zodat hij nooit meer van de vreselijke programma’s kan maken. Hij is namelijk verantwoordelijk voor elk stukje hype-show dat er op de TV te zien is. Wat een kwal van een vent.
lincoln zegt
tja .. banden zijn onderhevig aan een houdbaarheids datum ..
dus zoals al het bederfelijke waar is haast geboden ..
je zal maar na mondelijke afspraken met een minister of andere wetshandhaver besloten hebben 200.000 banden te bestellen ..
dan zit je hoe dan ook niet koud deze winter .. want ze branden prima ..
lincoln zegt
en inderdaad de overhed had mij beter kunnen beschermen tegen idools ..
stond naderhand toch best wel voor lul bij de voorrondes ..
henk zegt
In nederland heb je ongeveer 2 weken (met een beetje geluk, kan ook minder zijn) voordeel van die winterbanden. Voordeel, dat betekent dat alle andere 3 en eenhalve maandtijdens de winter de zomerbanden meer voordeel opleveren.
Hoezo winterbanden dus, volgens mij is dus de zomerband de beste allround winterband.
Als je nog eens 2 weken richting Oostenrijk gaat om te skiën komt er nog eens 2 weken bij, heb je hooguit 1 maand van de ongeveer 4 maanden durende winter voordeel, betekent dus nog steeds dat de zomerband voor de Nederlanders de beste Allround winterband is. Dit betekent dus dat de winterband puur uit commercieel oogpunt hier wordt gevoerd. Voor Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Zwiterserland en Scandinavië is het natuurlijk een ander verhaal, maar hier is het de grootste onzin!!!
lotte zegt
@lincoln: LOL! Herman? Ben jij dat? http://www.herman-berghuis.nl
Alwood zegt
het is volgens mij weldegelijk zo dat (nu) in de winter het rubber van zomer banden echt hard wordt. Winterbanden (heb ik gemerkt) zijn vooral veiliger als er rotzooi op de weg ligt, dit kan modder/bladeren en andere smurrie zijn. Puur water wordt beter afgevoerd door zomerbanden maar door de hardheid van het rubber zijn die onder de 5 graden echt minder ideaal dan winterbanden.
In de winter ligt er in ieder geval een hoop meer rotzooi op de weg en zolang de temperatuur onder de 5 graden blijft voor een langere periode is er voordeel met winterbanden te behalen.
Veel moderne wagens zullen alleen weinig verschil ervaren in NL omdat ESP, ABS en awd héél erg veel kunnen opvangen.
Nederland is denk ik vooral een land voor allseasons banden omdat het in de zomer maar weinig echt warm en droog is en in de winter maar weinig echt koud en vies. In duitsland is er al veel meer winst met echte zomer of winterbanden te behalen.
wat betreft de regeltjes, lijkt me weer lekker kansloos en typisch nederlands. Regels invoeren voor iets wat mensen prima zelf kunnen regelen… :?
Guppy zegt
Bij temperaturen van 6/7 graden of lager slijt een winterband al minder dan een zomerband (dus op langere termijn goedkoper. Bij regen is de waterafvoer beter dus minder aquaplaning. Noem mij dan eens een reden waarom ik niet winterbanden zou monteren?
Rob zegt
Volgens mij is dit gewoon schandalig lobbywerk! Reken maar mee:
7.5 miljoen auto’s in NL X EUR 400,- voor banden + montage = EUR 3.000.000.000,-.
3 Miljard euro waarvan 19% BTW + de belasting die daarover afgedragen moet worden. Dat is mooi weer een paar honderd miljoen extra voor de staat!
Het mag duidelijk zijn dat het in Nederland zeer zelden vijf graden onder nul is een sneeuw of ijs op de weg is zeldzaam.
fred zegt
winterbanden zijn in sneeuwgebieden nodig, Nederland is geen sneeuwgebied
w0o0dy zegt
Probleem dat ik heb met alle tests die bewijzen dat de zomerbanden beter presteren dan de winterbanden is dat er in mijn ogen verkeerd wordt getest.
Ze vergelijken de beste zomerbanden met een aantel goede winterbanden….. niets mis mee zou je zeggen, tot je je realiseert dat 70% van de auto’s niet op de beste zomerbanden rijden maar op wat de fabrikant ooit heeft uitgezocht of wat er toevallig in de aanbieding was bij de bandenboer.
Mijn leasebak heeft inmiddels Goodyear Eagle nct eronder (voor) maar daar ben ik niet gelukkig mee, die banden zijn duidelijk minder goed dan de beste banden….. alleen daarom al ga ik naar winterbanden omdat die qua kwaliteit een niveau hoger liggen dan de standaard zomerband. Iedereen die testen aanhaalt of de vergelijking trekt met z’n eigen auto moet zich dus maar eens afvragen “zijn de zomerbanden die ik heb bovengemiddeld goed of niet?” Als het antwoord nee is dan zouden winterbanden ook in NL wel degelijk kunnen helpen.
Voor mensen met zomer (of all season) banden van 500 euro het stuk is het antwoord waarschijnlijk “ja, die dingen werken ook in de winter beter dan zomaar een paar winterbandjes (meestal in een smallere maat) van de bandenboer.”
Pinho zegt
@Guppy
Bij natte wegen is de winterband echt in het nadeel. Het is bewezen dat de remweg wel tot 30% langer kan zijn dan bij zomerbanden (en ik kan het weten want ik rij het halve jaar op winterbanden)
Kyanite zegt
Pas Dunlop SP Winter Sport laten monteren in de maat 205/55 R 16 H, in combinatie met het quattro-systeem op mijn auto geeft dit extreem veel grip, veel meer als de Continentals (zomerband) die ik er onder had zitten.
Straks als ik naar Noorwegen (Oslo) rijdt is het ook wel erg fijn om winterbanden te hebben. Het is overigens in Noorwegen verplicht om winterbanden te hebben. Sneeuwkettingen zijn voorlopig nog niet nodig, dat is pas eind januari, februari en maart.
Roy zegt
Winterbanden, no way. Die dingen zijn gevaarlijk. Ze hebben veel minder grip op droog en nat wegdek dan zomerbanden, ook bij 0 graden celcius. Dat komt doordat er naast rubber ook een hoeveelheid silicium in de band zit waardoor een zomerband ook bij koud weer soepel blijft en NIET HARD WORDT zoals de hype ons doet geloven. Het enige voordeel van die winterbanden zijn dat ze veel meer grip hebben op sneeuw, nou die ene dag in NL kan ik mijn auto wel laten staan.
En als je me niet geloofd: kijk maar in de autoweek test van afgelopen keer, daar staat het bewijs.
lincoln zegt
@LOTTE .. nee .. ik was samen met marianne ..
ik durfde niet alleen ..
lotte zegt
Hahaha! Roef, menneke… heb je al winterbanden gescoord? ;-)
(@redactie: sorry, te offtopic)
w0o0dy zegt
@roy: leuk dat je kan schrijven, maar kun je ook lezen? Bewijs is zo’n test niet omdat er theoretische vergelijkingen worden gemaakt op basis van uitgangspunten die voor het overgrote deel van de auto’s niet kloppen.
Steve zegt
na een aantal jaren 1500 tot 2800km per week door nederland hebben mogen/moeten rijden EN omdat ik dat heb gedaan met mijn achterwiel aangedreven mercedes met 255/35-18s kan ik niet anders zeggen als dat ik GEEN winter ZONDER winterbanden in ga (die overigens ook in de 18inch uitvoering onder de auto zitten)…met een dergelijke setup heb je maar 1 sneeuwbui nodig om het verschil tussen naar huis “rijden” op je 18ers en het naar huis “glijden” van de gemiddelde nederlandse “centenneuker” op zijn/haar 14/15ers te ondervinden…winterbanden – altijd (in de winter)!
Je hebt helemaal geen bergen of heuvels nodig om dat verschil (bij sneeuw) te ondervinden.
greetingz from athens,
lotte zegt
Al dat gezeur over winterbanden verhult het feit dat we gewoon heel erg verlangen naar een dik pak sneeuw! ;)
Rick dos zegt
Ach, iedereen moet vooral doen waar ze zichzelf het meest wijs bij maken wat het veiligst voor hun zelf is.
Ik persoonlijk heb al jaren meer geen winterbanden aangeschaft. De tijd dat winterbanden een juiste keuze geweest zou zijn, zijn in minuten op één hand te tellen.
Ik rij nu al jaren op “zomerbanden” in de wintermaanden en moet nog steeds ervan vertuigd raken dat dat een verkeerde keuze is geweest.
Daarbij onderschrijven de tests mijn vermoedens en gevoel.
w0o0dy zegt
@dos: jij heb dan ook geen budgetbandjes onder je auto’s en rijdt meestal met een suv nietwaar?
w0o0dy zegt
correctie “4wd suv”
Rick dos zegt
@wOoOdy
Ik rij ook in mijn coupé, zitten inderdaad geen budgetbandjes onder.
