Het topmodel van de nieuwe Mazda6 heeft 170 pk en directe concurrenten doen het met 300 pk. Tel deze twee feiten bij elkaar op en je zou ervan uit kunnen gaan dat er ook van de nieuwe 6 een MPS-versie zal komen. Echter, een manager van Mazda vertelt ons dat het lang niet zeker is dat er ook een supersnelle 6 komt.
De huidige MPS mag dan wel 260 pk hebben, echt spectaculair snel is hij niet door het hoge gewicht van 1565 kg. Daarnaast mist hij wat melodieuze klanken en trekt een Mazda3 MPS ‘em er vierkant uit. Het management heeft nu een keuze te maken: of de MPS flink verbeteren of helemaal stoppen met het model. Het lijkt er echter op dat het management niet overtuigd is van de potentiële vraag naar een MPS-versie. Zo zei Mazda6 programma-manager Ryuichi Umeshita het volgende:
“We will see if there is a big enough requirement in the market. We will seriously consider this, but honestly speaking we don’t see that.”
Persoonlijk vind ik dat Mazda niet moet miepen en als de wiedeweerga moet starten met de ontwikkeling van de MPS-versie. Als Mazda de gewichtsstrategie ook doorvoert naar het MPS-model, dan zal het met de prestaties ook vast goed komen (via: Motorauthority).
sus zegt
Moeten ze zeker doen !
De nieuwe 6 is best wel een mooie wagen en een sportversie
is altijd goed voor het imago.
Ze hebben een mooie eerste stap gezet met de vorige 6 mps en de 3 mps.
Nu moeten ze maar doorgaan ook !
RenJie zegt
de prijs van Mazda 6 MPS is echt aan de pittige kant… ik heb dan liever een 320i coupe voor dat geld.. weliswaar minder power, maar leuker dan de 6 MPS..
Het is en blijft een Mazda, maargoed, Nissan heeft het ook goed gedaan met die 350Z en de Skyline
lincoln zegt
tja .. ze zullen zelf wel weten of het rendabel is .. toch?
CSL zegt
De vierwielaandrijving maakt hem te zwaar. Als ze hem nou alleen maar achterwielaandrijving geven scheelt toch echt paar kilo’s. Voeg een 300pk 2.3 motor toe en je hebt een leuke auto.
W!d zegt
precies.. ik vraag me sowieso af of die supersnelle modellen wel goed lopen. In het luxesegment wel, daar zorgt het ook voor een imagoboost. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een R36 in het echt gezien, laat staan een MPS.. Volvo stopt niet voor niets met de R modellen.. veel research en gedoe voor misschien een procent in afzet.
Rick dos zegt
Volgens mij is dit puur zakelijk gezien niet eens een verkeerde beslissing.
frank01 zegt
Zuinigheid * vlijt..zijn de sleutelwoorden voor Mazda.
Ik geef ze groot gelijk!
De mazza koopt een dergelijke auto niet om er mee te racen, maar om er vlot en comfortabel mee te reizen.
En dat is de Mazda een heerlijke rijmachine op Top-niveau!
2SLOW4ME zegt
Mijn laatste mazda was een 323 coupé, best een leuk autotje tot dat ik bij de 180dkm gas gaf en de cabrio (volvo hea…) achter me vergaste (heb je als je nooit schakelt onder 5000;-)).
Maar laat ze lekker doorgaan met die productie! ik vind die MPS modellen er over het algemeen niet slecht uitzien.
Jeroen zegt
gadver….. er rijden toch alleen maar oude mensen in die hokken
&zo zegt
W!d, toevallig reed er mij gistermiddag een voorbij op de A4 (zelfde kleur als op foto)! Maar dat was inderdaad ook de eerste die ik op de weg ben tegengekomen…
ropoko zegt
ik heb vaak genoeg een 6 mps gezien (het was niet steets de zelfde).
maar ik dek als ze nog een luchtinlaat op de motorkap doen een een leuken spoiler erop gooien dat hij het nog beter zal verkopen (zoiets als een evo)
Citrofiel zegt
Jammer, maar wel te begrijpen. Hopelijk komt hij wel!
august zegt
en ik denk dat het allemaal dikke kolder is van Mazda. De MPS zal er wel komen. Proefballonnen en wat dies meer zij..
milan zegt
niet snel genoeg..me pa heeft er een, en ik garandeer je we zijn altijd als eerste weg bij het stoplicht
RenJie zegt
@2SLOW4ME
nog nooit onder de 5000 tpm? of je hebt echt een onwijs zwakke auto of je bent gek en je wilt van je motor af.
ZOEF zegt
Mazda moet niet miepen maar ze miepen nog veel te veel!
Waar blijft de Wankelversie voor ieder model?
Mikeee zegt
Ik vermoed dat ze de RX-8-verkoopcijfers niet in de weg willen gaan staan.
…en zo niet, dan moeten ze de 6 MPS inderdaad gewoon lichter maken.
Onder de 1300 kg. houden en de volgende facelift wéér lichter maken.
Ahura zegt
Ach te zwaar.. het rijdt iig tig keer beter dan een lichtere maar met FWD Vectra OPC. Rijdt ook beter dan de laatste Mondeo ST. Topper in zijn klasse. Persoonlijk vind ik uiterlijk niet veel soeps (alleen de voorbumper is leuk) maar hij kleeft aan de weg en trekt als een jongen van 16
En te duur? Er is geen concurrent die zoveel luxe en power biedt!
Maar begrijpelijk voor Mazda om wellicht geen opvolger te bouwen. Over de Mazda2 MPS wordt ook nog erg getwijfeld. Maar wel jammer
Juppe zegt
Onderstel en aandrijving RX-8 eronder. Wankelmotor en RWD. Maat het zal bij dromen blijven ;)
Ahura zegt
Nee hoor, gewoon wachten op de volgende generatie RX-8 ;)
rider zegt
6MPS leuk en aardig. hij is heel erg goed. rijd bijna als een luxe Mitsubishi Evo 9 maar toch hij kan niet de sensaties leveren die je van zo’n auto verwacht. iets wat de 3MPS wel leverd. dat ze de 6MPS misschien niet verder ontwikkelen naar het nieuwe model vind ik niet zo erg. maar ik hoop wel dat ze de 3MPS wel door blijven maken. en natuurlijk de lang verwachte MX5MPS. ook moet mazda het brandstofverbruik onder controle krijgen want dat is voor zo’n moderne krachtbron gewoon te hoog.
maar ik moet mazda als volume maker wel toegeven, vaak zie je een MPS model niet rijden.
er zal eerder gekozen worden voor een BMW330Xi(4×4) en een VW Golf R32 of iets dergelijks. modellen die meer tot de europese consument zijn gericht.
j c m Baggen . zegt
ik rij al jaren mazda echt een heerlijke auto om mee te rijden.
3 x323 2x 626 1×6 .
en hoop ook de nieuwe 6 te kunnen gaan rijden.