Kassa! We wisten al dat Porsche in het afgelopen boekjaar (2006-2007) een megawinst heeft behaald van 4,8 miljard euro. En daar moet het bestuur natuurlijk ook een deel van krijgen. Vorig jaar moest de ‘Vorstand’ nog genoegen nemen met ‘slechts’ 45 miljoen, waarvan voorzitter Wendelin Wiedeking de helft in zijn zak kon steken. Maar dit jaar is er gelukkig wat meer te verdelen.
De heren mogen maar liefst 112,7 miljoen euro onderling verdelen. Hoe het geld precies verdeeld zal worden is niet bekend, maar de kans is groot dat vriendelijke vriend Wiedeking weer bijna de helft in zijn zak mag steken. Hoe bedoel je extreme beloningen voor topmanagers. Zouden er nog vacatures zijn bij Porsche?
wim zegt
ik ben ook in de gelukkige omstandigheid een 997 te rijden. Fantastische auto,
eigenlijk geen concurentie. Dat doen ze toch maar mooi in Zuffenhausen. Terecht zo’n bonus. Wendelin heeft Porsche in 15 jaar van de rand van de afgrond naar het meest florerende automerk ter wereld gemaakt. Kicken om zo’n auto te rijden !!
Knorrit zegt
Ach ja, wie hard werkt moet evenredig kunnen verdienen. En niet worden afgeremd door enorm hoge belastingen of andere communistische maatregelen. Anders zakt de moed je al gelijk in de schoenen. Zoals hier in NL dat bijna. Tjee wat ben ik weer positief…
smoke zegt
Het bestuur verdient het. Goede resultaten betekenen ook extra bonussen voor degenen die alle risico’s nemen, ontzettend veel uren draaien en het bedrijf in goede banen leiden.
Bovendien heeft Porsche korte tijd geleden ook zijn personeel nog een flinke bonus gegeven, dus ook ‘de gewone man’ profiteert van het succes.
bob zegt
Als je goede resultaten boekt voor een bedrijf dan mag je van mij goed verdienen ..
Christiaan zegt
Het is wel terecht dat een bestuurder goed verdient, maar je kan afvragen of deze bedragen nog terecht zijn.
Juppe zegt
Damn, het wordt laat geloof ik…
Ik las ‘crasht’ ipv ‘casht’. :lol: Wat voor prototype twv 112 miljoen moest dat dan wel niet zijn?
Bonobo zegt
Top salaris is terecht, maar vergeleken met een hoop andere mensen die hard werken en veel bereiken, wat ook een maatschappelijk nut heeft (een sportauto in feite niet), is dit wel exorbitant hoog. Meer dan 50 miljoen staat gelijk aan meer dan 5.000 (vijfduizend) euro per uur (bij een 200 urige werkweek, wat zelfs zij niet halen)
Kun je lullen wat je wil, zelfs de beste prostituee is nog geen 5.000 euro per uur waard.
Bonobo zegt
p.s. 200 uur in een week is meer dan er in een week zitten (het is al laat hè), wat betekend dat het bedrag per uur nog veel hoger is.
Supreem zegt
Begrijp ik het goed? Porsche heeft 100.000 auto’s verkocht dit jaar en slaagt erin een netto winst te behalen 4,8 miljard Euro? Da’s € 48.000 per auto, en dat nà alle kosten. Waanzin, absoluut waanzin. Die Wiedeking heeft zijn geld dan wel dubbel en dik verdiend.
Geen idee wat de winstmarge is bij andere (super)merken, maar voor mij lijkt dat genoeg reden om geen nieuwe Porsche te kopen. Nuja, dat en het feit dat ik er het geld niet voor heb.
Bonobo zegt
wat betekent
9000cse zegt
Als we er nu even voor het gemak vanuit gaan, dat Wendelin van het totaal bedrag aan bonussen € 52.000.000,- krijgt, dan is dat € 1.000.000,- (brutto!) per week. Of, om met afgeronde cijfers te kunnen werken, bij € 52.800.000,- aan bonus = € 4.400.000,- (brutto!) per maand. Bij een 80-urige werkweek betekent dat € 12.500,- (brutto!) per uur. Buiten zijn salaris, auto van de zaak, onkostenvergoeding enz.
