Nu het nieuws over de Hyundai Genesis en zijn coupébroer is gaan liggen zwengelen de Koreanen nog één keer de PR-machine aan door het logo van hun nieuwe upmarket RWD-modellen te onthullen. Maar waar doet dat logo aan denken…
Oh ja, ik weet het al! Het begint met een ‘B’ en eindigt op ‘entley’. Zoals alleen Koreanen dat kunnen omschrijven ze hun logo als volgt: “The wings, executed in a hyper-metallic silver, symbolize the spirt of flight and soaring above it all“.
Waarschijnlijk is Hyundai bang dat het VW-concern een kudde advocaten op ze afstuurt zodra ze de Genesis in Europa neerzetten, vandaar dat het logo voorbehouden blijft aan de Koreaanse en Chinese markt.
De topmotorisering zal, in de vorm van een Tau V8, met 380 paarden 5 pk minder leveren dan we aanvankelijk berichtten, maar het gevaarte moet er wel mee van zijn plaats komen lijkt me. De koper kan het ook met 2 cilinders minder doen in de vorm van een 3.3 of 3.8 V6 Lambda-motor.
Hoewel we inmiddels al een aardig totaalplaatje hebben kunnen vormen, zal de officiële onthulling plaatshebben op de Detroit Motor Show, van 13 tot 27 januari 2008.
Bramzel zegt
Typisch fout aziatisch denken; ‘Oh, ons luxemodel moet een apart logo hebben ondanks dat het hetzelfde merk is’. Het doet eerder afbreuk aan een auto dan dat het wat opleverd, het is weer zo’n standaard wannabe-exclusive logo wat volledig opgaat in de anonimiteit. Hyundai, laat er gewoon lekker het H logo op staan, daar bouw je alleen je merk maar verder mee op.
Gelukkig doet men dat dus ook in Europa ;)
Chip zegt
@ Bramzel
Dat kan wel kloppen, maar Lexus zou lang niet zo goed verkopen als ze allemaal Toyota heten. Dus mensen vallen er blijkbaar wel voor. Maar hier gaat het natuurlijk maar om één model dus dat zal niet zoveel veranderen denk ik.
Bramzel zegt
Even goed lezen Chip ;) Ik weet dat het werkt bij Acura, Infiniti en Lexus, maar dat zijn op zichzelfstaande merken. Daarom zeg ik ook ‘apart logo ondanks dat het hetzelfde merk is’. De Genesis zal nog steeds als Hyundai verkocht worden, maar ondanks dat wil men er dus toch een ander logo op plakken. En dát vind ik gewoon dom.
CasperH zegt
Ik snap niet dat die jongens hun marketingcenten hieraan besteden. Iedere marketeer weet dat dit logo een onzinmove is.
Koopman zegt
@Bramzel
Wat zijn volgens jou op zichzelfstaande merken (Acura>Honda, Infinity>Nissan, Lexus>Toyota)?
Volgens mij is het juist slim om modellen voor de bovenkant van de markt onder een andere merknaam uit te brengen. De VW Phaeton is hier een mooi voorbeeld ; mensen wil voor dat geld geen VW (of Hyundai of, of….) op hun motorkap hebben staan
joep zegt
Ik moest bij dit logo eerser denken aan iets dat begint met een ‘M’ en eindigt op ‘ini’.
@Bramzel, infiniti is natuurlijk ook maar in bepaalde mate een op zich zelf staand merk. Wat hier als infiniti verkocht gaat worden, heet in Japan ten slotte ook gewoon Nissan… (zou ik trouwens ook veel meer charme vinden hebben eigenlijk; zo’n G met een Nissan logo…. Dat trekt me op de een of andere manier veel meer.)
Klaas zegt
@Koopman: En Bentley is gewoon VW (komt deels uit de zelfde fabriek in Dresden, deelt de techniek)
Lexus, Acura en Infinity zijn gewoon op zichzelf staand merken, net als Audi, Volvo en Alfa Romeo.
Koopman zegt
@Klaas
En denk je dat Bentley het eigen beleid bepaaldt?
Net zoals Fiat Alfa bestuurdt, Ford de scepter zwaait over Volvo en Toyota over Lexus (Audi is wel compleet zelfstandig, hebben alleen samenwerkingsverband met VW).
