De R&D afdelingen van autobouwers als Toyota en General Motors werken zich suf om de plug-in hybride auto’s productierijp te krijgen, maar het zal zeker nog wel een paar jaar duren voordat de plug-in modellen gereed zijn voor massaproductie. Voor veel mensen duurt dit allemaal te lang, want er is een duidelijke vraag naar plug-in hybrides en aanbieders van hybride conversiekits zien hun kansen schoon.
De Toyota Prius is een geliefde kandidaat en er zijn inmiddels diverse bedrijven die voor dit model een conversie kit aanbieden. Dit is momenteel een sterk groeiende markt. Met de conversiekit worden extra accu’s geïnstalleerd die aan een normaal stopcontact kunnen worden opgeladen. Hiermee claimt men dat een verbruik van 1 op 42 haalbaar moet zijn. Standaard rijdt de Prius volgens opgave in het gunstigste geval 1 op 24.
De conversie kits staan nog wel in hun kinderschoenen, want er zijn nog nauwelijks praktijkgegevens beschikbaar over hoe lang de additionele accu’s meegaan. Prijzen voor de conversie variëren in de VS van 12.500 tot 15.000 dollar. (via: automotive news)
jela zegt
ik vind het goed dat ze ver zitten met dat milieu-gedoe maar ik blijf de prius lelijk vinden en zelfs die 1 op 42 doet daar niks aan.
Xpert zegt
Misschien toch even gaan kijken voor een Lexus 400H?
Zag er 1 wegrijden een aantal dagen terug en ik hoorde NIKS! :)
Robin zegt
Je moet toch een aardige boomknuiffelaar zijn om die 12.000 dollar te investeren. Die verdien je nooit terug aan brandstof…
wilco faber zegt
Ben het met je eens Jela. Ik vind het milieu gedoe helemaal niks. Het is nog niet eens bewezen dat de auto het grootste probleem is.
En de Prius is gewoon niet mooi, met de beste wil van de wereld is hij niet mooi te vinden. 1 op 42 is netjes trouwens, maar volgens mij kost het je toch CO2, de stroom uit het stop contact is niet zo groen als het lijkt.
Ik geloof meer in schonere diesels zoals die nu gebouwd worden, het was niet voor niks dat de polo bluemotion de vloer aanveegde met de prius op verbruik en uitstoot gebied.
Mercedes zegt
milieu milieu… geef mij maar een 6.2L V12.
Binnen 20 jaar is er toch geen olie meer of toch niet dat, tegen een redelijke prijs, opgepompt kan worden.
Waarom investeren in technologie die op dit moment nog helemaal niet haalbaar is?
En het kleine aantal “gas-guzzlers” beïnvloed het milieu toch helemaal niet zoals overal word gezegd, het milieu wordt beïnvloed door de industrie van Amerika, China en Rusland, niet door een sportwagen.
Beter die miljarden/biljarden investeren in betere dingen en als het naar het
milieu MOET gaan, investeer dan in betere motoren niet in oplaadbare auto’s, want als ik dat wil ga ik wil naar de speelgoedwinkel ;)
PS: Hoe hoog gaat je energie-factuur zijn met zo’n oplaadbare prius?
Gerben zegt
idd zuinige diesels zijn op dit moment wellicht beter (milieuvriendelijker en goedkoper)
Maar deze technologie staat nog in zijn kinderschoenen (of is een overgangsfase). Denk eens aan de resultaten die bereikt kunnen worden na nog eens 10 jaar ontwikkelen. 1 op 50?
sjaaky zegt
@ wilco faber,
het is wellicht nog niet bewezen maar waarom zou je laks zijn het is niet bewezen dus: daar heb ik dan maar mooi maling aan kan mij het mileu deren..
maar goed. je bent het toch wel met me eens dat auto’s bijdragen aan de CO2 uitstoot? anyway de fossiele brandstoffen raken op, beter gezegd de olie raakt op!
heel leuk en aardig maar dit is voor zoveel meer nodig dan enkel autootjes laten rijden.