Of, anders gezien, (en ik weet, dat Porsche zijn geld niet alleen verdient met het produceren en verkopen van Porsche-auto’s!) +/- € 520,- (brutto!) per verkochte Porsche.
Maar wat zeur ik nou! Het totaalbedrag dat Wendelin verdient (brutto!) is slechts 1,08 % van de totale winst, die hij heeft weten te genereren: Peanuts dus! Ziet iemand dus een probleem?… … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … …
Oh ja, die mensen, zonder wie er geen Porsche van de band zou lopen, krijgen voor hun bijdrage ook nog iets: Per uur 1/1000-ste (een-duizendste) van de uurbonus van Wendelin. BRUTTO! En dat is geen bonus, maar hun inkomen, waarvoor zij een bijzonder knap stuk werk leveren.
arie zegt
Brutto…. of neto?
Porsche Fan zegt
mogen ze mij ook wel een miljoen geven!:p
nou ja of een 997 GT2:D ben ik ook wel blij mee
Porsche is goed bezig!:D
the_real_stig! zegt
hebben ze daar ook vakantiejobs :p.??
JP zegt
Goedenmorgen,
het inderdaad juist dat je zou kunnen denken dat Porsche dus per verkochte auto een enorme winst maakt. Het grootste deel van de winst komt echter helemaal niet uit de autoverkoop. Porsche is de laatse jaren erg succesvol als investeerder en belegger en daarmee behalen ze op dit moment hun hoge winsten. Overigens zijn er meer automerken die zich daarmee bezighouden (gaan zelfs al stemmen op om BMW, Mercedes of Toyota banken op te richten).
Lout zegt
Gisteren nog een avond lang een 996 cabrio meegehad! Wat een heerlijke wagen om mee te rijden, niet normaal! Ik was er niet meer uit te krijgen! Als de kwaliteit van de wagens recht evenredig is met de verloningen van het bestuur van porsche, dan zit het wel snor :-p
peter zegt
@arie lmao….
niek zegt
@ Juppe: same here.
Ik vind de beloning wel meevallen. 2% van de winst (de WINST, dus niet de OMZET). En in de zeker-niet-gemakkelijke automobielindustrie is dat een topprestatie die beloond mag worden.
PeterB zegt
@Supreem
De winst zit ‘m voor een groot deel in de waardestijging van het VW AG aandeel dat Porsche heeft verworven. Las laatst (autoblog?) dat VW het afgelopen jaar 146% in waarde is gestegen. Als je dan 30% van de aandelen hebt, doen de cijfers het erg lekker…
Je zal je knap bekocht voelen als Porsche werkelijk 48 k€ winst maakt op elke verkochte auto: wat most een Cayenne of 911 Turbo dan echt? (zonder BTW, BPM en winstmarge… weggevertje???)
Ted zegt
Porsche verdient aan de auto’s, maar vooral aan de investeringen, zoals hier al terecht is opgemerkt. Ik heb geen moeite met torenhoge beloningen die refereren aan behaalde bedrijfsresultaten. Waar ik moeite mee heb, is dat mensen die zoveel geld hebben daar grotendeels zelf van profiteren, waar andere mensen nog geen tangetje kunnen kopen om de nagels te knippen. Dat geeft scheve verhoudingen. Als je meer dan 50 miljoen hebt (ik zeg maar wat), is het tijd om je bezig te gaan houden met liefdadigheid. Dat zou de wereld wat leuker maken. Maar nogmaals: dat is een andere discussie. Ik vind het prima dat mensen die iets presteren daar exorbitant (in vergelijking met normale beloningen in het bedrijfsleven) voor worden beloond. En ik ben erg gecharmeerd van Porsche, dus…
peter zegt
Nederlanders moeten niet klagen over bruto-netto verhouding, bij mij gaat er +46% af (komt ook wel door auto) en dan hebben we het nog niet over werkgeversbijdrage e.d.
