Op pad met de baby-Hummer: de helemaal niet zo kleine H3. Reddingsvesten aan en 112 vast op speeddial: Wouter en Ruben gaan offroaden.
Na ons uitstapje zat er vreemd genoeg modder op het dak. Mijn moeder heeft me netjes opgevoed en dus moest de H3 even gekuisd worden. Nu is de H3 de kleinste Hummer, maar daarmee is het geen kleine auto. Sterker nog, eigenlijk is de H3 best groot. De lengte van 4,8 meter en hoogte van 1 meter 90 vielen me nog wel mee, maar de breedte van 2 meter is toch wel fors. En dat is nog zonder de ook-al-forse flaporen buitenspiegels. Bij de wasstraat langs de A4 werd mij met enthousiaste armgebaren duidelijk gemaakt dat de H3 niet zou passen. Na het tanken vroeg de cassiere zich af welke kleur de H3 had, dus een kleine schoonmaakbeurt kon onze Hummert wel gebruiken.
Hoe de H3 presteert in het terrein: naar het schijnt fantastisch. Eerlijk gezegd was het de tweede keer dat ik met een terreinauto de gebaande paden verliet. De eerste keer was tijdens een bedrijfsuitje en dat rondje leek op de pony-parcoursen die je wel eens op een kermis ziet. De pony kent dan zo goed de weg dat je niet hoeft te sturen. De 4×4 waar ik toen inzat, wist ook naadloos de weg. Dat leek dus spannender dan het daadwerkelijk was. Toch maakt de H3 indruk, met speels gemak bedwing je diepe plassen en steile heuveltjes. Eén van de bizarre ervaringen in een terreinauto blijft de gigantische mogelijkheid om die heuvels te bedwingen: bergop mag de aanloophoek 37,5 graden bedragen en bij de afdaling mag de hoek van 34,6 zijn. Dat is echt steil en ik vermoed dat de bestuurder eerder afhaakt, ik in ieder geval wel.
Echt diep water hebben we met de H3 niet opgezocht, maar dat kan wel. Volgens Hummer kun je, mits je snelheid aanpast naar 8 km/u, met de H3 door 61 cm diep water waden. Met een snelheid van 32 km/u mag het water nog ruim 40 cm diep zijn. Heel concreet: als de plas te diep is om met je kaplaarzen doorheen te lopen, dan rij je met je Hummer er nog gewoon doorheen. Wordt daarentegen een zwembroek echt noodzakelijk, dan kun je ook met de H3 beter een alternatieve route zoeken. Bovendien heeft de H3 Adventure een tussenbak met een extra reductie en het achterste differentieel kan gesperd worden. Op voor- en achterbumper zijn sleepogen bevestigd die voelen alsof ze 25 kg per stuk wegen en er ook uitzien of je de H3 er aan zou kunnen ophangen.
Vreemd genoeg (voor een Amerikaan) is er onder de motorkap van de H3 geen dikke V8 te vinden. Die komt er wel, maar de huidige H3 heeft een vijfcilinder blok dat 3,7 liter groot is. De vijfpitter levert 244 pk en 328 nm. In de geteste H3 was deze gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met slechts vier verzetten, meer verzetten zouden zowel de prestaties als het verbruik ten goede komen. De H3 3.7 automaat is namelijk ruim 2300 kg zwaar en dan is 244 pk opeens niet meer zo ruim bemeten. De vijfcilinder moet er dan ook hard aan trekken en echte power reserves op bijvoorbeeld de snelweg zijn er niet.
De topsnelheid van de H3 3.7 is overigens begrensd op 158 km/u. De sprinttijd naar de 100 geeft Hummer niet op, maar we klokten uit de losse pols een tijd van iets boven de 10 seconden. Daarmee is de H3 de langzaamste auto die we tot nu toe hebben getest, maar in het dagelijkse verkeer zijn de prestaties voldoende. De vijfcilinder moet daar wel hard voor werken en dat laat het blok wel weten vanuit vooronder. Storend is het geluid overigens niet.
