Boer spelen anno 2007 is hard fokking work. Het is dan ook geen verrassing dat onze agrarische medemens er wat lucratieve handeltjes op na houdt. Denk bijvoorbeeld aan het vervoeren van beton, hout en andere gebruiksgoederen, uiteraard gewoon op de openbare weg met zo’n 8 km/u. En dat is dus de oorzaak van onze files!
Als we toch bezig zijn, we kunnen de boeren ook de schuld geven van de milieuproblemen. Landbouwvoertuigen zijn namelijk niet verplicht om aan strenge milieueisen te voldoen, tevens hoeven boeren geen dieselaccijnzen af te dragen. En alsof dat nog niet genoeg voordeeltjes zijn, ze zijn ook nog eens vrijgesteld van wegenbelasting, eurovignet en apk-keuring… Transport en Logistiek Nederland (TLN) spreekt van oneerlijke concurrentie en eist dat de overheid agrariërs vanaf volgend jaar fiscaal keihard gaat aanpakken (via telegraaf.nl).
AppieFlappie zegt
Hah aanpakken die handel!
– Geen strenge milieueissen
– Geen dieselaccijnzen
– Geen wegenbelasting
– Geen eurovignet (say what?)
– Geen apk-keuring
Waar slaat in godsnaam dit op? dit wel elke autorijder :O
Japie zegt
Ze moeten die dingen verbieden in de spits,……zo ergelijk irritant,..en veroorzaakt gevaarlijke situaties,….ik ga er altijd TOETEREND langs!!!
Sjoerd zegt
DIE MENSEN MOET OOK LEVEN!!! en als jij er TOETEREND langs gaat dan ga je waarschijnlijk naar je werk net als die boeren die zijn dan ook aan het werk
-edit: bedankt voor de tip-
VonStroke zegt
Leuk bericht maar kort door de bocht, ik denk dat die mensen en hun hele sector het eigenlijk best wel al moeilijk genoeg hebben.
Sinds wanneer rijden die eigenlijk op de snelweg? Juist ja ;)
Jerudo zegt
Ach, de tolerantie is weer heel ver te zoeken. Waar komt jullie eten vandaan denk je.
Natuurlijk, als je het geen probleem vindt om dubbel te betalen voor alles wat op je bord komt dan is het geen probleem om zo rechtlijnig te denken. Ik hou daarentegen van lekker eten en zou het vreselijk vinden dat eten een luxeproduct wordt.
En als ik me niet vergis mag een landbouwvoertuig toch niet op de snelweg. Het gros van de files kunnen ze daar toch al niet veroorzaakt hebben. Nevertheless werken die dingen wel verschrikkelijk op mijn systeem op een tweevaksbaan waar je als klap op de vuurpijl niet voorbij mag steken.
Gregorius zegt
Over het algemeen hoeven we volgens mij niet al te veel medelijden met onze Nederlandse boer te hebben: een groot gedeelte heeft in ieder geval een Mercedes of BMW op de oprijlaan staan, een mooie pick up (kuch) en waarschijnlijk ook nog wel een old timer of twee. Ook is er vaak genoeg geld om hun toch al niet kleine huizen aardig in te richten. Dus ja, die belasting mag wel (als we dan gelijk ook nog eens die onzin van die gratis schoolboeken afschaffen en eisen dat zorg verzekeringen geen winst mogen maken op de polissen… wacht, ik drijf af).
@ Min. Eurlings: misschien is het een idee die trekkers tussen 07:00 – 09:00 en 17:00 – 19:00 de toegang op provinciale wegen te verbieden!?
AppieFlappie zegt
Waar komt ons eten vandaan? HOe komt het dat de het met de economie goed gaat? Door de boeren of ook door de banken, verzekeraars, techbedrijven, transportsecotor? Ik denk dat de rol van de boeren wordt overschat. Nederland heeft een veeel grotere dienstsecotor dan een agrarische sector. Dus ja we mogen klagen!
