De telex ratelde zojuist en een persbericht van Volkswagen rolt uit het apparaat. Tijd voor even wat marketingpraat van de Duitse autobouwer. Volkswagen laat ons weten dat het zes innovatieve wereldprimeurs heeft gepresenteerd tijdens de Challenge Bibendum 2007, de ‘groene autorace’ in Shanghai. Ik weet niet zo goed wat Volkswagen precies onder een wereldprimeur verstaat, want één van die primeurs is de Tiguan HyMotion en die konden we vorige maand al in Los Angeles bewonderen.
Let op: Het gaat hier om allemaal milieuvriendelijke motorische ontwikkelingen en niet over spannende of exotische conceptcars. Je kunt na deze waarschuwing vooraf dus nog afhaken.
Volkswagen legt zich naar eigen zeggen steeds nadrukkelijker toe op de ontwikkeling van milieuvriendelijke aandrijfsystemen. Een goed voorbeeld hiervan is de Zero Emission Tiguan HyMotion en de Passat Lingyu met brandstofcel. Deze twee wereldprimeurs namen deel aan de Challenge Bibendum 2007.
De derde primeur die mee deed aan de race was de nieuwe Jetta BlueTDI. Onder de motorkap van deze Jetta ligt de modernste dieselmotor ter wereld. Deze is uitgerust met NOx-katalysator welke de NOx-uitstoot met 90 procent reduceert. De BlueTDI techniek maakt in 2008 zijn debuut op de Amerikaanse markt en zorgt voor een brandstof besparing die kan oplopen tot 35 procent ten opzichte van een vergelijkbare benzinemotor.
Kandidaat nummer vier was de Passat TSI EcoFuel. Dit is een met een compressor en turbo uitgeruste TSI EcoFuel. Zijn motor loopt op aardgas (CNG) en is niet alleen schoon en zuinig, maar dankzij zijn forse koppel en hoge prestatiepotentieel ook nog eens heel dynamisch.
Nummer vijf was Touran CCS. Dit model combineert de beste eigenschappen van een benzinemotor met die van een dieselmotor. CCS staat dan ook voor Combined Combustion System. Deze motor heeft nagenoeg geen CO2-uitstoot wanneer hij loopt op de synthetische brandstof SunFuel, een dieselbrandstof op basis van biomassa.
Met aandrijfconcepten zoals de brandstofcel, de BlueTDI, de TSI EcoFuel en de CCS-motor liet Volkswagen in Shanghai zien dat het merk hard werkt aan een schone toekomst.
Tot zover het marketingpraatje van Volkswagen.
Citrofiel zegt
“Nummer vijf was Touran CCS. Dit model combineert de beste eigenschappen van een benzinemotor met die van een dieselmotor. CCS staat dan ook voor Combined Combustion System. Deze motor heeft nagenoeg geen CO2-uitstoot wanneer hij loopt op de synthetische brandstof SunFuel, een dieselbrandstof op basis van biomassa.”
Dat vind ik heel interessant klinken. Als er genoeg biomassa beschikbaar is, denk ik dat we hier nog wel meer van gaan horen. Van het CCS sowieso.
RA999 zegt
Die nummero 5 is inderdaad erg interessant, ik ben benieuwd wat daarvan terecht komt. Ik neem aan dat er een computer is die bepaalt welke brandstof wordt gebruikt, dan vraag ik me wel af wat de criteria daarvoor zijn. Al met al klinkt het mooi.
W!d zegt
Ik heb hier een tijd geleden al wat over die diesel/benzine van volkswagen gelezen! Het is altijd goed als er nieuwe ontwikkelingen zijn! En dan heb ik het niet alleen over het milieu.. als cng in Nederland doorbreekt heb je nog goedkopere brandstof dan lpg.. niet slecht toch?
Ik vind het daarbij van volkswagen erg goed dat ze zich niet blindfocussen op 1 techniek. Indien er 1 mocht mislukken heb je er altijd nog een paar achter de hand!
RA999 zegt
Oooh, ik denk weer te ver door, die CCS motor loopt gewoon op diesel maar de motor heeft een verbrandingscyclus die op die van een benzine-motor lijkt. Maar het blijft interessant…
YK zegt
“CCS staat dan ook voor Combined Combustion System. Deze motor heeft nagenoeg geen CO2-uitstoot wanneer hij loopt op de synthetische brandstof SunFuel, een dieselbrandstof op basis van biomassa.”
Als je biomassa verbrand is er ALTIJD uitstoot van CO2, volgens mij word er bedoeld dat de uitstoot neutraal is. De hoeveelheid CO2 die vrij komt bij het verbranden van deze brandstof is gelijk aan de hoeveelheid CO2 die gewassen tijdens hun leven hebben opgenomen.
Misleidend stukje is het. Valt het nog op de een of andere manieren aan te passen? :|
Dennis zegt
@YK: Ik heb het opgeschreven zoals het in het persbericht staat, maar je zou weleens gelijk kunnen hebben. Waarschijnlijk bedoelt men CO2 neutraal, maar het staat marketing-technisch natuurlijk leuker wanneer je kunt roepen dat je bijna geen CO2 uitstoot.
Marketing is vaak misleidend. Omdat ik het niet precies weet, heb ik het even laten staan zoals ik het aangereikt heb gekregen van Volkswagen.
W!d zegt
@YK ik weet het niet.. misschien scheelt sunfuel wel in CO2 op de 1 of andere manier! (of komt er juist zoveel CO vrij dat hij geen CO2 meer uit kan stoten;)) ik gok dat het iets met zonneenergie heeft te maken?
YK zegt
@W!d,
“ik gok dat het iets met zonneenergie heeft te maken?”
Je bent warm, maar dan ook weer ontiegelijk koud:
http://www.automobielmanagement.nl/Default.lynkx?id=1566
Het is gewoon een naam die aan het goedje is gegeven. Net zoals Shell hun brandstof V-Power noemt. Je kon i.p.v. SunFuel ook BiomassFuel zeggen. De eerste klinkt alleen wat beter…
W!d zegt
@YK thanks.. had niet de moeite genomen om het op te zoeken (dan brand het eten aan ;) )
blijkbaar: SunFuel is zwavelvrij en glashelder. Het kan in elke dieselmotor zonder dat die ervoor veranderd moet worden. De schadelijke uitstoot wordt door het gebruik van SunFuel drastisch verminderd zonder dat de motorprestaties er onder lijden.
Schadelijke uitstoot kan dan natuurlijk alles betekenen
Maestro zegt
Scherp opgemerkt van YK !! Ik denk dat zijn opmerking de waarheid benadert.
Verder vind ik het goede ontwikkelingen, zeker omdat naar eigen zeggen de prestaties er niet onder leiden.
Wel vind ik het in het algemeen vreemd dat er weinig gelet wordt op het gebruik van lichtere materialen; plastic ipv glas voor raampartijen, constructies a la Smart; stalen (want stevig en veilig) frame met kunststof panelen. Gewichtreductie leidt tot grote besparingen in verbruik en uitstoot.