Als je met een opzichzelfstaand merk bedoeldt doet bijv. een Bentley niet gewoon een Golf met Bentley-logo is, dan heb jij gelijk. Ik versta onder een zelfstandig merk een bedrijf dat zelf de lijnen uit stippelt (bijv. BMW), en niet een merk waarvan het beleid door een ander merk (eigenaar) wordt geleid (kan zo in een sinterklaasgedichtje ;) ) Voor zover ik weet bepaaldt VW wat er bij Bentley gebeurt, en niet Bentley zelf
Koopman zegt
“doet” moet “dat” zijn natuurlijk
Jan C. zegt
Ik dacht aan A … ston M… artin…
Bramzel zegt
@ Koopman: Dat zijn zelfstandige merken met een eigen merkidentiteit, marktpositie en marketing. Ja, het zijn soms gerebadge wagens en de techniek is hetzelfde als bij de merken die je noemde, maar het zijn losse merken.
Dit is bij de Hyundai niet het geval. De auto blijft een Hyundai Genesis, waarbij Genesis de typenaam is en niet de merknaam. En voor het type willen ze dan een apart logo gebruiken. Het blijft gewoon een Hyundai dus. Als je het voorbeeld van de Pheaton hanteerd; de Pheaton zou dan dus gewoon een VW Pheaton zijn, maar met een eigen logo in plaats van een VW logo. Het suggereert dus een sjiek merk te zijn terwijl het alleen om de typeaanduiding gaat. En dat vind ik goedkoop uitstralen.
Als Hyundai zich voor zijn eigen merk schaamt en het niet op een luxeauto wil plakken dan moeten ze een echt luxemerk introduceren a la Lexus/Acura/Infiniti. Noem dat dan Genesis of zo en geef het dat logo, dat zou dan logisch zijn.
Volgt u het nog? ;)
Coen zegt
Dat logo lijkt idd meer op die van Mini dan op die van Bentley of Aston Martin…
ML zegt
@Casper
Even je theorie ontkrachten.
-Chevrolet is het gelukt met de Corvette. Deze had een eigen embleem, en was net als de Genesis een sterk afwijkende auto in het productgamma. Daarvan is vervolgens een zelfstandig merk gemaakt, hoewel hij nog steeds bij de zelfde dealers te koop is. Dat laatste zie ik met deze ook wel eens gebeuren, dat Genesis een merknaam wordt ipv een type aanduiding.
-Ford Mustang, ook een eigen embleem, ook een heel ander merkprofilering.
-Bij Koreaanse mobiele telefoons lukt het ook om een exclusief logootje te gebruiken (denk maar LG Prada) om het product op te waarderen.
Ik krijg ook direct associaties met een luxe merk bij het zien van dit logo, dus ik denk dat dit zou werken. Kortom mogelijk een zeer slimme zet.
Bramzel zegt
@ ML: Beetje rare voorbeelden die je gebruikt; Corvette en Mustang zijn namen die merken zijn geworden door historie en een bepaalde mate van status. Dat heeft ze zo’n 40 a 50 jaar gekost, waar Hyundai dit probeert met een anoniem logo met een brandnieuwe naam. Hoe kan je autos die historisch gezien als Iconen kunnen beschouwd worden nou vergelijken met een nieuw luxe project als deze Hyundai? Ook je vergelijking met de LG Prada gaat niet op; ook daar maakt men gebruik van bestaande merken die al een reputatie hebben opgebouwd.
Wil Hyundai dit laten slagen dan moeten ze er een apart merk van maken. Dan geef ik ze (na een gewenningsperiode van een jaar of wat) een goede kans van slagen. Dit zag je immers ook bij Lexus. Maar wat ze nu doen is halfslachtig werk waarmee ze naar mijn mening de plank misslaan.
ML zegt
Het is maar net hoe je het redeneerd. Zowel de Ford Mustang als de Chevrolet Corvette waren bij hun introductie niet gelijk iconen (logisch), maar hadden wel andere logo’s, welke geïntroduceerd waren omdat ze een ander imago moesten krijgen dan het overige producten gamma. Beide zijn zelfs iconen geworden,… learn from the best, zou ik zeggen. Ik neem aan dat Hyundai ook een statement wil maken met de Genesis, die voorbij het merkimago gaat van Hyundai. Dus wat hyundai wil bereiken met de Hyundai Genesis is in hoge mate te vergelijken met wat deze twee automerken destijds wilden.