Het woord stuurprecisie komt niet voor in het woordenboek van de H3. De H3 is vooral bedoeld om zwaar terrein te bedwingen, wat eenvoudig te zien is aan de grove terreinbanden waarmee de H3 is uitgerust. Heb je eenmaal geaccepteerd dat je geen ronderecords met de H3 gaat rijden, dan kun je de “kleine” Hummer op andere kwaliteiten gaan beoordelen. Bij remmen en accelereren zit er best wat beweging in de koets, maar over het geheel genomen is de H3 best comfortabel. De stoelen zijn meer fauteuils dan racekuipjes, maar dat draagt ook weer bij aan de ontspanning aan boord.
De rest van het interieur was een meevaller. Ik had een typisch Amerikaans interieur verwacht met harde plastics en een paar kleine afwerkingsmissers. Superspectaculair is het ook weer niet, maar het interieur van de H3 is gewoonweg netjes. De ramen zijn klein en staan relatief rechtop, wat de knusse atmosfeer binnenin alleen maar versterkt.
Op dit moment is er al een Hummer H3 vanaf 49.950 euro en de door ons geteste H3 Adventure automaat is 60.950 euro. Straks met de slurptax komt daar nog een slordige 10.000 euro belasting bij. Het mag geen verassing heten dat een 2300 kg zware terreinauto met benzinemotor geen zuinigheidsrecords zal gaan vestigen: houd rekening met een verbruik van 1 op 7.
Een zeker gevoel voor humor kan de marketing-guru die de optielijst heeft samengesteld niet worden ontzegd. Voor de H3 zijn allerlei leuke dingen als optie te bestellen, zoals een verchroomde aansteker voor 64 euro en 70 cent.
Meer foto’s van een modderbadende Hummer H3 zijn te bekijken in de gallery. En zijn jullie ook zo benieuwd hoe het offroaden mij afgaat? Eindigen we op ons dak of rijden we onszelf hopeloos vast?
Ruifrok zegt
Mooi filmpje!
Klassiekerrally zegt
Vies is ‘ie ’t mooist. Ehm… Minst lelijk! ;)
Editje: ‘Daarmee is de H3 de langzaamste auto die we tot nu toe testten’
–edit: dank u, het is gefixt! –
raph zegt
koop en defender 110, beter om te offroaden, sympatieker, lager verbruik, kortom, pakken beter!
Alwood zegt
tsja… de auto heb ik helemaal niks mee… maar erg leuk dat jullie een SUV wel testen waar je wat hebt aan de vierwiel aandrijving. Lijkt me wel een mooie om alles met vierwielaandrijving op autoblog offroad te nemen :P
maaaaaar autoblog… dit is niks meer dan een beetje raggen, het is ook niet de beste terreinwagen maar mochten jullie een keer een echte gaan testen mail dan ff ;)
Het gaat er juist om de snelheid zo laag mogelijk te houden en bijvoorbeeld heel stijl omhoog of schuin te rijden. Een echte terreinwagen laat zich niet met snelheid door de bagger sturen maar juist met techniek. Er wordt ook erg veel gestuurd en gasgegeven terwijl het grootste deel van offroadrijden er juist om draait met zo laag mogelijk toerental de auto zelf zijn weg te laten zoeken.
het idee is top, maar de uitwerking van het terreinrijden is niet veel hoger dan dat van een willekeurig NL autoprogramma. Verder is een 2e 4×4 redelijk essentieel bij terreinrijden… Naast driftcursussen zijn er overigens ook offroad trainingen.. (hint) ;)
Klassiekerrally zegt
De film is trouwens weer briljant! Echt van heel hoog niveau! :lol:
joep zegt
Ja, erg leuk filmpje! In die auto zou ik nog niet dood gevonden willen worden, maar de rijtest vind ik leuk! :)
lodewijk zegt
Volgens mij zitten er toch niet echt zware terreinbanden op hoor?
Ik had eerlijk gezegd toch meer verwacht van zo’n hummer.
Goed gedaan overigens!
Klassiekerrally zegt
@ alwood: waarschijnlijk heb je wat offroaden betreft gelijk, maar ik vind dit filmpje dus wel met kop en schotel boven de gemiddelde Gek op Wielen (brrr….) of Kwik, Kwek en Kwak Coronel uitsteken.
Race_Kees zegt
@ Alwood; Wat je zegt is helemaal waar, 4×4 gaat langzaam.
