We kunnen ons allemaal de fikkende Audi R8’s nog wel herinneren. Tijdens testsessies waren drie prototypes uitgebrand. Dit waren echter geen R8’s met de welbekende 4.2 liter V8 uit de RS4, maar de 580 pk sterke 5 liter V10 uit de RS6. Doordat deze biturbo-motor in het midden van de R8 dient te liggen, kunnen de turbo’s niet goed gekoeld worden. Dat betekent dat we kunnen uitsluiten dat de 580 pk sterke V10 in de R8 komt te liggen, aldus Quattro-directeur Werner Frowein. Audi is echter nog steeds bezig met een tiencilinder en deze zal iets meer dan 500 pk krijgen.
Overigens meldt diezelfde Frowein dat er gewerkt wordt aan een concurrent voor de BMW Z4 M Coupé op basis van de TT. Niets nieuws natuurlijk. Dit zou echter een vijfcilinder zijn met een inhoud van 2,3 liter en 310 pk. Ik vermoed echter dat Frowein wat bescheiden is. Als je het de kleine BMW Coupé echt lastig wilt maken is 348 pk toch echt meer geschikt.
Met dank aan LJ voor de tip!
bartholomeo zegt
Blijkbaar niet zo simpel om een paar gloeiende turbo’s niet te laten overhitten.
Bram zegt
beetje laat he jongens ;)
Stephan zegt
Stond tijdje terug al op autoweek ja.
Citrofiel zegt
Zo traag ben ik jullie niet gewend… :P
Wel jammer dat hij nu atmosferisch wordt en minder krachtig. Maar een Audi moet dan ook niet té stoer worden, dat gaat ten koste van Lambo. Of zo.
RScosworth zegt
En als de luchtinlaten van een R8 nu eens niet enkel gebruikt worden om de toffe makelaar-peer uit te hangen maar voor koeling, kan er dan ook geen biturbo blok ingepropt worden zonder dat de boel wegsmelt? Een Ford GT blaast volgens mij ook prima na het opschroeven van een setje turbo’s.
evo zegt
@citrofiel; nog effe een bakje olie op het vuur gooien ;)
Kunnen ze er trouwens niet een licht aangepaste Gallardo-motor in lepelen?
Citrofiel zegt
@ Evo; Is dat niet al het geval dan? XD
RA999 zegt
@evo
Misschien doen ze dat ook wel, meneer zegt niet specifiek dat ze er een eigen V10 in hangen. Hoewel dat leentjebuur spelen dan wel weer zou getuigen van de inspiratieloosheid van Audi, dus misschien ontwikkelen ze een nieuwe om te bewijzen dat ze het nog kunnen…
CSL zegt
2.3turbo met 310pk concurrent voor de prachtige Hoogtoerige Z4M? Not by a mile.
Audi denk dus nog steeds dat je met alleen beetje power komt!
jela zegt
dat ze die openingen in de zijkant dan functioneel maken, nu is het toch maar decoratie
GOD zegt
net of lambo motoren er bekend om staan niet uit te branden
CSL zegt
Ik weet niet wat ze precies bedoelen met koelen maar, het is well grappig dat achter een Veyron wel een W16 met 30 turbo’s gekoeld kunnen worden.
Chip zegt
Komen ze nu achter, zelfs Clarkson wist dat!
Gewoon een radiatortje voorin erbij, problem solved?
Of spiek eens hoe die Porsches dat doen met de motor helemaal achterin.
evo zegt
@GOD;
Laatste DVD-tje van Clarkson niet gezien? De Gallardo was de enige die geen problemen kende! Tevens kent Clarkson met z’n eigen Gallardo Spider ook geen problemen.
heidekonijn zegt
Vorsprung durch pyrotechnik ;-)
(geeft een nieuwe dimensie aan “driving as if your hair is on fire”)
RenJie zegt
is die inhap nou functionerend of niet? als dat alleen voor de sier is heeft audi wel heel oppervlakkig gedacht..een twin turbo achterin zonder lucht. Niet dat ik erop was gekomen, maar dat zijn toch vakmensen. Een radiateur of 5 zal wel helpen.
vla zegt
cooool! de prototypes en de tests zijn even heftig als het eindresultaat!
sus zegt
Toch spijtig dat die biturbo er niet inkomt, dat zou echt voor spetterende pretaties zorgen.
Het is nu al “the best car to drive” dus kan ik me voorstellen dat met de v10 hij nog een stuk sneller is.
En kunnen ze dan geen watergekoelde turbo’s gebruiken?
Of een compressor, of effectief die “luchtinlaten” opzij gebruiken voor wat ze zouden moeten dienen?
Dat lijkt me toch een probleem dat ni zo moeilijk op te lossen is.
