29 september 1993. Clinton en vicepresident Gore ontbieden de top van de Grote Drie (GM, Chrysler en Ford) voor een onderonsje in het Witte Huis. Het gespreksonderwerp? The Partnership for a New Generation of Vehicles dat hen een pioniersrol in de ontwikkeling van groene wagens moet garanderen, gefinancierd door de overheid en gesteund door het leger. Grondsteen van deze joint venture is de combinatie van een zuinige dieselmotor en een elektromotor met nuluitstoot. De wereld is onder de indruk. Tenminste tot minister Abraham negen jaar en een miljard dollar later verkondigt dat ze het hybrideplan laten varen om nieuwe pistes te verkennen. Anno 2007 is het nog altijd wachten op Amerikaanse inbreng terwijl Honda niet alleen hybrides maar zelfs een productiewagen op waterstof commercialiseert. In Californië dan nog.
Dat Honda bij de eerste was om de Amerikaanse dreiging serieus te nemen, mag niet verwonderen. In de jaren ‘70 speelde het al handig in op de oliecrisis en het groene bewustzijn dat ermee gepaard ging. Toen met de propere CCVC-motor in de Civic, vandaag met de IMA-technologie die eveneens in de verkoopstopper toegepast wordt, zij het in de minder flamboyante vierdeursversie die we van Japan en Amerika kennen. Op de vraag waarom de Integrated Motor Assist niet in de Euro-Civic verkrijgbaar is, valt er bij Honda geen antwoord te rapen. Feit is dat Europeanen zo aan diesel verknocht zijn dat hybrides er vooralsnog niet toe doen. Tenminste niet zolang de zelfontbranders sneller, goedkoper én zuiniger zijn. En dat is een probleem waar benzinelievend Amerika niet mee zit, dus krijgt die markt (en de klassiekere sedan) voorrang.
In tegenstelling tot Toyota ziet Honda er momenteel vanaf om zijn hybrides een eigen modellijn te geven. De Civic Hybrid valt dan ook op door zijn onopvallendheid (was het niet voor de knaller van een C0²-sticker op de motorkap), en zo wil Honda het ook: geen idiosyncrasie voor gadgetfreaks of Type-R-geweld voor octaanliefhebbers maar eerlijk transport voor pendelaars, families en vertegenwoordigers die efficiënt van A naar B willen, mét respect voor het milieu. Binnenin vind je dan ook geen displays met geanimeerde menu’s à la Prius maar een standaard Civic-dashboard met twee extra balkjes die aanduiden of de elektromotor stroom aan het genereren is (bij het remmen of uitbollen) dan wel de benzinemotor aan het bijstaan is (onder acceleratie).
Afgezien van het ingenieuze dashboard is de binnenruimte typisch Japans met tevredenstellende materialen en (optioneel) leder dat niet in een taxi zou misstaan. Maar daar is het de Hybrid niet om te doen, wel om absolute rust. Twijfelde ik bij aanvang van de testweek nog aan mijn eigen geestesgesteldheid (en al zeker toen ik merkte dat alle IMA’s vandaag automaten zijn), wist ik het na vijf minuten wel zeker: dit is de meest zen-achtige auto-ervaring aan deze kant van een escortlimo met champagne. Agressief invoegen in de file? Neen dank u. Hectische dj’s in de ochtendspits? Evenmin. Of een genietbaar sprintje aan de verkeerslichten? Geen denken aan. Dit moet de eerste auto zijn waarin stilstaan een waar genot is – met dank aan de vernuftige stop/startfunctie die beide motoren onmerkbaar uitschakelt wanneer de IMA op de voetrem stilstaat. Angst voor een laattijdige herstart materialiseert zich nooit, temeer daar de 103Nm koppel van de 20pk sterke elektromotor onmiddellijk beschikbaar zijn. Doe er nog een traploze automaat bij en rijden was nog nooit zo eenvoudig – en onbetrokken.
