Volkswagen is van mening dat wanneer iedere auto hybride zou moeten zijn, de auto-industrie failliet gaat. Wolfgang Hatz, binnen de Volkswagen groep verantwoordelijk voor alles dat met aandrijving te maken heeft, zegt dat Volkwagen alleen maar hybrides maakt vanwege politieke druk. Toyota zou volgens hem in grote problemen raken wanneer ze hybrides in veel grotere aantallen zouden moeten produceren.
Sterker nog, de gehele auto-industrie zou failliet gaan, wanneer iemand zou roepen dat alle auto’s verplicht hybride moeten zijn. In een interview met Edmunds is zijn antwoord op de vraag of hybride technologie de komende jaren een dominante energiebron wordt als het gaat om aandrijving van onze auto’s:
Hybrid technology is a very expensive way to save a small amount of fuel. The cost/benefit analysis is quite on the expensive side, but we’re politically pressed to develop hybrids by the U.S. market. If someone said that every car must be a hybrid, the car industry would be bankrupt quicker than anything else. Even Toyota would have problems if they had to produce hybrids in high volumes. But politically we have to do a certain amount of hybrids.
Volgens Wolfgang zal Volkswagen in de VS uiteindelijk een groter aandeel hebben met schone diesels, dan het marktaandeel hybrides. Wie eenmaal aan de diesel is geraakt, gaat volgens hem nooit meer terug naar benzine. Tevens wordt er volgens hem teveel heisa gemaakt over CO2 uitstoot. Roepen dat iedereen maar in kleinere auto’s moet gaan rijden is volgens hem hetzelfde als zeggen dat iedereen maar in kleinere huizen moet gaan wonen. Hij benadrukte ook nog eens dat waterstof de komende 30 jaar geen serieus alternatief is, maar dat Volkwagen geen vertrouwen heeft in waterstof, dat wisten we al.
Oly zegt
hm volgens mij zegt die vent maar wat. tuurlijik hybrides is niet de toekomst en waterstof zoals het er nu uit ziet ook nog niet maarja. ze dachten volgens mij 200 jaar gelede ook niet dat mensen vlieg konden en ik kijk is hoe dat nu is. je kan hier pas wat over zeggen als ze der nog meer van weten.
Racer X zegt
“Hybrid technology is a very expensive way to save a small amount of fuel.”
En daar wordt de spijker mooi op z’n kop geslagen. Moderne diesels kunnen al zuiniger lopen dan hybrides wanneer er een beetje op het rijgedrag gelet wordt.
Daar komt bij dat de accupakketten erg duur zijn om te produceren en ook nog eens ongelofelijk slecht zijn voor het milieu. Over 100 jaar zijn de nucleaire onderzeeërs die de Russen dumpen in de zee niets vergeleken bij alle hybride autowrakken die weg liggen te rotten op autokerkhoven…
Als afsluiter: de tijd en het geld die gestoken wordt in de research op gebied van accu’s en aandrijftechnologieën kan ook gebruikt worden om de diesel en de benzinemotor nog verder te verbeteren. Dit -en andere artikelen laten immers zien dat hybride auto’s helemaal niet zo’n sterke oplossing zijn…
Koen zegt
Dezelfde strategie als Steve Jobs (Apple).
Zeggen dat iets practisch onmogelijk is, om straks de eerste te zijn…
Steve Jobs vertelde een paar jaar terug dat het onmogelijk is om video’s af te spelen op een portable media player, en toen kwam de Ipod video.
PieterA zegt
Eindelijk iemand uit de industrie die het hardop durft zeggen. Hybrides zijn idd niet de oplossing. Ik vind diesels overigens ook niet meteen de toekomst, het roet dat die diesels uitstoten is denk ik veel schadelijker dan wat benzine uitstoot. Zeker als je er de Co2 van bij het productieproces erbij betrekt.
Waterstof biedt denk ik wel een oplossing op lange termijn, zij het dan voor toepassingen op veel grotere schaal dan auto’s.
sjaak zegt
Die hele co2 hype is sowieso onzin. Een koe vervuilt de lucht in 1 dag al meer dan je auto in een jaar doet.
