Het lijkt er op dat de Spyker-soap zijn einde nadert. Vandaag maakte de fabrikant, die de laatste maanden meer in media is dan dat er auto’s gebouwd worden, bekend exclusieve gesprekken te voeren met de Snoras Group. Dit is de Litouwse bank die onderdeel uitmaakt van het lijstje met gegadigden voor Spyker. Dit betekent automatisch dat de gesprekken met ACI zijn stopgezet.
Spyker praat tot en met 21 december alleen met Snoras. Als de partijen er uit komen, zal Snoras onder meer een banklening leveren, zodat Friesland Bank de huidige rekening kan overdragen. Daarnaast krijgt Snoras een minderheidsbelang van 29,9% in Spyker Cars. Bij de deal zal de merknaam Spyker wederom als onderpland dienen.
Op de bovenstaande foto staat de 32-jarige Vladimir Antonov, autoliefhebber en, met 68% van de aandelen, grootaandeelhouder van de Snoras Bank. Hij is er tevens president-commissaris. Hans Hugenholtz, Spykers interim-bestuursvoorzitter, heeft goede hoop op een deal: ‘Wij verwachten er binnen die periode uit te komen’.
Als dit inderdaad gebeurt kunnen we voor de 264ste keer een nieuwe aandelenemissie verwachten. Er zal namelijk een aantal leningen in aandelen worden omgezet. Bovendien wordt het minderheidsbelang van Snoras dan ook gecreëerd door een aandelenuitgifte. Hugenholtz zelf erkent dat dit tot een verdere verwatering van het aandeel leidt, maar ziet het als iets onvermijdelijks.
Snoras Group maakt onderdeel uit van de Russische Convers Group, die actief sponsor is van autorace-evenementen. Hierdoor zijn beide partijen geen onbekenden van elkaar.
Hoeveel geld Spyker met de eventuele herfinanciering zal ophalen is niet bekend gemaakt, maar de schattingen van financieel analisten liggen rond de 35 miljoen euro. Dit geld zou het merk uit Zeewolde in gelegenheid moeten stellen om de productie op orde te brengen en te werken aan nieuwe modellen.
Wie weet krijgen de bestellers dan toch nog hun Spyker C12 Zagato en komt de productie van de D12 ook een stap dichterbij.
Kennelijk had Spyker haast met het persbericht, aangezien ze even vergeten zijn ‘Investeringsmaatschappij’ te vertalen.
Spyker Cars N.V., the Dutch manufacturer of exclusive premium sports cars, announces that is has entered into exclusive negotiations with Snoras Group of Vilnius, Lithuania, an affiliate of the Convers Group of Moscow, Russia, for the refinancing of its operations.
• The agreement is subject to a number of conditions precedent that shall have to be met within the next 10 days.
• The negotiations, which are exclusive up to Friday, December 21st 15.00 hours, entail among others, a bank loan provided by Snoras, redeeming the current account facility of Friesland Bank and a share issue to Snoras to the effect that Snoras will own 29.9% of the company.
• As part of this agreement the current shareholder loans provided by Mubadala Development Company (€ 10 million), HPH B.V. (€ 1 million) and Victor Muller’s Investeringsmaatschappij Helvetia B.V. (€ 3 million), shall be converted into shares A.
• In view of the above exclusivity, all negotiations with potential investors have been suspended, including those with ACI Ltd.
Vespuci zegt
Hopelijk komt er dan eindelijk een beetje schot in de zaak en kan Spijker doen waar het goed in is: begerenswaardige auto’s produceren!
ter info:
Het kan zo zijn dat de investeringsmaatschappij van V.M. volgens de statuten: Investeringsmaatschappij Helvetia B.V. heet. Het hoeft dus niet zo te zijn dat dit in de haast de vertaling is vergteen maar dat dit de officiële benaming is.
Oly zegt
zo die gozer heeft het goed voor elkaar 32 jaar en dan 68% in een goed lopend bedrijf neem ik aan. maar wat spyker betreft ik begin me der voor te schamen. wat is dit echt voor onderneming wat doen ze daar alleen al ik vraag me af of ze nou echt niet van schade en schande NIETS WIJZER worden.
SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt
nou,…dus,…tja,….we zien wel!! Toch>?
Huin zegt
Investeringsmaatschappij Helvetia B.V. is inderdaad een eigen naam… want anders zou je straks Helvetia nog moeten vertalen!
: )
smoke zegt
@Oly
Tsja, het is het voormalige GOS he, als je daar zakelijk instinct, maar vooral veel goede connecties bovenin hebt wordt je geen strobreed in de weg gelegd. Iemand als Derk Sauer heeft daar dankbaar gebruik van gemaakt, maar ik geloof dat hij een van de weinigen is die daar met (relatief) schone handen zaken heeft gedaan.
smoke zegt
@Vespuci, Huin
Daar hebben jullie een punt, maar toch vind ik het wat raar staan in een Engels persbericht.
Robert zegt
anders aandeeltjes uitgeven a la Palm Invest een idee?
Ik hoop dat ze overleven maar heb er een hard hoofd in.
rider zegt
e never ending story continues….. part 1001. nu maar hopen dat dit een goede deal is anders kunnen ze de deuren wel helemaal sluiten. het is nu al een onoverzichtelijke rommel daar in zeewolde.
Type-R zegt
Die Vladimir Antonov wil zelf gewoon een Spyker hebben
westy B zegt
Binnenkort de nieuwe Spyker met Lada V10 technologie en gratis beremuts….
TVR is ook overgenomen door een Rus en de Engelse fabriek in Blackpool is gesloten dus binnenkort kunnen de jobstudentjes voor 290 euri in de maand rekken gaan vullen….
