Een auto die de laatste twee jaar weer een aantal keer in het nieuws is geweest, is de Lamborghini Miura. Er was even sprake van dat deze legendarische sportwagen uit de jaren ’60 en ’70 gereïncarneerd zou worden. Helaas voor ons werd dat met kracht ontkend door Lamborghini topman Winkelmann.
Desalniettemin deze week een terugblik op de originele Miura, die gebouwd is tussen 1966 en 1973. Het eerste concept werd getoond op de Motorshow in Turijn in 1965. De naam Miura was afgeleid van een stierenras dat bekend stond als behoorlijk agressief. Grappig feitje is dat toen alleen het chassis werd getoond, maar dat was al genoeg om de eerste orders binnen te slepen. Na dit eerste succes kreeg Marcello Gandini de opdracht om de carrosserie te ontwerpen, die vijf maanden later in Geneve onthuld werd. Het succes was overweldigend.
P400
Gedurende de acht jaren dat de auto gebouwd is, zijn er een aantal versies geweest. Het eerste model werd in 1966 uitgebracht onder de codenaam P400. De P (Posteriore betekent achteraan in het Italiaans) verwees naar de plaatsing van de motor. Dit was behoorlijk revolutionair in die tijd voor een straatauto. Het getal 400 werd afgeleid van de cilinderinhoud, die 3,9 liter bedroeg. Deze eerste versie had een 350 pk sterke V12 en ondanks zijn vrij hoge prijs van $20.000 werden er 274 verkocht tussen 1966 en 1969. Deze eerste Miura’s stonden niet bekend om hun betrouwbaarheid omdat ze de nare gewoonte hadden om in brand te vliegen. Dit kwam door de toepassing van race carburateurs die eigenlijk helemaal niet geschikt waren voor gebruik op de weg. Bij latere versies werd dit probleem verholpen. Ook lag de benzinetank voorin de neus, waardoor de hoeveelheid benzine die in de tank zat een behoorlijk invloed had op de wegligging.
P400S
Deze Miura S werd geïntroduceerd op de Motorshow in Turijn in 1968. Er werden een aantal kleine verbetering toegepast. Allereerst kreeg de V12 20 pk extra door grote luchtinlaten en een andere nokkenas. De topsnelheid werd hierdoor opgekrikt tot 288 km/u en 0-100 was in 5.6 seconden beslecht. Daarnaast had dit type chromen sierstrips rond de ramen en de koplampen. Ook werden elektrische ramen standaard en had het handschoenenkastje nu een slot.
P400SV
Dit is de laatste versie van de Miura die echt in serie geproduceerd is. De motor kreeg door andere carburateurs nog eens 15 pk extra. Uiterlijk verschilde deze auto doordat hij geen “wenkbrauwen” boven de koplampen had. Ook werden de spatborden groter om plaats te maken voor de bredere banden. Om het allemaal af te maken kreeg de Miura SV ook andere achterlichten. Op technisch gebied werden de olietanks voor de motor en de versnellingsbak gescheiden, waardoor er nu olie gebruikt kon worden die speciaal ontworpen was voor de betreffende toepassing. Dit had ook het voordeel dat er geen metaalsplinters van de motor in de versnellingsbak konden komen.
P400 Jota
Naast de normale Miura’s zijn er een aantal speciale edities geweest. De eerste is de P400 Jota, die gebouwd werd in 1970. Hiervan is er maar één gemaakt, die gebruikt werd als testwagen voor toekomstige Miura’s. De Jota had meer kracht en was meer gericht op racerij. Helaas is de originele versie jammerlijk gecrasht, maar gelukkig is er later door Lamborghini nog wel een replica gebouwd.