Maar aan de andere kant, als we het hier over budgetbandjes hebben, dan heb je per definitie al een onveilige keus gemaakt. Winter of geen winter, n’est-ce pas?
realcar zegt
Ik voel weerstand en probeer hem te begrijpen. Waarschijnlijk wordt het geld liever aan nuttige zaken uitgegeven, spoilers, radio’s meegespoten spiegels etc. Zal wel met de gemiddelde leeftijd van de bezoekers van autoblog te maken hebben. Als ik de opmerkingen zo lees schat ik in gemiddeld 24 jaar max.
Mtkizle zegt
Ze hebben tegenwoordig ook 4 seizoens banden. Alleen ik weet niet of die beter zijn dan dan gewone zomerbanden of winterbanden:P.
w0o0dy zegt
@Rick dos: tuurlijk, alleen dat is wel de realiteit. Verreweg de meeste auto’s hebben helemaal geen top-rubber eronder liggen, maar gewoon wat de fabrikant ooit heeft gekozen of wat in de aanbieding was (of wat die **** leasemaatschappij heeft gekozen asl geschikte vervangingsband voor jouw auto)
De beste zomerbanden vergelijken met een selectie winterbanden dat is wat ze doen bij de tests….. maar dat slaat in feite nergens op tenzij je DIE zomerbanden eronder hebt. Zelfs een nieuwe uitvoering van een band van hetzelfde type van dezelfde fabrikant presteert al beter dan die van vorig jaar…… hoe kun je dan een conclusie verbinden aan het testen van alleen de beste zomerband? Je zou de 10 beste zomerbanden en de 10 beste winterbanden moeten vergelijken onder exact gelijke auto’s en omstandigheden om een zinvolle conclusie te kunnen trekken.
Dat is ook gelijk wat ik tegen heb op verplichten van winterbanden. Je scheert alles en iedereen over één kam, maar per auto, per type band zullen de uitslagen van remwegtests onder verschillende omstandigheden totaal verschillend zijn……..
w0o0dy zegt
ter illustratie wat filmpjes (achterwielaandrijving en sneeuw, leuk maar soms ook verrekte lastig)
http://www.youtube.com/watch?v=FW6dZFwegnE&rel=1
http://www.youtube.com/watch?v=7bkqg20uv0Y&rel=1
w0o0dy zegt
en een 4wd SUV is natuurlijk een heel stuk beter, daarmee kom je altijd weg, of toch niet? ;)
http://www.youtube.com/watch?v=nW31liEemUU&rel=1
Turbopaultje zegt
Wat een onzin wordt er hier over winterbanden verkondigd. Lees bijv. deze aktuele test van de ANWB eens heel goed en pas dan gaan er mss. lichtjes branden.
Met zomerbanden naar de wintersport bijv. ? Na klar, haben ja Schneeketten……
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/auto/tests/onderdelen/winterbanden/2007/2007-test-winterbanden-entree.nl.html
Roy zegt
@W0o0dy
er is geen sprake van een theoretische test. Het is uitvoerig in de praktijk getest onder geeikte omstandheden. Dat mag je gerust al bewijs zien. Je moet eerst die test maar eens lezen en niet commentaar geven als je niet eens weet waar je over praat.
vla zegt
je kunt mss denken dat hetvolgende niets heeft te maken met de column maar ik zeg het lekker toch ;) die foto van die Brera, waar kun je die vinden? (om als wallpaper te gebruiken)
w0o0dy zegt
@Roy: je snapt maar bar weinig van wat ik schrijf da’s duidelijk. Het theoretische zit em in het feit dat de meeste auto’s niet rondrijden met de beste zomerband, maar totaal andere (kwalitatief mindere) banden eronder hebben. Het is dus leuk in theorie, maar heeft weinig te maken met de realiteit.
Een eco band vergelijken met een Dunlop Pilot Sport band is bijvoorbeeld ook zoiets…… de sportband is beter, goh, verrassend! Maar wie heeft die Dunlops onder zijn auto?
http://www.youtube.com/v/m5PARd475VU&rel=1
autoblogger zegt
@de vlaeminck: http://homepage.mac.com/mobilepr/.Public/Brera_sneeuw.jpg
Rick dos zegt
@wOoOdy
Met een test moet je een raamwerk neer zetten waarin je de test wilt laten plaatsvinden. Alle variabelen die er in voor (behoren) te komen kun je wel meenemen maar dan is zo´n test niet meer overzichtelijk. Dus ik begrijp heel goed dat er paal en perk gesteld wordt.
En wat bedoel je met “selectie winterbanden”? Als ik al die merknamen voorbij zie komen, die bijna altijd toonaangevend zijn in bandenland, dan vind ik dat niet “selectie winterbanden”. Ik mag ervan uitgaan dat de merken die voorbij komen ook de beste winterbaden zijn die zo´n fabrikant te bieden heeft. En dat een band een jaar later beter is dan het jaar daarvoor kan best maar dan zullen we weer moeten wachten op de tests van volgend jaar. Natuurlijk moet je wel net DIE bepaalde banden onder je auto hebben, maar als je al budget zomerbanden onder je auto hebt, dan stap je niet voor de winter over op high end banden. De term “budget” staat er niet voor niets voor.
Ik zie het filmje niet maar ik begrijp dat het met sneeuw te maken heeft en dat is ook mijn punt, wanneer hebben we hier in Nederland (in het westen) voor het laatst voor een langere periode sneeuw gehad?
Zoef zegt
Roerend eens met Autoblogger. Als winterbanden zoveel voordelen brengen als de bandenboeren zeggen, kopen de mensen ze vanzelf wel, zonder wetten.
Dit is gewoon een voorbeeld van een groep ondernemers die de politiek voor hun kar willen spannen om privilege-tjes te krijgen in een onvrijer gemaakte markt.
wateenkul zegt
In mijn ogen is het heel simpel. Je moet je rijstijl aanpassen aan de verkeerssituatie (verkeerssituatie= alles wat invloed heeft op jouw als verkeersdeelnemer). Als het erg nat en koud is moet je gewoon voldoende afstand houden en je bochtensnelheid naar beneden brengen. En natuurlijk ook in onoverzichtelijke situaties. En nee dan heb je echt geen winterbanden nodig.
Het enige verschil is dat je met winterbanden in sommige situaties dus gewoon harder kunt. Als er een keer echt sneeuw ligt in NL. lol
Ik rij namenlijk net zo veilig met zomerbanden in de sneeuw in mijn achterwiel aangedreven oldtimer als in m’n moderne voorwielaandrijver met goede zomerbanden. Weten waar de gevaren schuilen en daarop anticiperen is het belangrijkste tijdens autorijden ongeacht de situatie.
Verplicht stellen? Nee dus, gewoon mensen leren autorijden. Dat is een veel universeler veiligheidsmiddel.
mashell zegt
Ik sluit me aan bij autoblogger, in Nederland waar het wegdek in de winter vooral droog of een beetje nat is doen zomerbanden het gewoon beter (zelfs de autoweek durft dat nu hardop te schrijven). In Nederland is sneeuw of ijs op het wegdek zeldzamer dan een elfstedentocht en ben je dus met zomerbanden echt beter af. Maar zo gauw je de sneeuw opzoekt (wintersport!) tja, dan kun je niet zonder winterbanden.
Maar goed, ik heb nou eenmaal winterbanden omdat mijn werkgever dat als de standaard ziet als je in Duitsland rijd. Met flinke tegenzin ze er vorige week maar weer op laten leggen. Totaal geen drukte of zelfs spandoeken bij het bandencentrum (de hype is wel voorbij). Met die goeie mensen overlegd en gezamenlijk besloten de bandenspanning flink op te voeren. En inderdaad het gezwabber waar ik me vorige winters zo enorm aan ergerde is weg (nu maken de banden nog meer lawaai en het comfort is nog wat minder) maar eindelijk nu ook een stabiel rijdende auto op winterbanden! En het lijkt erop dat het nu met het extra verbruik nu ook nog wel mee valt.
@Turbopaultje
Dat is flauw… De ANWB/ADAC testen winterbanden vooral op sneeuw. De AutoBild/Autoweek test winterbanden op sneeuw, droog en nat wegdek en laat altijd 1 zomerband mee doen. Op droog en nat wegdek wint (vooral bij de testen waar het op grip aankomt, remmen, bochten) de zomerband keer op keer met een flinke marge.
w0o0dy zegt
@rick dos: klopt grotendeels wat je schrijft, Ik neem ook aan dat ze de beste winterbanden testen.
Winterbanden zijn in feite gemaakt met het doel betere prestaties in winterse omstandigheden te leveren. Een doorsnee zomerband levert redelijk prestaties in de zomer, dat wil niet zeggen dat ze ook in de winter fatsoenlijk werken. Het kan dus zo zijn dat iemand met doorsnee zomerbanden (die in het grootste deel van het jaar prima voldoen) relatief veel winst weet te halen door winterbanden te monteren. Iemand met uitstekende zomerbanden (die het ook onder winterse omstandigheden goed doen) zal minder winst of zelfs een verslechtering kunnen realiseren…. that’s my point.