Gizzer zegt
@ Gregorius
Lang niet alle boeren kunnen hun huizen zo inrichten of een mercedes rijden. Tegenwoordig is een boer blij als ie uit het rood kan blijven met alle milieu wetgeving die geldt voor werken op het land of de stallen. Nu snap ik zelf ook wel dat dat wel nodig is, als we over een paar jaar nog een laagje ozon om de aarde willen hebben, echter vind ik het te kort door de bocht om te gaan liggen verkondigen dat alle boeren geld zat hebben!
Dus ik stel voor je dat eens een jaar zelf gaat land gaat bewerken en aan alle regeltjes gaat voldoen.
Jerudo zegt
@appieflappie
Wat heeft dat er mee te maken? Dus omdat een boer minder mee helpt aan het Bruto Nationaal Product wil jij klagen? Leg eens uit.
trekveer zegt
-edit: je CAPS blijft hangen-
Ik heb nog nooit in een file gestaan door een trekker en heb ook nog nooit gehoord van 6km file door een tractor!!!!!
Dit is echt het meest kansloze idee over de oorzaak van files ooit!!!!
welke habsnurker dit heeft bedacht moet nog maar een keer theorie B doen!!!!
MarcO zegt
@ AppieFlappie, transportsecotor ?? dienstsecotor ??
1x typfout snap ik wel, bij 2x dezelfde ga ik me dingen afvragen.
Dus naast mijn twijfels over jouw kennis over ‘secotoren’, vraag ik me ook af of je je realiseert wat banken, verzekeraars en techbedrijven enz. moeten zonder sectoren die voorzien in eerste levensbehoeften. De primaire economie staat steeds harder onder druk van de secundaire economie. Er zijn steeds meer en grotere bedrijven die zich bezighouden met zaken die van secundair belang zijn, ten koste van werklui die wel bijdragen aan het bestaan van de mensheid. Wat hou je langer vol? De rest van je leven zonder MP3 / PS2 / smartphone OF de rest van je leven zonder vreten?
Stuko zegt
Kan iemand dit onzinnige artikel verwijderen?
90% van onze files staan op de autowegen en autosnelwegen. Daar komen tractoren niet eens!
En wie jaloers is op de auto(s) waar (enkele) boeren in rijden moeten hetzelfde werk maar eens overnemen. Deze mensen werken namelijk geen 8 uren per dag..
Sjaak zegt
Jammer dat dat nu weer zo moet… Durf te melden dat van alle tractoren die voor transport worden ingezet (te herkennen aan fikse gronddumper of oplegger) het overgrote merendeel níet bestuurd wordt door / eigendom is van een boer. Vaak zijn het de aannemersbedrijven / loonwerkers die deze taak op zich nemen.
Daarbij zijn tractorfabrikanten verplicht aan emissienormen te voldoen, de reden dat zo’n beetje iedere fabrikant van motoren (Perkins, Deutz, SISU, Cummins, Iveco) onlangs nieuwe commonrail-modellen geintroduceerd hebben om aan de TIER III norm te voldoen. Ook zijn steeds meer motoren geschikt voor gebruik van 100% biodiesel (B100).
Ik begrijp dat in het transport-aspect het idee van oneerlijke concurrentie ontstaat (belastingvoordeel etc.) en dat daar naar wordt gekeken vind ik prima. Om echter zomaar te roepen dat de boeren het weer gevreten hebben vind ik onterecht en ongenuanceerd. Het leest lekker weg, maar zorgt ondertussen voor onterecht negatieve publiciteit voor de agrariërs.
ML zegt
Volgens mij zoeken boeren zowiezo de b-weggetjes op, behalve als het écht niet anders kan.
Als er écht last is van het probleem dat jij hier schets dan heeft de gemeente/provincie de mogelijkheid om landbouwvoertuigen te verbieden op bepaalde tijdstippen op bijv. provinciale en doorgaande wegen. Gewoon zo’n rood bord met een tracker er in met een onderbordje met de verbodstijden er op.