Dat hybrides duur zijn om te maken geloof ik best, al die accu’s zullen niet goedkoop zijn. Trouwens, die accu’s vervuilen ook voor het leven, je wil niet weten wat voor troep daar inzit. Maar he, dat schijnt niet uit te maken…
XF zegt
En uiteidelijk gaat het er ook niet alleen om hoeveel CO2 auto’s uitstoten, maar ook hoeveel uitstoot er vrij komt tijdens de productie ervan. En het is algemeen bekend dat de Prius veel vervuilender in productie is dan bijv. een Ford Focus ST, en dat ook niet meer goed te maken is door de lagere uitstoot van de auto zelf. Dat is tenslotte maar iets van 20% van o.a. de productie, grondstoffen, vervoer naar dealers. Daarom heb ik een hekel aan Toyota, ze wekken onterecht de indruk dat zij met het milieu begaan zijn, regelrecht misbruik van de goedgelovigheid van consumenten
Le Belge zegt
“Hybrid technology is a very expensive way to save a small amount of fuel.”
Hangt er vanaf:
– op de autosnelweg niet nee (maar hier rijden de hoge types van VW natuurlijk het liefst op)
– in de stad wel, dan wordt de elektromotor optimaal aangewend
En voor iedereen die zit te zeiken dat accu’s vervuilend zijn. Goed, wees dan consequent en verwijder ze uit uw eigen auto. Ik ben benieuwd hoe ver u dan nog zal kunnen rijden… Tja, dat elke auto ook met vervuilende accu’s uitgerust is vergeet men nu eenmaal vaak in dit soort discussies. Maar he, dat schijnt niet uit te maken…
erik zegt
De beste oplossing is de auto volledig elektrisch aan te drijven en de eletromotors via een accupakket of direct door een verbrandingsmotor aan te drijven. Erg efficient in werking. Rem energie is goed terug te vangen en presaties blijven behouden. Zie deze twee concepts
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/20/video-reinventing-the-wheel#post-10726
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/08/nog-een-concept-voor-de-iaa-opel-flextreme#post-11024
mark zegt
Mijn persoonlijke mening is dat constructeurs beter en alleen maar verder moeten met diesel en benzine maar dat ze daarbij technieken ontwikkelen die het verbruik drastisch verminderen en dan denk ik aan meer investeren in onderzoek in de domeinen van lichtconstructie, aerodynamica, energie, etc.
Hybride zal naar mijn mening toe niet veel aan de klimaatsverandering veranderen. Efficienter omgaan met energie is gewoon het punt, of je nu hybride rijdt of niet, dat gaat hem volgens mij weinig uitmaken. Een Metallurgisch bedrijf stoot immers meer uit tijdens het produceren van lood voor in een accu dan wanneer een diesel 120g uitstoot. Als je dan nog eens rekening houdt met de levensduur van een accu dan verschuif je het probleem enkel en misschien neemt het zelfs toe.
Van de week nog gelezen in de krant dat diesels van vandaag steeds schoner zijn en dat ze zelfs in de buurt komen van hun groene concurenten.
Kortom, efficient met energie omgaan en technologien ontwikkelen om verloren energie te recupereren zijn de kernwoorden for a blue sky
VW Bluemotion dus!
Mike zegt
Ik ben erg blij met wat nieuwe Japanse ontwikkelingen, bijv Mazda 6, waarbij veel meer dan ooit gekeken wordt naar GEWICHTSBESPARING…let maar op, dat wordt het toverwoord voor de komende 10-15 jaar in autoland. Waarom moeten we allemaal in een auto rijden die 1400 kg of meer weegt, terwijl we als persoon minder dan 100KG wegen? Daar is op korte termijn zeer significant te besparen op verbruik. Zeker als dat gecombineerd wordt met zuinige benzine of diesel motoren met een kleinere inhoud (zoals bijv VW’s TFSI motoren, die als 1.4 al seriematig 170 pk leveren).
Licht gewicht auto’s met toch pittige vermogens zou in mijn ogen het rijplezier ook nog eens prima kunnen verhogen!
Pieter zegt
Het hele onderwerp blijft hypocriet. Een vegetarier in een Hummer belast het milieu waarschijnlijk minder dan een vleesetende Prius- of Bluetech-rijder. Zolang we niet ons hele gedrag veranderen blijft het geneuzel op de vierkante mm. Het is politiek correct, maar levert nauwelijks iets op.