Er is in mijn ogen één belangrijk punt dat niet goed wordt meegenomen in zulke tests…. winterbanden zijn meer “gefocussed”. Dus vergelijk eens een standaard band die onder een Astra zit bij aflevering met de beste winterbanden…… ik durf er bijna geld op te zetten dat de beste winterbanden wel degelijk een verbetering zijn ten opzichte van de “standaard afleverband”. Die banden zijn wat de meeste mensen onder hun auto hebben…. dat heeft weinig te maken met de allerbeste zomer/allround banden die je kunt krijgen.
vla zegt
@ autoblogger
thanks!!
Rick dos zegt
Aus Deutschland test 2007
http://www.dunlopwinteractie.nl/download/20071008_autobild_3D_%20test_Winter_07_AB.pdf
Hier zie je ook dat in Nederlandse omstandigheden de zomerbanden de juiste en beste keuze is.
Snel lezend kon ik even niet achterhalen welke zomerband ze hebben gebruikt.
Rick dos zegt
@wOoOdy
“Er is in mijn ogen één belangrijk punt dat niet goed wordt meegenomen in zulke tests…. winterbanden zijn meer “gefocussed”.”
En dat is precies mijn punt. Als ik in Oostenrijk of Frankrijk of waar dan maar ook waar winterse omstanigheden zijn dan zou ik ook op winterbanden staan. Echter met het huidige klimaat in Nederland volsta je ook met middelmatige zomerbanden. Op die paar momenten in het jaar na dan.
Roadronner zegt
Aangezien ik in Twente woon en regelmatig ga stappen in Duitsland, heb ik winterbanden gekocht (Dunlop SP WinterSport M3). En ik moet zeggen: de hoeveelheid grip in vergelijking met mijn zomerbandjes is enorm!
Ik kan me voorstellen dat in het westen van Nederland winterbanden overbodig zijn, gezien de meestal hogere wintertemperaturen daar. Hier in Twente vriest het nogal gauw aan de grond ’s winters, en in duitsland wordt niet gestrooid zoals in Nederland. Hier in de buurt zie je dan ook best veel mensen met winterbanden. Ik zie het dan ook als een verstandige keus om in deze regio toch winterbanden te monteren.
Maarten zegt
Is dit niet vrijwel dezelfde column als vorig jaar?
w0o0dy zegt
@Rick Dos: toch wel zeer merkwaardig dat nergens wordt vermeld welke geweldige zomerbanden het zijn die ze getest hebben.
Mijn punt blijft: wat ze hier testen is niet representatief voor wat de gemiddelde automobilist onder zijn voertuig heeft liggen.
Zoals ik al eerder schreef “Dus vergelijk eens een standaard band die onder een Astra zit bij aflevering met de beste winterbanden…… ik durf er bijna geld op te zetten dat de beste winterbanden wel degelijk een verbetering zijn ten opzichte van de “standaard afleverband”. Die banden zijn wat de meeste mensen onder hun auto hebben…. dat heeft weinig te maken met de allerbeste zomer/allround banden die je kunt krijgen.”
Turbopaultje zegt
Ok, dan nog een keer: winterbanden zijn geen hype of hoax. Ze zijn pure noodzaak: nl. het risico minimeren.
Rij zelf ook al jaren op Dunlops 3D of Conti´s 810 : sublieme tractie en controle. En het beste: ze slijten idd. echt minder dan de zomerbanden…. :-)
http://www.adac.de/adactv/test_technik/ADAC_Winterreifentest_2007.asp
mashell zegt
@Roadronner
Ik woon ook ik Twente, kom regelmatig in Duitsland (laten wel zeggen 4 dagen per week) en heb dezelfde winterbanden (testwinaar autobild 2005). en ben het deels met je eens.
“En ik moet zeggen: de hoeveelheid grip in vergelijking met mijn zomerbandjes is enorm!”
Hier ben ik het eens, de grip van mijn Conti Sportcontact 2 is flink veel beter dan die van de Dunlops (logisch: minder profiel voor waterafvoer en ze hebben harder rubber). En ja, bij ons vriest het wat meer dan in het westen (we hebben ook warmere zomers :-) ) maar we hebben ook geen pakken sneeuw (laatste keer 25 november 2005). Bovendien is de nachtvorst is om 8.00u s’ochtends ook wel weg en de A1/A35 is zelfs al wat eerder warm gereden. Ik zou juist zeggen dat voor de meeste Twentenaren die wellicht de kerstmarkt, in Münster, Oberhausen of Düsseldorf gaan bezoeken winterbanden een gevaarlijke optie is omdat je remweg langer wordt! Als ik mocht kiezen wisselde ik vandaag nog weer terug naar mijn zomerbanden, omdat ze veiliger en prettiger zijn. Winterbanden in Twente: Joa, joa.
Yo! zegt
zoveel verschillende meningen/rijstijlen/auto’s en dus banden.
Had op mn s2000 nooit winterbanden (de looks :-(, maar liet t wagentje wel ca 5 dagen per jaar thuis staan ivm sneeuwval.
De XC90 deed t tot de eerste sneeuwval top op zn zomer conti, de grip met sneeuw ook top, t remmen ?, vreselijk, week later winterbanden ivm de remcapaciteit op die zware bak.
Op de Mini gewoon zomerbanden, met of zonder sneeuw.
Maw, voorwiel aandrijving, achter aandrijving, 4wd, high rev motor (laag koppel) vs low rev (hoog koppel) motor, t scheelt nog wel s. Maar om daar een verplichting dus van te maken lijkt me zwaar overdreven, de 1.6 mm profieldiepte kan beter verruimd worden zodat iedere zomerband ook ‘s-winters 99% dekking heeft.
autoblogger zegt
@Maarten: we hebben het hier inderdaad al eerder over gehad, met name Evo heeft er iets vergelijkbaars over geschreven:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/12/de-grote-winterbandenfabel
Het is nu echter weer heel actueel, daarnaast maak ik me ernstige zorgen om de hele regeltjesdrift van onze overheid…
Xpert zegt
@woody!
Lachu die filmpjes…
Doet me denken aan wintersport in Zwitserland.
Altijd pracht bakken die met een langzaam gangetje de dorpjes binnenrijden of verlaten :)
Of bij het uitparkeren van hun chalet of hotel zijn ze altijd een halfuur bezig..
mashell zegt
@Turbopaultje
“Ze zijn pure noodzaak: nl. het risico minimeren.”
Precies. Maar welk risico bedoel je? Het risico om met je winterbanden achterop de file op de A4 bij Den Haag te knallen omdat je remweg op op 15 december een metertje of 5 langer bleek? Of het risico dat je die weg naar Hintertux niet kunt rijden omdat je zomerbanden het niet trekken?
Suske zegt
Gewoon all season banden gaan rijden in de winter in NL… sommigen (zoals de Vredestein Quatrac) hebben ook zo’n bergje met een kristal erop staan… Dit betekent dat ze worden gezien als winterband!!!
Turbopaultje zegt
Het risico van een ongeval door PLOTSELINGE gladheid, ijzel of sneeuw is vele malen groter en ook veel gevaarlijker dan een ordinaire kopstaart botsing bij droog weer. Lijkt me duidelijk voor iedereen.
Het gaat dus hier om een bepaalde filosofie, die niets te maken heeft met geld besparen of het verschil van een paar meter extra in remweg bij droog weer.
Maar dat is voor de meesten erg moeilijk te begrijpen, die staan liever achteraf hun auto uit te graven of dikke sprookjesverhalen op te houden.
w0o0dy zegt
@turbopaultje: ik denk dat wel of geen ervaring hebben met echte plotsenlingen gladheid (bijvoorbeeld door ijzel) hier zichtbaar is. Heb je ooit het zweet op je voorhoofd gehad omdat je hulpeloos weggleed en het tovallig net goed ging, of heb je ooit brokken gemaakt dan kijk je er anders tegenaan als de mensen die nog nooit zoiets aan den lijve hebben ondervonden.
Het kan best zo zijn dat je remweg iets langer is bij droogweer of zelfs bij regen met winterbanden, maar daar kun je op zich goed op anticiperen.
Als het echt plotseling glad is dan is er maar één ding dat je gaat helpen en dat is de grip van je winterbanden op sneeuw en ijs.
Bramzel zegt
Ik heb de Gislaved Nordfrosts met spikes er ook al weer onder liggen. Maar dat was ook wel hard nodig toen er hier plotseling een laagje sneeuw lag in november dat in mum van tijd aan was gereden en waarop het echt doodeng was met de platte zomerbanden die ik onder de auto heb liggen. Maar dit is dan ook Zweden, waar het zowiezo verplicht is (ze stonden afgelopen week bij mij in het dorp te controleren).
