Zo die zit. Dump snel nog even je aandelen, want uit het onderzoek van de welbekende Stichting Onderzoek Navigatie systemen is gebleken dat Tom Tom navigatie systemen regelrechte kidkillers zijn.
Wat blijkt: navigatie systemen blijken rondwegen in steden niet te kunnen vinden. Volgens de stichting komt dat door “softwarefouten”, zo zou de navigatie software geen rekening houden met de hiërarchie in het wegennetwerk. Daardoor worden weggebruikers onnodig over woonerven en kleinere wegen gestuurd. Met name als er files zijn, dan worden er alternatieve routes gesuggereerd. Dat zijn vaak kleinere wegen die de toestroom van verkeer niet aankunnen. De ‘Stichting’ voorspelt een catastrofale ontwikkeling indien de overheid niet ingrijpt: meer verkeersongevallen en slachtoffers en het volproppen van wegen met fileverkeer die daarvoor niet bestemd zijn. Oei!
Dus de gratis Autoblog tip voor de vrijdagmiddag: denk even na voor je de alternatieve route van je TomTom volgt.
Met dank aan Luuk voor de tip!
henk zegt
marja, of op het woonerf in de file, of op de landweggetjes in de file, of de snelweg in de file. Ik snap niet dat dit de fout is van de navigatiesystemen, en als ze al aan het probleem bijdragen, dan is het marginaal.
Als er geen files zijn, hoeft men ook niet omgeleid te worden!!!!.
Dus, het ligt weer aan de files, en dus de overheid die er te weinig aan doet. Jammer dat dit dan niet uit het onderzoek van de stichting naar voren komt.
Jandepandaman zegt
Ja verbieden die hap!!!!
Terug naar het gevogel met kaarten over stuur en voorruit!!! Dat is pas veilig!
Ja- Paal En Perk Dient Gesteld aan al dien vreeselijken Nieuwlichterij, leeeeeevensgevaarlijk is dat allemaal…
En nu-
Vort Koetsier, Breng mij naar den Heeren-Soociëteit aan het Plein. Den kortst mogelijken route- het is koud en ghij weet den weg…!
Armada zegt
Dat niet alleen, maar soms heb je mensen die meer bezig zijn met op de TomTom (of garmin of wat dan ook) dan met wat er op de weg gebeurt. Dat is soms knap irritant en levert ook weleens riskante situaties op.
lincoln zegt
ben laatst nog nog zwaar mishandeld door een Tom Tom ..
het begon als een soort grapje en burgelijke ongehoorzaamheid naar mijn tom tom toe ..
je weet wel tom tom zegt links af .. en dan rechts af gaan ..
dat was ie snel zat kan ik je zeggen ..
binnen de korste keren werd ik geintimideerd en bedreigt door dat ding ..
en toen ik door de spanning het verschil tussen links en rechts niet meer wist ..
begon de ellende .. stroomstoringen .. ABS niet meer funtioneren .. auto alarm te pas en te onpas af laten gaan ..
om een lang verhaal kort te maken ..
afgesproken op een afgelegen parkeer plek .. we hebben maar gecarpoolt dus we waren er allebei op tijd .. en ik moest serieus het onderspit delven ..
hij liet me nog net aan in leven .. want ja .. carpolen he ..
maar sinds kort hebben we weer vriendschap gesloten .. en kunnen we erom lachen ..
Bramzel zegt
Verbied gewoon alle DomToms en laat mensen weer zelf nadenken. Kunnen ze het ook een keertje zelf vinden als ze ergens geweest zijn ipv dat ze 10x naar een locatie rijden en dan nog niet weten hoe ze er gekomen zijn.
Bramzel zegt
@ Jandepandaman; Of je nou met een kaart op je stuur zit of aan je TomTom zit te frunniken; beiden zijn even gevaarlijk en beiden zouden van te voren voorbereid moeten zijn.