En waarom breekt niemand nog een lans voor LPG, wat per voertuig misschien geen voordelen biedt, maar op wereldschaal CO2-neutraal is. LPG dat niet verkocht kan worden wordt gewoon afgefakkeld, grof schandaal overigens. VROM ontmoedigt LPG, omdat dit per auto niet echt schoner is (en omdat het in de mode is om automobilisten te dwarsbomen onder het mom van milieu). Maar dan kijken ze vwb LPG alleen naar het effect in Nederland. Nogal beperkte visie van het kabinet Balkenende-tig (ben de tel kwijt). Zullen we onze provincialen in Den Haag nog eens uitleggen wat GLOBAL warming betekent?
frans zegt
Klinkt goed van die VW topman, ze hebben daar een hele lading van luie engineers die allemaal “mooie” autos maken ten koste van het gewicht en verbruik (en niet alleen bij VW). zet een high tech motor van tegenwoordig in bv. een eerste golf en hé de auto kan 1 op 35 halen. Maargoed onder het motto van veiligheid mogen de auto’s zo zwaar gemaakt worden als maar kan.
Met de explosieve stijging van consumptie goederen in azie, oa auto’s, zal met het hedendaagse brandstof verbruik van de auto’s de olie voorraad snel slinken. Dit tot tevredenheid van de olie firma’s die prijzen zien stijgen en stijgen en waarin alle automerken grote aandelen pakketten hebben….
Op dit moment zijn hybrides een goede optie om brandstof verbruik naar beneden te krijgen. Dit niet benutten is in ieder geval verkwisting van olie.
Ben benieuwd hoe er over een eeuw teruggekeken zal worden op de verkwisting van energie bronnen zoals wij dat nu doen.
Voorals nu, maak auto’s groter, dat is lekkerder voor het audio geluid wanneer als bestuurder alleen in de auto in de file gestaan wordt! Zorg ervoor dat alles van vernieuwing met wantrouwen ontvangen wordt. En alstublieft, een andere motor ontwikkelen dan zuiger of wankel….al helemaal niet!!
Lang leve de struisvogel politiek!!!
thom zegt
Ik geloof er helemaal niets van volgens mij wordt et voor Toyota alleen maar goedkoper om die dingen te maken. Kijk naar de prijs van een prius die is met een hoop korting toch nog behoorlijk duur dus ik denk ook niet dat daar geen winst opmaken, dus dan zullen ze toch ook niet failliet gaan als ze er meer verkopen. Schaalvergroting is toch juist goed ? Toyota en honda zijn enigste die juist een zeer groot voordeel hebben op de rest +- 10 jaar voorsprong. Ik denk dat er de aankomende jaren meer hybride modellen van toyota komen. En als het echt zo is hebben ze bij Lexus al een probleem want worden daar van de GS LS en RX al niet relatief veel hybride versie verkocht ? Kijk de LS600h die geeft zijn concurrenten toch echt een schop onder de kont qua verbruik. Hybride is juist een goede manier om normale benzine en diesel motoren zuiniger te maken omdat je verloren energie tijdens het remmen opslaat in accu’s alleen daarom is het al een goede oplossing.
En dat diesels net zo zuinig zijn als een Prius klopt natuurlijk niet omdat bvb die 3L motor van VAG toch echt alleen in de kleinste modellen leverbaar is een golf of een jetta is toch niet even zuinig.
Verder vind ik het bericht een beetje onduidelijk omdat je verschillende soorten van hybride aandrijving hebt. Ze noemen toyota en die hebben hybride in de vorm van elektro + benzine motor en dat is toch echt heel wat anders dan die nieuwe honda FCX met brandstofcel techniek waar VW het over heeft.
classic red zegt
Techniek die een auto honderden kilo’s zwaarder maakt om een paar liter brandstof te besparen is m.i. onwenselijk. Extra gewicht betekent logger, langzamer, langere remweg, minder goed weggedrag. Ik zal er in ieder geval nooit een kopen. Wanneer ik er een zou krijgen, zet ik hem gelijk te koop.
@Le Belge
Er is nogal een verschil tussen de accu in een gewone auto en het accupakket in een hybride. Je kunt ook zeggen dat wanneer hybride rijders een benzine motor zo vervuilend vinden, ze die uit hun auto moeten halen. Eens kijken hoever ze dan nog rijden.