Het verrotte is alleen dat je op spikes niet door Duitsland en Nederland mag. Maar weer even de domme toerist spelen mochten ze me aanhouden met de kerstdagen ;)
Turbopaultje zegt
Als de koe verdronken is, …………………………
mashell zegt
“Het kan best zo zijn dat je remweg iets langer is bij droogweer of zelfs bij regen met winterbanden, maar daar kun je op zich goed op anticiperen.”
Maar w0o0dy we zijn het toch eens dat de gemiddelde weggebruiker helemaal niet kan anticiperen?
“Het risico van een ongeval door PLOTSELINGE gladheid, ijzel of sneeuw is vele malen groter en ook veel gevaarlijker dan een ordinaire kopstaart botsing bij droog weer. Lijkt me duidelijk voor iedereen.”
Duidelijk. Ordinaire kopstaat botsingen gebeuren elke dag, plotselinge gladheid, ijzel of sneeuw gebeuren 3x per winter. Ze leveren vergelijkbare schade!
Als winterbanden echt zinvol waren in de Nederlandse winter dan werd het wel verplicht, niet door de overheid maar door de verzekeringsmaatschappijen!
mashell zegt
@Bramzel
Offtopic vraag, gaan die spikes niet kapot als je er in Nederland mee rijdt?
Juppe zegt
@Rick Dos,
Die Autobild test die je linkte, weet je ook wat de temperatuur was bij de testen? Ik kan dat nergens vinden, maar het lijkt mij wel interressant.
Bliz zegt
@Bramzel, heb in noorwegen gewoon en daar moest je ze er ook onder hebben. De eerste winter waren we te laat en gleden we bijna van de bergweg af, daarna erg snel eronder laten monteren. Vond het altijd leuk klinken wanneer je op het asfalt reed. Heb je kunstof of staal?
Bramzel zegt
@mashell: Niet als je er normaal en rustig mee rijd. Er ligt hier waar ik woon in Zweden ook niet altijd sneeuw, maar daar zijn die banden op berekend. Als je echter hard gaat rijden (beetje wielspin bij het wegtrekken, hard door bochten jagen) dan jaag je ze in no time naar de gallemiezen. Maar daarbij maakt het niet uit of dat op Nederlands of op Zweeds asfalt is.
Volgens mij zijn spikes in Nederland en Duitsland verboden omdat het asfalt daar niet op dergelijke banden is berekend, maar daar kan ik me in vergissen.
Rick dos zegt
@wOoOdy
“Dus vergelijk eens een standaard band die onder een Astra zit bij aflevering met de beste winterbanden…… ik durf er bijna geld op te zetten dat de beste winterbanden wel degelijk een verbetering zijn ten opzichte van de “standaard afleverband”. Die banden zijn wat de meeste mensen onder hun auto hebben…. dat heeft weinig te maken met de allerbeste zomer/allround banden die je kunt krijgen.”
Maar daar zit juist het hele eiereten. je gaat ervan uit dat iemand een zogenaamde udgetbad heeft wél voor eem premiumband zou gaan en daar geloof ik pertinent niet in. Als dan de keuze wordt tussen een budget winterband en een budget zomerband dan blijft het vergelijk hetzelfde en dus de uitkomst zoals bij deze tests. En dus ben je beter af met je zomerbanden.
“Het risico van een ongeval door PLOTSELINGE gladheid, ijzel of sneeuw is vele malen groter”
“Het kan best zo zijn dat je remweg iets langer is bij droogweer of zelfs bij regen met winterbanden,”
Gevalletje kansberekening. Hoe vaak komt het voor dat er PLOTSELINGE gladheid is? En hoe vaak zijn er plotselinge situaties van ingrijpen op een droog of nat wegdek?
Ik persoonlijk denk (weet het wel zeker) dat het laatste het meest voorkomt. Als je dan in die situaties terechtkomt, dan ga je volgens mij op je blote knietjes om te bedanken dat je een paar meter eerder stilstaat dan dat je doorglijdt…
@Juppe
Durf ik niet te zeggen, maar ik ga ervan uit dat dit in de bandbreedte van de werking van de winterband heeft plaatsgevonden. Dit waren namelijk ook de condities van vorig jaar.
Rick dos zegt
Zo! Hello!
“…. je gaat ervan uit dat iemand een zogenaamde udgetbad heeft wél voor eem”
moet zijn..
“Je gaat ervan uit dat iemand die een zogenaamde budgetband heeft wél voor een”…
Rick dos zegt
En zo even de tijd nemend om alles even door te lezen, constateer ik, dat wat ik geschreven heb in lijn ligt met wat Mashell al geschreven had…..zie het dus maar als aanvulling. ;)
Juppe zegt
@Rick Dos, Dat hoopte ik ook, maar het ziet er allemaal vrij groen uit op de foto’s. Ik zou wel graag willen weten wat de effecten zijn bij nat/droog bij bv -5,0,7 en 10 graden.
Ik denk wel dat ik het me je eens ben mbt de budget/high end banden.
Volgens mij moeten fabrikanten voor winterbanden veel grotere concessies doen. Ze presteren erg goed in sneeuw, waar een zomerband helemaal niks doet. Die afstelling op sneeuw moet wel ten koste gaan van de prestaties op droog en nat. En dat blijkt ook uit testen. Zomerbanden doen het ook goed in de regen, daar worden ze wel op ontworpen. Het zijn immers geen slicks.
Wat imo het beste is:
– Beste zomerband kopen die je kunt betalen
– In NL er de hele winter mee doorrijden
– Voor wintersport goede (testuitslagen) winterbanden monteren
All seasonbanden zijn all-season-middelmatig. Helemaal als er een sneeuwvlokje opstaat, daar moeten wel grote concessies gedaan zijn.
In NL zou ik niet zo bang zijn voor plotselinge sneeuwbui etc. Sneeuwbuien zijn nooit plotseling, je kunt het wel een beetje inschatten als je de dagelijkse weerberichten en temp in de gaten houdt.
Bovendien gebeuren er tijdens sneeuwige dagen in NL juist heel weinig ongevallen, omdat mensen toch al voorzichtig gaan rijden.
En ligt er al sneeuw, dan moet je gewoon niet gaan rijden met zomerbanden.
O ja, het ging ook over de regelgeving. Er komt helemaal niet zo’n plicht. Geloof ik niks van.
Rick dos zegt
@Juppe
Kon het niet beter zeggen/stellen.
Rick dos zegt
O, wel een vraagteken….als een nat wegdek -5 of 0 graden is, kun je dan nog spreken over nat? Of begrijp ik het ff niet.
Juppe zegt
Haha, goed punt. Bij -5 moet het dan droog zijn :) Bij 0 kan het best nat zijn, misschien bij -5 ook nog wel als er gestrooid is. Op ijs/papsneeuw geloof ik wel dat de winterband het beter doet.
mashell zegt
Goede samenvatting van Juppe.
“als een nat wegdek -5 of 0 graden is, kun je dan nog spreken over nat?”
Jawel, meestal ligt er zoveel zout op dat het niet kan bevriezen. Maar dat is meestal en niet altijd dus je moet wel voorzichtig doen. Bovendien maakt dat zoute water je auto heel erg vies.
Juppe zegt
Alleen op het zoab asfalt wil het zout nog wel eens wegspoelen, waardoor er toch weer ijs ontstaat. Kwestie van je rijgedrag aanpassen.
Ach, sneeuw en ijs in NL. Waar je nog meer op moet letten: Als het gaat regenen, na een langere warme/hete en droge periode. Dan is het pas glad. En daar zijn mensen niet op voorbereid.
Bacchus zegt
Nog een leuke: hoe lang blijven jouw zomerbanden kouder dan die 7°C tijdens een rit? Nou heb ik er nooit een probe ingeprikt maar ik kan me zo voorstellen dat ook met koud weer na de eerste kilometer je banden al leuk op temperatuur zijn.
heidekonijn zegt
Dat verplichten lijkt me idd wat te ver gaan, je moet nu eenmaal het darwinisme ook de kans geven de dommere medemens van de planeet te helpen.
Het hoeft idd maar één dagje per jaar hard te sneeuwen en die sukkels met hun zomerbandjes stuiteren van de éne borduur naar het andere muurtje.
Nou ja, ze zullen geld / geluk teveel hebben zeker (of : hoeveel setjes winterbanden kun je betalen van één gedeukt achterspatbord? voor een gemiddelde auto : 4 sets).
Maar ja, daar merk je allemaal weinig van als je met de bus naar school gaat en ’s avonds achter het need4speed stuurtje zit.
@realcar
verander die 2 in een 1 en je zit dichter bij de waarheid, lijkt me.