P400 SV/J
Toen de eigenaren van de reguliere P400 hoorden dat er een snellere versie bestond, eisten ze van Lamborghini ook een exemplaar. Omdat de Jota te duur was om in serie te produceren werd er een upgrade van de P400SV bedacht. De aanpassingen waren verbeterde wielophanging, een nog krachtigere motor en een paar kleine cosmetische veranderingen. Deze auto werd verkocht onder de naam P400 SV/J en uiteindelijk zijn er zes officiële exemplaren gebouwd. Voor de overige eigenaren werd er door sommige bedrijven een upgrade pakket aangeboden die de gewone Miura moest laten lijken op de echte SV/J.
Roadster en Spider
Naast de Jota is er ook nog een Miura Roadster gebouwd als showauto. Deze is tentoongesteld op verschillende shows, maar is nooit in productie genomen. Als laatste is in 1981 nog een SVJ Spider getoond, die gebaseerd was op de conceptauto van 1971. De Spider was een prototype voor een gelimiteerde serie, maar helaas is het bij deze ene auto gebleven.
VonStroke zegt
Mooi overzicht, met plezier gelezen. Dit blijft één van de mooiste vierwielers aller tijden.
Jonas zegt
@Vonstroke
Zeer juist, prachtige wagen, als ik ooit veel geld heb :p
Poekie Lauda zegt
Het is inderdaad een van de mooiste auto’s aller tijde, van mij mag Lamborghini deze auto toch nog reïncarneren ;)
bob zegt
Inderdaad een van de mooist ontworpen sportwagens ooit naar mijn mening…
wj zegt
Mooiste auto ter wereld:D(dat is mijn mening dus geen pannekoeken die zeggen: NIET WAAR!)
w0o0dy zegt
prachtauto en eeuwig zonde als/dat ze de nieuwe versie niet gaan maken. Misschien dat ik het mis heb, maar was de Ford GT niet eerder met z’n middenmotor?
Patrick zegt
De Porsche Spyder had reeds in de jaren ’50 een middenmotor.
DennisM6 zegt
Ga terug
als ie het niet doet:
http://www.autojunk.nl/pix/show/133961/1
bob zegt
@woody correct .. maar volgens mij was de GT 40 ontworpen voor races en niet voor de straat origineel. De GT40 zag het licht in 1963
chefke zegt
@ w0o0dy en Patrick
Jullie hebben gelijk, het was niet de eerste auto ooit met een middenmotor, maar het was in die tijd nog steeds behoorlijk zeldzaam. De meeste auto’s hadden hun motor nog voorin. Bij de introductie van de Miura was dit toch één van de punten die veel indruk maakte.
w0o0dy zegt
@chefke: ik denk (maar dat weet ik niet zeker) dat het wel de eerste auto ooit was met een transverse mid-engine!
VLS54 zegt
Simpelweg fantastisch. Zeer mooi italiaans gestylede auto!!
chefke zegt
@ w0o0dy
De Miura had zeker een transverse middenmotor, maar ik weet ook niet helemaal zeker of het nou de eerste was.
MiuRa zegt
mooiste auto ooit, jammer dat de remake nooit is uitgebracht
Turbopaultje zegt
Sublieme auto, Jay Kay een fantastische vent. Eerlijk gezegd echter is het een andere legendarische auto die de Miura deze roem heeft geschonken: de GT40.
citrofiel evil twin zegt
Ik heb de Miura nooit een “echte” Lamborghini gevonden de Diablo daarentegen… ;)
750i zegt
Na de Porsche 911 speedster is dit de mooiste auto ooit gemaakt.
J.R. Booij zegt
Best geinig.
Maar wel een beetje het geschiedenisboekje overgetikt ;-)
Waar is Bob Wallace in dit verhaal?
En de films? De Miura heeft een paar uberrollen gespeeld.
Het gescheiden smeersysteem heet natuurlijk dry-sump.