dus je moet toch een keer over op andere vormen van energie/ brandstoffen. je kan er gewoon weg niet om heen.
doe je het nu niet dan komt het later wel doe je niks aan. Zie het als tegen stribbelen van een klein kind die persee iets wil, na een hoop gezeik ie uiteindelijk toch niet zn zin krijgt. bereik je niks mee
Mercedes zegt
@wilco faber
@Gerben
idd, schonere diesels zijn de toekomst :)
GezondVerstand zegt
12.500 tot 15.000 dollar, gekkenwerk als je daar voor in bent.
En waarom zijn die hybriden zo afschuwelijk duf en lelijk.
Maak een mooi model hybride en ik ben er voor in.
En tel die 6000 BPM korting eens bij de prijs van een Prius op.
Dan heb je voor 31000-37000 toch wel heel weinig auto.
Poekie Lauda zegt
Schone diesels zijn naar mijn inziens ook de toekomst.
Dat “groene” gedoe slaat een beetje door, ik heb meer het gevoel dat het eigenlijk alleen maar marketing is (dat heb ik waarschijnlijk fout ;) )
Doe mij maar net zoals (bijna) alle autobloggers gewoon een V12 ;)
banaan zegt
HAHAHAHAHA, diesel milieuvriendelijk HAHAHA
Het énige waar diesel vrij goed op scoort is CO2-uitstoot. Maar dat is geen echte vervuiling waar je ziek van wordt, of het milieu directe schade van ondervindt.
Het enige nadeel van CO2 is dat broeikasgedoe… er is nog een enkel beestje of plantje ziek geworden van de CO2.
Daarnaast is er nog het roet/fijn stof, NOx, HC (onverbrande koolwaterstoffen), … Echt vuile stoffen die door een diesel meer uitgestoten worden dan door een benzine… Stoffen die schade toebrengen aan plant, mens en ander dier… DAT is vervuiling! En dat krijg je veel minder van benzine dan van diesel (zelfs als je vergelijkt met de modernste diesel met roetfilter).
En de vergelijking met een Polo slaat nergens op, want die Polo is veel kleiner en lichter. Zo kan ik ook zeggen dat een Kia Picanto minder uitstoot dan een vrachtwagen en daaruit concluderen dat Kia milieuvriendelijker bezig is…
De Prius is qua afmetingen en binnenruimte vergelijkbaar met een Jetta of Passat, als je dan toch met een VW moet vergelijken. Wel, zoek eens een Jetta/Golf of Passat die minder vervuilt dan een Prius.
bob zegt
Ik weet nog niet of het zinnig is om op fossiele brandstoffen te blijven gokken, alhoewel het al gelukt is om olie te produceren in een laboratorium .. dit zou dus betekenen dat je olie zou kunnen produceren ipv uit de grond te halen. Voor het mileu denk ik echter dat hydrogen/waterstof een mogelijk betere oplossing kan zijn.
Peter zegt
Schonere diesels hebben geen toekomst als de fossiele brandstoffen te schaars worden. Biobrandstof kan met het huidige verbruik nooit voldoende geproduceert worden. Auto’s dienden dan ook zuiniger te worden en met de huidige evolutie in brandstofprijzen lijken (plug-in)hybrides dan ook op termijn wel rendabel.
rob(botje) zegt
lijkt me wel humor een nieuw onder werp voor de echtelijke ruzie
man zegt:schat heb je de auto wel op geladen vannacht?
waarop vrouw antwoord ik kon het stopcontact niet vinden
met alle gevolgen van dien
varm zegt
De prius zou je inderdaard kunnen vergelijken met een jetta of passat. Maar dan vind ik de Passat Bluemotion toch nog in het voordeel, hij ziet er niet zo belachelijk uit, is met zijn 105 pk diesel toch nog redelijk snel en sterk en verbruikt bijna hetzelfde als een Prius met zijn 78pk.