Sofa zegt
@ Juppe, Haha ik las ook Crasht. Dacht bij mezelf er ook maar 1 zo’n eend zijn die crasht leest. Gelukkig zijn er hier meerdere(A)
Maar verder wel leuk winstverdeling:D
Texter zegt
Ik vind het een ongelukkige gedachte dat je eigenlijk rijdt in een auto van E20.000 als je erg blij bent met je fonkelnieuwe 911 Carrera 4S Targa waar je net bijna anderhalve ton voor hebt moeten lappen. Gelukkig is het geen auto van E20.000, maar een van 90k met 57k belasting. Exclusief slurptax.
Peperbus zegt
“een Cayenne”
€34.000
fred zegt
wat moeten ze anders doen met al dat geld…rente trekken ofzo ?
Markus zegt
@ Texter: en als je alle reacties wat beter leest dan zie je ook dat dat niet het geval is – Porsche maakt geen 48.000 euro winst op een auto maar investeert zich het leplazarus en wordt daar nog rijker van dan van hun corebusiness.
Porsche is dus eigenlijk geen autofabrikant, maar een investeringsbedrijf wat daarbij auto’s maakt.
Maarten zegt
Ik heb daar helemaal geen moeite mee. Als die heren de boel goed voor elkaar hebben, dan mogen ze wat mij betreft ook best veel daarvan overhouden. Dat verhaal van die ABN-Amro topman is iets anders, die vent heeft niks bereikt met het bedrijf, maar krijgt wel een flinke oprotpremie plus bonus. Van dat soort dingen snap ik nou helemaal niks
Texter zegt
@Markus…als je nou eens zelf nog eens mijn (eerste) reactie goed doorleest…
Wollie zegt
Goed gedaan Wendelin! Zo, dat ‘pensioengaatje’ is dicht.
9000cse zegt
@ arie
Bruto met dubbel t! En dat midden in de nacht! 4 komma 8 miljard x excuus! Zou de rest van mijn betoog nou ook niet zijn overgekomen?
Valleyman zegt
Ben geen fan van Porsche maar voor die Wendelin heb ik wel respect.
Als ik ooit al half zo ver geraak als hij…
Ik kan hier natuurlijk ook jaloerse reacties beginnen uitkramen maarja, bottom line is, hij heeft het toch maar en ik wil het toch maar.
ML320 CDI zegt
Jesus, je kan het ook overdrijven. 50 miljoen das wel erg veel??
Rick dos zegt
Zozo, huisie kopuh meneer?
Toch wel leuk…..kan meneer Wiedeking eindelijk zijn droomauto de Porsche 911 kopen. Heeft ie nu eindelijk genoeg gespaard. De lease Golf zal wel teruggegeven worden….
a_buis zegt
Porsche doet naast auto’s ook broodroosters! Vandaar die vette winst…
Neluhz zegt
Dhr Wiedeking heeft van porsche echt weer een succes weten te maken door enkele belangerijke en gewaagde beslissingen te nemen, waardoor porsche nu zo’n grote winst maakt.. Lijkt mij dat hij daar dan ook een flinke bonus voor mag opscharrelen.
het is trouwens echt niet zo dat porsche zoveel marge maakt op de auto’s zelf, VW is voor een groot deel eigendom van porsche en berder hebben ze aandelen in een gigantisch deel van de duitse industrie.
Bas zegt
Wat kopen deze mannen dan voor een auto? Een Ferrari lijkt me uit den boze en zo’n Porsche is natuurlijk ook veels te min als je +/- 50 miljoen op strijkt in 1 jaar….
Supreem zegt
@ Bas:
+/- 50 mil + het standaard jaarloon van die man…
Ach ja, dubbel en dik verdiend. Die man is duidelijk goed in wat hij doet, dus loon naar werken zie ik het zo.
@PeterB:
Dat verklaart inderdaad zeer veel dan. Een gewone 911 Carrera kost in de VS ongeveer $73,000. Omgerekend naar Euro aan de huidige koers komt dit neer op een goeie €48,000, dus zou het wel heel sterk zijn om zoveel winst per wagen te maken.
Trouwens, €48,000 voor een gloednieuwe Carrera? Nog een beetje de optielijst plunderen en voor een kleine €60,000 heb je alles wat je hartje verlangt. Dat is toch wel een gigantisch verschil met wat zo’n wagen kost hier in België, om van Nederland nog maar te zwijgen.