Floryn zegt
ehm ja weer van die anwb sufbollen ik vind dit niet echt interessant denk ook niet dat de wereld hieraan ten onder gaat
niels zegt
Heh. de “Stichting Die Aandacht Nodig Heeft Omdat Niemand Op Ze Zit Te Wachten” heeft een plasje gedaan! Yay! Van die ontevreden burgers die breedband-tv ook al zo’n verlakkerij vonden. Ik weet er nog een! “Stichting Ontdek Je Plekje” heeft onderzoek gedaan en het blijkt dat dankzij de navigatiesystemen iedereen eindelijk op plekken komt waar normaal geen hond te vinden is. Maar.. nog niet alle plekken worden evenveel bezocht, dus de fabrikanten van navigatiesystemen moeten een functie ontwikkelen om de drukte te verdelen, zodat alle plekken waar je normaal geen hond tegenkomt evenveel aandacht krijgen! Jaaah! Persberichtje, en hop het staat op Autoblog :-)
Zoef zegt
Ik hoor hierin de politieke correcte autohaterskliek twee uur in de wind aan komen stinken.
In de jaren negentig hebben ze hun best gedaan om zoveel mogelijk goed berijdbare wegen (we reden tot pakweg 1995 vooral langs de KORTSTE weg naar ons doel) te frustreren met allerlei hindernissen en ze neerbuigend “sluipwegen” te noemen.
Het verkeer moest samengeperst worden op de secundaire wegen. Dat had natuurlijk filevorming en een drukte van jewelste tot gevolg op onze wegen. Maar dat was goed! Nu konden ze de mensen aansmeren dat ze “teveel” auto reden en dat we moesten dimmen.
Nu komt die verwenste tomtom toch wel met een technologietje waardoor mensen weer in de verleiding komen om terug die verwenste KORTSTE WEG te pakken, zonder in de file te willen staan!
Dat moet dus bevochten worden!
Redelijke argumenten zijn er natuurlijk niet, dus neemt men ook hier weer de toevlucht tot onredelijke argumenten.
Met name dat ene onredelijke argument dat hen erin heeft doen slagen ons onredelijk lage snelheden op te leggen wordt terug in stelling gebracht: de auto is een “kinderdoder”
Need I say more? …
B64 zegt
@ henk: Alternatieve routes bij files zijn echt niet het enige probleem hoor (er zijn so-wie-so nog niet zoveel navigatiesystemen die daar rekening mee houden). Navigatiesystemen hebben gewoon de neiging de kortste/snelste route te geven, zonder rekening te houden met de weghierarchie. Met als gevolg dat grote zware vrachtwagencombinaties over smalle buurtweggetjes worden gestuurd terwijl er 50 meter verderop een doorgaande weg ligt.
@ iedereen hierboven: er is volgens mij niemand die suggereert dat TomTom’s dan maar verboden moeten worden, ze moeten alleen wat slimmer zijn met hun aanwijzingen om gevaarlijke situaties te voorkomen.
NLX zegt
Vroeger konden mensen nog gewoon kaart lezen….. :(
M Freak zegt
Alternatief: Haal je vrouw weer uit de kast tevoorschijn ;)
mashell zegt
“Volgens de stichting komt door “softwarefouten”, zo zou de navigatie software geen rekening houden met de hiërarchie in het wegen netwerk.”
Nou die software levert wat er gevraagd is: de snelste route.
Volgens mij is het een probleem veroorzaakt door de gemeentes, die verzinnen soms ook de meest belachelijke constructies. Rondwegen zouden per definitie sneller moeten zijn dan dwars door de stad/dorp, dan selecteert de TomTom en iedereen met gezond verstand ook die weg. Dus gemeenten let op: geen 30km/h zones in de rondweg rond het centrum (te bewonderen in Hellendoorn) en geen belachelijke maximum snelheid op de rondweg (rondweg Denekamp, buiten de bbk 70 km/h, dwars door het centrum is sneller).