Onderwerp de IMA aan een actieve rijstijl en er borrelen heel wat curiosa op. Zo zorgt het drijfwiel van de elektromotor voor een overdreven snelheidswinst bergaf terwijl remmanoeuvres teveel pedaaldruk vereisen, zeker op nat wegdek. Minder gevaarlijk maar even ongepast is de sportstand van de Continu Variabele Transmissie (zoals in een trein). Die zorgt ervoor dat de 95pk sterke dertienhonderd altijd hoge toeren draait, ook al is de gewenste snelheid bereikt. Wat zo een functie in een groene wagen te zoeken heeft, is mij een raadsel; het verbruik vaart er onwel bij en bleek op een pendelrit van 200km sowieso rond de 6,5l/100km te liggen. Minpunten scoort de IMA verder voor het levensloze stuur en irritant geplaatste middensteun die zijn Amerikaanse roots nogmaals onderstrepen.
En toch vind ik de Civic Hybrid een geslaagd concept. Niet omdat hij minder dan 115 gram CO² uitstoot of ecokorting geniet, maar omdat het de eerste wagen is die consequent rust brengt in plaats van opwinding. Iets wat in deze hectische tijden meer dan welkom is, zeker als je twee keer per dag in de file staat. Of het evenwel betekent dat hybrides het energieraadsel zullen oplossen, betwijfel ik ten zeerste. Want eenmaal China en India massaal auto’s beginnen kopen, zal er heel wat meer nodig zijn dan een halve liter benzinebesparing om iedereen van brandstof te voorzien. Meteen de reden waarom Honda nu al zwaar op waterstof inzet.
[ Met grote dank aan Djivy voor dit verfrissende stuk tekst! ]
fred zegt
dus, het werkt, maar niet echt, want waterstof is/heeft de toekomst…
Vincentvld zegt
Waterstof heeft de toekomst niet; Om waterstof te verkrijgen is indirect dezelfde hoeveelheid energie nodig. En hoe komt men aan de energie om waterstof te creeren? Juist, uit de oliegestookte energiecentrales. Auto’s op waterstof is enkel een verschuiving van het probleem in mijn ogen.
mbvt zegt
Leuk stuk! Zelf vond ik het tijdens een proefrit wél ‘genietbaar’ om bij een stoplicht snel weg te rijden; je komt nog enigszins redelijk weg en dat verwacht men niet bij zo’n suffe bak :-) Sturen viel mij ook wel mee, best scherp en direct. Bergaf hoor je de automaat eigenlijk in de S of L stand te zetten, zodat je minder ‘snelheidswinst’ boekt en meer energie terug in de accu’s laadt.
Gert zegt
Het lijkt me alleen maar positief dat ‘groene’ autos onopvallend zijn. Als je er echt voor kiest moet het niet vervolgens als statussymbool gebruikt gaan worden (zoals de prius soms, kijk mij eens goed bezig zijn… Bah)… Dus gewoon hetzelfde als de normale modellen.
Eric zegt
Na deze rit even in een Viper rondscheuren om wakker te worden!!!!!
Dotternetta zegt
uitbollen?
JoepeN zegt
Toevallig afgelopen week in zo’n Civic IMA gereden: wat een drama. Gaspedaal is gewoon volume-knop: intrappen zorgt alleen voor meer lawaai (motortje schiet naar 6100 rpm en blijft daar hangen). Alle “assist”-ledjes gaan branden, maar dat is ook de enige aanwijziging dat de electro-motor meehelpt. De snelheidsmeter blijft gewoon strak op 70 staan. Inhalen op de snelweg moet je ook echt plannen, zelfs in sportstand met kick-down gebeurt er niets. Remmen ook zo’n drama. Waarschijnlijk remt hij eerst puur op de generator: je voelt geen weerstand in het pedaal, en er gebeurt ook niet zo heel veel. Beetje harder remmen en hij maakt meteen een noodstop. Onderstel is ook te hard, maar je krijgt er geen lekker gooi-en-smijt-gevoel voor terug. Overigens ben ik nog hard uitgelachen door enkele wegwerkers toen ik in dat ding stapte: “Wat een lelijk ding!” En ze hadden nog gelijk ook. Ik snap dat het ding niet bedoeld is om mee te gummen, maar dit ontneemt je alle lol in autorijden, terwijl het verbruik nauwelijks beter is. (op buitenweg/snelweg, in de stad zal het wel beter zijn, maar pak dan 500 of een Smart.
Juppe zegt
@Djivy,
Erg leuk stukje! Met plezier gelezen. Ook leuk dat je een technologisch stukje geschiedenis (’t is trouwnes cvcc, niet ccvc. Kleinigheidje) er bij haalt. Honda wilde toendertijd niet aan de katalysator (koste alleen maar vermogen en brandstof), en kwam daarom met die motor.