En in een passat kun je tenminste achterin normaal mensen vervoeren, in een prius zit je alleen maar tegen de dakhemel aan te schuren als je ook maar langer bent dan 1.65m.
En nog veel belangrijker, mensen zien niet dat je gierig bent, want dat ben je als je een prius rijdt.
Emmanuel zegt
@varm
Een prius is sneller dan een Passat Bluemotion.. En ik ben 1meter 83 en zit prima vanachter in een Prius. De voetruimte is trouwens – hoe raar het ook klinkt – ruimer dan bij de nieuwe BMW 5.
En als je gierig bent rijd je een diesel. Dat is namelijk een stuk goedkoper, zowel qua aankoop als qua verbruik. Een Prius rijd je enkel als je echt om het milieu en de longe van je medemens geeft, en niet enkel om je portemonnee.
Roy zegt
12500 tot 15000 dollar voor een paar accu’s en een stopcontact aansluiting vind ik absurd duur. Dat ga je in de VS, waar de brandstof nog steeds een stuk goedkoper is, nooit terugverdienen.
bob zegt
@Emmanuel: En daar ligt nou precies het probleem. Zodra het niet financieel aantrekkelijk is zal de ‘massa’ nooit echt gaan trekken naar schonere techniek. Iedereen vindt het een goed idee, maar het draait gewoon om het geld. Liever eten op tafel dan een Prius voor de deur als ik het maar eens kort door de bocht moet roepen.
robbie zegt
In Nederland rijdt trouwens ook al een Plug-In Prius rond:
http://www.autojunk.nl/pix/view/132448
Emmanuel zegt
@bob
Dat klopt, maar de Prius is op dit moment dan ook niet voor de “massa” bedoeld. Het mooie is natuurlijk wel dat mensen die nu een Prius kopen er voor zorgen dat het hybride principe over enkele jaren wél betaalbaar wordt voor iedereen (leve massaproductie), net zoals dat met andere evoluties (airbag, abs, esp, noem maar op) ook is gebeurd.
Zoef zegt
Voor je ’t weet vliegt de prijs van de electriciteit omhoog. Reden: Priussen. hooo zullen de mensen van de Prius blijven houden dan?
Armada zegt
En waar wordt het grootste deel van de stroom voor die plug inns mee opgewekt?
Juist. Kolen of aardgas centrales. Nu zijn die de laatste jaren ook wel milieuvriendelijker geworden, maar dat neemt niet weg dat het toch nog vervuilt.
Dat stopcontact achterop hadden ze trouwens wel een wat elegantere oplossing voor mogen verzinnen.
bob zegt
Het feit dat je autos ‘elektrisch’ oplaad verplaatst de vervuiling naar de electriciteits centrale .. zoals Armada eerder schreef.
@Emmanuel .. en daar moet ik je gelijk in geven. De uitdrukking ‘gierige mensen rijden geen Prius’ slaat de plank mis.
Jakob zegt
juist, dat je de prius niet hoort, als je zachtjes vertrekt gebruikt hij enkel de elektromotoren ;)
heb vorige week met een splinternieuwe meegereden trouwens, das wel hypermodern!
Juppe zegt
Jammer dat veel mensen hun vastgeroeste gewoontes niet aan willen passen. Met die instelling wonen we (of op z’n Amerikaans: je kinderen) over tig jaar allemaal op Paaseiland.
Emmanuel zegt
@bob
“De uitdrukking ‘gierige mensen rijden geen Prius’ slaat de plank mis”
In Nederland misschien, maar in België (waar ik woon) is de Prius helemaal niet zo fiscaal gunstig. Benzine is immers 35 cent/liter zwaarder belast dan diesel, en de overige belastingen liggen quasi gelijk. Niet voor niets is 80% van de nieuw ingeschreven wagens hier een mazoutstoof.
Je ziet de Prius hier dan ook niet zo vaak rijden. Je moet hier wel degelijk milieu-idealist of techneut zijn om er één te kopen, en liefst een combinatie van beide :)
Jan zegt
Geloof niet dat de opwarming van de aarde te danken is aan mensen. Toch zou ik wel een plugin-hybrid kopen, mits die niet zo lelijk is als een Prius.