B64 zegt
@zoef: de meeste mensen kopen een tomtom gewoon omdat ze er een willen hebben, of om makkerlijker de weg mee te vinden, of om geen papieren kaart meer te hoeven kopen.
Ik heb nog nooit iemand gehoord die een tomtom koopt om de kortste weg te vinden, dat kan met een gewone wegenkaart of een routeplanner op internet namelijk ook wel.
Zoef zegt
Jullie trappen toch niet echt in die “Stichting Onderzoek Navigatiesystemen”, hoop ik, autobloggers?
Dat is gewoon weer een stinkhippiestichting.
Twee minuten googelen brengt de voorzitter van deze stinking in verband met http://www.miramedia.nl, “Mira Media is het landelijke kenniscentrum op het gebied van media in de multiculturele samenleving.”
Need I say more?
Zoef zegt
“Ik heb nog nooit iemand gehoord die een tomtom koopt om de kortste weg te vinden,”
Dat is nochtans precies het bezwaar dat deze jongens tegen navigatiesystemen hebben.
Zoef zegt
“softwarefouten”, een MORELE waardering van de normale werking van de software. Bewuste politiek correcte Newspeak.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Newspeak
lincoln zegt
@Zoef .. ja daaag Zoef .. blame it on the eternal hippie .. tom toms zijn echt levensbedreigend .. ik zuig die dingen toch niet uit mijn duim ..
Davidov zegt
Kidkiller? Net zoals die vrouw in de BMW 318? lol :-/
Turbopaultje zegt
Geitenwollensokken of hobby-politici en innovatie en/of nieuwe technologie. Hou die twee aub gescheiden.
De techneuten gaan Balkenende toch ook niet vertellen dat regeren gevaarlijk is voor de economische en technische ontwikkeling………….
dekster zegt
Wij hebben geen tomtom, een ingebouwd navigatie systeem(standaard frabieksoptie) is veel mooier dan zo’n zuignap aan je voorruit… :)
RA999 zegt
Als je nu pas je aandelen dumpt ben je een beetje te laat, het aandeel is deze week 10% gedaald…
Volvo_440_turbo zegt
Mag ik eens raden? Dit onderzoek is waarschijnlijk gesponsord door een concurrent zoals indertijd de elandtest van de A-Klasse gesponsord werd door BMW…
Roel zegt
En dan zie ik nog niet eens een TomTom op die voorruit van die Skoda !!!
M Freak zegt
Is het alleen TomTom met dit probleem, of zijn er ook nog andere merken?
En hebben auto’s met ingebouwd navigatie dit probleem niet?
Rick dos zegt
Dus daarom staan er files in mijn straat!
….die overigens doodlopend is….. :D
Mikeee zegt
Ik zal dan weer iemand zijn van de middenweg.
Van mij hoeft de TomTom zeker niet weg maar ik vind wel dat sommige mensen het een excuus vinden om hun brein maar gelijk uit te schakelen.
Ik denk vooral mensen die al zwak zijn in navigeren zullen hun GodGod tot in den graf* volgen.
(*of tuin/speelplaats/greppel kiest u maar)
FEIT is dat ALLE software bugs bevat. Hoe groter, hoe meer bugs.
Om nou je gezond verstand uit je raam te mikken en slaafs je StomStom te volgen….dát is pas menseigen stom.
Gebruik een kaart en hou je instincten scherp. Bewaar dat ding voor als je serieus de afgelegen wildernis in gaat.
firefly zegt
Wat een flauwe kul onderzoek. Dit is gewoon naar een resultaat toeschrijven.
Conclusie omdat de de kortste en snelste route over een woonerf leidt (testitem 1):
“In de volksmond wordt een systeem dat onnodig over de speelplaats van kinderen leidt een “kidkiller” genoemd. Roekelozer kan het niet! De navigator brengt de rijder bewust in een situatie van onaanvaardbaar sociaal gedrag.”