W!d zegt
ongefundeerde kritiek op de boeren! Boeren behoren tot een uitstervend ras, dit is zeer jammer voor het nederlandse landschap en cultuur. Gelukkig zijn er bij ons (in de achterhoek) nog redelijk wat boeren te vinden. De meeste trekkers zijn van loonwerkers op weg naar boeren.. trekkers in eigen beheer rijden maar een paar kilometer over de openbare weg. Dat boeren rijk zijn is onzin. De investeringen in hun bedrijf zijn zeer groot.. voordat dit terug verdient is zijn ze alweer een paar tientallen jaren verder. De grote huizen gaan vaak generatie op generatie en de meeste hebben achterstallig onderhoud.. omdat het bedrijf voor gaat! Ik ken geen boer die in een super de luxe auto rijdt! (en ik ken er veel ;) )
Klassiekerrally zegt
Ook ik moet ’t toch even voor de boeren opnemen.
Ben 4 jaar lang van Winterswijk naar Varsseveld gereden over de provinciale weg.
Dat boeren met trekkers daar de boel op houden is niet hun schuld, maar de schuld van kortzichtige overheden. Waarom?
Heel eenvoudig: in plaats van 1 brede B-weg zijn er twee fietspaden aangelegd. Onder de streep kost dat minstens net zo veel ruimte (twee maal een berm) en zeker net zo veel geld.
Dus: (weer even heeeeel kort door de bocht) FIETSERS zijn schuld aan de files! ;)
Frank deH zegt
Niks mis met boeren, maar wel met het misbruik van de tractor met aanhanger over grote afstanden over de vaak toch al drukke binnenwegen. Dit levert erg veel vertraging op waardoor die binnenwegen door veel automobilisten en vrachtrijders gemeden worden. En daardoor worden de snelwegen weer drukker… en dus toch misschien meer files.
En svp niet altijd de boer in een slachtofferrol plaatsen, het zijn ondernemers en die maken uiteindelijk zelf hun keuzes.
Sjaak zegt
Waar is eigenlijk die 8 km/u op gebaseerd? Wettelijk mogen tractoren 25 km/u, de meeste kunnen 40 km/u en steeds meer halen 50 km/u. Nu rijden de meeste tractoren tijdens transport tegen hun topsnelheid, eigenlijk verboden dus maar dat zou ‘file-verminderend’ moeten werken.
George zegt
Boeren schuldig aan files?? Het moet niet gekker worden! Tegenwoordig worden boeren overal schuldig aan bevonden. Ik erger me meer aan inhalende vrachtwagens die 500 meter langs elkaar rijden voordat ze elkaar voorbij zijn op de snelweg.
Sir Smokalot zegt
Ok autoblogger, bereid je er maar op voor dat er ergens deze week een meute mensen met hooivorken en fakkels voor je huis staat vanwege deze ongenuanceerde agrariërs-diss. Eens kijken of je dan nog zo veel praatjes hebt!
Wel jammer dat sommige mensen bepaalde berichten niet met het nodige korreltje zout kunnen nemen…
citrofiel evil twin zegt
De boeren zijn niet de enigen. :D
ja zegt
Ik erger me hard aan doe boerenpummels die over de openbare weg rijden terwijl ze ook op de landbouwegen bij hun bestemming kunnen komen, alleen doen ze er dan 15 min langer over.
Ik vindt dat dat soort boeren een fikse boeten moeten krijgen.
GOD zegt
och ze hebben er weer een zondebok bij
mashell zegt
TLN bedoelt waarschijnlijk het probleem dat veel grondwerkzaamheden in de stad tegenwoordig door loonwerkers worden uitgeoverd. Die kunnen zand veel goedkoper aan en afvoeren omdat ze met goedkope landbouwvoertuigen rijden. Maar loonwerkers zijn natuurlijk geen boeren!
Racer X zegt
Goedzo, pak de boeren maar hard aan. We weten immers allemaal dat boeren in ieder geval NIET te beroerd zijn om met z’n allen keihard te protesteren, aangezien de automobilisten dat toch niet doen. Misschien dat onze ‘dierbare’ regering dan eens inziet dat ze hun eigen graf aan het graven zijn.
Persoonlijk vind ik dat de boeren met rust gelaten moeten worden, die mensen hebben het al moeilijk genoeg om het hoofd boven water te houden en werkdagen van 14+ uur zijn soms eerder regel dan uitzondering. Wel mogen ze wat mij betreft in de spits van de provinciale wegen verdwijnen.
