Je kan wel zeggen dat het Britse Prodrive een ware duizendpoot is in de automobielsector. Ze waren natuurlijk altijd het meest bekend van hun rally successen met Subaru, maar ook voor het veredelen van een Mazda of Aston Martin draaien ze hun hand niet om. En ze hebben zelfs in eigen huis een compleet nieuw model ontwikkeld, wat helaas niet in productie ging.
En vorig jaar verbaasden ze de wereld met het nieuws dat ze in 2008 met een eigen team mee zouden doen aan het F1 kampioenschap. En alsof dat nog niet genoeg was speelden ze ook nog een rol bij de overname van Aston Martin door een groep Koeweiti.
Maar hebben ze niet teveel hooi op de vork genomen? Gister is in elk geval bekend geworden dat Prodrive volgend jaar niet deel zal nemen aan het F1 kampioenschap. Als reden geeft Prodrive-baas Dave Richards de onduidelijkheid rondom te regels mbt het klantenchassis en het feit dat er nog geen nieuwe Concorde-overeenkomst is gesloten.
En dan zegt de Amerikaanse partner van Prodrive ook nog eens haar contract op, waarmee toch kansen gemist zullen worden op een grote markt.
Maar er is gelukkig ook goed nieuws, zo is de broer van Martin Brundle, Robin, aangesteld als de nieuwe managing director van Aston Martin Racing. En daar krijgt hij gelijk een paar stevige dingen voor zijn kiezen. Zo staat het de deelname de van Aston Martin DBR9 aan de GT1 klasse van de American Le Mans Series (ALMS) op losse schroeven aangezien er een gebrek aan sponsoren is. Wel wordt er overwogen om een GT2 variant te bouwen van de V8 Vantage zodat de strijd aangegaan kan worden met auto’s als de Ferrari F430 GT, Porsche 911 GT3 RSR, Panoz Esperante GTLM en wellicht de Spyker C8 Spyder GT2R.
Carnutter zegt
Waarom nemen ze de P2 niet gewoon in productie. Dat ding gaat beter door een bocht dan een Enzo dankzij het speciale elektronische differentieel. Zo snel zelfs dat Jeremy Clarkson zijn lunch niet binnen kon houden.
Zie http://www.youtube.com/watch?v=bR96aWfpWN0.
Het geluid is overigens ook erg netjes.
ruben zegt
p2 is indd nice , maar wie zou die nu kopen ? persoonlijk vind ik de markt van de hot hatchbacks verzadigd… de tijd van de glof 2 gti of de escort rs mag eens terugkomen …
ForrestGrr zegt
@ruben: iemand die de huide impreza veels te lelijk vindt?
Toch het motorgeluid, minder gewicht en een beter uiterlijk
ruben zegt
@forrestGrr : heb zelf nog golf 2 gti gehad en ik vond het zo zalig om aan de lichten te staan met naast me 1 of andere jonny met een bmw die dacht , ik ga hier effe winnen tegen die standaard diesel golf … vonk zo prachtig altijd … impreza vink ook mooi hoor , maar de charmes van die oude bakkies kan ie toch niet tippen … voor mij persoonlijk dan…
ForrestGrr zegt
@Ruben, het was ook meer een antwoord op wie de P2 zou kopen dan een aanval op de ‘goeie ouwe tijd’. De p2 valt meer binnen de impreza/evo/(cayman??) markt dan binnen de hot hatches denk ik.
Enne, ik snap helemaal wat je bedoelt, leve de oude bakkies.
ruben zegt
@forrestGrr : ow ok , probleem is dat ik hier geen geluid heb op mijn werk… dus hoor niet wat ie zegd van de p2 (pk’s enzo…) maar indd zal meer in dat segment zijn . maar geef toe , als je moet kiezen , blauwe impreza met gouden zanten en een logo van STI op de achterkant … of de p2 … hmmm
ruben zegt
btw , in topgear , toen ze met de die drie wagens in de alpen op zoek gingen naar de beste “rijroute” , was die aston dan ook niet onder handen genomen door prodrive?…
robbie zegt
@ruben, klopt, Prodrive doet alle raceprogramma’s van Aston Martin.
ruben zegt
@ Robbie : wil trouwens eens iets zeggen over autoblog.nl , deze site is voor mij persoonlijk de veyron van het internet . elke keer je hem opnieuw bezoekt staat er al iets nieuws op , volgens mij zitten jullie daar met 37 illegalen het internet af te zoeken of zo ;) , neej echt super site en doe zo verder .
Markus zegt
Zolang er geen berichten a la Spyker binnenkomen over Prodrive hoef je je geen zorgen te maken denk ik. Prodrive is volgens mij wat voorzichtiger en duurzamer, zodat, als een project niet haalbaar lijkt, ze er gewoon niet aan beginnen. Ook al hebben ze eerder gezegd dat ze het wel zouden doen.
Markus zegt
@ Ruben: hahaha, volgens mij heb jij gelijk… alleen, die illegalen dat zijn alle reagluurders die tips aanleveren. Lekker goedkope arbeidskrachten ;)
Zonder dollen, ik ben ook gek op Autoblog, keep it up guys.
Pieter-Jan zegt
Je vergeet het Marcos debacle.
robbie zegt
@ruben & Markus, bedankt voor de complimenten! We zullen de illegalen een extra glaasje water geven ;)
dikke richard zegt
Off topic
Autoblog rules!!!
On topic
Jammer,maar Pro drive heeft ze wel op een rijtje,denk ik.
Ze zien de dingen op de lange termijn.
AstonMartin zegt
Die P2 is Monsterlijk.
Positief en Negatief
marvin zegt
wow, dat is nog eens een sportwagen zeg!!!
maarjahh, 40000pond is een hoop met geld (zeker als onze regering nog erbij moet komen XD) maarjahh, opzich zouw ik hem echt wel willen hebben
(p.s. is dit niet iets dat in de klasse valt van de nissan gt-r, deze zal het misschien er nog wel zwaar door krijgen)
Rick dos zegt
“Gaat het wel goed met Prodrive?”
Ik zou het niet weten. Heb je het al aan ´m gevraagd dan? Beetje interesse kan geen kwaad natuurlijk, hè?
Scooperdepoep zegt
Maar ze kunnen in ieder geval weer flink aan de slag met de nieuwe Impreza WRX STI. Ik heb onlangs begrepen dat de 306 pkaatjes naar 400 getild gaan worden met de Prodrive tuning kit… smikkel…. en nu Mitsu’s Evo X met technische problemen vertraagd is lijkt het mij scoren voor open doel.
ps. Ik heb een wiotte WRX STI in bestelling staan…. binnenkort hoor ik of het de 2 liter twin scroll turbo of de 2,5 liter met enkele turbo wordt, aangezien de eerste in Japan geleverd wordt en de 2e voor de USA is…. weet iemand wat wij krijgen? Ik hoop de hoogtoerige 2 liter, meesterlijke techniek… ik vrees echter de 2,5 omdat meer nm’s bij lage toeren populairder is in Europa…