Jan C. zegt
Ik vond toentertijd het al onzin dat diesels waarder belast werden omdat die milieuvervuilender zouden zijn. En de CO2 is iets waar kennelijk alleen de West-Europese mens wat op moet besparen, maar landen als Iran en China niet.
Het oude model Fabia Combi met een SDI-motor kan 1:21 halen (praktisch, zelf gedaan). Een Prius biedt lang niet wat een Fabia Combi biedt, naar mijn mening. Maar goed daar zullen sommigen het wel niet mee eens zijn.
Maar goed, zoals iemand al schreef, het is gezeur, geneuzel op de vierkante milimeter. Zolang de Staatselektriciteitscentrales (in de wereld zijn in het algemeen deze centrales in handen van de staat) zich niet houden aan CO2, en in China niemand gehoord heeft van CO2 of het equivelant, is het onzin om bij de burger te zoeken op CO2 besparing.
bradley zegt
hybrides zijn misschien niet de totaal oplossing.
Maar laat ons eerlijk zijn, als iedereen die in de file zit op de hybride accu rijdt scheelt dit toch veel in uitstoot en verbruik.
Ganryu zegt
Goede visionairs zijn we… Vooruitkijken op zaken die over 30 jaar pas daadwerkelijk effectief zullen zijn.
Nu is diesel het antwoord, maar 20 jaar geleden wilde niemand voor zijn plezier in een diesel rijden.
Hybride/ elektro / waterstof-aandrijving wordt in de toekomst goedkoper om te ontwikkelen en goedkoper om te rijden. En als iets goedkoper wordt dan weten we allemaal wat we gaan rijden, toch? Zo hypocriet zijn de Autobloggers wel.
banaan zegt
@XF en alle anderen die beweren dat de Prius zijn eigen productieproces niet kan compenseren:
Is daarbij, naast de lagere uitstoot van de auto zelf, ook in rekening gebracht dat het lagere verbruik zorgt voor minder tanken => minder brandstofproductie dus minder vervuiling door brandstofproductie en minder brandstoftransport dus nog eens minder vervuiling door brandstoftransport?
bran zegt
pfff allemaal om het eve hybride suckt
bran zegt
pfff allemaal om het eve hybride suckt
XF zegt
@banaan,
Die enkele litertjes over honderden liters per tankstation die dagelijks worden geconsumeerd is dat een ERG klein deel en heeft echt geen enkel effect op de aanlevering van brandstof voor tankstations. Ook op de internationale productie van aardgas heeft het weinig effect aangezien de totale auto-industrie een kleinere afnemer is dan menigeen zou verwachten. De industrie is de schuldige daarvan. Het broeikaseffect komt sowieso maar een ERG klein deel door de automobielindustrie. Minder dan 20% iig. Ook is het daarom ergerlijk dat veel regeringen de autorijder bestraffen terwijl ze de grote boosdoeners (industrie terreinen bijv.) gewoon hun gangetje late gaan! Daarom loont het niet (voor het milieu) een extra zuinige auto te gaan rijden. Als je dat wil moet het lage vebruik dus lagere kosten voor gebruik de doorslaggevendefactor zijn.
Wouterman! zegt
Mooie uitspraak!
Ik ben ook van mening dat hybride geen oplossing is. Toyota laat dit al zien met de Prius die met zijn zware accupakketten alleen energie bespaard bij lage snelheden en op de snelweg alleen maar meer verbruikt dan een “normale” auto, juist door di ezware accupakketten.
Laat die diesotto nu maar komen…
Rick dos zegt
Zijn ze allemaal depressief geworden bij VW ofzo?
speedlimit zegt
Wat ’n kneus die Wolfgang Hatz…toyota op die manier naar beneden halen…zeg dan gewoon eerlijk dat ’t vw niet 1,2,3 gaat lukken om de koppositie van toyota over te nemen.
Eerst hoog v/d toren blazen door te zeggen dat ze toyota willen verslaan en dan met zo ’n zielige uitspraak komen.
Zoef zegt
…eenmaal aan de diesel geraakt gaat nooit meer naar benzine….
??????????????????????????????????????????
Telkens ik iemand, om het even wie, meeneem in mijn benzinewagen kunnen ze alleen maar praten over die soepele stille trillingsvrije motor. Dan geven ze toe dat ze niet wisten dat dat bestond en dat ze al jaren niet meer in een benzinewagen hadden gezeten.