Seht zegt
Ik wil hier toch even op reageren.
ik weet niet waar die 8 km/h vandaan komt maar daar klopt helemaal niks van. Je mag namelijk max. 25 km/h met een tractor. tegenwoordig kunnen enkele zelfs meer dan 50km/h alleen worden ze dan bekeurd omdat ze te hard rijden. Wat ik ook niet begrijp is dat alle schuld op de boeren gegeven wordt omdat “deze neventakken beoefenen niet niet geheel met agrarische onderdelen temaken hebben” zo wordt aangegven. misschien enig idee hoe dat zou komen? denk daar eerst is even over na voordat je iets dergelijks aan de orde stelt. Een bijkomend punt is dat als deze personen het niet vervoeren doen andere het wel dus het maakt geen verschil.
U stelt dat tractoren niet aan eisen meoten voldoen. Dit is namelijk wel het geval alleen bij nieuwe tractoren. En aan gezien een tractor een veelvoud langer meegaat dan een auto zijn alle tractoren niet binenn 10 jaar ingewisseld voor een nieuwe. Een auto is dus veel eerder “af” dan een tractor.
hoe milieu vervuilend is een oude auto?
Chilleville zegt
alleen deze zin zegt all genoeg
ook al heb ik ook een hekel aan slome trekkers enz
“No Farmers No Food“
meer hoef ik toch niet te zeggen ?
lincoln zegt
geen APK ???? geen wegenbelasting ????
dat er nog mensen zijn die een SUV kopen dan !!!!
Whoohoow zegt
no farmers no food ? 90% is tog import
boom zegt
het is onzin dat de files door boeren veroorzaakt worden , het probleem van files dat iedereen gewoon te veel autos heeft . alle problemen met het milieu en zo proberen ze toch al de boeren de schuld van te geven
F430Rijder zegt
Whoohoow schrijft,
3 December 2007 om 18:13
no farmers no food ? 90% is tog import
Zo wat ben jij slim, en door wie word het voedsel in andere landen dan verzorgt?
EddieC zegt
Whoohoow schrijft,
3 December 2007 om 18:13
no farmers no food ? 90% is tog import
Ik dacht dat het juist “no farmers no food ? 90% is tog export”was
Wouter zegt
Ben zelf woonachtig in het oosten van het land en rij elke dag 140km woon-werk. Zelf heb ik nooit problemen met boeren en hun machietjes.
MAAR DIE VERREKTE VRACHTWAGENS….. DIE MOETEN ZE EENS VAN DE WEG HALEN!!!!
’s Ochtends collectief achter zon stom stuk staal aantuffen met 70km/h op een 100 weg. En ja ik haal veel in. Maar ver kom je niet want dan zit je alweer achter de volgende. En dan op de snelweg….. daar word je helemaal treurig van. Als weer zon snelheidsmaniak met 1km/h snelheidsverschil zijn collega chaufeur gaat inhalen. Die praktijken hadden ze jaren geleden al moeten verbieden.
Ok, de 80 wegen mijd ik voornamelijk zodat ik misschien niet echt een goed oordeel kan geven over de boeren op de weg, maar ik ben wel ff blij dat ik na weer een avond achter verschillende vrachtautos te hebben gehangen, ik mij even kan afreageren.
Verder een leuk onderwerp van discussie i.m.o. :-D
Bas zegt
Wat een qwatsj allemaal zeg. Ik heb nog nooit 1 traktor (afgezien van wat Porsche Cayennes en een enkele Hummer) op de snelweg gezien en toch staat daar iedere dag file….Gelul dus…dit hele stuk.
Martijn zegt
Tjongejongejonge,
wat een gelul zeg, het is wel duidelijk dat er hier weer een heleboel mensen werkelijk geen flauw benul hebben waar ze over praten. Waarschijnlijk hebben ze nog nooit een boer van dichtbij gezien en staan ze er niet bij stil dat zonder de vrachtwagens in dit land ze allemaal nog in de 19e eeuw zouden leven!!! Denk es na man!