Alsof ik met een ouderwetse kaart wel om was gereden. Daarop kan ik toch ook niet zien of een straat al dan niet een woonerf is. Verder geldt op een woonerf nog steeds stapvoets rijden. Daar verandert een navigatiesysteem niks aan.
Mappy, Google Maps en de ANWB routeplanner sturen me ook over dat woonerf heen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ja, en van Pindakaas krijg je cholera
binkie zegt
Nederland gaat ten onder aan dom geneuzel, lijkt het wel. Wat een (vast royaal gesubsidieerde) kletskoek dit!
Pomoek zegt
Typisch. Hoewel ik me graag in het kamp van de geitenwollen sokken begeef is dit toch echt bizar. Het navigatiesysteem is in elk opzicht een enorme vooruitgang in de mobiliteit. In principe is het nu afgelopen met urenlang zoeken naar de vakantiewoning in nergenshuizen, relaxed gaan vertegenwoordigers nu in de file staan omdat ze nu precies weten waar ze moeten zijn en vaak ook nog hoe laat. Ik vraag mij overigens af hoeveel automobilisten zo onnozel zijn om een woonerf op te rijden halverwege de rit van Den Bosch naar Amsterdam, maar goed. Mocht het al onveiliger worden dan ligt dat aan de bestuurder en niet aan het navigatiesysteem. Overigens maken navigatiesystemen wel degelijk onderscheid naar wegen, maar dat terzijde. Spijkers op laag water zoeken.
Joeri zegt
kant en klare onzin
Sei zegt
hmm volgens mij nie slim om deze Skoda rijder te volgen:P
Jandepandaman zegt
…Wel, ik ben nog ban het pre-navigator-tijdperk en dan vooral op de motor.
Ik ik heb aan die navigatie overgehouden dat ik nog steeds ondanks dat ik een Tom2 heb die zowel op de motor als in de auto kan, mijn ritten thuis eerst voorbereid met een routeplanner, een autokaart en tegenwoordig ook Gogel-Aarde om te zien in welk landschap ik rijden zal. Zeker op de motor was dit vroegah dood-noodzakelijk want probeer daar meer eens met een landjkaart te worstelen in de buitenlucht met 120 windkracht rond je oren. Op die wijze ben ik al een paar keer stevig tegen Tom2 in gegaan en om stadscentra heen of juist op de motor er dwars door getuft voor de leuke kroegen.
Die term “kidkillers” voor deze apparaten is natuurlijk een lachertje- Je mag dan links of rechts gestuurd worden door dat ding- niemand zegt dan dat je vervolgens niet meer naar buiten hoeft te kijken om verkeersborden en overstekend wild of drempels te zien. Die ramen en die spiegels en dat door de bestuurder te bedienen stuur in die auto zitten er niet voor niets, zegt men en de Wegenverkeerswet.
YK zegt
LOL @ Rick dos,
Echt een goeie ;)
Rick dos zegt
@YK
;)
pimmert zegt
Het BMW navigatiesysteem geeft ook de lengte van de files aan, en bij een “8 km file” melding heb ik eens geprobeerd de alternatieve route te volgen. Nou dat was na de snelweg dus meteen een gehucht met de langste 30 km zone ooit. Uiteindelijk weer op de snelweg na een half uur en toen een stapel vrachtauto’s ingehaald die ik daarvoor ook al had gezien.
Dat was dus niks! Zoals het artikel al zegt: laat de navigatie een schatting doen van de tijd nodig de file te passeren EN de tijd voor de alternatieve route, dan kan je altijd zelf nog bepalen wat je doet.
Zoef zegt
“Spijkers op laag water zoeken”. Pomoek denkt dat de stinkhippies spijkers op laag water zoeken hier.