Je hebt inderdaad gelijk dat het Prada logo al een imago had, waar de telefoons van mee zouden kunnen profiteren. Maar wat bij Prada en dit logo overeenkomt is dat ze meer luxe uitstralen dan het originele logo. Persoonlijk vind ik dit bij dit logo zeer geslaagd, omdar er goede inspiratie is opgedaan bij prestige merken. De meeste potentiele kopers van Hyundai zijn geen verstokte autofanaten, maar zullen wel zien dat dít logo een hoogwaardigere uitstraling heeft dan het normale Hyundai logo, en daardoor beter aansluit op de beoogde doelgroep.
Juppe zegt
@Bramzel,
Jouw uitleg laat heel goed zien dat het wel werkt. Voor jou zijn Lexus, Infiniti en Acura aparte merken. Wat het natuurlijk helemaal niet zijn. De eerste Lexus was gebasseerd op de Cressida, gewoon een Toyota dus. De Infiniti G20 (om maar wat te noemen) is een Nissan Primera, en (zover ik weet, ik ken al die US en Japanse types niet) alle Acura’s worden ook als Honda verkocht (eigenlijk andersom).
Lexus heeft altijd modellen gehad die ‘boven’ de Toyota’s zijn geplaatst, dus dat zijn geen gerebadgede (is dat een woord?) modellen. Maar dat zouden evengoed Toyota’s zijn als het niet uit zou maken welke naam er op staat.
Ik zie dat met deze Hyundai’s net zo, de RWD up-market modellen worden als Genesis verkocht. Het belangrijkste verschil wat ik zie met Hyundai en de genoemde 3, is dat de Genesis niet voor de Amerikaanse markt is bedoeld.
Het is net als met bv VW en Audi. Het zijn allemaal dezelfde wagens: Dezelfde techniek, onderstellen, interieurdelen etc. Het ziet er alleen een beetje anders uit aan de buitenkant. Toch zijn mensen bereid om meer geld uit te geven voor een Audi logo. Het werkt dus wel degelijk.
niek zegt
Had ooit een bentley eigenaar niet een hyundai logo op zijn continental geplakt? Dit zal dit stelletje goodwill-dieven in Duitsland leren!!!!
Serieus: heeft de helft van alle automerken trouwens geen naam + vleugels? Het lijkt me lastig om hier een beeldrecht op te hebben. Het is in elk geval beter dan een hyundai badge…
Bramzel zegt
@ Juppe; Jouw uitleg laat heel duidelijk zien dat je mijn verhaal niet goed gelezen hebt.
“Dat zijn zelfstandige merken met een eigen merkidentiteit, marktpositie en marketing. Ja, het zijn soms gerebadge wagens en de techniek is hetzelfde als bij de merken die je noemde, maar het zijn losse merken.”
Ookal zijn sommige Acura’s Honda’s met een ander merkplaatje, ze zijn wel luxer uitgevoerd, hebben een hogere positie in de markt dan vergelijkbare Honda’s. Het merk heeft zijn eigen marketing en reclame’s, en ze zijn dus níet gelijk aan elkaar. Hetzelfde geld voor je verhaal rond Audi en Volkswagen.
Ik zeg ook nergens dat dat niet werkt, integendeel. Ik herhaal mezelf nog maar eens weer:
“Wil Hyundai dit laten slagen dan moeten ze er een apart merk van maken. Dan geef ik ze (na een gewenningsperiode van een jaar of wat) een goede kans van slagen. Dit zag je immers ook bij Lexus. Maar wat ze nu doen is halfslachtig werk waarmee ze naar mijn mening de plank misslaan.”
Waarmee ik doel op het feit dat ze dus geen nieuw merk introduceren. Wat ik bedoel is dat als men de auto had geintroduceerd als Genesis LX of zo (lomp voorbeeld) dat men dan inderdaad een goede stap gemaakt hadden. Maar dat doen ze niet, ze kiezen voor een slappe tussenoplossing waar men alleen maar een ander plaatje op de auto plakt. En dát werkt niet.
niek zegt
Om me trouwens even in de marketingdiscusie te werpen:
Ik denk dat hier wel over is nagedacht. Als deze auto door deze badge (en ik denk dat dit gaat werken, net zoals ik denk dat een nissan badge op de 350z een “z” badge had moeten zijn) een hogere status krijgt dan kan men daarvanuit verder werken.
