‘Wat Audi kan kunnen wij beter’, moeten ze bij VW gedacht hebben. Daarom wordt er door de Wolfsburgers de komende jaren 9,5 miljard euro geïnvesteerd. Hiervan wordt 6,5 miljard in nieuwe modellen gestopt.
De rest van het geld wordt gebruikt om nieuwe fabrieken in India en Rusland te doen verrijzen en om de nodige moderniseringen door te voeren in de reeds bestaande fabrieken.
Het persbericht volgt kort na de ambitieuze uitspraak dat VW in 2018 de grootste autofabrikant wil zijn. Bovendien is VW bezig een viertal nieuwe platformen voor zijn auto’s te ontwikkelen, die de ontwikkelingskosten voor het bedrijf met 25 tot 40% moeten terugdringen en tegelijkertijd de productie grofweg verdubbelen tot 10 miljoen exemplaren.
Het grootste platform (MQB) beslaat bijna alle modellen beneden de luxeklasse. Hierin zal in de toekomst een dwarsgeplaatste motor te vinden zal zijn. Met de nieuwe architectuur kunnen er 6 miljoen exemplaren op een platform gebouwd worden, waarmee het flink uit zou stijgen boven het huidige grootste platform, de PQ35/46 van Volkswagen (2,3 miljoen exemplaren, voornamelijk VW Golf).
De eerste nieuwe modellen die op deze architectuur gebaseerd zijn worden rond 2010 verwacht en de verwachting is dat er minstens 20 modellen op dit MQB-platform zullen rijden.
De Up!-familie van VW vormt hier, met de motor achterin, een uitzondering op. Zij zullen op een ander platform (MHB) gebouwd worden.
Het derde platform zal speciaal voor de sportwagens van de VAG-groep ontwikkeld worden. Dit zou dan meteen betekenen dat elke toekomstige Bugatti, Lambo of Audi-sportwagen de motor op dezelfde plaats (ik gok op het midden) heeft.
Het vierde platform is al in gebruik. Het MLB-platform werd door de huidige VW-ontwikkelaar Ulrich Hackenberg uitgedacht toen deze nog voor Audi werkte. Momenteel worden de Audi A4 en A5 hierop gebouwd.
Het voordeel van deze nieuwe architectuur is dat enkele elementen van de auto op een vaste plek zitten. Hierdoor kan de ontwikkeling van andere modellen vlotter verlopen en zijn bijvoorbeeld crashresultaten van een ‘nieuw model’ van te voren bij de ontwikkelaar bekend.
Oly zegt
slim maar seat & skoda staan toch ook op vw platformen neem aan dat dit ook gewoon zo blijft. maar daar word niks over gezegd.
golf 4 zegt
doen ze goed:D
LJ zegt
zoo…ik heb toch liever dat ze dat bedrag ff op mijn spaarrekening storten:P maar goed, nieuwe modellen zijn altijd goed, volkswagen is de laatste tijd als je het mij vraagt erg goed bezig..
Ejay zegt
Vanuit economisch oogpunt snap ik het wel al die dezelfe platformen, maar het doet het eenheidsworst imago geen goed.
Verder is het erg slim om naar Rusland en India te gaan, want behalve dat arbeid goedkoop is, is het natuurlijk ook een goede nieuwe markt. Wanneer wij straks in van die hybridehokken moeten rijden gaan ze daar gewoon verder met normale auto’s.
Armada zegt
9,5 miljard euro. Alsof het niets is…… :|
henk zegt
NEEEEH, niet Lambo en Audi 1 platform, dat ze wat onderdelen uitwisselen alla, maar niet compleet onderhuids hetzelfde!! waar gaat het heen, een Lambo hoort een exoot te zijn, geen luxe uitvoering van een Audi. NEEEEH
Racer X zegt
@ Henk
dat had je bij de overname van Lambo door Audi al wel kunnen verwachten…
Rick dos zegt
Voor 6,5 miljard moet het toch wel lukken om tenminste één spannend model te tekenen en produceren?
RA999 zegt
@Armada
Voor VW is dat vast ook relatief niks ;)
@Rick Dos
You’ll be surprised (in de zin van: dat gebeurt vast niet)
Markus zegt
De autobouwers lopen elkaar allemaal op te fokken… het mag van mij best een jaar of 2 langer duren hoor voordat er weer een nieuw model komt… kan de prijs ook gelijk omlaag.
Het lijkt wel een wedstrijd: welk type heeft de kortste looptijd?
En uiteindelijk is de consument de lul want die betaald deze wedloop.
mashell zegt
“En uiteindelijk is de consument de *** want die betaald deze wedloop.”
Uiteindelijk is de consument de schuld van die wedloop want die koopt gewoon geen auto’s die al langer dan 4 jaar op de markt zijn.
Rick dos zegt
@RA999
Maar dan ben ik toch juist NIET surprised :?:
Of begrijp ik ´m gewoon niet…..dat kan ook natuurlijk…. ;)