Dat is in ieder geval zeker juist maar het gaat veel verder: wat zij doen is perfect consistent met hun gedachtengoed. Ze zeveren maar niet zomaar een beetje voor zich uit, dit past in hun immobiliseringsplan van de samenleving. Die moet uiteindelijk ontautood worden en als autorijden makkelijker wordt moet daar consequent tegen opgetreden worden, liefst met het ultieme argument dat, als wij niet doen wat zij willen, wij dus kindermoordenaars zijn.
Loop hier niet licht overweg en zet je voeten SCHRAP tegen deze gevaarlijke, langzaammaarzekerwerkende bende.
Zoef zegt
“Is het alleen TomTom met dit probleem, of zijn er ook nog andere merken?
En hebben auto’s met ingebouwd navigatie dit probleem niet?”
Voor alle duidelijkheid: het gaat dit soort organisaties om alle navigatiesystemen die niet doen wat ZIJ willen. Ideologische Inspraak in de software willen ze, om “fouten” te corrigeren. Lees fouten tegen hun gedachtengoed.
Indien een specifiek navigatiesysteem op een specifieke manier bekritiseerd kan worden zullen ze ‘ uiteraard ook niet laten.
Stichting ONS zegt
Hierbij een reactie namens de stichting.
Zelf rijd ik dagelijks met een navigatiesysteem en het is absoluut niet ons doel deze te verbieden. Wat wij nastreven zijn richtlijnen waaraan een routeplanner moet voldoen.
Een voorbeeld: een woonwijk wordt onnodig belast met doorgaand verkeer van auto’s en vrachtauto’s. Dit is direct het gevolg van routeplanners die de rondwegen niet volgen. Voor de mensen die daar wonen heeft dit nu al een onacceptabel niveau bereikt. Op dit moment rijden slecht 15%-20% van de mensen met een routeplanner. Over een paar jaar is dit eerder 80%. Hoe ziet die woonwijk er dan uit?
De huidige oplossingen van gemeentes zijn: verbodsborden plaatsen, obstakels plaatsen of bijvoorbeeld de doorgang helemaal afsluiten. Dit kost veel geld en zorgt ervoor dat niemand meer van die weg gebruik kan maken. Terwijl de oplossing heel eenvoudig kan zijn. Zorg dat de routeplanners de doorgaande wegen adviseren. Vervolgens is iedereen zelf vrij in de keus om een stuk af te steken. Maar dit mag niet structureel geadviseerd worden door de routeplanners.
mashell zegt
Stichting ONS schijnt niet te begrijpen dat die navigatie systemen precies doen wat de eigenaar daarvan vraagt, de snelste route adviseren. En dat werkt niet op basis van kennis van wegen, maar op basis van wiskunde. Een 1 kilometer lange 30 zone duurt 2 minuten, een rondweg daarom heen van 2 kilometer waar je 50 mag duurt meer dan die 2 minuten. Het probleem (wat ik erken) kan niet in die navigatie systemen worden opgelost maar dat kan echt alleen daar buiten. Ik zou trouwens best graag zien dat het navigatiesysteem een keuze mogelijkheid biedt voor optimale of makkelijke route want het laatste waar ik in vreemde steden op zit wachten is onnodig door 30 zones of binnensteden te moeten rijden. Maar dat gaat bepaald niet simpel ingevoerd worden.
Stichting ONS zegt
Uit ons onderzoek blijkt dat er een systeem is dat wel rondwegen volgt en woonerven meid. Dit is het directe bewijs dat het softwarematig op te lossen is.
Natuurlijk begrijpen wij ook dat voor de meeste eigenaren hun individuele doel voorop staat. Zo snel mogelijk van A naar B. Maar voor de maatschappij is dit in specifieke situaties zeer onwenselijk. Voor veel individuen zou het ook wenselijk zijn om overal de snelheidsbeperkingen op te heffen. Kun je nog sneller van A naar B. Maar ook dit lijkt mij voor de maatschappij niet wenselijk.
s weijenberg zegt
regelmatig up date en dan heb je er niet zo veel last van.
en je kan toch kiezen de snelle of de korte route?
oja je kan er niet van uit gaan dat het systeem foutloos is !
hij is wel erg handig als men op een plaats een straat moet zoekken en het aparaat verteld waar je heen moet.
dan kan je luisteren en op de kinderen letten die aan het spelen zijn!
dat kan niet als je naar een straat naam moet turen dan heb je de aandacht juist niet bij het verkeer.