Wil wel 1 op 40 rijden en ook nog eens BPM afrek, bijtelling voordeel enz hebben!
SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt
@ Jan: Geloof je niet dat de opwarming komt door mensen????? Hoe groot is dat bord voor je kop!! Het feit dat het milieu langszamerhand flink naar de klote gaat is voor 80% te wijten aan mensen. Platbranden van (oer)bossen,..uitroeien van (dier)soorten,..vervuilen van zeeen en reservaten, stropers,..zware/chemische industrie,…wil je nog meer voordelen!
Ik geef toe,..de Prius is niet de mooiste auto,..hoewel het wel een auto met een bepaald ‘statement’ is,..
De civic is al een stuk mooier,..maar ook duurder.
het komt er op neer dat “voor de time being” dit wel DE tussenoplossing is,..op deze manier kunnen we het “opraken” van de fossiele brandstoffen misschien nog een beejte remmen!
Blijven zeiken dat je liever een V8 hebt,…geluid wil horen en “nog niet zo overtuigt bent van het nut” heeft geen zin,……
Niets doen of veranderingen “afzeiken” leidt tot niets!!!
HarrY Beuker zegt
Eenmaal in het stopcontact is zo’n auto toch helemaal niet meer milieuvriendelijk?
Waar denk je dat die electriciteit vandaan komt? Van de kerncentrales natuurlijk.
Of gaan ze autos aandrijven op nucleair afval?
En wanneer komt VW eindelijk eens met een hybride Transporter?
Jan zegt
“Het feit dat het milieu langszamerhand flink naar de klote gaat is voor 80% te wijten aan mensen. Platbranden van (oer)bossen,..uitroeien van (dier)soorten,..vervuilen van zeeen en reservaten, stropers,..zware/chemische industrie,…wil je nog meer voordelen!”
Weet niet of het 80% is, maar ben het wel mee eens. Echter dit zijn geen punten voor opwarming.
Mijn punt it. CO2 uitstoot is voor mij geen argument. BPM aftrek, 1 op 40 en 14% bijtelling zijn wel argumenten om in een plugin-hybrid te rijden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Skoda Octavia:
DE tussenoplossing is Bio-ethanol.
@ Iedereen:
Leuk als je 1 op 42 rijdt, lekker goed koop ook!
Totdat je je electriciteitsrekening a € 198436589145978,- krijgt…
Tim zegt
Beste SKODA OCTAVIA II – 34000km,
Uiteindelijk roep jij ook alleen maar wat je van anderen hebt gehoord. Zo zijn er veel wetenschappers die beweren dat de aarde opwarmt door ons en ook veel die beweren van niet. Zonneactiviteit schijnt dat namelijk voor een groot gedeelte te bepalen. Het maken van een prius is overigens een zwaar chemisch industieel proces.
Het is natuurlijk wel een goede zaak om op de natuur te letten en verantwoordelijk om te gaan met de grondstoffen. Mijn mening is dat de mensen die achter de milleu hype aanlopen vaak net zo min weten waar ze het over hebben als de mensen die het ontkennen.
En dan nog even:
‘Svenska Aeroplan AB schrijft,
11 December 2007 om 9:53
@ Skoda Octavia:
DE tussenoplossing is Bio-ethanol.’
Daar ben ik het niet mee eens, er is veel te weinig ruimte op aarde om voldoende bio ethanol te kunnen produceren. In de armere landen is nu al merkbaar een tekort aan voedsel omdat boeren overstappen op bio ethanol.
Benny1 zegt
En waar komt al die stroom vandaan…? jawel van kolen. Is de auto per saldo nog steeds beter.. taadaaaa wat een verrassing zeg…. milieu getver ik word er zo moe van.