Honda heeft idd ingezet op de onopvallende auto. Om het hybride gebeuren ‘normaal’ over te laten komen, zodat het voor velen bereikbaar is. Toyota heeft met de Prius een andere weg ingeslagen. Ze hebben juist een auto voor de toekomst gemaakt, als een statement. Vandaar de -omstreden- futuristische vormgeving. De Prius wordt in grotere aantallen verkocht, maar dit heeft misschien wel meer met marketing te maken dan met de auto zelf.
Maar ik vraag me af, zou je hier zelf ook mee willen rijden? De civic IMA danwel Prius. Ik ben zelf een petrolhead, maar ik vind de hybride techniek ook erg interressant, en als je erin verdiept bedenk je pas hoe belachelijk het is dat we allemaal met draaiende motoren stil staan. En de hele tijd met een motor met hoog piekvermogen rijden, terwijl dat piekvermogen maar heel weinig aangesproken wordt.
Een hybride wagen lijkt mij heerlijk, vooral als je veel stad en file verkeer rijdt.
Guan zegt
uitrollen.
Guan zegt
Mooi stuk b.t.w., complementos!
RubenBaeten zegt
@Dotternetta en Guan: Uitbollen is Vlaams.
Leuk stukje Djivy!
Jan C. zegt
Hoeveel betaalde Honda voor dit stukje proza?
De Oerknal zegt
@JoepeN
Ooit gereden met een CVT-automaat? Die schakelen dus niet.
Mairsil zegt
of de elektromotor stroom aan het genereren is (bij het remmen of uitbollen)
Dat uitbollen lijkt me wel een gave feature, voor deuken enzo. En levert nog stroom ook.
Ron zegt
Ik heb de Civic Hybrid besteld als Leasebak.
Behalve de Prius is er geen concurrentie. Andere wagens met vergelijkbare cijfers op Inhoud, snelheid en Comfort zijn gauw 150 tot 200 euro per maand netto duurder door de BPM korting en de 14% bijtelling op de Honda.
Veel mensen vergelijken Appels en Peren doordat ze uit hun Duitse 2 liter 120+ PK diesel komen en dan geen Acceleratie meer beleven met de CVT.
De Civic Hybride is vergeleken met 1.4 of 1.6 motoren op LPG lekker vlot.
Fijne bijzondere auto met veel Luxe voor weinig.
JoepeN zegt
@ De Oerknal
Snap ik, maar waarom jankt dat ding volgas naar 6100 rpm als je een beetje gas geeft? Zeker bij een auto die voor een laag brandstofverbuik is ontworpen verwacht je dat hij een efficiënt toerental voor de motor opzoekt en dat de electromotor het benodigde extra vermogen levert. Dat hij bij volgas richting de begrenzer gaat prima; je wilt maximaal vermogen (wat bijster tegenvalt, maar vooruit, daar koop je hem niet voor). In de praktijk (inhalen/invoegen op de snelweg) is dit zeker in combinatie met de verschrikkelijk trage gasrespons echt irritant.
Juppe zegt
@Ron,
Mooi om zoiets te horen, en dat ook het belastingstelsel op dat gebied blijkt te werken. Ik vraag me ook af waarom mensen graag in een trillende auto rijden, waarbij je de gehele tijd met je linkervoet en rechterhand zit te hannessen, om je al hotend en stotend door het verkeer te bewegen.
Terwijl je voor 150-200 euro per maand minder in een zeer stille auto met schokvrije automaat zeer relaxed door het verkeer kunt voortbewegen. Vreemde wereld ;)
Wat bepaalde je keuze tussen de Prius en de Civic?
Prius zegt
@Juppe,
Honda is een marketingdrama. Kunnen wel wat leren van Toyota. Daarnaast is de Prius de meest praktische keuze. En zelfs qua rijbeleving de betere, hoewel je daar zo’n auto niet voor kiest. Vond de Honda iets te deinerig Amerikaans. Wel een mooier interieur en zelfs exterieur, maar lang niet zo praktisch (kleiner, langzamer, sedan)…
Djivy zegt
@fred:
De IMA werkt prima, maar nog niet goed genoeg om Europeanen uit hun geavanceerde diesels te lokken.