En de Jota-replica is niet door Lamborghini zelf gebouwd.
jozias zegt
maar die porsches hadden kleine motoren (6 cyl boxer 1.5 liter) achterin, en haalden hun snelheid meer uit een laag gewicht etc. zoals meneer hammond al zegt, really fast cars had BIG engines here, in the front of the car. dus in die zin is dit wel de eerste moderne met een dikke 4 liter v12 supercar
J. zegt
Ik vind dit nog steeds de mooiste Lambo die ooit gemaakt is. Het valt me wel op dat er geen spiegels op zitten :P
Patrick zegt
jozias : Porsche heeft nooit een 1500cc 6 cilinder boxer gebouwd
joep zegt
Met rcht een icoon deze auto! En die Jay Key is trouwens ook wel echt een autoliefhebber naar mijn hart!!
Klenge Weerts zegt
Mooiste auto ooit gemaakt :D
in t zwart is ie ook wel mooi
Turbopaultje zegt
Nog meer Lambo lekkernijen:
http://www.youtube.com/watch?v=PzJl95coJeU
http://www.youtube.com/watch?v=vpq1_AphUSY
http://www.youtube.com/watch?v=_lCalw3dEeM
Jesper zegt
ik citeer; “ondanks zijn vrij hoge prijs van $20.000″….
omg ik ben in de verkeerde tijd geboren, dat is nu een sjieke toyota aygo :D
ik heb er trouwens al mijn toekomstige salaris voor over om dat éne showmodel van die spyder te bezitten :D:D
Volvo_440_turbo zegt
Enkele jaren geleden passeerde er hier eentje op de autoweg/ring, bij het eerst volgende kruispunt ikke mijn opgefokt mazda turbodieselke gekeerd en erachter, tevergeefs, ik heb hem niet meer gezien :(
bozewolf zegt
Recht van de zijkant is dat ding gewoon pure porno. Erotiek.
*drijft weg in poel van eigen kwijl*
Als je veel geld hebt zou ’t misschien cool zijn om een ouwe Miura onderhuids te upgraden naar moderne standaard. Misschien stoot je een paar puristen voor ’t hoofd, maar dan heb je wel wat.
En laten we eerlijk zijn, we houden van dit ding vanwege de looks, toch?
Skyline.. zegt
Ik ben niet echt een klassiek-lover.. maar de miura vind ik zeker wel speciaal. Het heeft iets dat je doet verbijsteren!
PimmesJP zegt
Top wagen, 1 keer in het echt gezien…..
http://www.autojunk.nl/pix/show/132370/1
Tombnolz zegt
Verdomme zeg, wat een blijvende schoonheid. Wat een vormgeving, gebalde kracht.
Fantastisch toen Jay Kay zei: vroeger zat ik op m’n knieën met m’n Miura-matchbox te rijden en dan staat hij op en kijkt voor zich. En daar staat zijn eigenste rode Miura. Moet zoooooooooo’n geweldig gevoel zijn.
En nog grappiger toen hij volgas aan’t accelereren was met een sigaret in z’n mond :) :) !
dikke richard zegt
porno,pure porno. nu nog een keer een stukje over de Maserati Shamal please
epo zegt
Wat een hippe kleur, dat geel.
Klassiekerrally zegt
@ J.R. Booij: je neemt me de woorden uit de mond.
Bob Wallace: lees hier meer over ‘m
Bol zegt
Oud en nieuw
Klassiekerrally zegt
Ja, die nieuwe… Ik hoop dat ’t bij ’t prototype blijft. Het voegt in mijn ogen niets toe.
Dan liever auto’s als de Reventon. Da’s weer behoorlijk in the spirit van Lamborghini.
chefke zegt
Tsja, Bob Wallace. Inderdaad een legendarisch figuur. Die heeft veel voor Lamborghini betekend.
Klassiekerrally zegt
Ehm… waarom vermeld je ‘m dan niet in je artikeltje? ;)
chefke zegt
@ Klassiekerrally
Het was al een aardig lang verhaal geworden, en als het te lang wordt, is het ook niet leuk om te lezen. Dus het blijft keuzes maken.