GOD zegt
begin eerst maar eens met die achterlijke ouwe slaatjes van de weg te trekken. wat kunnen die gasten mij het bloed laten koken.
mijn nummer 1 in de top 10 ergenis zijn die ouwtjes die gvd niet harder als 20 rijden, en stil blijven staan bij kruisingen terwijl er geen hond is
en bij elke handeling 43 keer naar links en naar rechts kijken en em zowat af laten slaan om dat ze zo tergend langzaam rijden en dan nog op één of andere manier iets aanrijden
etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc.
als iemand van 18 jaar oud, zo rijd bij zijn eindexamen dan mag ie na 5 min terug rijden en een nieuwe afspraak maken, maar die ouwtjes, gevaar nummer 1 op de weg die mogen wel zo rijden
alles is zo krom in nederland
alles word gedaan voor de veiligheid maar die ramkrakers laten ze gewoon rijden.
maar wel druk maken om een traktors die je bijna nooit tegenkomt
ik woon zelfs in de achterhoek en zie bijna nooit een traktor
daytona zegt
gewoon alle vrouwen van de weg halen.
WG zegt
Ten eerste slaat het nergens op dat de boeren gelinkt worden met files?!
Tractoren zijn verboden op snelwegen, dus deze zullen hier geen files veroorzaken. Een file van 8km/h is vergezocht, de meeste tractoren rijden 40km/h en sneller.
Ten tweede komen de meeste boeren niet verder van hun bedrijf dan een straal van 5km. De meeste tractoren die je op de weg tegenkomt met grote gronddumpers enz zijn eigendom van transportbedrijven e.d. . Dit heeft niets meer met de agrarische sector te maken. Maar hier zijn de meeste mensen blind voor en schuiven meteen de schuld in de schoenen van de landbouwers, makkelijk…
Ten derde is het belachelijk laag om uit het niets boeren te linken met veel geld. Misschien bezitten zij wel meer , maar ze hebben er dan ook wel dubbel hard voor moeten werken of hebben veel hiervaan geërfd. Tegenwoordig met niets in eigendom als boer beginnen is onmogelijk. En zeggen dat hun huis veel groter is kun je dan ook meteen linken met het feit dat de meeste boeren doe het zelf’ers zijn.
Ten vierde is het waar dat de boeren weinige keren voordeel hebben op belasting, bvb accijnzen.
Maar deze “winst” moeten ze meer dan dubbel terug geven aan vadertjestaat door belastingen op gronden, winst, milieu, … Of zinloze investeringen/wetten die door vadertje staat verplicht worden en het boeren leven nog veel moeilijker maken dan het al is. :s
Als dit zo een goed verdienende sector zou zijn zoals vele onder julie denken dan vraag ik mij af waarom er zoveel landbouwers verdwijnen en praktisch geen nieuwe bijkomen?
Ten vijfde heeft de overheid deze files zelf veroorzaakt door zo domme wijzigingen in de infrastructuur toe te passen. Een twee rijvaksbaan vervangen door eenrijvaksbaan met mooie boompjes noem ik niet bepaalt slim. Maaaarja. En als deze enkele boompjes zouden dienen voor het milieu, dan ben ik er zeker van dat een graangewas geteeld op het veld even goed zijn werk zal doen.
Ten zesde, hoeveel procent van de CO2 wordt veroorzaakt door tractoren?
Hoeveel procent door Vrachtwagens?
Gelieve eerst deze cijfers te raadplegen vooraleer zulke zinlose argumenten in de ring te gooien.
Ten zevende klopt het dat er zeer veel voedsel geimporteerd wordt. Als iedereen zo graag wilt dat er geen landbouwers meer in de Benelux te bespeuren zijn moet men zo zeker verder gaan. Maar dan zal men dit ook dik kunnen terugbetalen aan extra importkosten ed. Maar het voedsel moet uiteindelijk toch door de landbouwer geproduceerd worden.
Het is heel duidelijk dat er nog veel te veel mensen een verkeerde visie hebben op de agrarische sector en alles wat hierrond leeft. Spijtig
kristof g zegt
Nou nu ik dit las werd ik best wel ziek .. jullie kunnen allemaal wel makkelijk zeggen dat er op de boer hun oprit een grote SUV of een ik weet niet wat staat .. Ik wil jou wel eens zien met die dikke BMW 3 reeks hoever je zelf zit of die nieuwe mondeo ..etc??