Als men deze auto gaat associeren met positieve eigenschappen is het relatief gemakkelijk dit terug te spiegelen naar het merk. Als je een product (genesis) gaat marketen met “negatieve” associaties (laten we voor de eenvoud zo de huidige hyundai badge maar even noemen) dan kom je veel grotere problemen mee. En als het hyundai niet lukt om de auto positieve beelden te laten oproepen, dan zal het merk dus niet verder gebouwd kunnen worden.
Ik zeg niet dat alleen een logo een merk kan maken of breken, maar het is zeker een onderdeel van een groter geheel.
Bramzel zegt
Dat is wel zo, maar als je kijkt naar de 350Z en ook de eerder genoemde Corvette en Mustang zijn dat allen auto’s die zichzelf ontwikkeld hebben waardoor het Type/Logo/Merk gegroeid is. Níet andersom. Het is de auto geweest die het merk heeft gemaakt, en Hyundai probeert nu een logo een auto te laten maken om het even zwart/wit te zeggen.
MurcieBoy zegt
lijkt eerder op dat van mini cooper, aston martin, chrysler en bentley die aziaten apen letterlijk alles na :P
niek zegt
@ Bramzel. ja, uiteindelijk moet de auto zichzelf bewijzen, maar alle beetjes, dus ook een ander logo, helpen het marketingproces een handje.
thom zegt
@ Bramzel volgens mij heb je gelijk.
Volgensmij wilden ze gewoon niet op een matiz hetzelfde logo als op een corvette wat natuurlijk logisch is en de hele wereld wist al wat een corvette is natuurlijk. En de corvette paste wel gewoon in het VS gamma van chevvy alleen niet bij de deawoo modellen.
En de kwalitiets beleving in een audi is toch echt wel een stuk hoger zet een a6 naast een passat en vergelijk dan et interieur. Kan best begrijpen dat je geen audi fan bent maar het verschil tussen een vw en een audi is echt wel meer dan het logo. Als et echt maar een vw tje was/is dan waren er echt geen bmw of merc klanten die ook naar audi’s kijken en kopen.
Juppe zegt
@Bramzel,
Oke, misschien heb ik je comments verkeerd begrepen. Maar het klinkt alsof je een ander merk/type/logo whatever bij Hyundai maar onzin vindt, terwijl het bij vele andere merken wel werkt of gewerkt heeft. Ik weet niet hoe Hyundai dit op de markt gaat zetten, en wat voor marketing er omheen zit. Maar igg, of het nou een merk of type is, een ander naampje of logo kan wel degelijk werken. Zoals bijv de naam Daimler onder Ford gebruikt werd, of zoals Scion bij Toyota. Heel verschillende voorbeelden, en heel verschillende marketing.
Jij bent vrij overtuigd over het falen van het gebruik van deze naam en logo. Ik zie het verschil met alle andere voorbeelden niet zo. Alleen de tijd zal leren of dit werk of niet ;)
thom zegt
En worden hier niet steeds zelfstandige bedrijven en zelfstandige merken door elkaar gehaald een merk is nog steeds iets anders dan een bedrijf
Bramzel zegt
@ Juppe: Je snapt nog steeds niet wat ik bedoel (wat Thom ook al verduidelijkt).
Jij hebt het telkens over aparte MERKEN. Ik heb het over het LOGO. Ik heb al dubbel en dwars aangegeven dat het een heel ander verhaal zou zijn als Hyundai deze auto onder het merk Genesis (wat ik nog eens een mooie merknaam vind ook, klinkt sjiek) op de markt zou brengen. Dat zou ik een goed plan vinden omdat het werkte bij de merken die jij noemt. Acura, Infiniti, Lexus, Scion, etc. En ik zie niet in waarom dat bij Hyundai op de langere termijn niet zou werken. Wat dat betreft zijn we het dus eens.
Dit doet Hyundai echter NIET. Ze houden het bij een Hyundai Genesis, maar proberen het feit dat het een Hyundai is te verhullen door er een ander logo op te plakken. Ze creeeren dus een logo voor een type, niet voor een merk. Dat vind ik halfslachtig en een slechte manier om het te doen. Doe het goed of doe het niet zeg ik dan.