Pim Brussee zegt
navigatiesystemen voorzien van een beeldscherm zijn net zo gevaarlijk als het kijken op een wegenkaart. Ik begrijp dan ook absoluut niet dat een beeldscherm op je dashboard toegestaan is. Er zijn ook navigatiesystemen zonder kleurenbeeldscherm die duidelijk met een stem aangeven welke route je moet volgen. Vreemd genoeg zijn deze systemen over het algemeen duurder dan bijv. een TOMTOM. Uit wetenschappelijk onderzoek, zowel met als zonder simulator blijkt dat gemiddelde bestuurder van een voertuig 2 seconden op het navigator scherm kijkt. Bij 50 Km per uur leg je dan wel even een afstand van 27,6 meter af.
Jareth zegt
HOE STOM KAN JE WEZEN
even een gebeurtenis die mijn vader heeft meegemaakt om aan te tonen dat sommige mensen HELEMAAL NIET zonder een TomTom kunnen.
Mijn vader een handige automonteur bij VW en Audi heeft een soort ANWB dienst voor het automerk zelf. MobiliteitsService noemen ze het daar. Nu kreeg hij een maand of 2 geleden een oproep van een vrouw die in Utrecht bij een politiebureau met pech stond. (Lampjes begonnen te knipperen etc.) Nu was mijn vader op het werk zelf en uit het singaliment kon hij constateren dat het probleem niet ter plaatse op te lossen was. (De vrouw had de auto van de man mee)
hij gaf het adres door waarop de vrouw helemaal in paniek schoot over de telefoon. Mijn vader vraagt verschrikt wat er aan de hand is. Zegt de vrouw “Ik ben mijn TomTom vergeten, en nu weet ik de weg niet” Dus he mijn pa proberen het telefonisch uit te leggen, dat lukte niet. Moest er een COLLEGA van mijn pa NAAR die vrouw TOE om haar dan weer de weg te wijzen en haar naar het bedrijf te brengen.
Eenmaal probleem opgelost vertelde mijn pa en wees ook nog eens naar de weg hoe ze de snelweg opkwam. enfin zij verttrekken. Komt ze godverdomme later nog eens trug ook omdat ze het nog steeds niet wist. het was zelf tot in de detail uitgetekend voor der. Uiteindelijk heeft mijn pa der naar de snelweg gereden en vandaar verder laten gaan. we weten niet hoe het afgelopen is. Alleen dat ze haar man tot 15X toe heeft gestoord tijdens een hele belangrijkie vergadering
Dus dames en heren wat gaan we doen straks?? :
TERUG NAAR SCHOOL OM TE LEREN KAARTLEZEN!!!
Groeten Jareth
Jillis zegt
Beste bloggers,
Ik heb met zeer veel interesse deze discussie gelezen. Ik ga namelijk voor mijn afstudeeropdracht verkeerskunde onderzoek doen naar dit thema.
Wat is het effect van gps systemen op het wegennetwerk? en wat is het effect op de omgeving en verkeersveiligheid?
Hiervoor ben ik opzoek naar bloggers/ mensen in het bezit van een tomtom/gps die mij hun ervaringen kunnen vertellen over het gebruik hiervan.
Ik zou het heel interessant vinden om een keer hierover met jullie van gedachten te wisselen.
Heb je tijd/moeite of een uitgesproken mening over dit onderwerp stuur dan een mailtje naar:[email protected] dan neem ik zo snel mogelijk contact met jullie op.
Mvg,
Jillis Mani
Laatste jaars student verkeerskunde NHTV Breda