Er zijn genoeg autofabrikanten die qua omvang een stuk groter zijn dan Porsche. Volkswagen is bijvoorbeeld een heel stuk groter, maar ondertussen is de Porsche rustig bezig om Volkswagen in te lijven. De sportwagenfabrikant kun je dus een grote jongen noemen, iets dat Porsche liever niet heeft als het om milieuregelgeving gaat.
Rond milieuvraagstukken wordt Porsche in de Verenigde Staten liever beschouwd als een kleine bouwer van exclusieve sportwagens. In de VS zouden de emissie-eisen voor fabrikanten van “low volume” exclusieve auto’s, weleens milder kunnen uitpakken. “Low volume” is gedefinieerd als minder dan 10.000 voertuigen per jaar. Porsche verkocht vorig jaar in de VS 34.227 voertuigen en komt dus niet in aanmerking voor een eventuele milde behandeling.
Porsche ziet dus liever dat de definitie voor “low volume” niet in absolute aantallen wordt uitgedrukt, maar als een percentage marktaandeel. Van “low volume” zou volgens de nieuwe definitie sprake zijn bij een marktaandeel van minder dan 0,4 procent. Dit jaar zou dat in absolute getallen neerkomen op 64.000 voertuigen.
Dit is niet alleen gunstig voor Porsche, want volgens Ford’s vice president Bruce Andrews, zou de gewijzigde norm het voor Ford gemakkelijker maken om Land Rover en Jaguar te verkopen. Natuurlijk is er ook weerstand tegen de alternatieve norm. Als gevolg van economische groei zou het maximale aantal voertuigen om onder de norm te blijven, weleens kunnen stijgen naar 100.000 voertuigen. Het is nog niet duidelijk of het ingediende wijzigingsvoorstel zal worden ingewilligd (via: autonews)
Rick dos zegt
“Als gevolg van economische zou”
Economische wat?
Dennis zegt
Groei Rick, groei… Economische groei… ;)
Bramzel zegt
Waarom doen ze dat per merk? Dat moeten ze per auto doen. Ford krijgt die compensatie dus ook niet, terwijl dat op een auto als de Ford GT wel van toepassing zou zijn.
Armada zegt
Economische groei in de VS?
Dacht dat dat juist wat tegenviel?
Rick dos zegt
@Dennis
Oooooo groei! Jaaaa, groei maar natuurlijk!
…..I don´t get it…. ;) :P
Citrofiel zegt
En waarom staat dit nou onder ‘Peugeot’? ;)
-edit: Omdat het Peugeot direct boven Porsche staat en je daardoor heel gemakkelijk het verkeerde vakje aanvinkt:) –
JPM zegt
Sorry dat ik het zeg maar wat een geil plaatje van de Turbo.
Juppe zegt
Audi wil een gewichts gebonden emissie normen systeem, VW denkt dat de autofabrikanten failliet gaan aan de Hybride en Porsche wil de wetten mbt kleine serie producties aanpassen. Ze doen wel erg hun best om onder de regels uit proberen te komen daar bij de VAG en aanhang.
Ik zou liever zien dat ze wat aan ontwikkeling gaan doen ipv aan de wetten proberen te tornen.
Emmanuel zegt
Ach dan splits je gewoon je automerk op in meerdere kleine merken, en kom je volledig onder de emissieregels uit. Da’s ook niet ernstig.
Gewoon elke auto belasten in functie van de vervuilingsgraad ipv (zoals hier in België) het compleet irrelevante aantal pk’s of cilinderinhoud lijkt me veel gemakkelijker én efficiënter.
Juppe zegt
In functie van aantal pk’sm cilinderinhoud of gewicht werkt juist averechts. Als je bv met de gewichtsklassen je emissie niet haalt, giet je de dorpels vol beton en voila, je mag meer vervuilen.
Zoals in Nederland het met de energielabels werkt is ook niet helemaal eerlijk (lengte*breedte). Het beste en meest eerlijke systeem is wielbasis*breedte. Hier kun je niet mee prutsen door een ander bumpertje te monteren, en het geeft de fabrikanten een push om zuinigere en lichtere auto’s te bouwen.
Maar das verder offtopic. Je merk opsplitsen kan ook, maar voor Porsche lijkt me dat wat lastig. (Dan heb je geen Porsche meer)
Bobbejaan zegt
Dan krijg je straks
Volkswagen Golf
Volpswagen Golr
Voklswagen Glof
Volkswoggel Golft
Goeiemoggel haha
Jan C. zegt
@Juppe: Porsche is geen VAG, maar bovendien wil iedere autofabrikant wel onder de regels uitkomen. Net zoals dat jij graag geen (of minder) belasting zou betalen.
Juppe zegt
@Jan C,
Porsche is geen VAG, maar wel ‘aanhang’. Of ik heb het nieuws de laatste tijd echt compleet verkeerd begrepen.
Ik bedoel eigenlijk niet onder de regels uit komen, maar de regels veranderen. Toen Audi voor een gewichts gerelateerde klassen systeem wilde pleitte, was dat voor mij wel duidelijk.
Maargoed, ik lees ook maar wat er op internet (oa Autoblog) naar buiten komt. Dat is natuurlijk zo eenzijdig en incompleet als het maar kan.
Jan C. zegt
@Juppe: Verandert niks aan wat ik zei. Jij zou ook wel graag zien dat belastingregels veranderd worden.
RenesisHP zegt
Porsche wil de inkomsten van een grote fabrikant, met de kosten van een kleine fabrikant. Slimme jongens. ;)
SugarFree zegt
@ Armada
Klopt, een half procent dacht ik.
OT
Slim bekeken van Porsche natuurlijk.
Da’s nogal logisch.
Dief van de eigen portemonnee anders.
YK zegt
LOL @ Bobbejaan :lol:
“Vief kieklo inkvip”
“Gema hoer, ik rochel ’t wiel”