Veel moderne benzinewagens kan je horen kraken … omdat hun eigenaren ze proberen te starten terwijl ze al draaien. Zie ik met een diesel zo gauw niet gebeuren.
Zoef zegt
Je mag nooit nooit nooit systemen verplichten. Hoogstens resultaten. Maar nooit systemen.
Gerben zegt
Uit een Belgisch onderzoek is gebleken dat het beperken van het brandstofverbruik van personenwagens door technische maatregelen niet kosten-effectief is. Het scheelt de overheid zoveel accijnsinkomsten dat het veel slimmer is om geen maatregelen te nemen t.a.v. personenwagens en de extra accijnsinkomsten te investeren in subsidie voor bedrijven om maatregelen te nemen.
Juppe zegt
Met zo’n houding is VW snel failliet idd. Jammer voor ze.
Ik merk dat er hier op Autoblog nogal wat kenners over de Hybride techniek en accu’s aanwezig zijn. (NOT!) Misschien kunnen diegenen ff hun kop uit het zand halen?
Lood in een NiMH accu? Nee dus. Honderden kilo’s?, Nee dus (35kg), Prius niet zuinig? Mwah, 1:18-1:20 voor een flinke auto met alle luxe’s, automaat, 5 sterren NCAP en airco etc. Vervuilend in productie? De productie+afdanking is maar voor 15% verantwoordelijk voor de totale milieuimpact. 85% dus voor verbruik, reken ff uit wat een paar procent verschil in verbruik dan uitmaakt. O ja, de accu’s worden voor 100% gerecycled. Ik dank u voor de aandacht.
En diesel? Nee, dank je.
RenesisHP zegt
@Juppe.
Volkswagen failliet? Denk dat hun slimmer zijn dan jij denkt.
Alle Priussen ten spijt, ik ben nog nooit een zuinig rijdende Prius tegengekomen. Dan doel ik op de rijstijl van de bestuurders. Bovendien is een Prius een lelijk hok, en er zitten aardig wat accu’s in die gezamelijk een hoop gewicht toevoegen. Een beetje flinke accu weegt al snel 50kg. Wat denk jij dat er in een Prius zit, een mobile phone accu of zo.
Juppe zegt
@mx5-owner,
Ik denk idd ook dat VW slimmer is, en dat dit een onzin bericht is. Zij zullen ook met hybride bezig zijn. Ook al gaan ze de diesel verder ontwikkelen, dan is er voor hun ook voordeel te halen in het hybride gebeuren. Alsof je een diesel niet kunt combineren met hybride. Er zijn ook al vrachtwagens die dat hebben. Sterker nog, ik bedenk me net dat VW al een hybride vrachtwagen heeft. Ik zal het ff opzoeken.
Tuurlijk is het verbruik afhankelijk van de rijstijl. Maar een Prius laat wel degelijk een laag verbruik zien. Voor mij bewijst het wel de mogelijkheden van de Hybride, terwijl het nog in de kinderschoenen staat. Over het uiterlijk ga ik natuurlijk niet discussieren, dat voegt helemaal niks toe.
Het accupakket van een Prius weegt 53.3kg, dat is inclusief behuizing, bescherming, koel en ventilatie systeem en electronica. Het gewicht van de accu’s zelf zit onder de 40kg. Volgens mij hebben veel autobloggers het idee dat er iets van 250kg aan accu’s inzit. Dit is dus echt niet zo.
Een normale autoaccu weegt ook als snel 12-15kg. Een accu van een diesel weegt wel 20kg (en die zit wel vol lood). Dus de negatieve verhalen van de accu’s zijn echt onzin. Helemaal in dat onderzoek met de Hummer. Hoe zwaar is de accu van de hummer wel niet?
De hele aandrijflijn van de Prius is ook niet zo zwaar. Er zitten wel electromotoren in, maar geen koppeling, versnellingsbak etc. En er is een kleinere benzinemotor gemonteerd die lichter is dan een grotere. Dus die gewichtstoename valt heel erg mee. (In totaal wel iets zwaarder dan een normale aandrijving met vergelijkbaar vermogen)
topless zegt
@Juppe
Een expert als jij moet toch ook weten dat een hybride 2 motoren heeft en dat dit ook voor extra gewicht zorgt.
