Op de autoshow van Bologna in december komt Porsche met een nieuwe variant van de Boxster, de rappe tweezitter met middenmotor. Hiermee wordt een hommage gebracht aan de race-successen van Porsche in de jaren ’60, in het bijzonder de 718 RS 60 Spyder, die in 1960 de 12 uur van Sebring op zijn naam wist te zetten.
De RS 60 Spyder is gebaseerd op de Boxster S. Door het Sport Design package onderscheidt de voorkant van de RS 60 zich hiervan, en door een gewijzigd uitlaatsysteem wordt het totale vermogen naar boven de 300 pk getild (303 pk t.o.v. 296 pk origineel). De 19 inchers steken dankzij spacers iets wijder uit de carrosserie, terwijl de adaptieve vering (PASM) moet zorgen voor een prettig rijgedrag.
Voor de verdere PR-yada yada verwijs ik u naar onderstaand persbericht, waarin tevens vermeld staat dat de RS 60 Spyder in Duitsland 63.873 euro doet. In Nederland mag daar meer dan 27.000 euro bij opgeteld worden, hier mag de koper namelijk 90.900 euro neertellen voor de meer dan 300 pk sterke tweezitter.
Meer foto’s in de image gallery.
Boxster RS 60 Spyder in Limited Edition
Stuttgart. Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG, Stuttgart, is presenting a new version of the mid-engine Boxster sports car at the Bologna Motor Show in early December. In its colour, design, features and philosophy, the Boxster RS 60 Spyder brings back Porsche’s motorsport era of the ‘60s: After countless class wins, the Porsche Type 718 RS 60 Spyder was able to take on and beat its competitors also in the larger engine categories, scoring its first overall victory in 1960 in one of the most prestigious long-distance races for the Manufacturers’ World Championship in the important US market, Hans Herrmann/Olivier Gendebien winning the 12 Hours of Sebring in Florida.
Now the new Boxster RS 60 Spyder is taking up the momentum and purism of that so successful mid-engine two-seater racing car. The front end of this special model taken as a standard feature from Porsche’s SportDesign Package distinguishes the RS 60 Spyder significantly from the Boxster S. A modified exhaust system made up of a sports exhaust combined with a dual tailpipe increases engine output to 303 bhp. Spacer plates move the 19-inch wheels in Porsche SportDesign into an even more prominent position in the wheel arches. Likewise featured as standard, Porsche Active Suspension Management (PASM) ensures both sporting and comfortable driving pleasure at all times.
Paintwork in GT silver metallic is further accentuated by its contrast to the natural leather interior in Carrera red and the roof also finished in red. As an alternative there is also the choice of dark grey natural leather in conjunction with a black roof.
The features and equipment of this special model are likewise very special and sophisticated: Door trim strips made of stainless steel proudly bear the “RS 60 Spyder” model designation, an extra-sporting gearshift lever, special surface grooves in the centre sections of the sports seats and the centre door linings as well as on the steering wheel rim and handbrake lever accentuate the sporting and exclusive ambience of the interior.
The design of the instrument clusters finished at the front in GT silver metallic is equally sporting and dynamic. With the binnacle otherwise positioned above the instrument cluster being dropped on this special model, the large central rev counter and the two circular dials at the outside add a unique and purist touch, presenting the exceptional flair of a racing car also in the cockpit.
This special look is further enhanced by other refined features such as the windscreen frame finished in black and red rear light clusters as well as the centre console, the rear sections of the seat backrests and the rollbars all finished in GT silver metallic and thus harmonising perfectly with the seat belts finished in silver.
Reflecting its model designation, the new Boxster RS 60 Spyder is limited to a Special Edition of 1,960 units proudly bearing a silver-coloured placard on the lid of the glove compartment.
Market launch of the new Porsche Boxster RS 60 Spyder is starting worldwide in March 2008. Including 19 per cent VAT and country-specific requirements, the retail price in Germany is Euro 63,873, the base price Euro 53,500.
Alec zegt
Lijkt verdacht veel op de Studio Torino versie, de RK coupe…..
Probeert porsche hier dan de italiaanse charme toe te voegen in het klassieke porsche segment???
Wel echt een leuke wagen.
Egon8 zegt
Met die kleurstelling wil je er toch echt niet als man in gezien worden
Boss zegt
Maakten ze die Boxster nog, wist ik niet.
VonStroke zegt
Hommage?, wat een onzin. Dit is gewoon een goedkope en snelle marketing-stunt voor dat Boxstertje. Schande voor het origineel dat dit nu ook de naam draagt, hopelijk verdwijnt dit stuk waardeloze Porsche ooit uit het gamma.
Lout zegt
best een leuke wagen!
daan zegt
-edit: nutteloos-
Escher zegt
Ik vind het echt wel mooi!
bert zegt
prachtig auto, mag je best in gezien worden.
Wesley zegt
-edit: de plaatjes komen van de Porsche perssite, zie ook onze grotere versies: http://www.autoblog.nl/singapore/?gallery=Porsche/Boxster%20RS%2060%20Spyder%20Limited%20Edition –
Turbopaultje zegt
Is er nu toch een Boxter RS……….als retrospecial :-)
Klassiekerrally zegt
Ik ben geneigd ’t met VonStroke eens te zijn…
En maar liefst 7 pk meer dan het model waarop ’t gebaseerd is. Tjonge, wat een prestatie zeg!
