We kennen Adaptive Cruise Control (ACC) waarbij de afstand tot de voorganger in de gaten wordt gehouden en de snelheid automatisch wordt aangepast. Nissan gaat een stapje verder en koppelt de cruise control nu aan het (levensgevaarlijke) navigatiesysteem. Op die manier kan de auto ook anticiperen op het verloop van de weg en bijvoorbeeld de snelheid aanpassen op het moment dat er een bocht nadert.
Gecombineerd met de distance control, zal de auto ingrijpen op het moment dat er een scherpe bocht nadert of een obstakel te dichtbij komt. De bestuurder wordt dan met lampjes en geluiden gewaarschuwd om toch vooral te remmen en als dat niet helpt, wordt zelfs het gaspedaal teruggeduwd. Dat kan nog leuk worden, want ik voorzie ernstige ruzies met je bijdehante auto.
Fantastisch om te zien wat er allemaal mogelijk is, maar er komt een dag dat we helemaal niets meer zelf mogen doen. Chique hoor zo’n “privéchauffeur”, maar het zal nog wel een poosje duren voordat we ook een gezellig praatje kunnen maken met onze ijzeren reisleider.
Persbericht
NISSAN DEBUTS WORLD’S FIRST DISTANCE CONTROL ASSIST AND NAVIGATION-ENABLED INTELLIGENT CRUISE CONTROL
– New Technologies Available on Fuga in December –
TOKYO (Dec. 13, 2007) — Nissan Motor Co., Ltd will introduce two pioneering technologies with its new Fuga, set for release in Japan this month – the world’s first Distance Control Assist and navigation-enabled Intelligent Cruise Control systems.
Nissan’s pioneering Distance Control Assist system helps control the distance between two vehicles under various traffic conditions, from congested urban roads to high-speed expressways. The improved Intelligent Cruise Control system integrates route-information via the on-board navigation system to monitor the vehicle’s cruising speed to match actual road e.g. the sharpness of the next curve on the road.
1. World’s First Distance Control Assist
The Distance Control Assist system determines the following distance of the driver’s vehicle, as well as the relative speed of both vehicles, using a radar sensor installed in the front bumper.When a vehicle approaches close to the vehicle ahead and the accelerator is not engaged, the system activates the brakes to decelerate smoothly. Alternatively, if the accelerator is engaged, the acceleration actuator is activated through a “push back” mechanism to help the driver to release the pedal.
In a situation where the vehicle ahead slows down or brakes, requiring the driver to respond by braking, the system instantly alerts the driver through message and audio warnings. Simultaneously, the system pushes back the accelerator to assist the driver to switch to the brakes.
2. Enhanced Intelligent Cruise Control
The Intelligent Cruise Control system operates using information from a radar sensor installed in the front bumper. When following a vehicle ahead, the system controls following distance appropriately, using the driver’s preset speed as the maximum limit. With no vehicle ahead, the vehicle cruises at the constant driver preset speed.The new system features several pioneering technologies:
Full-speed range following function
Previous systems functioned only within the range of approximately 5-100 kilometres per hour, whereas the new system functions across the full-speed range, starting from zero. The system is capable of activating the brakes in order to stop the vehicle under certain traffic conditions.World’s first use of navigation map data
Utilising route-information fed through the on-board navigation system, the Intelligent Cruise Control system can modulate the vehicle-speed in anticipation of the next curve on the road. When approaching a curve, the system gradually decelerates, and as it clears the turn onto a straight road, the system seamlessly reverts to its original speed.When both the Distance Control Assist and Intelligent Cruise Control are installed, the driver can select either function setting, using a wheel-mounted switch according to different driving conditions.
w0o0dy zegt
Als ze dit systeem combineren met de radar die ongevallen ziet aankomen en het ff doortest…. dan zou ik het graag verplicht zien op vrachtwagens. Dat gaat verkeersdoden schelen en een heleboel vrachtwagens minder die op de zijkant in de bocht liggen.
ZOEF zegt
Jaja en automatisch 30 50 70 leuk hoor.