Maar in dit geval was raggen wel mogelijk en dan is dat toch echt stukken leuker dan in een slakkengangetje door die plas en op die heuvels te rijden.
Een Landrover, Suzuki of JEEP zal in het echte terrein verder komen dan de Hummel
Marco zegt
Nice! Motorisch moet er nog wat gebeuren, maar verder weer een echte Hummer!
Guan zegt
Ehm ik weet niet hoor, maar heb je wel eens op die site van ‘Hummel’ gekeken? Misschien bedoel alleen de H3, dat weet ik niet, maar die Hummers kunnen veel hoor. Dingen die ik een Suzuki nog niet zie doen…
(@Race Kees)
david zegt
H3 heb ik niks mee omdat het de minst extreme hummer is en je koopt een hummer toch omdat ie extreem is ??
Je moet de H1 een keer testen, die is pas echt goed offroad als je maar geen smalle wegen neemt
Alwood zegt
@Klassiekerrally
Montage is idd véél beter en wouter is zowiezo een betere presentator dan baveau of de coronels. Maar het is toch een stuk minder inhoudsvol dan bijvoorbeeld fifth gear en met hoge snelheid door plassen kan een tweewielaandrijver ook, heeft dan dus eigenlijk geen meerwaarde anders dan de auto smerig maken (te hoog jackass gehalte).
@Race Kees
Het ziet er even leuk uit maar ik vind het veel mooier om auto’s uit lastige situaties te zien kruipen mbv goeie stuurkunst. De allermooiste autosportvideo’s om te bekijken vind ik nog steeds de cameltrophy!
off-road scheuren daar heb je subaru’s voor, Landy’s en hummels zijn om te ploegen.
Jonas zegt
Nu niet de mooiste wagen, maar wel het luekste filmpje :D
Klassiekerrally zegt
Alwood, je gaat me toch niet vertellen dat je hier komt vanwege de serieuze tests? ;)
Zoals gezegd: je hebt op zich wel gelijk. Maar ik zie de filmpjes toch meer als entertainment. En dat aspect wordt steeds beter: Het muziekje toen geprobeerd werd de Hummer los te ‘wiebelen’. “Jullie wilden bloopers? Hier heb je er één!” Hilarisch! :)
Wiesmann zegt
is eens iets anders
toch leuk he zo eens patten op een terreintje XD
Wiesmann zegt
Alleen spijtig dat hij eruit ziet als een speelgoedautootje..
Maar dat is misschien de bedoeling ;-)
Solstice zegt
Gaaf filmpje :) Gouden regel als je gaat terreinrijden (afgezien van de al genoemde ‘rijstijl’): altijd een schep/rijplaten meenemen! ;-)
Alwood zegt
@Klassiekerrally
jah, nu trek je mn woorden uit verband! :P
tis meer dat er al genoeg mensen zijn die met een 4×4 kunnen raggen. neem nu jackass en daarop geinspireerde programma’s. Vinden het geweldig om iets vies en stuk en lelijk te maken.
In het geval van offroaden kijk ik dan veel liever naar iemand die leuk kan presenteren én kan laten zien waar de auto echt toe in staat is. Ik weet zeker dat wouter beter kan dan in dit filmpje. Ik weet ook zeker dat er een bepaalde kennis, ervaring en wat (simpele)instructie nodig is voordat iemand op een leuke manier door het terrein kan ploegen.
Alwood zegt
ik overdrijf er nu wel een beetje maar rijden als dit bevestigt het imago van de SUV(rijders). Iedereen kan het en het ziet er voor een leek indrukwekkend uit… echter de auto doet helemaal niets wat een ’80 achterwielaandrijving met enige bodemspeling niet kan.
van alle mensen die een vierwielaandrijver bezitten is er misschien 2% die een keer écht moeilijk terrein heeft bereden en weet wat de auto’s kunnen. De rest durft er de weg niet mee af of gassen er maar lomp op los wanneer ze een plasje modder tegenkomen. Dat is alleen helemaal niet waar de auto’s voor gemaakt bedoelt zijn.
