Die vraag spookte ook door de hoofden van een aantal Amerikaanse autojournalisten en dus zijn ze gezellig bij elkaar gekomen om daar onder het genot van een hapje en een drankje fijn over te discussiëren. Zou het de Chrysler 300C geworden zijn? Of misschien de Dodge Viper? Of toch misschien de Jeep Compass (nu ook leverbaar met ronde velgen). Nou ik kan je vertellen, die zijn het allemaal niet geworden. Maar welke dan wel?
Het is de Dodge Sprinter geworden! Oftewel een Mercedes Sprinter, maar dan met een Dodge grille en logo’s. En waarom heeft de Sprinter dan gewonnen?
Based primarily on its outstanding utility and the finest interior materials (thanks to its Mercedes-Benz heritage) of any current Chrysler branded product, the Sprinter is without doubt the best Auburn Hills has to offer today. Plus it has a diesel!
Kortom de eerste de beste Europese bestelbus heeft een beter interieur dan een Chrysler personenauto, dat zet je toch aan het denken. Of niet? (via autoblog.com)
nichos zegt
das gewoon een beetje met Chrysler lachen he..
Xayo zegt
GATVERDAMME!!! Welke gekke amerikaan heeft dit weer verzonne slaat toch nergens op…pak dan n Viper SRT-10 of als je tog wat ruimers zoekt een 300C maar dit is TE!!!
lincoln zegt
tja .. journalisten die een soort wetenschappelijk onderzoek doen !!! ..
morgen hebben die zelfde lui een onderzoek gedaan over paris/britney .. wie is er stoerder ????
meeste journalisten ontstijgen toch nooit het hitkrant niveau
floryn zegt
haha wat een grap
a smack in your face chrysler
maar toch is dit niet zo maar een europese bestelbus hoor! Dit is ook in europa het beste wat je kan krijgen op bestelwagen gebied en aangezien europeanen verwend zijn en amerikanen …… hmmm ja ik zal maar geen dom zeggen
YK zegt
JAH maar natuurlijk!!! Hoe kan het ook anders dan de Dodge Sprinter!!! Dat is toch DE Chrysler van het moment, dat ziet iedereen toch in… :lol:
mercedesfan zegt
Wat een afgang voor Chrysler, ze waren vroeger de minst goeie van de DaimlerChrysler groep, en nu ze er gescheiden zijn. Is een Mercedes met een Dodge logo nog hun beste model!
Dat belooft goed voor Chrysler!!! :-)
G. de Groot zegt
Auw, de schaamte.
JP zegt
vin het dus echt nergens op slaan he :D
DAT zegt
Dus de beste Chrysler is dus een Mercedes :?
….the finest interior materials …. Daar staat de Sprinter wel bekend om. :(
Jellert zegt
Ik vind sprinters wel wat krapjes zitten, je hebt het stuur zeg maar meteen op schoot.
Transporters ben ik ook zeer over te spreken.
bob zegt
autoblog.com .. de site waar ik mijn andere nieuws krijg als autoblog.nl ligt te pitten ’s nachts.
robbie zegt
@bob, slapen wij dan ooit?
Gregorius zegt
Heeft Mercedes deze bus er trouwens al niet uit gemikt en weer een nieuw scala geintroduceerd?
Kortom, de beste Chrysler is een vorig model Mercedes
Citrofiel zegt
Heerlijk! Vooroordelen worden bevestigd!
Citrofiel zegt
@ Gregorius; Nee hoor, van de nieuwe Sprinter is ook een Dodge, aangezien hij uitkwam voor ze scheidden…
Jandepandaman zegt
Volgens mij is de beste Chrysler er eentje op het autokerkhof….
bob zegt
Robbie .. tussen 2 en 7 uur ’s ochtens Nederlandse tijd is er heel weinig actie te beleven op de blog. Da’s voor mij in de avonduren. Op dat moment ga ik dus ff buurten bij de collega site … ;)
DJD zegt
da’s een mercedes vito met chrysler logo
DJD zegt
EDIT: dodge logo’s
DJD zegt
en te hoog
Citrofiel zegt
@ DJD; Ten eerste: Het is een Sprinter, geen Vito. Ten tweede: Duh… Daar gaat het om. Het staat zelfs in het artikel…. Lezen voor je post. ;)
Davidov zegt
Dodge, grab life by the bestelbusje :)
VivelaFRANCE zegt
Echt, sorry, maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt. Eerst wordt een of andere hybride SUV gekozen als schoonste auto. En nu is deze Dodge Sprinter de beste. Zijn ze gek in hun hoofd of zo! Waarom heeft de Chrysler Crossfire niet gewonnen?!