@vincentvld:
Fair Point, en daarover zijn heel wat knappe koppen het met je eens. Maar je moet toegeven dat Honda zijn nek uitsteekt en in de praktijk naar alternatieven zoekt beter dan passief af te wachten zoals de Duitse brigade momenteel doet. Dat het nog eens de ideale wagen is voor mensen die denken dat tip-hielen een onmogelijke danspas is, da’s mooi meegenomen.
@mbvt:
Goeie tip om de bak in L te zetten en ongewenste snelheidswinst bergaf te vermijden alsook de batterij op te laden.
@Gert:
Absoluut. Check http://www.southparkzone.com/episode.php?vid=1002
@Eric:
Na de IMA was het geen Viper maar een 207RC wat ook niet slecht was…
@Dotternetta:
Uitrollen dus, waarvoor excuses
@JoepeN:
Beoordeel de IMA door een octaanbril en hij valt inderdaad tegen. Beeschouw hem als “eerlijk transport voor pendelaars, families en vertegenwoordigers die efficiënt van A naar B willen, mét respect voor het milieu” en Honda heeft zijn doel bereikt, goedkoper dan de Prius.
@Juppe:
Ik heb de Honda geschiedenisvideo (http://world.honda.com/HDTV/history/1973-look-at-honda/index.html) er nog een op nageslaan en je hebt inderdaad gelijk: het groene blok uit de eerste Civic werd inderdaad CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion) en niet CCVC gedoopt.
@JanC:
Evenveel als Autoblog.nl ;)
@Ron:
In België krijg je 300€ korting bij aankoop & that’s it. Goede voorwaarden in Nederland dus.
@JoepeN:
over dat janken aan 6000 toeren schrok ik me de eerste keer ook rot. Ik had bijna rechtsomkeer gemaakt naar de importeur om te melden dat er iets mis was, tot ik het CVT-label zag. Het gaspedaal minder diep intrappen (met veel minder lawaai maar slechts een klein prestatieverschil tot gevolg) is de boodschap.
Rick dos zegt
Ik zag laatst op Discovery een programma over future cars. Daarin kwam het Noors bedrijf Hydro aan bod. Zij zijn in samenwerking met Noorse overheid al een waterstofsnelweg aan het aanleggen. D.w.z. dat ze waterstoftankstations aan het aanleggen zijn. Dit vooruitlopend op de ontwikkelingen binnen de autobranche op het gebied van waterstof.
En in tegenstelling wat hier en ook door de autobranche zelf nog wel eens beweerd wordt. Had Hydro al technieken in huis om water tot waterstof schoon en efficient te verwerken. Ze hadden zelfs al een mobiele “tankstation”.
De achterliggende gedachte van de aanleg van de waterstofsnelweg was meer het kip of het ei principe. Dus als er geen infrastructuur voor waterstofauto´s is, zal de autoindustrie niet bereidwillig zijn om ook te inevesteren en als er geen waterstofauto´s zijn dan is de energieindustrie ook niet bereidwillig om in een infrastructuur te investeren.
Een logische beredenering lijkt me en een hele goede eerste stap van de Noorse regering in ieder geval.
BaRa zegt
Tja, Hydro heeft het voordeel van electriciteit uit waterkracht. Logisch dat ze dat willen omzetten in waterstof. Maar in Nederland of België is die keuze minder voor de hand liggend. Waar haal je hier de waterstof vandaan, zonder het milieu nog meer te belasten?
The Honda Spirit zegt
hierbij een leuk linkje voor de fans van verantwoord ondernemen (die dus gewoon net zo maf zijn als ik), by the way, ik heb nu 5 keer mogen rijden in de hybrid en vind de honda hybrid welliswaar wat onrustiger maar wel met een stuk strakkere wegligging als de prius. Al kan ik maar niet wennen aan die achterlijke wielen die erop zitten en dat suffe design, maar ja het alternatief een prius wordt ik ook nie vrolijk van natuurlijk.
http://www.honda.com/power-of-dreams/
vanwalsum zegt
Iedereen heeft het wel over dat suffe uiterlijk, maar kijk hier eens naar. (complimentje voor de eigenaar van deze prachtige IMA)
http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?id=18024#
Fototjes zijn een beetje ingetrokken, maar toch érg netjes!
A. Bänffer zegt
@Jan C.
Beetje onzin opmerking.