Ze hebben toch de knowhow van bij lamborghini, bugatti en bentley ?
heidekonijn zegt
@sus
Denk niet dat het luchtgekoelde turbo’s zijn. Dat durfde zelfs Porsche niet ;-)
JPM zegt
En zo zien we deze wannabe-Lambo graag!
citrofiel evil twin zegt
De R8 in dit artikel was niet de enige die uitbrandde. :(
sjoerd zegt
nieuwe cabrio van audi r8 ofzo:P
slk zegt
De r8 gaat de laguna achterna.Ook zon brandbaar voertuig
RenJie zegt
@sus
bij bugatti weten ze het wel :P geen kap erop, 10 radiateurs en knallen maar
w0o0dy zegt
@csl: die z4m wordt binnenkort de nek omgedraait. Ik gok dat BMW in de nieuwe Z4 of voor de v8 van de M3 gaat maar de 3 liter twin turbo zou met iets meer vermogen ook een optie zijn.
Beetje raar dat Audi een middenmotor niet genoeg koeling kan geven terwijl lambo een 6,5 liter v12 achterin de Murcie wel lekker fris weet te houden…. Kennelijk toch niet zo makkelijk dat serieuze sportwagens bouwen. Ze hadden de achterkant open kunnen maken…… achterruit eruit of een nieuwe achterklep met grote opening zou genoeg zijn geweest lijkt me. Het design aanpassen was waarschijnlijk te duur… of de dikke twin turbo vrat de aandrijflijn op of maakte de R8 onhandelbaar….. maar het lijkt me niet dat een koelingsprobleem de reden is om van motor te switchen.
Een TT met kleine turbo motor kan het karakter van de TT wel veel goed doen. Lekker knallen met 4wd is spannender dan langzaam naar een hoog vermogen klimmen door veel toeren te maken.
CSL zegt
@w0o0dy
Hij is nog steeds te koop.
Dat er straks die prachtige V8 van de M3 erin gaat komen wist ik al lang. Maar dan wordt de lat juist alleen maar hoger gelegd!!
Rick dos zegt
Nou mensen, drie keer raden uit welk magazijn die V10 gaat komen! Detune dat blok en je kunt roepen dat het een “originele” Audi motor is….
thom zegt
Ugraden dat blok met fsi en dan is ie ook weer bij de tijd
Mr. Reddingius zegt
“Lekker knallen met 4wd is spannender dan langzaam naar een hoog vermogen klimmen door veel toeren te maken.”
Objection your honour!
CSL zegt
@Mr. Reddingius
Zeker nooit op een Circuit gereden?
Michael zegt
“de toffe makelaar-peer uit te hangen”
Geniaal!
SimonMc zegt
Hoe belachelijk…Er zijn toch tal van auto’s wiens motor “geblazen” wordt, en welke de motor in het midden ligt.
Ik denk nu vlug even aan een koenigsegg bv met twin supercharger, of idd een veyron ( wel met 10 radiatoren ).
Jesko zegt
Een motor (goed) koelen is denk ik moeilijker dan je denkt. Ze hebben met de R8 een kloppend design neer gezet. als je dit gaat veranderen met bijvoorbeeld een dakluchthapper (zoals sommige van jullie volgens mij bedoelen) krijg je een heel andere lijn van de auto.
En over die luchthappers aan de zijkant. Ik heb een keer een filmpje gezien over de aerodynamica van de R8, Alle openingen zijn bedoeld om de luchtstroom te verbeteren. Dus ga nou niet heel dom roepen dat het nep is, want dat is het heus niet.
En waarom moet er altijd weer gezeur zijn over dat ze de motoren van Lamborghini gebruiken? Dat is misschien leentjebuur spelen. Maar Audi heeft onderhand toch wel laten zien dat ze degelijjke motoren kunnen bouwen. Lamborghini motoren zijn hartstikke goede en mooie motoren, dus waarom zou je die niet gebruiken?
Als jij een Lamborghini of Ferrari motor in je Passat kan zetten doe je dat toch ook? (vergeet even de kosten en het benzine verbruik). Of vind je dan ook dat je zelf maar een dikke V10 of V12 had moeten bouwen?
Audi krijgt gewoon veel kritiek omdat ze naar de top klimmen. Hou daar toch eens mee op. Een autoliefhebber moet een merk als Audi wel kunnen waarderen, vind ik.
lebastille zegt
@ RScosworth: daar zat ik idd aan te denken, waar worden die inlaten net achter de deuren nu voor gebruikt dan? Ik kan me voorstellen dat de turbo’s links en rechts van de motor worden gelegd en dat er een kanaal vanuit de inlaat langs die turbo’s loopt om ze te koelen.
rider zegt
een bugatti is een rijdende radiator. dan kun je die turbo’s wel gekoeld krijgen maar brengt ook erg veel gewicht met zich mee. audi wil de R8 (R10?) juist licht houden. maar misschien dat ze nog een manier vinden. wel raar eigenlijk want op Le Mans lukt het audi wel om de thermiek onder controle te houden. de Le Mans racer R8 had immers ook een Bi-turbo V8 en die had nergens last van.
johnny zegt
laat ze die r8 eerst maar eens wat veiliger maken, in de tijd dat deze auto er is heb ik al 20 ongelukken gezien met deze wagen. volgens mij is dat ding niet op de weg te houwen!!