Roger zegt
Voor de geïnteresseerden, je kan het ook in Nederland laten uitvoeren;
http://www.spinnovation.com/
http://www.ecofys.nl/9maart2007.htm
Nu nog de electriciteit laten opwekken in thorium reactoren (ipv kolencentrales) en we zijn schoner bezig. En hoe je het ook wendt of keert. over 200 jaar is die olie op….
Prius zegt
@Tim,
Volgens mij roep jij ook alleen maar wat je van anderen hebt gehoord. En da’s niet erg. Want niemand heeft de wijsheid in pacht. Ook je statement dat het maken van een prius een zwaar chemisch industieel proces is klopt. Want het maken v elke auto is een industrieel proces. Maar wat bedoel je echt?
Tim zegt
Klopt.. niemand heeft het zelf onderzocht.
Mijn reactie ging vooral over het stukje “Geloof je niet dat de opwarming komt door mensen????? Hoe groot is dat bord voor je kop!! Het feit dat het milieu langszamerhand flink naar de klote gaat is voor 80% te wijten aan mensen ect ect”
Deze uitspraak klopt gewoon niet terwijl hij vind dat iedereen die dat niet gelooft gek is. Vandaar dat ik er even op reageerde.
Emmanuel zegt
@Harry Beuker
“Eenmaal in het stopcontact is zo’n auto toch helemaal niet meer milieuvriendelijk?”
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf waar je de elektriciteit haalt. Uit biomassa of windenergie is toch niet slecht, en zelfs nucleaire energie is mijns inziens véél properder dan fossiele brandstoffen.
En reken even mee: Een efficiënte elektromotor verbruikt +- 10 kWh per 100km. Aan 15eurocent/kWh (ruim gerekend) ben je dus ongeveer 1,5 euro kwijt per 100km :-)) Reken daar nog enkele transformatieverliezen bij het opladen bij, en je bent nog steeds minstens 3 keer goedkoper dan met een gewone auto.
bob zegt
De elektriciteit die ik krijg van mijn toeleverancier is voor 45% opgewekt door hydrocentrales … 15% door windenergie. De verwarming in mijn huis gebeurt door middel van een warmtewisselaar die ook als airco kan voldoen in de maanden dat het echt warm is. Zodra de prijs voor zonnepanelen wat verder omlaag gaat komen die netjes op het dak van het huis.
Omdat ik dus een redelijk lage ‘carbon footprint’ heb .. rij ik in een V8.
Juppe zegt
@Emmanual,
Dat klopt idd. Zelfs met heel erg vervuilende centrales is de uitstoot lager. Bv kolencentrales. Je zou zelfs een centrale vol kunnen zetten met benzine motoren die elektriciteit opwekken. Deze benzine motoren kunnen dan veel efficienter gebruikt worden dan in een (niet hybride) auto, en per saldo zal de uitstoot dan nog lager zijn bij een elektrische auto.
In werkelijkheid wordt er een aardig deel van onze elektriciteit opgewekt door zon, wind en kernenergie. Gascentrales doen het ook niet heel verkeerd. En dan blijft de rest over voor kolencentrales die het beter doen dan de motoren in auto’s zelf. Van die centrales kun je de uitstoot ook nog eens afvangen en in de grond stoppen (lege gasvelden).
Bovendien heb je de uitstoot niet midden in de stad waar iedereen steeds op moet trekken en afremmen, en stationair draaiend voor het stoplicht staat.
six trey zegt
alleen handig als ge een windmolen in je tuin hebt staan. Investeren in zuinigere motorn zou een oplossing zijn. maar ze zouden gewoon iets moeten vinden dat olie vervangt en dat je kan gebruiken door een paar kleine aanpassingen aan de motor. zo iets als waterstof maar dan in gewone motoren, betaalbaar en niet zo gay
de Wit zegt
De idustrie en het milieu zou het best er mee gebaad zijn als de gewone motoren kunnen lopen op stoffen die de olie vervangt. Het slopen van een electroauto of hybride als de prius is is een stuk vervuilender dan een gewone auto. Je moet ook kijken naar het einde van een loopbaan van een auto.