Juppe zegt
@heidekonijn,
Idd, als die dommere medemens met z’n winterbandjes die met 10 graden boven nul in de regen maar niet iemand anders naar de eeuwige jachtvelden meeneemt.
Aangezien een ‘winter’ zo’n 90 dagen duurt, kies ik liever voor de 85-89 dagen dat het niet sneeuwt.
w0o0dy zegt
@Rick dos: ik denk dat de meeste mensen die overwegen winterbanden onder de auto te gooien de 40 tot 80 euro extra uitgeven en die winterbanden kopen die het best uit de test komen….. dat is kwalitatief geheid beter rubber dan er onder standaard opeltjes, vw, renault, peugeot en soortgelijke goedkopere populaire merken en kleinere auto’s zit.
Daar zitten meestal van die ongelofelijk ***king Energy saving *#$banden onder…. dat is pas waardeloos spul. Dan ga ik toch duidelijk liever met de best geteste winterbanden in de ankers op nat wegdek. De leasemaatschappijen doen trouwens over het algemeen aanzienlijk minder moeilijk over iets duurdere winterbanden dan over de normale zomerbanden….. rare houding.
bj zegt
ik vind gewoon als je op wintersport gaat moet je winterbanden en kettingen gebruiken!!!! in nederland kan je goed rijden op een 4 seizoenen band. maar ik heb een dagje in een bedrijfs auto gereden met winterbanden en s’avonds stap ik in die zonder, nou glibberen en glijden. ik vind de regels in duitsland goed dat als de omstandig heden er voor zijn dat je winterbanden moet hebben je ze ook moet gebruiken. en ik sta er helemaal achter als zoiets ook in nederland komt. en als er mensen zijn die geen winterbanden willen kopen en er ligt sneeuw hier. blijven ze toch lekker thuis!!!
wollie zegt
Op het zeldzame moment dat het hier winter-wonderland is laat ik mijn door de overheid uitgeknepen melkkoe met Nissan logo wel een dagje staan.
Rick dos zegt
@Juppe
Op die fiets. Oké duidelijk!
@Juppe in reactie op heidekonijn
Thx, Juppe, hoef ik tenminste geen energie in zijn ondoordachte bijdrage te stoppen.
@wOoOdy
Het moet dan wel in de mogelijkheden van de koper liggen om wat duurdere pneu´s eronder te gooien. Ik geef je overigens niet helemaal ongelijk op je punten. ik zou ook wat meer geld uitgeven aan wat beter materiaal.
Maar is dat zo dat ze tegenwoordig van energy savingtyres eronder gooien? Volgens mij valt dat toch wel mee? Weet het ff serieus niet.
w0o0dy zegt
@rick dos: bijna alle franse auto’s leveren ze af met Michelin Energy…. en dat is ruk in de regen. Daarnaast is iets meer uitgeven als je toch een set gaat halen vaak minder erg dan een hele nieuwe set weggooien…. dus iedereen rijdt die standaard set op voordat er wat anders onder de auto komt…..
Rick dos zegt
Vreemd uit deze test blijkt dat de Michelin Energy goed scoort.
http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/binaire-bestanden/z05_195-65R15H-76063_76117.pdf
Ml320CDI zegt
ik geef iedereen als TIP: Koop winterbanden als je op wintersport gaat, en blijf je in nederland, dan hoeft het denk ik niet zo nodig.
Maar ik heb het verschil zelf gemerkt, met winterbanden heb je vooral in de bergen veel maar dan ook veel meer grip.
Mikeee zegt
Voorheen was ik altijd een voorstander van winterbanden.
Waarom? Omdat ik in een Autoweek ooit had gelezen dat ze vanaf +7°C veel betere grip bieden dan all-season- of zomerbanden.
Afijn.
Ik heb mijn oordeel op ijs gezet (haha) en wacht tot een ONafhankelijk oordeel die niet ge-sponsord wordt door een bandenfabrikant.
Turbopaultje zegt
Beste tip idd. voor de centenneukers: Blijf gewoon lekker thuis met je zomerbandjes als het glad is of wordt. Dat is de goedkoopste en veiligste optie.
En buitengewoon gunstig voor diegene, die dan wel met winterbanden onderweg zijn……. dank u.
bob zegt
Ik ben verplicht om sneeuwkettingen in mijn auto te hebben gedurende de wintermaanden .. niet bij je … bekeuring …. ook verplicht om M+S banden te rijden onder bepaalde conditie.
w0o0dy zegt
@rick dos: dat is een standaard probleem met autobanden….. er is soms geen pijl te trekken op de kwaliteit van een band als je niet de exacte benaming hetzelfde hebt….. zo heb je de Gooyear Eagle banden met allerlei toevoegingen…. en de ene band is totaal anders dan de andere.
Voorbeeld: Goodyear Eagle F1 GS-D3, Goodyear eagle vector ev-2+ en de Goodyear vector 5, Goodyear Eagle NCT5. De NCT5 is een energy saver, de f1 de prestatieband van het stel. De verctor 5+ is een all seasonband net als de Vector ev 2…. en om het allemaal nog wat moeilijker te maken wisselt een merk om de twee jaar de band maar houdt vaak dezelfde naam……snappen we het nog een beetje?
classic red zegt
Ik neem aan dat de mensen die vinden dat winterbanden een must zijn in Nederland ook een auto met vierwielaandrijving hebben. Immers, het is ook bewezen dat dat in gladde omstandigheden veiliger is.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Ja, maar Energy van Michelin zijn toch de banden waar we het over hebben? Zo heeft Michelin z´n Pilots als prestatieband en de Diamaris specifiek voor de SUV´s etc..
bob zegt
Het monteren van goede banden is niet alleen voor je eigen veiligheid … maar ook voor anderen. Ik heb een stuk meer rust in mijn ziel als ik weet dat de yuppies met hun achterwiel aangedreven raketjes de juiste banden hebben voor het weer en niet wat alleen maar werkt op het circuit.
Vaak is het dus zo als een auto gaat glijden het niet veel uitmaakt of je ABS, AWD, 4WD, ESP, TSP, AOK of nog meer afkortingen in je handleiding vindt. Als ie gaat .. dan gaat ie en vaak neem je dan nog wat andere autos mee in je circus act.
Daarom is voorkomen beter dan genezen.
Citrofiel zegt
Dit zou wel heel dom zijn van de overheid. Uit zoveel tests komt dat winterbanden niet helpen… Tenzij in sneeuw of ijs zijn ze veel slechter dan zomerbanden. Op nat en droog zijn zomerbanden veel beter! Zoals laatst ook in een test in AW stond… En aangezien in Nederland we 99% van de winter geen sneeuw of ijs of verschrikkelijk koude temperaturen hebben, zijn zomerbanden zelfs veiliger! :? Maar ik zie de overheid overal voor aan… :(
pimmert zegt
Banden… Banden zijn het enige wat jouw auto met de weg verbindt. Tenminste, dat mogen we hopen, anders zit er iets los in je onderstel :) Verkeerde zuinigheid hier is het verschil tussen een retourtje over de weg of een enkeltje greppel. Van al het geld wat je aan een auto besteedt is het geld wat je aan banden besteedt het meest zinvol. Banden voor de 18 inch velgen op je Cayenne kosten een smak geld (waarschijnlijk meer dan mijn oude auto waard is), maar dat had je kunnen incalculeren voordat je je superauto kocht.
Ik ben zelf een voorstander van winterbanden sinds ik in Duitsland woon en een keertje goed vastgezeten heb onder een klein bevroren hellinkje in een gehucht, de auto ging niet voor of achteruit, ik kon niet eens mijn ‘autosok’ om de voorbanden doen. Gelukkig was er een boer met een emmer zand in de buurt.
En als je de tests van de ADAC volgt, zie je ook dat slijtage en prestaties van (winter)banden ieder jaar beter worden. Ik heb 1-2 jaar terug de Pirelli snowcontrol gekocht, die was toen de ‘sehr empfehlenswert’, inmiddels haalt hij slechts nummer 5. Beweringen te maken over de kwaliteiten van winterbanden op grond van “oude koeien” is dus niet zinvol.
Wat betreft winterbanden in Nederland weet ik het niet. Heeft het zin als jij met je winterbanden bij onverwachte ijzel rijdt terwijl de rest van het verkeer stuurloos op je af komt glijden? ;) Dat is ook het punt waarom het min of meer verplicht is hier in Duitsland. De paar stumperds die geen winterbanden hebben veroorzaken de fileproblemen voor de rest in de winter. De economische schade hiervan is aanzienlijk!