SimonMc zegt
“De eerste de beste bestelbus”…
Dat is hij juist niet…De eerste de beste bestelbus zou een fiat ducato zijn.
Deze sprinter is -laten we zeggen- de “mercedes” onder de bestelwagens ;) .
Er is volgens mij maar één beter, en dat is is Iveco met z’n daily.
Maar eigenlijk vind ik deze sprinters hun vering véél te zacht, een renault master bv doet op dat vlak veel beter.Maar dat is eigenlijk geen vergelijk aangezien die masters hun laadvloer aanzienlijk lager is dan die van de sprinter.
Het is eigenlijk een ander soort bestelwagen.
Trabbi zegt
Het commentaar doorheen de posts van vandaag is alweer ver beneden alle peil.
Verder dient het gezegd dat de afwerkingskwaliteit van Amerikaanse wagens ook ver beneden dat van de Europese en Japanse concurrenten ligt.
Citrofiel zegt
@ SimonMC; Waarom is de Ducato de eerste (de beste)?
Trabbi zegt
Een Sprinter rijdt niet slecht, zeker niet op vlak van comfort, maar op vlak van wegligging is er maar eentje die er met kop en schouders bovenuit steekt: the good old Ford Transit!
bob zegt
@vive le France .. volgens mij was de Crossfire gebaseerd op de oude Mercedes SLK.
Charles zegt
Wie dit heeft verzonnen , is gewoon een beunhaas die dit lelijke mercedes ding dagelijks gebruikt.
Dus in principe is deze bus mooier dan een slr , want het is en blijft mercedes?
MRTN zegt
chrysler kan zelf gewoon geen goede auto’s maken
ga nu niet 300c bleren want hij ziet er bruut uit, maar kwaliteit is ver te zoeken, dan de viper? met de v10 van een vrachtwagen, ontwerp een goede motor mensen! en verder mag er ook wel iets gebeuren met het gewicht en de rijeigenschappen.
kortom, alleen mensen die echt diep triest zijn kopen een amerikaanse auto
six trey zegt
bedankt MRTN
Ik vin het toch wel raar vinden dat ik met mijn 10 jaar oude Firebird
al die duitse speelgoed wagens blijf voorbij steken en dan zwijg ik nog over mijn Impala
Wheels & Chrome zegt
@MRTN
Diep triest zeg jij? Oudere Amerikaanse auto’s (Fifties en Sixties) zijn zeer geliefd. Chargers, Camaro’s, Challangers etc, maar ook Pick-Ups en Cadillac’s zijn en blijven zeer geliefd. Zoek je comfort en luxe dan ben je aan het goede adres. Het zijn auto’s met een ziel met durf voor styling en met allerlei luxe die pas de laatste 10 jaar in Europa toegepast wordt.
Toch heb je in de kern een beetje gelijk. Na de oliecrisis in ’73 ging het snel bergafwaarts met de Amerikaanse autoindustrie. Je moest niet gek opkijken als je bumper niet goed vast zat en je een lunchpakket van een fabrieksarbeider vond onder je voorbank.
In de jaren ’80 was het helemaal voorbij met de Amerikaanse autoindustrie. Opkrabbelen is wel gelukt met SUV’s en Pick-Ups. Stoer zijn ze zeker, mooi, groot en luxe ook. Maar goed? Nee niet echt. Blanke laklagen die loslaten, allerlei designfouten, en tegenwoordig zeer slechte afwerking en materialen. De Koreanen zijn al lang de Amerikanen voorbij wat bouwkwaliteit betreft.
Dat een Dodge Sprinter wint op het gebied van afwerking, kwaliteit en gebruikte materialen vind ik niet verwonderlijk. Zelfs Chryslers uit de jaren ’90 waren beter dan de modellen van nu.
De laatste modellen van Dodge/Chrysler in Nederland (Caliber/Nitro/Avenger/Sebring/300C etc)
hebben gewoon een zeer goedkoop hard aanvoelend dashboard. Geen luxe materialen. Blijkbaar hebben ze niets geleerd uit de tijd dat ze met Mercedes hebben samengewerkt.