Dink zegt
@J.R. Booij: eens . . . zoals Wim al zei. maar ik dacht ’t eerder voordat ik z’n commentaar las ;)
De eerste middenmotor productieauto was de Matra Djet. Van de spider zijn er een handvol. Als je Miura’s wilt geilen surf dan even naar Joe Sackey.
J.R. Booij zegt
De meningen verschillen over wie als eerste met een middenmotor kwam.
De Djet is een goeie, maar de Cox GTM (eveneens ’66) mag ook niet ontbreken.
w0o0dy zegt
@J.R.Booij: na wat zoeken denk ik dat we de Rumpler (1923) als eerste auto met middenmotor met achterwielaandrijving mogen aanmerken.
Verder had de auto een Cw-waarde van 0,28! maar het zag er dan ook NIET uit, lol
http://en.wikipedia.org/wiki/Rumpler
J.R. Booij zegt
Ja. Briljant!
Een vliegmachinefabrikant, geloof ik?
kowalsk zegt
geef me dan toch maar die modernere conceptcar. oude auto’s zoals deze zien er naar mijn mening altijd ‘vies’ en rommelig uit.
Juppe zegt
Leuk stukje, en wat een geweldige auto! Staat hoog in m’n lijstje ;)
Dat van de gecombineerde motor en bak, was daarin niet het probleem dat stukjes versnellingsbak (tanden, stukjes synchro ringen etc.) in de motor kwam, ipv andersom?
@Chefke, ik vind het erg leuke stukjes, maar toch zou ik liever wat meer verhalen of anecdotes etc lezen. Deze zelfde info staat namelijk ook op Wikipedia. Wat andere info zou het interressanter maken denk ik (=opbouwende kritiek).
lincoln zegt
@Chefke ..
de mensen die commentaar hebben zijn zelf ook allemaal overschrijvers hoor ..
denk nml dat er niet veel zijn met muira ervaring ..
en als jij dit niet had geschreven dan had ik het nooit geweten ..
informatie heb je nu eenmaal van informatie .. dus laat ze maar lullen.
CasperH zegt
Niet voor niks mijn wallpaper over twee schermen. Heerlijk(st)e auto, dus mocht er nog een oliesjeik zijn die van zijn Miura af moet: ik heb nog wel een vrijgezelle zus die ik er op in wil ruilen.
Dink zegt
Miura nummertje 4934 (Shah, Nicolas Cage) is een hele fijne:
http://www.lamborghiniregistry.com/Miura/MiuraJota/4934.html
Tombnolz zegt
Ik blijf me toch afvragen hoe die koplampen erin slagen de weg te verlichten… Iemand een idee?
R. zegt
de ultime klassieker
ELB zegt
Prachtig. Je moest wel klein zijn en altijd een poederblussertje meenemen. Twas een heethoofdje.
Dick zegt
Miura is een fijne en mooie auto voor die tijd, maar verwacht, dat er over 30 jaar meer gezwijmelt over de Murcielago????????
Pannekoek zegt
@ w0o0dy
De allereerste auto met middenmotor, was ook gelijk de aller eerste auto met verbrandings motor, en dat is de Benz..
Of valt die onder Rear engine?
w0o0dy zegt
@pannekoek, boven/achter de achteras dus een rear engine lijkt me. Daarnaast vind ik de auto’s uit het koetsen-tijdperk niet echt representatief voor wat wij onder auto’s verstaan.
heidekonijn zegt
LOL, lijkt me zelfs een longitudinale posteriore :-)
SugarFree zegt
Toch wel één van de aller- aller- allermooiste auto’s ooit geproduceerd… :)
de sjonnies zegt
En niet geheel onbelangrijk, de Miura was wel de eerste auto ter wereld waar chroom vervangen werd door mat zwart iets wat een ware revolutie teweeg heeft gebracht !
michello zegt
wat een auto man zeker als de deuren zijn opengklapt is het net echt een lamborghinistier en wat een sound man geweldig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Carmaster zegt
@ Tombnolz
Misschien een beetje late reactie maar de koplampen zijn opklapbaar…