En de kosten voor jezelf zijn te overzien, rijdt gewoon wat rond langs verschillende bandenboeren, kijk uit voor de top 3 banden uit de ADAC test en je zal zien dat je verantwoord kan sparen. Ik heb destijds 60 euro voor de pirelli’s betaald (heb kleine banden), terwijl ik voor dezelfde kwaliteit goodyear bij de concurrent ca 100 euro zou hebben moeten neerleggen. Grote bandenketens zijn meestal veruit niet de goedkoopste (hetzelfde geldt ook voor autoruiten overigens). Zorg wel altijd dat je de nieuwste serie band krijgt, niet die van vorig jaar.
daytona zegt
Ik denk dat het juist dat winterbanden gevaarlijk zijn, in iedergeval het idee van:Ow ik hoef me met deze ijzel geen zorgen te maken en kan ik lekker hard karren met me winterbanden!
heidekonijn zegt
@Juppe
Aha, zo’n fijne reactie als zouden winterbanden ‘gevaarlijk’ worden als het warmer wordt dan tien graden celcius, zal jij dus wel érg goed doordacht hebben en zal dus zonder wederomstuit met bronnen onderbouwd kunnen worden, nee?
Ik ben klaar om bij te leren, laat maar komen dat artikel, programma of die vergelijkende studie, waaruit blijkt dat winterbanden “gevaarlijk” zijn.
Overigens : de “verplichte” winterbanden in Duitsland bvb is enkel een verplichting om de banden op je auto te hebben die voldoen aan de omstandigheden.
http://www.vox.de/495_3210.php?mainid=20061126&area=fahrsicherheit
@mikeee
Als je een (nou ja..) onafhankelijk oordeel wil (voor zover dat überhaupt kan):
http://www.vox.de/495_4868.php?video_id=43940
http://www.vox.de/495_3210.php?mainid=20051218&area=fahrsicherheit
@Ml320CDI
Niet zo dus, eigenlijk is het veiligste dat je zomerbanden hebt, en het voor je deur gesneeuwd en geijzeld heeft. Dan kom je namelijk geen meter vooruit en ben je hoogstens een obstakel voor mensen met een greintje verstand, en/of de postbode. Tenzij je op een helling woont :-)
Al zijn er altijd uitzonderingen
http://video.google.com/videoplay?docid=3961602075251694275&q=winterreifen&total=207&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1
@Citrofiel
@Daytona
Geen band of wet is opgewassen tegen iemand die zijn grenzen, en die van zijn auto niet kent. Gisternacht is er een einstein zo hard over een snelheidsdrempel gereden hier in de straat, dat er nu een huis met een buitenmuur minder staat (niet het mijne, btw). Darwin strikes again.
Geen idee wat voor banden er op zijn (raad maar welk merk, ik begin er zelfs niet over) lagen, maar volgens mij zou het zelfs met rupsbanden gelukt zijn.
@Rick Dos
Sorry, ik buig voor je wijsheid, je hebt helemaal gelijk. Maar zomerbanden, is dat niet iets te sissy? Zouden slicks niet gewoon nog beter zijn? Denk het wel, en zeker voor jou, kun je je nick veranderen in Slick Rick. Koel toch? Gewoon doen!
heidekonijn zegt
Nog een kleine linkdump
http://www.youtube.com/watch?v=EdtAm7RsTmE
http://www.youtube.com/watch?v=8Uhfr0aWllk&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=XwloiAdk20U
ML320CDI zegt
@heidekonijn, sorry ik volg je niet helemaal? Als je het niet met me eens ben kan, maar ik heb het in de praktijk gemerkt dat ik met een zomerband veel minder grip had met sneeuw dan met winterbanden. Veder lees ik wel eens test, en bijvoorbeeld de ANWB zegt dat winterbanden met nat weer beter zijn dan zomerbanden. Dus wie moet je geloven???? Vind het eigenlijk irritant die mensen die het zogenaamd zo goed weten.
heidekonijn zegt
Toch logisch? Met doorspinnende zomerbandjes op een ijsplek, dus tegen 0km/u, loop je héél weinig kans in een ongeval betrokken te geraken. En als je maar een een paar centimeter ver komt op een meterslange oprit, daalt die kans nog eens exponentieel.
Als je met zomerbanden op een winterse weg wil vertrekken, en zoals in het filmpje twee mensen vindt die nog dommer zijn, is de kans groot dat je minimaal drie nitwits voorgoed van de weg haalt. En dus maak je het weer veiliger for the rest of us.
Dus als je het zo wil zien, zijn zomerbanden idd het veiligst.
//sarcasmemodus uit//
Maar als je écht wil weten of het nu allemaal kul is of niet, kun je maar één ding doen : proberen. Liefst tijdens een rijvaardigheidscursus in de winter.
Ik verzeker je dat het dan glashelder wordt of het nut heeft.
Rick dos zegt
@heidekonijn
Met je eerste en tweede comment begrijp ik dat je voor mijn wijsheid buigt. Maar goed, over mijn wijsheid hoeven we het niet te hebben.
Wat betreft je comment…Ook hier weer, om van een discussie tussen een zomerband en winterband naar een slick te gaan, bewijst mij maar weer eens te meer dat de balans in je argumentatie ver te zoeken is.
Als je nou eens gewoon even probeert je gedachtegang voor een paar minuten open te gooien en mij probeert te volgen…
Als een zomerband bij een nat wegdek en een droog wegdek meer grip heeft, en dus ook een kortere remweg heeft, en dat dat met een winterband heel wat scheelt. Als je dan kijkt naar de afgelopen jaren en de huidige weersomstandigheden in Nederland. Met welke band ben je in NEDERLANDSE weersomstandigheden beter af?
Hou dan ook even rekening met welke situatie zich meer voordoet, plotselinge ijsvorming óf plotselinge ingrepen in het dagelijkse verkeer hier in Nederland. Welke band is dan veiliger?
Om het dan nog maar eens wat te onderbouwen, hierbij nogmaals de test.
http://www.dunlopwinteractie.nl/download/20071008_autobild_3D_%20test_Winter_07_AB.pdf
LET WEL! Ik bestrid helemaal niet dat je in winterse omstandigheden beter af bent met winterbanden. Echter, de winterse omstandigheden waar we het hier over hebben is hier in Nederland al lange tijd niet meer voorgekomen. En dat is ook een gedeelte van mijn punt.
heidekonijn zegt
@Slick Rick
Wussy wussy wus-wus ;-)
@Rick Dos
Mijn stelling is dat zomerbandjes op ijs betekend dat je gaat schaatsen, en of je dat nu met sliks of zomerbanden doet, het verschil zal niet zo enorm zijn.
LET WEL! Je bent blijkbaar niet enkel borderline geniaal, maar ook nog helderziend weersvoorspellend ook, want je kan blijkbaar gaande een winter aanvoelen of er zich een winterprik gaat voordoen of niet. Erg knap.
Mogelijk kan je ook een platte band voelen aankomen? Dan hoef je geen geld te besteden aan runflats of gewicht mee te zeulen van een krik of bandenschuim. Statistisch gezien is de kans op een platte band waarschijnlijk niet veel hoger dan die van een degelijk besneeuwde winterweg. Toch? Weer een knaak bespaard.
Rick dos zegt
@heidekonijn
@Slick Rick
Wussy wussy wus-wus LOL! :lol: ;)
om even op je comment terug te komen….
Nee, niet helderziend, maar gewoon een kwestie van kansberekening. Natuurlijk, behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Echter, de kans is groter dat ik morgen vol in de ankers moet voor een onoplettende medeweggebruiker, dan voor plotselinge ijzel.
En mij gaat het niet om die knaak. Als de situatie verandert dan gooi ik er ook winterbandjes onder. Simpel zat.
Zoals ik al eerder aangaf als de discussie gaat over wat veiliger is, dan kun je niet ontkennen dat zomerbanden in het huidige Nederland gewoon veiliger zijn.
heidekonijn zegt
@Rick dos
Geniaal, echt, “als de situatie verandert” pas jij je meteen aan. Wederom heb ik je onderschat. Als je opstaat en de gordijnen openschuift om een sneeuwdeken te zien dan sla je blijkbaar de ochtenddouche over en je haalt meteen de krik tevoorschijn. Ik haal het amper om het eerste kwartier dat ik op ben een koffie uit de expresso te halen, maar jij fietst er een paar Snowtracs onder. Ik zal het je echt niet snel nadoen.
Ik heb geen idee in welk deel van Nederland jij leeft, maar hier in het Heidegebied is er al elk jaar een paar dagen geweest dat de postbodes meer op de grond lagen dan op hun fiets te zitten (en niet van de eindejaarsborrel).
Maar goed, het zij zo, in een bepaald subtropisch Nederlands microklimaat kun je blijkbaar beter met een set Advan A038’s de winter rond dan met een winterband. Hopelijk blijven de motoristen aldaar binnen hun vallei want in het nabije buitenland wil het nogal eens vriezerig doen.
Whatever, adapt or die, either way nature wins.
Rick dos zegt
@heidekonijn
Jezus, moet ik nou ècht alles voorkouwen voor je?
