Met ingang van 2008 kan de compacte Jeep Compass worden voorzien van spectaculaire 18-inch aluminium velgen met bijzondere eigenschappen die het avontuurlijke karakter van de Compass verder versterken. Daar willen we natuurlijk meer van weten. We hebben onze velgenexpert Robbie gevraagd commentaar te leveren.
“Spectaculaire 18-inch aluminium velgen met bijzondere eigenschappen”
– En wat zijn die eigenschappen dan?
“Springen direct in het oog door hun volmaakt(e) ronde vorm”
– Ooit ovale velgen gezien?
“Toch is dit niet alleen een stylingdetail”
-Duh!
“Deze vorm levert namelijk ook een belangrijke bijdrage aan zowel comfort als rijgedrag.”
“Deze factoren worden bovendien positief beïnvloed doordat het wiel zes robuuste spaken heeft . Elke spaak vangt circa 16% van alle krachten op die op het wiel inwerken – ook tijdens intensief terreingebruik.”
– We durven te wedden dat elke spaak 16 2/3% van de krachten opvangt…
En dan de naafkap:
“Speciaal voor het nieuwe wiel is een hightech naafkap ontwikkeld. De naafkap is namelijk ultralicht en draagt zo bij aan een lager onafgeveerd gewicht. Dat vertaalt zich in een extra scherp en communicatief weggedrag van de Compass.”
– Ik gok dat de naafdop gemaakt is van kunststof en dat zou die anders ook zijn, scheelt toch al snel 3 gram per wiel. Dat zal je wel merken in je weggedrag…
“In aansluiting daarop is besloten de wielen in sets van 4 uit te leveren”
– Waarom niet per 3 eigenlijk?
Op zijn verzoek ook de volgende quiz-oproep: van welke tuner is deze velg afkomstig?
UPDATE: Grotere afbeelding van de velg. Zie jij het?
Met ingang van 2008 kan de compacte Jeep Compass worden voorzien van spectaculaire 18-inch aluminium velgen met bijzondere eigenschappen die het avontuurlijke karakter van de Compass verder versterken.
De nieuwe 7 x 18-inch wielen voor de Jeep Compass springen direct in het oog door hun volmaakt(e) ronde vorm. Toch is dit niet alleen een stylingdetail. Deze vorm levert namelijk ook een belangrijke bijdrage aan zowel comfort als rijgedrag. Deze factoren worden bovendien positief beïnvloed doordat het wiel zes robuuste spaken heeft . Elke spaak vangt circa 16% van alle krachten op die op het wiel inwerken – ook tijdens intensief terreingebruik. Door de (natuurlijke) draaiende beweging van het wiel worden deze krachten bovendien gelijkmatig over de spaken verdeeld. De geadviseerde bandenmaat voor deze velg is 215/55 R18.Ultralichte naafkap
Speciaal voor het nieuwe wiel is een hightech naafkap ontwikkeld. Het Jeep-logo is hier subtiel ingestanst, maar het zijn vooral de technische specificaties die een zeldzame aandacht voor detail verraden. De naafkap is namelijk ultralicht en draagt zo bij aan een lager onafgeveerd gewicht. Dat vertaalt zich in een extra scherp en communicatief weggedrag van de Compass. In aansluiting daarop is besloten de wielen in sets van 4 uit te leveren.
schnitzerken zegt
Zou het niet weten van welke deze is, geef mij maar AC schnitzer velge van onder de GP.300
gilein b zegt
oh en ik maar denken dat miijn bbsjes vierkant waren
Remy zegt
LOL
Ik denk AEZ?
marco_155 zegt
Herculez inc., voor al uw strijdwagenbenodigdheden.
Dr speed zegt
:O:O WAT EEN GEWELDIGE UITVINDING :O:O:O
Ronde velgen:o
dat nog nooit iemand daar eerder aan gedacht heeft:o
ik heb dat wel al keertje eerder gezien in het beste idee van Nederland maar toen verklaarde ze die meneer voor gek:O
toch mooi om te zien dat zo iemand toch nog zijn droom najaagt en doet wat hij wilt:o
ik kan niet wachten om de eerste ronde exemplaren in het wild te spotten:p
RA999 zegt
De techniek gaat snel hoor tegenwoordig.