Bijvoorbeeld 2 auto’s van vergelijkbaar formaat.
Toyota Prius 1275kg
Mazda 3 1160 kg
Michiel zegt
Altijd zo’n gedoe over CO2. Ik zeg er maar 2 dingen over, en ze zijn allebei waar:
– De mensheid (wereldwijd) draagt nog geen 2% bij aan de totale uitstoot van CO2. De rest komt van de aarde/natuur zelf en de natuur heeft CO2 ook hard nodig om van te leven. Tuurlijk bestaat er iets als global warming, maar de mensheid heeft daar nagenoeg geen invloed op.
– CO2 slecht voor het milieu? Wie heeft dat eigenlijk bedacht… O ja (zoek het maar na): De grote boosdoener hier is mevr. Tatcher uit GB. Zij heeft een enorme politieke stroming in gang gezet om CO2 als iets verschrikkelijk slechts neer te zetten. Waarom? Omdat als CO2 al slecht ervaren wordt, zij meer mogelijkheden had om KERNCENTRALES te bouwen. Handige actie van haar, hebben we nu nog last van…
Voor de goede orde: Ik ben voor milieuvriendelijke auto’s en zuinig aandoen met energie (stroom, (warm) water, etc.), maar die ongelooflijke CO2 hype moet eens stoppen. Gewoon allemaal dieselen (met goed roetfilter) en de wereld is al een heel stuk schoner.
Diesel = minder CO2, lager verbruik.
maar ook:
ER IS VEEL MINDER RUWE OLIE nodig om diesel te maken dan om benzine te maken, denk daar maar eens over na.
Juppe zegt
@Topless,
De Prius heeft idd 2 elektromotoren. De Civic IMA niet. Ligt aan het type overbrenging wat er toegepast wordt. Ik noem toch ook electromotoren? Verder claim ik helemaal geen expert te zijn, ik heb me slechts een beetje in deze techniek verdiept. Ik merk dat veel hybride-bashers dat niet gedaan hebben.
Maar iig, het punt wat ik wil maken is dat hybride techniek zeker wel toekomstperspectief heeft, en de meest aangehaalde argumenten tegen het hybride gebeuren ontstaan in 99% van de gevallen uit een gebrek aan kennis of gewoon pure onzin.
Ik ga zeker niet beweren dat hybride de toekomst is oid, maar volgens mij is dit VW bericht of onzin, of uit z’n context gehaald. Tenslotte investeert VW ook in hybride techniek. Bovendien denk ik ook niet dat hybride an sich verplicht gesteld zal worden, maar dat wel de emissie normen steeds strenger worden. Hybride is een mogelijkheid, niet de oplossing.
Ik krijg het idee dat de hele VAG groep niet aan gewichtsreductie wil doen. Eerder kwam Audi al met het bericht dat ze voor kg-gebonden-co2-emissie-schalen zijn, en in dit berciht lees ik over het kleiner maken van auto’s. Hoezo kleiner, maak ze eerst maar ’s wat lichter.
Hubert zegt
Als eerste gewoon stoppen met het ontwikkelen van personenwagens met 500pk of meer, terwijl er meestal maar 1 persoon inzit.
Verder alle auto’s boven de 150PK en 1250kg gigantisch extra belasten en auto’s onder de 100pk en 1000kg een korting geven.
Het zal verschrikkelijk saai worden op de wegen, maar wat zal het verbruik afnemen.
Dat weet ik zeker.
Hubert zegt
Oh ja,
ik ben een echte auto-liefhebber maar zoals het nu gaat, is niet lang meer vol te houden.
Juppe zegt
@Hubert, helemaal mee eens.
En saai? Mwah, je kunt een hoop lol hebben met een auto met 100pk en bv 750kg :) Eindelijk weer eens wat leuks op de wegen! Niks saai!
Turbopaultje zegt
Die Herr Hatz mag dan een behoorlijk staat van dienst hebben als motorenbouwer, hij lult gewoon heel zwaar uit zijn nek.
Toyota is al 30 ruim jaar een jaar in jaar uit een winstgevend bedrijf……………
Prius zegt
@Juppe,
De Prius heeft echt maar 1 elektromotor. Voor de rest klopt je betoog aardig.