Michael zegt
Lol wat een dom commentaar eigenlijk.
Zoals gezegd, het is blijkbaar niet makkelijk. Als het makkelijk was geweest waren die autos niet afgebrand ;)
RScosworth zegt
@ lebastille
Geen idee ik weet alleen dat ze nep zijn omdat ik het zelf gezien heb.
Ik krijg (wss niet geheel terecht) een TT gevoel bij de R8 gezien de mediaberichten over problemen met deze sportwagen. Met de TT waren in het begin ook een hoop problemen, een vriend van me heeft zo zelfs eens een flink ongeval gehad met een TT quattro. Die ging met 95km/h door een besneeuwde bocht en plantte hem vol tegen een boom waardoor de auto total loss was. Hij zelf kwam met de schrik vrij, met de veiligheid is dus niets mis.
Het klinkt als een oerlompe actie maar voor hem reedt een Subaru Forester met dezelfde snelheid en die brak niet eens een beetje uit terwijl de TT de bocht uitgekatapulteerd werd. Hij was in de veronderstelling dat hij met zijn supadupadeutschegrundliche Audi zo’n paardentrailertrekker wel bij had moeten kunnen houden in de bocht. Ook al is het AWD-systeem van Subaru subliem.
Juppe zegt
@RScosworth,
Die TT had idd problemen met aerodynamica. Vandaar dat er een spoilertje op kwam. Zonder dat spoilertje kreeg de achterkant lift, waardoor je achterkant zomaar het gras in de berm ging maaien. Hoe sterk dat effect bij 95km/h was weet ik niet.
En dat supadupadeutschegrundliche :lol: quattro is voorbestemd aan de modellen met de motor er in de lengte in gehangen. Deze hebben een torsen diff, welke dus voor een permanent 4wd zorgt. De modellen met de motor er dwars in (zoals de TT) zijn 100% voorwielaangedreven, totdat deze gaan slippen. Wat er in een besneeuwde bocht gebeurt durf ik niet te zeggen, maar dat de aandrijving opeens veranderd bij een beetje glijden lijkt mij niet fijn.
Dan is het AWD systeem van Subaru, of het ‘echte’ quattro (al had de allereerste quattro ook geen torsen) wel een stukje beter.
Heyhuub zegt
@Rick Dos
De Lambo V10 in de Gallardo is door Audi zelf ontwikkeld.
En buiten dat weet iedereen hier blijkbaar beter hoe ze een auto moeten ontwikkelen dan Audi?
Floris zegt
Hey, we gaan het weer hebben over het feit dat de V10 van Audi een Lamborghini motor zou zijn. Da’s dus eerder omgedraaid. Check ook dit draadje, dit oeverloze geouwehoer begint aardig suf te worden.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/10/best-drivers-car-2007-is
RScosworth zegt
@ Juppe
Er zat wel een spoiler op maar dat was geloof ik zo’n pragmatisch ding om een ‘3.2-look’ te kunnen krijgen. Ik weet dus ook niet of deze net zo efficiënt is als de spoiler die jij noemt. Op welke wijze het blok erin zat weet ik niet, ik heb nooit een kijkje onder de kap genomen. Het was immers niet mijn auto en zo hard stond ik nu ook weer niet te popelen om een glimp van een 1.8 turboblok op te kunnen vangen. Hij was wel vierwiel aangedreven maar weet niet zeker of het permanent of Haldex was aangezien ik zelf nooit achter het stuur gezeten heb. Ik ga voor het gemak uit van een Haldex-principe aangezien het echte quattro systeem van Audi toch een behoorlijke naam heeft staan.
Juppe zegt
@RScosworth,
De TT heeft het blok er dwars in liggen. Dus een Haldex-diff. Wat eigenlijk geen diff is, maar een koppeling die in of uitgeschakeld wordt. Het is dus een reactief systeem, ipv actief. Die koppeling ligt achterin, voor een betere gewichtsverdeling. Voordeel van de Haldex is tevens dat er minder verliezen in de aandrijving optreden.
Ik kan me zo voorstellen, dat je op het max van de grip rijdt, dat dan op een gegeven moment de voorwielen beginnen te slippen. Op dat moment wordt de Haldex ingeschakeld en wordt je balans opeens anders. Bij een permanent 4wd heb je dat effect niet. Hallo Subaru :)
Maar ik neem aan dat het systeem wel wat subtieler werkt dan ik hier voorstel.