En die velgen zijn vast van huistunert Startech…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ RAA999
Wat een stelletjes idioten zeg, maarja je moet wat om zo’n hok te verkopen…
robbie zegt
En weten jullie wat nog het ergste is. Omdat je nu van die speciale ronde velgen kan krijgen bij Jeep ben je ook gelijk gedwongen om van die ultra exclusieve ronde banden erbij te komen. En we weten allemaal dat die 3x duurder zijn normale banden.
RA999 zegt
@robbie
En dat leggen ze hun klanten zomaar op, schandalig. Die corpulente Amerikaantjes willen natuurlijk een evenredig corpulente portemonnee, bah, geen goed woord heb ik ervoor over.
dekster zegt
Sets van 4, Dus op het terrein word je verplicht om te klungelen met allerhande vullings/dichtingskitjes?
dekster zegt
Over die velg op de foto, ik dacht deze eens gezien te hebben op een V8 vantage…
JesperF zegt
Van Jeep, weet ik het:P
Klassiekerrally zegt
En rupsbanden? DAT zou ’t karakter van de Compass pas onderstrepen! :)
smeck zegt
nog ff en ze verwachten dat we de fakkels op de voorkant gaan vervangen met vreemde lichtgevende glazen bollen :s
Poekie Lauda zegt
OMG! die velgen zijn uniek, die moet ik hebben! :lol:
bob zegt
Met deze wielen kan de Compass eindelijk ergens komen behalve asfalt:
http://www.mattracks.com/
floryn zegt
haha heerlijk autoblog a la retecool en geenstijl ja dit mag wel eens ja
Meindert zegt
Geen nieuws, wél aandacht. Jeep rules!
YK zegt
Zijn ze ook te bestellen in driehoekvorm? :?
ferdinand zegt
het wiel opnieuw uitvinden, wel lachen, maar het wiel bestaat al
Julian zegt
ik denk dat hun verhaaltje iets te maken heeft met de spanningsverdeling over de spaak. dit omdat de spaak aan het begin(links) smal is en dikker word naarmate je verder naar rechts gaat. nu, een assymetrische spaak komen we niet heel vaak tegen!
oftopic:
welke marketingoeroe heeft het ooit in zijn lege hoofd gekregen iets technisch te interpreteren!
binkie zegt
Hmm.. ze gingen toch stoppen met de productie van dat Kompas ding?
lincoln zegt
ronde velgen ??? .. dus dat betekent dat je trap niet meer kan oprijden ??
lijkt me niet echt handig voor een SUV ..
Trabbi zegt
Wat een achterlijke adverteerders! Bij spaken geldt niet dat 100/6 = +/- 16. Bij stilstand zullen de verticale spaken net iets meer kracht opnemen dan de horizontale, bij het rijden verandert de (verticale) belasting constant, dus zal ook iedere spaak telkens anders belast worden. En dan krijgen we nog de zijdelingse krachten, rem- en aandrijfkoppel, rotatiekrachten enz enz.
Gemiddeld genomen zullen ze wel 16% van de kracht opnemen, maar de individuele piekkrachten zijn veel groter…
Br3chtje zegt
Ik ben niet zo echt thuis op het gebied van velgen..
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat zo speciaal is aan deze velgen, want ik snap er geen bal van :D
Jan C. zegt
@trabbi: staat ook circa
robbie zegt
@Br3chtje, wij ook niet ;)
Erik zegt
Ik vermoed dat Jeep hetzelfde probleem heeft als de NS. Al die losse bladeren op de weg zorgen bij het ‘off-road’-merk voor vierkante wielen…
Kansloos!
Arodin zegt
Nu kunnen jullie wel grappen maken over deze velgen, maar dan zien jullie duidelijk de vijf ronde uitsparingen over het hoofd. Die zijn speciaal aangebracht om hightech boutbevestiging van de velgen mogelijk te maken zodat ze één onlosmakelijk geheel met het voertuig vormen voor een nog beter weggedrag …:-)
Citrofiel zegt
:lol: Geniaal, die gasten bij Jeep. Dat daar nog nooit iemand anders op is gekomen!
dekster zegt
” Elke spaak vangt circa 16% van alle krachten op die op het wiel inwerken – ook tijdens intensief terreingebruik.”
Klopt dit wel?
Aangezien de”steun” maar een beperkt opp van de velg bepaald, vangt elke spaak om beurt een groot deel van de krachten op toch?