Jack Smits zegt
Wilco (10december) vergelijkt een polootje ,hier kun je je handtasje en je bakje bier net kwijt, met een Prius.
Lijkt me niet echt correct. Of je hem nu mooi of lelijk vindt men kan er niet om heen dat hij en zuiniger en beter voor het milieu is dan menig ander auto zoals VW golfjes GTI en Opel, wath ever, of kijken we effe naar onze BMW`s en Mercedesen die allemaal roepen dat ze wat voor het milieu doen maar geen oplossingen aandragen.
Het lijkt wel de kift dat men hoewel het niet een mooie auto is ze voor een milieu freak uitgescholden voelen worden.
laat ik voorop stellen dat ik echt niet een milieufreak ben maar eerst naar mijn eigen portemonnee kijk en ik begin nu iedereen uit te lachen die denken dat ze zich te goed voelen om bv. een JAP te rijden. Iedereen rijdt een VW of Opeltje en is echt niets bijzonders.
ik sta straks weer te wachten tot ik mijn auto aan de stroom kan hangen en met deze benzineprijzen duurt dat niet lang meer. Tevens is het ook wel allang bewezen dat hoe zuinig een ECO diesel ook is deze misschien niet zoveel CO2 de lucht instuurt maar de fijnstof is des te schadelijker. Dus zou ik zeggen weg met de diesels en laat de LPG terugkomen en de hybrids verder uitgroeien.
Over de zo geroemde groene stroom ,zolang de stroom uit Duitsland en Frankrijk blijft komen zijn we in hoge mate afhankelijk van hun kerncentrales.
Edeetje zegt
Op naar de 5 Euro per liter!
freek zegt
Weer zo’n discussie.
Laat men nou gewoon een fatsoenlijke hybride op basis van accu’s en aardgas maken die flink wat km’s kan rijden op 1 tank en 1 accupack.
Daarnaast moeten we er natuurlijk in de gaten houden dat alles wat een beetje op plastic en kunstof lijkt ook gemaakt is van olie.
dus; geen olie meer; geen dashboard ; geen schakelpook ; geen boterhamzakjes :) etc.
Voorlopige rijd ik nog wel op fosiele brandstoffen, aangezien er gewoon geen “normaal” alternatief is.
Als ze nu Vw’s Opel’s Peugeot’s en al die andere bakken ,die vaak in de lease voorkomen aanpakken, om ze hybride dan wel in een ander soort uitvoering te bouwen dan scheelt ’t allemaal weer een beetje met die fossiele brandstoffen
en oh ja… biobrandstof is zeer mooi, maar is ’t toch ook weer net niet, zoals mensen hierboven al zeiden… de prijs van mais en ander voedsel gaat daardoor omhoog, waardoor de arme mensen/landen hierdoor problemen krijgen.
Plug in lijkt me ook zeer mooi, allen dan wel via wind of zonne energie :)
Raaf zegt
Volgens mij gaat het met de hybride auto’s nog heel lang duren. Ik ben overgestapt op een hybride fiets. Dat wil zeggen ik heb een elektrische conversiekit op mijn Mountain Bike gezet van http://www.v-fiets.com en nu ben ik zonder zweten en inspanning elke dag elektrisch naar mijn werk.
Scheelt mij 30 minuten per dag, ik kan bijna 50 kilometer rijden en dat kost me minder dan 0,25 euro om op te laden!! De snelheid zit tegen de 30 kilometer per uur als ik mijn kilometerteller mag geloven en dat is dan ook tegenwind het geval. Hoezo alleen de oudjes op de elektrische fiets! ;-)
Ok, af en toe pak ik nog de auto als het heel hard regent maar dan voel ik wel die brandstof door mijn vingers glippen en verlang ik toch weer naar die elektrische fiets! :)
-edit: was getekend; Ralf Braakman, Eigenaar V-Fiets BV. Oftewel Wij van WC-Eend…–