RScosworth zegt
@ Juppe
“Maar ik neem aan dat het systeem wel wat subtieler werkt dan ik hier voorstel.”
Dat betwijfel ik! Ik rag af en toe wel eens een rondje in een Golf IV R32 van een goede vriend van me waar ook een Haldex systeem inligt. Ik merk dat op het moment dat de auto eigenlijk zou moeten gaan slippen, de koppeling van het diff geen raad meer met het geheel weet. Zo voelt het althans. Wat volgt is dat de assen als een gek gaan trillen en de snelheid er acuut uit is. Het systeem slaat, zoals jij al zegt, ineens totaal om van heerlijke grip naar kouwe pap. Het systeem wil het slippen tegengaan maar heeft hier de capaciteit niet voor lijkt wel.
Een permanente 4wd zou hier inderdaad wonderen doen. Ik heb nog nooit in een ‘volledig gequattroïseerde’ Audi gereden maar ik weet wel dat de AWD’s van Subaru net zo goed zijn dan dat het uiterlijk van de auto’s lelijk is!
SXKLSVEN zegt
alweer :S
Rick dos zegt
Hey huub……je moet niet alles geloven wat Audi zegt hoor. Wellicht dat ze het wel gefinancieerd hebben maar de V10 en technologie had Lambo echt zel in his.
@Floris
Ik vind het jammer om te lezen dat je van je eigen oeverloze geouwehoer suf begint te worden. ;)
Heren, zegt de Cala concept jullie nog iets?
http://www.ultimatecarpage.com/car/241/Lamborghini-Cala-Concept.html
Dit was de voorganger van de Gallardo. Deze auto was ontworpen door Italdesign en ontwikkeld door Lambo zelf. En raad eens… Deze auto had een door Lambo ontwikkelde V10.
Audi had dit project stopgezet en wilde voor de Gallardo een geblazen versie van hun V8 gebruiken. Maar door druk van buitenaf had Piech himself gezegd dat de Gallardo een eigen Lambo motor zou krijgen….begin je je toch af te vragen of de huidige RS4, als het plannetje door was gegaan, ook met een geblazen V8 rond zou rijden….
w0o0dy zegt
een turbo past in mijn ogen beter bij een 4wd omdat die het hoge koppel over beide assen kan verdelen….Een atmosferische motor ontwikkeld het vermogen veel geleidelijker, maar dan heeft het 4wd systeem relatief weinig nut….. (tenzij er een enorm grote/sterk motor in de auto ligt).
Voor een lichtvoetig sturende sportcoupé met 4wd lijkt me een (twin) turbo met een iets kleinere inhoud echt wel een leuke keuze en daarnaast zijn allerlei uitstoot normen waarschijnlijk een stuk makkelijker haalbaar… dus ik denk dat we steeds meer turbo’s gaan zien naarmate de eisen omhoog worden geschroefd.
Juppe zegt
@Rick Dos,
In deze discussie ga ik me niet mengen maareh… je hebt het over Audi hun V8. Ik had je toch verteld dat dat een Honda motor is he? :)
@RScosworth,
Dat rijgedrag klinkt eh… tja…. interressant :)
Over het rijgedrag van een torsen quattro kan ik je ook niks vertellen. Mijn 4wd rijervaring gaan niet verder dan een Vitara. :lol:
GOD zegt
@ EVO
ga naar http://www.wreckedexotics.com en kijk maar eens bij de afdeling van Lamborghini hoeveel van die dingen al nie uitgebrand zijn
er zijn zelfs speciaal websites opgericht door boze eigenaren of beter gezegt ex-eigenaren omdat die dingen redelijk snel uit het niets kunnen uitbranden of zelfs uit het niets van de weg schieten
Rick dos zegt
@Juppe
Had je me dat verteld? Kun je mijn geheugen weer even opfrissen? :)
Juppe zegt
@Rick Dos,
Sorry, zie net dat jij dat niet was. Misschien dacht ik dat omdat je in alle topics zit ;)
Maar iig, hier was dat: (1 na laatste post)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/19/hybride-toyota-supra-hv-r-heeft-race-engine-of-the-year-2007
Mag jij voor al die Jappenbakken-haters een lijstje maken waar die motor in zit of heeft gezeten. Of ben je er zelf ook eentje? :) Vinden ze niet leuk :lol:
Rick dos zegt
@Juppe
LOL! :)
Je begrijpt dat je me nu een hel grote stok hebt gegeven om mee te slaan, hè? :) ;)
Nee hoor, geen Jappenbak-hater. Nu al helemaal niet meer! ;)
Juppe zegt
@Rick Dos,
:lol: Daar was ik al bang voor ;)
Rick dos zegt
Hahaha ;)