Als 1 e ga ik zelf zeggen dat ik een boerenzoon ben die al met 1 voet in het vak staat;
MAAR .. hier komt de GROTE MAAR : Als jullie godgeklaagde bureauwerkertjes( voor zij die altijd weten te klagen ) eens 1 week lang het werk deden van een Boer ..In elk weer werken .. Wij Kloppen vaak 1,5 Keer zoveel uren als jullie zelf. We hebben geen 13e maand uitbetaald, geen vakantiegeld, en zeker niet op de normale uren en dan niet te vergeten in welke omstandigheden.
En Zoals velen van jullie ondertussen al weten dat een Boer nu eenmaal een tractor nodig heeft .. maar wat jullie niet weten is dat loonwerkers ook met wegentaks en heel de hutse kluts betalen..
En nog 1 dingetje .. Tractoren op autosnelweg??? Neen ik dacht het niet.. neem deze dan zelf ipv te jammeren op de secundaire wegen. 1 tractor op 400 auto’s ?? komaan he
nog bedankt
RDS zegt
ik ga 80 met mijn trekker wat is het probleem?
Japie zegt
@ RDS,..het probleem is dat jij een van de weinige bent.
In het beginstukje hebben ze het helemaal niet over snelweg,…dat zou er nog eens bij moeten komen.
Het gaat om de prov.wegen (in de spits) waarbij boeren/of grondbedrijven,,…mij even om het even!!,..het hele zooitje ophouden omdat ze te beroerd zijn een klein stukje om te rijden.
En maar achterom kijken,…..genieten van datgene wat ze aan het veroorzaken zijn.
Als je dan zo vroeg op bent,..en laat doorwerkt,….rij dan zo veel mogelijk in de overige uren,..of over de landweggetjes,..over over het fietspad,…of ga op de busbaan rijden (als er geen bus aan komt)
Juppe zegt
Vrachtwagens, motorrijders, slechte wegen, stomme knooppunten, te weinig asfalt, kijkers en nou weer boeren. Wie is er morgen verantwoordelijk?
De automobilist iig niet, das zeker.
kristof g zegt
@Japie
Ik moet zeggen dat jij wel diegen bent die precies goed in je zetel zit..
1e: Hoe kan je posten om 13;24 terwijl een mens die in de spits moet rijden rond deze tijd aan het werk is ??
2e: Als je denkt dat wij zitten te genieten terwijl er mensen achter ons hangen ?? Zoals de heer WG zegt: meestal niet groter in een straal van 5 km ?
Wijzelf hebben ook een aanplanting op een afstand van 20 km .. Hiervoor rij ik ook over een secundaire weg.. en wil je nou eens wat weten ???
Deze baan is ongeveer 15 m breed
|hier is een |hier is |een |rijbaan| en hier dan weer
| boompjesrij |rijbaan|leuk | |een leuke pechstrook
|met heel vaak| |midden- | |met bosjes ?
|pechstrook | |bermpje | |
Nou denk jij dat ik niet liever heb dat die bosjes of boompjes weg zijn en ik daar op mijn gemak kan rijden zonder er een of andere zit te toeten??
3e: Beroerd om een stukje te rijden ?? Wel denk jij dat de er op de wereld 3 soorten baantjes liggen??
nou laten we een snelle kwis doen:
**Welk van de 3 wegen ligt niet overal?
.1 Autosnelweg ( hier mag je nu eens zonder een tractor?)
.2 Prov wegen ( ooeeh een tractor)
.3 veldweggetjes (modddeerrr
** en het antwoord is nr3 ! Correct !
De defenitie van veldweg = verkavelingsweg = een aangelegde baan om je veld te bereiken en nu komt het Omdat deze niet via een Prov. weg te bereiken valt !
He valt nu je eurocent eindelijk ??
en dan nog
4e: Als jij toch niet graag achter een tractor hangt en dan te laat op je werk zou komen ?? sta dan nou maar eens 10 min vroeger op, En vertrek 10 min vroeger .. want als je het soms vergeet .. een boer is al aan het werken als jij nog wakker aan het worden bent onderweg naar je werk?
Brabanse boer zegt
Niet zo zeuren joh. Alles werkt toch prima zo als het nu is =)