Ooit van het instituut KNMI gehoord? Die kunnen tegenwoordig ook meerdaagse prognoses maken…
Hier in het westen komt de door jou aangehaalde “paar dagen” ook voor. Die paar zijn, als we geluk hebben, twee dagen. Neem dat gegeven ook maar weer mee in de door mij aangehaalde kansberekening.
bob zegt
Bij mij gaan de winterbanden en vanaf eind oktober onder tot rond eind april. Hangt er vanaf hoeveel sneeuw er blijft liggen in de bergen echter of ik de kettingen er in hou. 2 jaar geleden kon ik nog skieen in Juli op 30 minuten rijden vanaf mijn huis. In de zomermaanden haal ik de kist met recovery gear uit de achterbak tenzij ik ga offroaden.
op het totaal bedrag van het bezit van een auto zijn de kosten van winterbanden minimaal, maar ik kan begrijpen dat over het algemeen bij veel mensen de Nederlandse krenterigheid boven komt drijven.
Nietrijker zegt
Glad door ijs is gewoon glad. Of je winterbanden of zomerbanden hebt, maakt geen fuck uit. Alleen spykes geven dan grip. Echter hebben veel mensen zomerbanden die nog net door de APK komen… dus erg weinig profiel. Als de band dan wat harder wordt vanwege de temperatuur, dan krijg je gevaarlijke situaties. Winterbanden worden veel korter gebruikt, dus heb je in ieder geval tijdens de wintermaanden voldoende profiel…
De minimaal toegestane profieldiepte verhogen zou ook een oplossing kunnen zijn…
heidekonijn zegt
@Rick Dos
Je zult wel flinke armen hebben van dat regelmatige bandengewissel, ik geef je dan ook met plezier gelijk. Te meer dat ik er niet meteen een probleem mee heb dat je op zomerbanden de straten af wil schuiven. Veel plezier ermee, en ontzie dat rechterpedaal maar niet!
Juppe zegt
@heidekonijn,
Ik vind dat je er erg rare logica op na houdt. Ik beweer helemaal niet dat winterbanden bij 10 graden gevaarlijk zou zijn, ik keer alleen jou rare logica om dat mensen met zomerbanden zichzelf van de wereld helpen.
Statistieken doen jou blijkbaar niets, maar zoals RD al zegt: We hebben ook zoiets als het KNMI en statistieken mbt verkeersongevallen. Maar het zal allemaal wel niet kloppen. En die testen waaruit blijkt dat op droog/nat weer zomerbanden het beter doen, ook bij lage temperatuur, zullen ook wel niet kloppen.
Ik denk dat iemand als jij met winterbanden het gevaarlijkst is. (De nadruk in die zin ligt niet op het type banden, voor de duidelijkheid). Waarom: Omdat als jij ’s ochtends de gordijnen opendoet, en een sneeuwdeken ziet liggen, dat je er dan nog steeds vanuit gaat dat je op tijd op je werk zal zijn. Nog steeds dezelfde haast met je espresso.
Ik kan je vertellen: In dat geval ga ik er al vanuit dat ik later aan zal komen, en wellicht neem ik de tijd om op die ochtend alsnog de winterbandjes te monteren (heb ze al liggen voor de wintersport, dus om de kosten gaat het niet).
Of ik neem 2 bakjes espresso, en in die tijd is met het Nederlande klimaat de sneeuw ook wel gesmolten. Hoe zat het ook alweer met nat wegdek?
3e optie is een dagje vrij nemen, en een sneeuwpop maken. Ook leuk.
Let wel: Ik ben zeker wel pro-winterbanden. Maar alleen als er werkelijk sneeuw ligt, of als er erg grote kans op sneeuw is (2 dagen in NL, of tijdens de jaarlijkse wintersport)
Turbopaultje zegt
Ok, nog een keer voor de “algemene” veiligheid:
Winterbanden zijn een must als het glad is of wordt. Daar zijn alle experts het over eens. En aangezien dit niet altijd te voorspellen is ( hoe betrouwbaar is het KNMI of die Piet P ?), is de optie winterbanden gewoon de beste en veiligste, ook in NL, in de wintermaanden.
Een gewone filebotsing of iets soortgelijks bij droog weer is immers bijna altijd te wijten aan de menselijke fout. En of men dan een paar meter eerder of later stilstaat, dat maakt dan ook geen groot verschil. Die klap komt sowieso en de persoonlijke schade blijft inmiddels gelukkig door moderne veligheidsfeatures meestal beperkt.
De schade en chaos, die kan ontstaan door op zomerbanden bij ijzel of sneeuw te rijden en ineens de controle te verliezen echter ………
Tjsa, meeste NL -ers hebben eerst een harde leerschool nodig.
heidekonijn zegt
@Juppe
Wat een indrukwekkend betoog. Jammer voor mijn leergierigheid dat er geen links bijstaan die de moordende winterbandenkwestie eens goed kunnen staven. Maar kom, ik heb er geen probleem mee je te geloven.
Als je het niet erg vind, zal ik na toch een ietsiepietsie meer rij-ervaring dan de gemiddelde automobilist en een paar jaar gewerkt te hebben bij een niet écht kleine onbekende bandenproducent (al weer lang geleden, maar kom) toch maar mijn winterbandjes op laten liggen deze winter, noem me gerust dom of gek.
Maar laat dat je niet tegenhouden, raggen maar met die zomerbandjes. Say hi to Elvis for me.
@Iedereen die net zo suicidiaal blijkt als ik
Deze site bundelt heel wat (duitstalige) testberichten, kan je helpen een keuze te maken http://www.testberichte.de/f/2/2590/533/1.html .
En hier kan je wat prijsjes sprokkelen om je bandenhandelaar mee te vergelijken (en wat onder stoom te zetten)
http://www.autobandenmarkt.nl/
Rick dos zegt
@heidekonijn
Ik zie het al, inflexibiliteit is u ten deel gevallen. Hierdoor is het voor u niet mogelijk om op situaties te kunnen anticiperen en dus ook op voorkomende situaties geen omschakeling te kunnen maken. Dit zal voor jou betekenis aan je leven geven. Ik wens u hiermee dan ook alle geluk.
En let vooral niet op dingen die jouw mening weerleggen, want veranderingen zijn immers eng.
Ik sluit bij jou dan ook af met de volgende woorden:
Ignorance is bliss.
En voor de rest van de kijkers sluit ik met de woorden af waar ik mijn eerste comment ook mee begon:
“Ach, iedereen moet vooral doen waar ze zichzelf het meest wijs bij maken wat het veiligst voor hun zelf is.”
Ik wens u allen een prettig en toch ook vooral een veilig leven!
vr6dude zegt
Grappig dat mensen altijd ruzie krijgen over winterbanden….
Euhm.. het feit dat dit winterbanden testen altijd gebeuren in gebieden met heel hoge besneeuwde bergen (duidelijk GEEN nederland) zeg al genoeg lijkt me…
Ik denk dat die mensen die winterbanden willen ze niet onder hun auto moeten laten monteren, maar onder hun rollator. Dat is pas cool!
En dan hebben wij, mensen die wel fatsoenlijk hun auto onder controle hebben, ook geen last van die types.
Van die type die gewoon niet in de gaten hebben dat de N46 100km/h is!!!! maar denken dat het 80 is en voor de zekerheid op hun teller maar 75 gaan rijden, met als resultaat dat ze in werkelijkheid nog geen 70 gaan.
LAAT DAT SOORT MENSEN LEKKER MET DE BUS GAAN!!!! OPZOUTEN!!!
heidekonijn zegt
@vr6dude
Je houdt me nog niet bij met twéé vr6’en, peewee.
Nutteloze bijdrage, ik weet het, maar op één been kun je niet staan.
Juppe zegt
@heidekonijn,
Sarcasme is altijd leuk, maar ‘Say hi to Elvis’-zomerbandjes snap ik toch echt niet.
Omdat je een link wilde: (Geleend van RD)
http://www.dunlopwinteractie.nl/download/20071008_autobild_3D_%20test_Winter_07_AB.pdf
Deze test geeft wel redelijk weer wat de meeste testen zeggen. Op sneeuw is de winterband verreweg het best (erg logisch), maar bij Nederlandse omstandigheden zie ik geen reden om winterbanden te monteren. Al zou ik ze tijdens een droge/natte periode tussen een sneeuwige periode en een wintersport ook niet terugwissellen. Blijf niet bezig ;)
Nou zie ik in deze test geen vermelding van de temperatuur bij de droge en natte test, maar andere testen hebben laten zien dat dit ook bij lage temperaturen (onder 0) geldt.
heidekonijn zegt
@Juppe
Gezien je het niet onserieux stelt, and for the sake of argument :
– Er zijn -in tegenstelling tot wat je aangeeft- *niet* veel tests die aanduiden dat winterbanden gevaarlijk zouden zijn als je niet op sneeuw rijdt. Kijk bijvoorbeeld naar de wat serieuzere tests van ADAC, AMS, ..