Bliz zegt
Dat is dus een systeem wat ik nooit op mijn auto zou willen, ik bepaal graag zelf hoe ik rijd.
dekster zegt
Ik zou liever iets hebben in de vorm van een rally co-piloot, kom je sneller en veiliger op je bestemming.
musclecar zegt
als het zo verder gaat, hoeven we niet eens zelf te rijden…
Als je dan een auto koopt is het als een luxueus bussabbonement.
lincoln zegt
huh? .. de nieuwe K.I.T.T zou toch een mustang worden ??
Citrofiel zegt
De ACC vond ik wel een leuke vinding. Lijkt me heel handig bij langere reizen. Dit vind ik te ver gaan. Te veel uit handen genomen. En daarbij: CC wordt volgens mij vooral veel gebruikt op snelwegen, en daar zitten meestal geen bochten in waar je voor moet remmen. Of zie ik dat verkeerd, en wordt CC ook op bochtige wegen gebruikt? Lijkt me niet, maar ik heb er geen ervaring mee.
w0o0dy zegt
eens even een stukkie redeneren: Veel oudere mensen kopen een Nissan. Veel oudere mensen rijden nogal langzaam, vooral in bochten. Als dit systeem op tijd NET genoeg afremt dan kunnen die oudjes altijd gewoon de limiet instellen en doet de auto de rest. Rijden ze toch al snel 30km/u harder door alle bochten zonder te crashen! GOED IDEE!
RenJie zegt
ff offtopic: staat advertentie hiernaast.. ik moet digitale tv hebben..
hebben jullie goede ervaringen met digitenne van KPN
– ik neem aan dat deze reactie verwijderd wordt?
Arnout zegt
@wOoOdy,
Oude mensen rijden traag met een reden… ze kunnen namelijk niet snel genoeg aan dat stuur draaien. Als je ze 30km/u sneller door de bocht doet rijden zitten ze binnen 5 tellen in een woonkamer, auto incluis.
R8 zegt
Wat een betutteling zo’n systeem, het lijkt ons kabinet wel!
Sorcerer zegt
Lekker… zit je op een 80-weg, zit zo’n Nissan-sjonnie voor je die ineens een flauwe bocht met 50 gaat nemen :+
Rick dos zegt
“Op die manier kan de auto ook anticiperen op het verloop van de weg en bijvoorbeeld de snelheid aanpassen op het moment dat er een bocht nadert.”
Maar dit alles kun je toch al met je ACC?! Gewoon achter een voorligger blijven plakken…. toch?!…..of nie dan?!
Turbopaultje zegt
Typsich voorbeeld van engineers die overijverig aan het doel voorbijschieten en niet nadenken over de kern.
EddieC zegt
Als er een aan/uit knop op komt vind ik het nog wat,voor in de file.Maar normaal gesproken rij ik toch liever zelf.( LOL Dat kan nog leuk worden, want ik voorzie ernstige ruzies met je bijdehante auto.)
mashell zegt
Goed idee. Een gewone adaptieve cruise control kan pas snelheid minderen als de auto voor je snelheid mindert, er is dus een reactie tijd.
Let zowel jij als de auto voor je niet op en gaan jullie te snel hebben jullie allebei een probleem. En heb je niets aan je adaptieve cruise control gehad. Met dit systeem dat “weet” dat er een scherpe bocht aankomt heb je hier geen last van, nou je voorganger vliegt er nog steeds uit maar jij niet meer :-)
Bijkomend voordeel is dat de ACC de afstand tot de voorganger kan verkleinen, er zal immers minder marge hoeven zijn om de reactie tijd op te vangen. En dan kunnen we weer lekker dicht op elkaar rijden, dat doen we immers graag, het scheelt brandstof verbruik en maakt de files korter ;-)
Joeri zegt
levensgevaarlijk!
Windhoos zegt
Ik ben een voorganger van vooruitgang in de techniek, maar dit gaat me toch echt wat te ver. Autorijden is zo gewoon niet fun meer………….