RJ zegt
hmmm.. oke leuk dus als de deal doorgaat daalt het aandeel van 4 euro naar 2 euro.. lkkr om vervolgens over een jaar op 10 euro te staan… dus inkopen eind december begin jan
Dink zegt
De Rus heeft van TVR een potje gemaakt . . . Ik denk dat Spyker slim genoeg is om geen ‘vreemden’ aan de touwtjes te laten trekken. Het gaat tenslotte alleen maar om de pot met geld. Over de aandelen: alleen lekker als je 10K te dumpen hebt.
Succes ;)
STOP Slurptax zegt
Trek alstublieft de trekker uit deze firma, je moet toch wel helemaal van een andere planeet komen om te geloven dat Spyker zich nesteld tussen de Top 5 in de auto branche. Deze auto wordt alleen verkocht aan mensen die absoluut niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen.
STOP Slurptax zegt
Stekker
Klassiekerrally zegt
Ruikt inderdaad naar Smolenski…
Beetje Spyker-C8 Spyder sfeer snuiven?
Klik hier…
Komen ook nog wat foto’s bij, de ‘piloot’ in de Spyder heeft me die vandaag gestuurd :)
Dink zegt
@ STOP Slurptax: Spyker is een van de weinige die direct – net als Lamborghini in de jaren 60 – een plekje bij de supercars van deze aarde heeft weten te bemachtigen. De prestaties lopen wellicht wat achter bij een Zonda of een K’egg indruk maakt de auto zeker. De coureur uit de clip van Wim – was eerder op Autoblog te zien – ‘knows his cars’ en reed bijna alles wat er op vier wielen te krijgen is. Van F3 tot 700 pk Cobra, van CXX tot Diablo. Trust me, de C8 is een goede auto.
Wat mij tegen de borst stuit is de overdaad aan bling die de auto de indruk geeft een BlvD-cruiser te zijn. Niet dus . . .
De Zag mag van mij zo in productie.
Rick dos zegt
Dan lees je dit:
“Op de bovenstaande foto staat de 32-jarige Vladimir Antonov, autoliefhebber….”
Oké, autoliefhebber maar als die een beetje research doet geen goede businessman.
Maar dan lees je vervolgens dit:
“en, met 68% van de aandelen, grootaandeelhouder van de Snoras Bank.”
En dan begin je te twijfelen….
Dan neem je toch weer in ogenschouw dat ie pas 32 is…en dan kan je conclusie niet anders zijn, dan dat dit een speeltje voor hem is….
Klassiekerrally zegt
@ Dink: de Zagato vind ik van achteren net een baviaan met een chromen kont…
De voorzijde vind ik wel vele malen fraaier dan die van de ‘gewone’ Spyker.
STOP Slurptax zegt
# Dink
Mijn commentaar is natuurlijk wel subjectief, maar bedankt voor je feedback. Verandert mijn standpunt overigens niet.
robbie zegt
@Rick dos, wat meer info over het imperium van Vladimir ;)
Deze Rus is president-commissaris en grootaandeelhouder van de Snoras Bank, de vierde bank van Litouwen. Sinds begin dit jaar heeft Antonov via Conversbank Financial Group meer dan 68 procent van de aandelen van Snoras in handen.
Verder bestaat deze groep, die Vladimir samen met vader Alexander in enkele jaren uit de grond stampte, uit een Letse bank en zes Russische banken. In 2006 kocht Antonov het Britse bankje Pointon York dat hij omdoopte tot Conversbank UK. Volgens de Oostenrijkse pers zou Antonov ook van plan zijn een bod uit te brengen op de onlangs geprivatiseerde Bank Burgenland.
Geld heeft hij dus genoeg. En met zijn passie voor snelle auto’s zit het ook wel goed. Dit jaar had hij tijdens de 24-uurs van Le Mans zelfs een eigen Convers-raceteam meerijden. In hun Ferrari behaalden de drie teamleden daar een nette veertiende plaats. Dat was een stuk beter dan de twee Spykerteams, want die haalden de finish niet.
Ook in 2006 deed het Convers-team mee met de 24-uurs van Le Mans. Achter het stuur van Antonovs Ferrari zat toen onder andere de Nederlandse coureur Peter Kox. Begin 2007 vertrok Kox bij Convers. Hij stapte over naar, jawel, het raceteam van Spyker.
Via: http://www.z24.nl/bedrijven/transport_vervoer/article114746.ece/De_redder_van_Spyker.html
Gintares zegt
Willen een aantal van jullie nu eens ophouden met dat negatieve gedoe over Litouwen: het is geen GOS, geen Rusland, geen maffia, geen derdewereldland, maar een fatsoenlijk stel hardwerkende mensen.Allemaal een mening, maar er nog nooit geweest
Kom eens kijken er leer
SR zegt
ik had persoonlijk veel liever een overname gezien maar nu blijft alles hetzelfde.. dezelfde mensen gaan nu niet opeens wonderen verrichten
het is tijd dat heel het management de deur uit gegooid wordt en er een paar mannen met verstand in de plaats gezet worden.
het hele fiasco met de f1 is het ideale voorbeeld dat het management het veel te groot ziet. In plaats van gewoon hun modellen gamma aan te passen en zorgen dat de klanten zonder fout hun bestelling krijgen zaten ze met hun aandacht bij f1
Ook het feit dat ze nu opeens doorhebben van enkel LWB te gebruiken omdat deze grotere winstmarges hebbe vind ik ook wat idioot, dat hadden ze veel eerder moeten zien
Michiel_vd_Brink zegt
Voor de liefhebbers, sinds kort is er een (officieel) Spykerforum online.
http://www.spykerowner.com/forum/
autoblogger zegt
Zei iemand Palm Invest?
http://www.dft.nl/nieuws/3082779/_Inval_bij_vastgoedfonds_Palm_Invest__.html?p=25,2