Maar ik vind het een heel mooi stukje :)
Hoop alleen niet dat Honda van het sportieve af gaat.
Bas zegt
Hallo allen, ik heb zelf een Honda Civic Hybrid waar ik nu zo’n 20.000 km mee gereden heb, prestaties qua accel. rem. etc. zijn allemaal perfect… Het is geen race auto dus zoals JoepeN schrijft kan het kloppen dat je er geen plezier aan beleefd.
Zelf heb ik geen moeite op de snelweg om iemand in te halen, gaspedaal diep indrukken betekend idd dat hij gelijk in zn volle toeren schiet, maar dat is iets waar je een beetje mee moet spelen, dan gaat dat vazelf beter!
Helaas is er 1 GROOT nadeel, en dat is dat zijn gemiddelde verbruik bij mij 1 op 13.5 is !!!!!!!!!!
Dealer heeft gezegd dat dit aan mijn rijstlijl ligt maar ik heb nu zo’n 7 rijstijlen geprobeert en het lukt me nog niet..
Iemand hier betere ervaringen mee?
Bas
vanwalsum zegt
Ik gok dat je zowat alleen maar lange snelwegstukken rijd. waardoor de benzine motor bijna al het werk moet doen. En dán is 1 op 13,5 best netjes voor een schip van 1300 kili met een 1.3.
Bas zegt
Ja rij veel afstanden, zal het daarom zo zijn dat hij niet zuinig is? wat als ik korte stukken rij (20/80km) dan is hij ook niet bepaald zuinig, ook stads ritten willen niet echt ‘zuinig’ verlopen. onlangs dat ik er alles aan doe (airco uit etc.)
vanwalsum zegt
Dan heb ik er ook niet echt een verklaring voor. Hoor veel verhalen dat mensen er toch zeker wel 1 op 18 mee halen. En die letten niet verschrikkelijk op hun rijstijl. Normaal gesproken zijn stadritten itt gewone benzineauto’s juist erg zuinig, omdat er veel gebruik wordt gemaakt van de electromotor.
Juppe zegt
@Bas,
Wat voor verbruik haal je met andere auto’s? Ik denk dat je ongemerkt vrij lomp (sorry dat ik het zo zeg ;) ) met het gaspedaal en rempedaal om gaat.
Bij zuinig rijden gaat het om constant rijden (ook bij een hybride), en vooruit kijken. Dus bv bij een stoplicht niet pas het gas los laten als je daadwerkelijk gaat remmen. Je kunt best eerder het gas loslaten, de auto rolt een flink stuk door (het voelt misschien als traag rijden, maar dat is het absoluut niet)
Zuinig rijden met een hybride is eigenlijk niet anders dan zuinig rijden met een normale auto. Er zijn wel speciale technieken die je toe kunt passen, maar dat is meer voor de ‘freak’.
Dat een hybride niet zuinig op de snelweg zou zijn (geen voordeel heeft) is een fabeltje. Het downsizen van de motor is hier juist in het voordeel (je gebruikt de 1.3 op een goed rendement, ipv een 2.0 in een slecht rendement gebied).
Constant rijden, en rustig omgaan met je gaspedaal en aanpassen aan de ‘flow’ van het verkeer zal veel helpen (laatste scheelt ook files, en rijdt een stuk relaxter). Heb nog nooit in een Civic hybride gereden, maar 1:13 vind ik erg veel.
Er zit toch zo’n assist en energie flow meter in? Kijk eens in welke gevallen je veel energie verbruikt, dat moet wel iets duidelijkheid geven welk effect een bepaalde rijstijl geeft.
Juppe zegt
Overigens is het niet zo dat een hybride zuiniger in de stad is. Tenslotte kost optrekken en afremmen altijd extra energie. Alleen is de hybride in de stad minder onzuiniger dan een conventionele auto welke qua rendement al helemaal een modderfiguur slaat in de stad.
Eigenlijk moet je proberen om het terugwinnen van remenergie en het gebruik van de ‘assist’ proberen te beperken. Maar om dat volledig te bereiken heb je wel een rijstijl nodig die onder de noemer ‘freak’ zou vallen.
Ik ben iig erg benieuwd of je vooruitgang kunt boeken. Laat maar ’s horen hoe dat gaat.
vanwalsum zegt
Constant rijden is inderdaad het belangrijkste, ver vooruit kijken etc.