Zijn er echt mensen die deze auto kopen omdat ’t een hommage aan de Spyder zou zijn? Dat zou namelijk echt getuigen van een chronisch gebrek aan historisch besef, IMHO…
Wesley zegt
IPV je mijn reactie wijzigt kon je ze natuurlijk ook gewoon daar neerzetten. Als ze van de Porsche perssite komen had je wel de goede plaatjes gehad. Nu dus niet, hoe kan auto.cz dan wel de goede plaatjes hebben?
autoblogger zegt
@Wesley: als je niet waarover je praat, zeg dan niets. De plaatjes kunnen veranderen van kleur als je ze bewerkt met een fotoprogramma. Dat zie je wel vaker. Ik kan de plaatjes ook in super high-res formaat posten, als je het dan wel wil geloven?!?
BOL zegt
Best betaalbaar ook.. als je Duitser bent
Wesley zegt
:?
Racer X zegt
Leuke wagen, ziet er mooi uit. Toch vind ik de vermogenswinst maar extreem magertjes voor een hommage aan de beroemde racer…
Porsche Fan zegt
Lekker bezig porsche! na de Cayman S design editon 1
nu een speciale boxster s
en der zijn genoeg mensen die deze auto willen hebben hoor;)
Dreier zegt
Hmm, spacers af fabriek? Naar mijn mening bevordert dit toch niet echt de rij-eigenschappen, of heb ik het mis?
CasperH zegt
Wat kost zo’n originele Spyder eigenlijk tegenwoordig. Niet één van de 8 miljard kitcars, maar gewoon de originele.
Dat is toch wel de ultieme Porsche denk ik. Voor mij in ieder geval.
knowitall zegt
@Casper
Volgens mij heb je wel een aardige voor $1mil
Barry330cd zegt
@VonStroke: Je hebt zeker nog nooit met een Boxter S gereden? Want dan zou je reactie wel anders zijn denk ik. Perfecte wegliging met een krachtige motor en niet te zwaar. Of ben je wellicht zo’n snob die alleen een 911 als Porsche kan apprecieren. Ik heb beide gehad en mee geraced en kan je verzekeren dat de Boxter S de betere is.
RenesisHP zegt
Ik vind dit toch een leuk karretje, hij is alleen z’n naam niet waard, maar het is toch een soort van roadster met bijpassend stuurgedrag, en dat is zeer goed.
carsofcoolhaven.nl zegt
Leuk autootje, kun je in gezien worden. Maar beetje magertjes als hommage, als ‘losstaande’ auto zeker de moeite waard
thijss zegt
mis licht het aan mij maar ik zie niet veel verschil tussen de gewone boxter en deze:P
deze heeft mis een breder achterspatbord maarja :p
Markus zegt
Liever een Cayman, ziet er beter uit. 7pk winst is niet echt om over naar huis te schrijven…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Smullen! (van het origineel wel te verstaan…)
thom zegt
En maar blijven denken dat alleen porsche ed aan marketing doen een jouw eigen heilige merk niet.
Dit is gewoon een erg goede sportwagen met wat extra’s om em nog wat leuker te maken en ja dat doen ze om er meer van te verkopen. Ik vond het altijd al een dikke auto die toch echt een stuk beter rijdt dan de concurrentie en deze vind ik helemaal geslaagd
Egon8 zegt
@Barry330Cd: Ook ik heb met Boxster/Cayman/911 gereden, en ik moet zeggen dat de Boxster/Cayman zeer goede wagens zijn die zelfs zeer vergevingsgezind zijn voor een minder begenadigde rijder, terwijl de 911 meer op het scherp van de snede is (en soms dus er ook over als je overmoedig wordt). Maar als je echt kan autorijden, dan neem je toch een 911. Eventueel een Cayman als ze daar eens een echte motor zouden inleggen, maar een cabrio (zelfs van Porsche) kan nooit niet dat echte gevoel geven.
bullago zegt
ik word persoonlijk een beetje porsche moe .
misschien is een ander model een x leuk?
R. Lestat & Dr. Waflo zegt
Ik kan me al voorstellen wat Clarkson over deze auto gaat zeggen; achterkant van de Carrera GT minus de spoiler, voorkant van de Cayman. Laziest design studio in the world.
Gerben zegt
was nooit geen fan van de boxster maar op de een of andere manier ziet deze wagen er toch beter uit als de voorgaande series.
Zal wel komen omdat de 718 spyder ernaast staat, die echt wel prachtig is…
maar komaan 7 pk extra haha. Als het er nu 20-30 waren geweest dan had het toch de indruk gegeven dat je er iets aan had. Maar 7?????
ELB zegt
Wat een PR… gewoon een Boxter kloon ja
mashell zegt
Whoeh. Dat interieur is heftig. En die achterlichten zijn ook al zo paarsig. Niet voor mij, deze Boxter.
Scooperdepoep zegt
Doe mij maar een 343 pk sterke Z4 M, voor exact hetzelfde bedrag.
Peperbus zegt
hier is de web special
http://www.porsche.com/microsite/boxsterrs60/germany.aspx