Bij temperaturen onder nul ken ik geen enkele zomerband die een compound heeft die zo zacht blijft als een winterband, en dan mag je mij eens uitleggen hoe een dergelijke hardere band een beter gedrag zou tonen dan een zachtere (buiten competitie-omstandigheden).
– Alhoewel vrij tendentieus -typisch autobild, zolang je er maar rekening mee houdt niets mis mee- staat er nergens in het artikel dat winterbanden gevaarlijk zijn (dan zouden ze namelijk op glad ijs komen) (op zomerbanden) (sorry, kon het niet laten).
Ze houden er nu eenmaal van stennis te maken en in tabloid stijl op te komen voor jan met de pet die door de stoute regering verplicht wordt nog eens te dokken voor winterbanden.
– Je hebt het zelf ook gezien : er staat nergens een omgevingstemperatuur bij de test en vanaf de tien graden celcius is het ook zo dat de wegligging en remafstand er flink op achteruitgaan met winterbanden (en vice versa bij zomerbanden). Bij twintig graden zie je de stukjes rubber zo voorbijkomen. Maar dat heb ik ondanks Manbearpig’s doemberichten nog niet mogen meemaken.
– De verschillen in resultaten die je daar ziet (balkjes e.d.) kan je ook bekomen door met één setje banden te rijden en constant de bandendruk te veranderen. Dat lijkt een uitleg van niks maar (talloze studies wijzen uit dat) de meeste automobilisten -waarvan dus ook autobloggers- op geen stukken na weten wat voor druk ze rijden. Maw het zou best wel eens kunnen dat degenen die hier het hardste roepen dat winterbanden gevaarlijk zijn met vier ongelijk opgepompte banden over de weg zwalpen.
– Dan heb ik het nog niet over banden met kale plekken (schokdempers), asymetrisch afgesleten loopvlakken (uitlijning om zeep na een bezoekje aan de borduur), afgesleten profiel, versleten voorbanden die naar achter worden gelegd bij een fwd, ..
Maar goed, ik heb geen aandelen in de bandenhandel, zal mij een worst wezen wie ik binnenkort weer in de berm zie hangen.
Turbopaultje zegt
@heidekonijn: Goede post, verwacht eigenlijk ook niet minder als je beroepsmatig dagelijks met rubber te maken heb gehad.
Het lijkt er voor het merendeel op zoals ik al eerder aangaf: als het kalf verdronken is, ………
heidekonijn zegt
@Turbopaultje
Je weet niet hoe juist je het hebt : ik heb -tegen beter weten in- nog niet zo heel lang geleden tegen de enorme snelheid van 20km/u een uitschuiver gemaakt in de sneeuw, op zomerbandjes (huurwagen). Zo weet ik dan ook weer dat een achterspatbord bij VW (geplaatst) 2000 Euro kan kosten (via verzekering). Esp was trouwens niet van de partij, wegens te trage snelheid..
Ik was compleet passagier : achterkant brak uit en bij een fwd ben je dan het haasje. Het tragikomische hieraan overigens is dat ik dat stuk weg met mijn eerste auto (die ik nog steeds heb, een ‘fetta GTV -niks ABS of ESP) expres ging opzoeken als het gesneeuwd had om te oefenen met driften (op ‘all season’ uniroyals – in principe een B-merk).
..heb dus ook wel eens een kalfje laten verzuipen, mea culpa.
Juppe zegt
@Heidekonijn,
Bedankt voor je serieuze post. Ben het voor 99% ook met je eens. Vooral over het laatste deel van de bandenspanning etc. Uiteindelijk is het ook een discussie over 1 factor, terwijl er veel meer mee telt. Oftwel, als je iemand in de berm ziet hangen, zal de bandenkeuze daar niet de grootste oorzaak van zijn.
Alleen over de hardheid van het rubber ben ik nog niet overtuigd. Bij erg lage temperaturen (zeg -10 oid) kan ik het me wel voorstellen, maar rond de 0 heb ik niet echt het idee dat het veel uitmaakt, en die 7 graden regel is volgens mij puur voor marketing bedacht. Daar zit wat mij betreft geen wetenschappelijk onderzoek of test achter. Misschien was dat 20 jaar geleden zo.
Het profiel verhaal is ook vrij simpel volgens mij. Een winterband heeft nou eenmaal profiel welke is afgestemd op het rijden in sneeuw. Hierdoor heb je minder rubber op het asfalt (meer profiel), wat een nadeel bij droog weer is. Wat waarschijnlijk het verschil in hardheid wel (meer dan) compenseert. Een slick zou het nog beter doen.
Ook moeten er concessies gedaan zijn aan de waterafvoer, om de sneeuweigenschappen te verbeteren. Dat zie je ook aan het profiel, wat flink afwijkt van zomerbanden waarbij het afgestemd is op waterafvoer.
Uiteindelijk zie ik het nut wel van winterbanden, maar daar is het Nederlandse klimaat niet naar. Mijn ervaring met winterbanden in de regen is, dat ik een stuk minder grip heb, of iig een vager gevoel. Heb zelfs banden gehad die ronduit eng op nat wegdek waren. Maar goed, dat zegt alleen iets over die specifieke banden, niet over alle winterbanden. Die zelfde ‘enge’ banden deden het tijdens een winter in Slowakije (waar erg veel sneeuw lag) wel fantastisch. Heb me echt verbaasd over de grip die die ‘flut’ bandjes op sneeuw en sneeuwige wegen gaven. Ik heb daar behoorlijk wat kilometers door de sneeuw gereden (geen normale vakantie oid), en daar leer je wel anders van rijden. En dan heb ik het over serieuze hoeveelheden sneeuw, waar niet gestrooid wordt. En geen sneeuwkettingen aangeraakt.
Wat hou ik toch van winterbandjes ;) Maar in NL zie ik het nut niet zo. Een verplichting al helemaal niet.
Turbopaultje zegt
Da´s knullig. 2 keuries = minimaal 2 setjes winterbanden inkl. velgen…….
Tjsa, als je eenmaal glijdt in je blik, dan glij je vrolijk verder. Bekend tafereel. Daar helpt dus ook geen ESP, ABS en soms (als je gaat te hard) ook geen winterbanden meer. Heb zelf ook mijn ervaringen, gelukkig meestal zonder schade………
Rookie zegt
Veel vrouwen op deze blog zeg, goder!
Pim Brussee zegt
In ons land is het gerbuik van winterbanden niet nodig gezien de gemiddelde temperatuur. In ons land zijn de z.g. all wether banden ruim voldoende. Het zou veel verstandiger zijn als men eens naar de leeftijd van de banden keek. Voor een groot deel zie ik namelijk auto’s op parkeerplaastsen waarvan de banden ouder zijn dan 5 jaar. Banden die ouder zijn dan 5 jaar voldoen niet meer aan de specificaties en kunnen daardoor in bijvoorbeeld noodsituaties of bij nat wegdek levenshevaarlijk zijn. Gek genoeg kijkt men alleen maar naar de profieldikte van een band. Besef echter wel dat de banden onder uw auto het enige contact met de weg is als u rijdt. Hoe belangrijk banden zijn voor een goed weggedrag bewijzen de beelden van de F1 races op tv wel.
Turbopaultje zegt
Opnieuw een foute visie. Winterbanden zijn wel degelijk nuttig c.q. noodzakelijk ook in NL. Vooral igv het beroepsverkeer. De rest mag en kan gewoon thuis blijven bij gladheid.
Turbopaultje zegt
Dat wordt weer gezellig op de NL wegen………………
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2938596/_Gladde_wegen_door_ijzel__.html?p=1,2
Pim Brussee zegt
@Turbopaultje: Een foute visie volgens jou?
De mensen die met winterbanden rijden, blazen mij bij een glad wegdek snel voorbij. Deze automobilisten denken dat als ze winterbanden hebben, ze dan ook sneller kunnen rijden dan de weggebruikers die ze niet hebben. En dat is nu net het probleem. Deze schijnveiligheid resulteerd juist in gevaarlijke situaties. Dit fenomeen van schijnveiligheid zien we ook bij bestuurders van auto’s met ABS. Zij denken sneller stil te staan dan voertuigen zonder ABS.
ABS zorgt er echter voor dat het voertuig bestuurbaar blijft, maar de remweg is LANGER. Als volgens jou de rest zonder winterbanden thuis kan blijven, dan zou het NOG beter zijn als alle voertuigen met banden met een leeftijd van > 5 jaar ook niet meer aan het verkeer deelnemen. Want rijden met banden van meer dan 5 jaar oud is gevaarlijker dan met all-season banden rijden in de korte niet zo heftige winter in ons land.
Arjan zegt
Ach een jaar na dato kun je toch ook reageren, zelf wanneer het nog zomer is ?
Zullen we winterbanden voortaan sneeuw-en-ijs-banden noemen ? En dan noemen we zomerbanden: droog-en-nat-banden.
En voorzichtig rijden mensen, da’s ’t beste.