Schreef ik nog geen week geleden dat Fiat een oogje heeft op het Russische AvtoVas, blijkt General Motors in dezelfde vijver te vissen. Sterker nog, GM heeft een bod uitgebracht voor een aanmerkelijk belang ik de grootste autobouwer van Rusland. Zoals ik vorige keer ook al vertelde zal Rusland volgens sommige analisten rond 2011 de grootste afzetmarkt op het Europese continent zal zijn en autobouwers willen hier natuurlijk allemaal zoveel mogelijk graantjes meepikken.
Investeren in opkomende economieën is voor westerse autofabrikanten een goede methode om eventuele teruglopende vraag in eigen land te op te vangen of juist om de afzet te vergroten. GM heeft geen details bekend gemaakt over het bod, anders dan dat het een concurrerend bod is. Wel heeft GM een klein streepje voor op Fiat, aangezien de Amerikanen reeds een joint venture met Avtovaz hebben voor de productie van de Chevrolet Niva. (via: automotive news)
ertje88 zegt
Heb liever dat fiat een jointventure doet met AvtoVas, moet je eens voorstellen, amerikaans design met russisch kwaliteit..
hapkars zegt
hoezo Russische kwaliteit, volgens mij is daar niet zoveel mis mee. Noem maar even een rijtje op waar je dan wel niet zo tevreden over bent. ik vind dit wel heel goedkoop antwoorden. ik denk dat russisch voor oerdegelijk zal gaan staan.
Mr. Marteen zegt
@ ertje88 , wat dacht je anders van Russisch design en Amerikaanse kwaliteit… klinkt nog beroerder
rikkon zegt
Heeft GM nog centjes dan?
2004 verlies
2005 minnetje van $8,5 miljard
2006 quitte
2007 een verliesje genomen van $40 miljard
Arnoud zegt
Heeft GM dan werkelijk nog zoveel cash achter de hand? Als ze niet oppassen worden ze zelf door Toyota of een andere grote (en gezonde!!) autoproducent opgekocht.
Jan C. zegt
“GM heeft een bod uitgebracht voor een aanmerkelijk belang ik de grootste autobouwer van Rusland” waarschijnlijk is ik in
Jan C. zegt
Hoewel Fiat natuurlijk een lange geschiedenis heeft met de autobouwers uit Togliatti (een plaats die niet voor niets zo Italiaans klinkt), is ook de link met GM (sommige noemen de nieuwste Lada(=VAZ) Kalina een Opel Corsa en ik meen dat de motoren tegenwoordig van GM zijn) niet raar.
Het zijn in ieder geval de twee merken die het meeste belang bij AvtoVAZ hebben.
Etterbak zegt
Zoals ik vorige keer ook al vertelde zal Rusland volgens sommige analisten rond 2011 de grootste afzetmarkt op het Europese continent zal zijn en autobouwers willen hier natuurlijk allemaal zoveel mogelijk graantjes meepikken.
er staat 2x zal
ook al vertelde ZAL Rusland volgens sommige analisten rond 2010 de grootste afzetmarkt op het Europese continent ZAL zijn die 2e zal mag weg:)
ertje88 zegt
@Mr. Marteen
dat is volgens mij wat ik bedoelde
k was volgens mij overdonderd door de ideeën die in mn hoofd spookten:
Russisch design en Amerikaanse kwaliteit
ahahahaha
Chrizzzie zegt
Komt helemaal goed. Het verleden heeft al aangetoond dat Amerikanen en Russen erg goed samen kunnen werken.
Benny1 zegt
GM zal toch goed moeten kijken in de toekomst, als het heden niet zo erg rooskleurig is, om zo hun bestaan te waarborgen.
Amerikaans design, luxe en groot, samen met de degelijkheid van een Rus, je kan er om lachen of je kan er als concurrent onbewust nu al bang van gaan worden.