Gassen en raggen is iets voor rallyauto’s, die zijn er 100% voor gemaakt en hebben de veerweg en bodemvrijheid niet om echt moeilijk terrein te berijden. SUV’s en terreinwagens zijn daar te lomp voor en hebben juist wel het koppel bij lage toeren, de bodemvrijheid en de veerweg om door écht moeilijk terrein te rijden. Vaak ontbreken alleen de A/T- of mud-banden en zitten er te grote velgen onder.
Touaregs, Discovery’s, Range Rovers en zelfs Sorento’s en Rexton’s zijn heel leuk om hellinkjes zijwaards over te rijden en (dwars 30 graden) maar niemand die het er ooit mee doet. Het moet beheerst gebeuren om overeind te blijven en levert superspectaculaire beelden op.
CasperH zegt
Kunnen jullie je vaker vastrijden? Smakelijk gelachen, en dat op maandagmorgen! :D
Alwood zegt
dit! http://nl.youtube.com/watch?v=pDPzbPwP6L8
is toch veel leuker rijden?
en ik vind dit http://nl.youtube.com/watch?v=r03dQZfivlM
een veel beter beeld geven van wat de hummies kunnen.
Pannekoek zegt
Haha LOL @ Filmpje.. :D
@ Wouter en/of Ruben Baeten
Had ie geen airlock? Of hingen die banden die wij niet konden zien ook in de lucht?
Alwood zegt
en dan nog 1 reactie erbij :o
probeer nu in gedachte het rijden van het laatste filmpje te mixen met het commentaar van wouter en de montage kunsten van ruben! :D
RubenBaeten zegt
@Alwood: Tuurlijk is het indrukwekkender om ‘echt’ te gaan terreinrijden, op dezelfde manier dat het indrukwekkender is om een extreem snelle tijd op een circuit neer te zetten i.p.v. in alle bochten driftjes neer te leggen. Maar wat is leuker/spectaculairder voor een filmpje dat, zoals Klassiekerrally al aangeeft, vooral qua entertainment hoog probeert te scoren? Bovendien moet ik een zekere roekeloosheid laten zien voordat de auto vast komt te zitten, en dat film je niet met 4 km/h (hoewel er toch een paar van die momenten in het filmpje geknipt zitten).
Ik snap wat je bedoelt, maar neem ons niet te serieus, dat willen we helemaal niet. ;-)
@Pannekoek: Hij hing met allevier de banden los, precies met z’n buik op het heuveltje. Als je het zou proberen was het niet gelukt, zeg maar. :-P
vla zegt
zonder hummer ben je niets!
en mooi TopGear style begin! :lol:
Alwood zegt
@Ruben Baeten
dan zou ik zeggen, doe exact hetzelfde nog een keer over met een Impreza WRX :D daarbij is het helemaal te gek om in de bagger ff los te gaan!
en ik verwacht ook geen filmpjes waarin de baard is blijven staan, iedereen op blote voeten loopt en de auto tot onderaan de ramen int water staat ;) alleen het crossen vind ik niks voor zo’n grote auto. een leuke axle-twist en de camera wat draaien als je een berg op rijd is prachtig om te zien.
Chrisjuh zegt
Duploblok op wielen….niks voor mij en je hebt er naar mijn mening helemaal niks aan in dit Lage Landje!
Pannekoek zegt
@ Ruben Baeten
Oké :P Maar zo hoog was dat heuveltje toch niet?
@ de vleaminck
Haha, ja.. :P Dan is Sacha Captain Slow, en Wouter en mengsel tussen Clarkson en Hamster.. ;)
Petor zegt
Vely nice.
Ton zegt
Om te beginnen met het zeurgedeelte:
Kuisen -> gekuist i.p.v. gekuisd :)
Verder een mooi stukje, duidelijk dat het om een terreinwagen gaat en dus geen bochtenridder hoeft te zijn.
Ondanks dat dit een kleintje is in Hummertermen, blijft het een joekel.
De spiegels zijn hier natuurlijk debet aan, maar ook omdat deze container zo ontzettend hoog op z’n poten staat.
JW zegt
Ruben, wat voor “amerikaanse klassieker” heb je eigenlijk, en heb je daar ergens foto’s van staan?
zou hem graag willen zien.
Negativan zegt
Leuk gedaan hoor. Alleen had je die Hummer van mij ff verderop de zee in mogen rijden.