En in het algemeen: de hele auto-industrie heeft boter op z’n hoofd. Nu het marketingtechnisch interessant is, komt iedereen met maatregelen. Groen verkoopt gewoon. Hybride en waterstof zijn daarbij echte vernieuwingen. Anderen doen het met simpele maatregelen als andere banden, betere stroomlijn, stop&go-systemen, brake energy regeneration. Simpele dingen, maar niemand vraagt zich af waarom deze zaken niet standaard zijn.
De autoindustrie tovert zo een paar maatregelen tevoorschijn om brandstof te sparen. Als het ze echt te doen was om of de consument (die echt wel zit te wachten op een lager verbruik) of het milieu, dan was dit de standaard. Nu verkopen ze het als speciale modellen: de VW BlueMotions, de eco-c’eeds, de BMW Efficient Dynamics. Waarom voelt niemand zich genept in deze tijd van belachelijke benzineprijzen?
Juppe zegt
@Prius,
Een Prius heeft toch echt 2 elektromotoren.
http://www.john2211.nl/Hybride_elektromotor.htm
Wat je verder zegt klopt idd. Het is voor een groot deel een kosten kwestie. Waarom hebben niet alle auto’s standaard variabele kleptiming bv.? De huidige motoren kunnen echt wel efficienter, maar het kost geld en moeite om daarin te ontwikkelen. En over het algemeen staat het niet zo interressant in de folder. Maar dat is wel aan het veranderen, en VW wordt een beetje bang als ik de berichten zo hoor.
Prius zegt
@Juppe,
Dan is elke auto een hybride, met de startmotor die ook als generator fungeert om de accu op spanning te houden…. ;-)
Voor de aandrijving heeft de Prius 1 elektromotor, de Lexus RX400h bijvoorbeeld 2.
Juppe zegt
@Prius,
Het is natuurlijk alleen een hybride als de elektromotor(en) ook voor aandrijving zorgen ;) Da’s bij een startmotor niet zo (al kan dat best, als langzaam rijdt ;) ). Ook zijn er niet veel auto’s met een gecombineerde startmotor-dynamo (Zoals een dyna-start systeem).
Maar bij de Prius worden beide motoren gebruikt voor de aandrijving. Meestal wordt de grote motor daarvoor gebruikt, en wekt de kleine elektriciteit op. Bij hogere snelheid werkt dat net andersom, dan werkt de kleine als motor en de grote als generator. Dit is in feite een ‘overdrive’ modus. De benzinemotor draait dan op een laag toerental, en de kleine motor draait in tegengestelde richting. (Veel mensen weten dit niet, zelfs Toyota beschrijft het niet zo. Dit is om het voor de ‘normale mens’ niet te ingewikkeld te laten klinken. Net zoals ze geen reclame maken voor het brake-by-wire systeem, om geen wantrouwen/angst bij de consument op te roepen)
Ook kunnen beide motoren tegelijk voor aandrijving gebruikt worden (voor kortstondig piekvermogen)
Op de vorige link die ik aangaaf staat dat niet volledig aangegeven. Deze link laat het beter zien (simulatie), maar om het verder uit te leggen moet het een erg technisch verhaal worden.
http://eahart.com/prius/psd/
Btw, ben je Prius rijder? (gezien je naam ;) )
Prius zegt
@Juppe,
Rij idd Prius. Tot volle tevredenheid. Nooit problemen. Rijdt echt heel behoorlijk, ruim en doet het altijd… Wel slechte stoelen.
Interessant stukje wel. je vorige link ging idd niet verder dan een soort startmotor-principe.
Guus W. zegt
Allemaal leuk en wel ,maar waarom moet er nou persé een nieuwe koets gekocht worden om de nieuwe hi tech motoren heen,jandoedel de arbeider kan dat niet betalen .
terwijl de staat nieuwe maatregelen bedenkt om de uitstoot te beperken
en de prijzen van brandstof steeds hoger maakt, blijft er steeds minder kansen voor de arbeider over dan alleen maar door pruttelen en sleutelen aan zijn oude koets en het hoofd te bieden aan de staats verzinselen .
waarom verzint vw niet iets dat betaalbaar en universeel is ,en voor elk type auto geschikt is (een gat in de markt voor de vw is dus gevonden)
of moeten we anders gaan denken ,de arbeider is af hankelijk van een winnend lot om mee te kunnen doen voor een schoner toekomst.