Overigens hoorde ik dus wel uit ervaring van een kennis dat de hybride in de stad/randstad/files toch wel het meeste rendement bied ten opzichte van een conventionele benzine motor. Maar die persoon kan het natuurlijk ook mis hebben.
Juppe zegt
@vanwalsum,
Het voordeel van de hybride is wel het grootst in de stad idd, en biedt dan wel het meeste voordeel. Maar absoluut gezien zal een hybride (bij goed gebruik) in de stad meer verbruiken dan op buitenwegen. Bij een niet-hybride is het verschil veel groter.
Bas zegt
@Juppe
Constant rijden doe ik alleen maar, en het gaspedaal/rempedaal heb ik al aardig onder de knie! Dus ik denk niet dat het daar aan zal liggen..
Heb gister op een rit van 100 km volgende rijstijl toegepast met resultaat:
Heb op de 100km snelwegen 80km gereden achter een vrachtwagen..
Op 120km snelweg 99 gereden..
En waar je 50 mag 45 om zo de electro motor te gebruiken..
Resultaat, 4.9l / 100km is best netjes, maar nu heb ik een rijstijl aangepast waar ik zelf bang van word, (qua te langzaam rijden) en dan als nog zijn er mensen die zuiniger rijden…
Bedankt voor de reacties!
Juppe zegt
@Bas,
1:25 is natuurlijk al een gigantisch verschil met 1:13. Een halvering van het verbruik!. Maar zo’n rijstijl moet toch niet nodig zijn.
Er is een duitse site waarop veel mensen het verbruik van hun auto bijhouden:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/18-Honda/958-Civic_Hybrid.html
Het gemiddelde staat op 1:18 ongeveer (gemeten over meer dan 400.000km). Dat moet met een niet al te trage rijstijl wel mogelijk zijn lijkt mij. Er schijnt ook best wel veel verschil in banden te zijn (wat bv wel 1 a 1,5 km per liter kan schelen), en heb je de juiste bandendruk?
Verder heb ik zoals gezegd geen ervaring met de Civic Hybrid, dus ik weet niet of ik je verder kan helpen. Ik denk wel dat er forums (fora?) zijn met gebruikservaringen, en waar personen zijn die goede tips kunnen geven.
Iig succes!
Bas zegt
@Juppe
Banden spanning staat op 2.1 voor en achter… (staat iig op de auto dat het voor en achter moet) en hou altijd mn spanning in de gaten dus dat is denk ik wel goed… Zelf ben ik nog geen forum tegen gekomen waar mensen hun tips & tricks op vertellen.. Google laat me even zitten denk ik :( :P
Guus zegt
Ik rijd vanaf september 2005 in Toyota Prius. Dus beetje vreemde eend in deze bijt! Ben zeer tevreden over comfort en prestaties. Verbruik meestal 1:20 Bij koude iets minder zuinig. Veel gebruikerstips op http://www.john2211.nl/Hybride_gebruikers_info.htm Weliswaar voor de Prius maar ik denk dat Hondarijders er zeker ook hun voordeel mee kunnen doen. Binnenkort ga ik mijn eerste ervaring met de Honda Hybrid krijgen omdat een vriend er een heeft gekocht. Ik kijk ernaar uit en ben zeer benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten van de twee.
Peter Jud zegt
Ik rij in het oude 2006 model van de Civic Hybride en heb met snelheden tussen de 115 en 123 keurig 4.9l/100 gehaald. En dat is gerekend vanaf mijn huis dus enkele kilometer stadsverkeer (2 stops)
De truc zit hem in het optrekken en het op tijd schakelen. Dat optrekken doe ik ietsje slomer dan ik gewned was in mijn turbodiesel, maar op de snleweg valt dat nauwelijks op. En inderdaad anticiperen of wel zo weinig mogelijk energie verspilen.
Jurgen zegt
@ vanwalsum, bijzonder mooie fotootjes van die Hybride Civic, ik ben meteen verkocht :)!
databekker zegt
Ik ben 34 jaar jong en vind de civic hybride geen opa auto. Schijnbaar omdat ik de auto mooi vind. Ik val al mijn hele leven op auto’s met een kofferbak. Mercedes, BMW scoren al jaren goed met sedans.
De wielen van de hybride vind ik ook heel mooi.
Wat niet? um, Niets!