RubenBaeten zegt
@JW: Ik moet er nog altijd foto’s van nemen voor Autojunk. Maar bij deze review heeft Wouter alvast een klein handje geholpen. ;-)
NLX zegt
Om eerlijk te zijn, 1 van de mindere reportages, zal wel aan de auto liggen, beetje jammer dat de H1 tegenwoordig een beetje TE fout is geworden
Wouter zegt
@Alwood: je hebt een punt, we wachten dan ook op de eerste uitnodiging voor een terreinrij cursus. :-)
@Pannekoek: ik had ‘m perfect met vier wielen los van de grond geparkeerd. Zelfs een beetje graven mocht niet baten.
vla zegt
@ Wouter
het zijn vijgen na pasen maar als je nu je stuur volledig naar links had gedraaid en vervolgens langzaam gas had gegeven denk ik dat je er wel uit geraakt was
bran zegt
leuke bak maar dan liever de lambo lm 004
Pannekoek zegt
@ Wouter
Netjes.. :D ;) :P
Op zo’n klein hobbeltje.. *lacht in zijn vuistje* *gna gna*
PS: Laat je Ruben ook wel eens rijden? Of kan het een keer andersom, doet Ruben de review en jij het camerawerk..
Alwood zegt
@wouter
ik laat het je weten zodra er weer een groot apparaat voor mij beschikbaar is! :P Wat betreft lokatie zaten jullie al goed, (motorcrossbaan)heerde is ook nog een erg leuk parcours.
ik weet dat er iig in de buurt van Rdam best veel offroadclubs zitten, wat dat betreft zitten jullie goed.
zulke goeie herinneringen :’)
http://www.autojunk.nl/pix/view/134710
jela zegt
Mooie rijtest. De H3 is wel een erg afgezwakte versie van de originele en nu vind ik het eerder een stevige koekentrommel in plaats van een brok bruutheid op wielen.
Ach ja, hij is nog steeds goed in z’n genre en hoewel ik eerder voor snelle auto’s ben heeft dat offroaden toch wel iets…
PS: waar is de nieuwsshow gebleven, ik mis hem! (net zoals vorige week)
niels zegt
Lachen. Zo’n Hummer een beetje vastrijden is altijd leuk toch. Niet te vaak doen hoor, dan krijg je allerlei vage storingen :-)
Jakob zegt
filmpje is geniaal, en dat moet helemaal niet via cursussen he, het is nl. het eigenweize autoblog.nl ;)
Citrofiel zegt
Heel leuk filmpje! Dat muziekje als Wouter wat rond de auto loopt te drentelen (ik pas mijn woordkeuze gelijk aan)! :lol:
Maar is een automaat wel geschikt op terrein te rijden? Ik dacht dat dat juist wel/niet zo was (weet niet meer of het wel/niet was).
Alwood zegt
@Citrofiel
de automaat moet er wel op aangepast zijn maar opzich is er niks mis mee… op een automaat zit zowiezo vaak een winterstand, dit betekent dat de versnelling vastgezet wordt. Door het vastzetten van een versnelling kan je bijvoorbeeld beter afdalen of constanter klimmen.
De automaten in terreinwagens hebben meestal ook de functie om versnellingen te kiezen, werkt zelfs iets makkelijker dan handbak omdat koppelen niet altijd lekker gaat int terrein :P
Edje® zegt
Mooie bak, Ik ben best Hummer gek. Maar wat de neucq zit er nu onder die achterbumpert? Zit daar een enorm lelijk te laag uitgevallen trekhaak of zo?? Geen gezicht… en het is toch alleen op dit exemplaar… kijk maar, deze heeft het niet:
EVO zegt
Alwood schrijft,
10 December 2007 om 11:17
Hier valt niks aan toe te voegen haha
EVO zegt
stuurmanskunst ! …… of toch niet…..
http://nl.youtube.com/watch?v=vGb-E1XJebc
DB zegt
@Edje: onder de bumper is een stalen balk geplaatst. Is noodzakelijk om Europese typegoedkeuring te krijgen. Het ding kan er eenvoudig worden afgehaald.
bob zegt
Een automaat is in het voordeel met offroaden … je kunt de auto gemakkelijk in een bepaalde versnelling vastzetten zonder de koppeling op te branden.