Echt helpen deed Mercedes ook niet, Chrysler kreeg voor de meeste modellen oude Mercedes techniek.
Echt vooruitstrevend is een Amerikaanse auto nog steeds niet. Lang niet zo goed en betrouwbaar als een Japanner, niet zo degelijk, goed gebouwd en vooral waardevast als een Duitser. Maar zoek je een auto die je lifestyle uitstraalt, dan moet je toch een Amerikaan hebben. Een auto voor mensen met lef………
(Ik heb 10 jaar ervaring met klassieke en moderne Amerikanan, maar ook met de Europese merken)
auto-f zegt
@ Wheels & Chrome —>helemaal mee eens.
het is gewoon duidelijk, hier op autoblog zijn heel veel mensen die anti-amerikaans zijn en verschillende die van amerikaanse wagens houden.
maar uiteindelijk moeten we respect hebben voor elkaars mening.
de ene vind een amerikaan slecht van kwaliteit, dat kan hij vinden maar ze weten ocharm niet waarover ze spreken. het is trouwens een geluk dat niet iedereen dezelfde smaak heeft. maar om usa cars zo erg af te kraken vind ik schandalig.
het is zowieso mercedes die chrysler tegen de muur heeft gehouden en ervan gemaakt heeft wat het nu is.
en met de 300C hebben ze ook niet veel gedaan qua motoren e.d. omdat de schrik erin zat dat die beter zouden verkopen dan hun nieuwe E-klasse.
en onze audi thuis is qua kwaliteit een stuk erger dan onze chrysler het interieur van die is 10 keer krasgevoeliger.
dus klopt het wel echt dat duitser beter zijn dan amerikanen? tja laat het gewoon iedereen zijn eigen smaak zijn.
mopar or no car…. :p
Timo zegt
Ja de Amerikanen staan achter op vlak van techniek, maar vergeet niet dat onze elektronica niet werkt (en ik heb het dan over 4×4’s ) een Cherokee van 98 heeft een simpele 2e versnellingsbak en is puur mechanisch maar het is wel een van de beste 4×4’s qua terreincapaciteiten……om eerlijk te zijn als ik echt naar de jungle trek heb ik liever een mechanische 4×4 dan zo een moderne europese/Koreaanse elektronische.
en op vlak van looks neem ik een cherokee 10x boven een santa fé of touareg
Het is een ander werelddeel en ze zijn niks met moderne elektronische flikflak.
als je in Canada stilvalt omdat er een draadje losgekomen is ben je waarschijnlijk dezelfde nacht nog voeder voor de beren….dusja
wat ze wel niet goed kunnen is de montage van een dashboard zonder los te trillen dat geef ik toe, ma dat kunnen de Fransen en Italianen ook niet en toch zit daar niemand op te zeiken……
tommy zegt
Tja D’amerikanen kunnen niet meer mee met de nieuwe technologie en mechanica. Wil je kwaliteit en goede eerlijke engineering, dan koop je een duits model, Wil je voor niet veel geld een zeer betrouwbare auto, dan klop je aan bij japanners of koreanen, wil je een groene en veilige auto, dan koop je een zweed, en wil je een auto om alleen maar te imponeren en je niets van interieuren aantrekt, dan koop je een amerikaans model… Doch moet ik zeggen dat ze in de us meer lef hebben om te ontwerpen. Een 300c srt8 met 425pk kost- in vergelijking met europese auto’s -zeer weinig…maar dan moet je het ook maar doen met een wat minder kwalitatief dashboard en nepstoelen.
Mijn ouwe rijdt met een chrysler grand voyager 2.8 limited 2007, een prachtauto qua flexibiliteit en ruimte en comfort… en tegelijkertijd een mooi uitziende volumewagen. Maar na anderhalf jaar zit er al een nieuwe accu, commonrail, 3nieuwe injectors, een nieuwe motor voor rechterschuifdeur, 4 nieuwe banden, 2 nieuwe lichtjes en nieuwe leidingen in, allemaal problemen die nu al voorgekomen zijn. Een stotterende motor met een enorme rookpluim, auto valt op autosnelweg stil, en dan spreek ik nog niet over sommige slechte kwaliteitsmaterialen, de gps en boordcomputer is dezelfde als 7 jaar geleden, dit kan toch niet bij zo’n dure auto??
Moesten die auto’s betrouwbaar zijn dan zouden ze pas verkopen!!