Ik snap dat het een verwarrende zaak is met al die types/merken/logos/aanduidingen maar hoop dat ik het een beetje duidelijker heb gemaakt ;)
thom zegt
In vind genesis opzich wel goed passen maar kunnen ze het niet beter neer zetten als een nieuw merk zoals lexus en acura of komt de naam hyundai er al niet op te staan ?
thom zegt
kijk antw voor vraag das mooi :)
-edit: que?-
thom zegt
Is die mazda xedos6 daar niet een goed voorbeeld van wel luxer maar toch mazda ?
ML zegt
Zondermeer is dit een luxe en grote auto. Maar gaat Hyundai een Premium prijsstelling gebruiken, zoals Acura, Lexus, Infinity, Audi etc wel doen? Of willen ze hun zelfde prijsstrategie aanhouden.
@Bramzel
Andere mensen vinden juist dat een Infinity weer een verkapte Nissan is. Op het logo na is Hyundai er tenminste wel eerlijk over. ;-) . Het is maar net hoe je het bekijkt, en zoals ik al zei, het is in het verleden wel vaker op succesvolle wijze gedaan.
Een nieuw merk lanceren kost geld. Dat zou de auto duurder maken, en minder concurerend. Een mooiere, beter passende badge er op, kost bijna niets.
Bovendien zijn de voorgangers van deze auto’s met name succesvol geweest in eigen land. Waar het merk Hyundai een veel hogere waardering heeft.
Kortom het lijkt mij dat er goed over nagedacht is.
Juppe zegt
@Bramzel,
Ja, ik snap wel dat het om een type gaat en niet om een merk. Maar als ze met een logootje meer auto’s denken te verkopen, waarom niet? Misschien moet je niet mij, maar de marketing afdeling bij Hyundai overtuigen.
Thompson zegt
Deden ze dat bij Skoda en Opel ook maar eens.. zo’n nieuw logo op hun luxe types…
lincoln zegt
ja daaag .. jullie begrijpen het spel toch wel ????
on-topic .. origineel .. die vleugeltjes in symetrie .. echt slim bedacht.
Apache zegt
@ Bramzel
Wie wilt nu een Corvette met een Chevrolet-logo dat ook op de Cobalt of de aarslelijke HHR staat??
Apache zegt
CODETAAL- alarm!!
genesis: eerste boek van de bijbel
vleugels: vogels
wanneer schiep God de vogels de bijbel? Juist! de vijfde dag!
maw: de genesis komt uit in mei 2008. (de 5e maand)
jeroen zegt
Tjonge wat orgineel
Bramzel zegt
@ ML en Juppe: Het zal ongetwijfeld goed doordacht zijn en waarschijnlijk zal het ook wel ietsje helpen ja. Maar dat neemt niet weg dat ik het een halfbakken oplossing blijf vinden ;)
@ Apache: Waarom vermeld je dat aan mij? Ik zeg toch nergens dat ze daar wel een Chevrolet logo op moeten zetten?
LC zegt
@Apache; Die Genesis logo lijkt ook op een vogel en Redbull geeft je vleugels!
Nullius zegt
Dacht toch eerst aan het Mini-logo eigenlijk :D
Maar het Bentley en het Aston Martin logo hebben er ook wel iets van weg.
Is het echt zo moeilijk om een origineel teken te maken ? :s
Ronald zegt
Dit wordt dus het derde logo dat Hyundai gaat gebruiken. In Korea wordt de huidige Coupé verkocht als Tuscani Elisa met een apart Tuscani logo op de neus, achterklep en velgen. Ben benieuwd of in Korea uiteindelijk voor de naam Tuscani Genesis Coupé gekozen zal worden. Ik stel voor om de Tuscani badge op de grille te plaatsen en het Genesis logo op de achterklep. Ik hoop dat Hyundai nu echter niet vergeet ook de H op het stuur te vervangen!
http://www.djivy.be/2006/08/01/tuscani-elisa/
Alfa Lima Foxtrot Alfa zegt
hyundai staat tot genesis als…
a. toyota staat tot lexus
b. infiniti staat tot nissan
c. acura staat tot honda
d. audi staat tot VW
e. alle bovenstaande antwoorden zijn goed
lexus heet in JAP toch ook toyota??
Om deze modellen moeten ze gewoon een luxemerk crëeren willen ze in Europa wat autootjes te verkopen….
PS: antwoord E is goed…
Nu gaan alle AUDI-fanaten natuurlijk weer loeien…. en ik zech ga je gang!!