Als de Caparo T1 meer dan een minuut heel blijft is het absoluut de snelste auto tot nu toe op het Top Gear-circuit, zo bewees de Stig. Alleen werd de tijd die neergezet werd niet erkend, want in de regels staat dat een tijd pas geldig is als de auto in kwestie ook over een drempel kan rijden.
Dus wat doet Caparo? Ze willen de T1 met verstelbare vering uitrusten, zodat zelfs de 575 pk sterke straatracer een drempel(tje) kan nemen. Hierdoor zou de poging geldig worden verklaard en wint Caparo dit belangrijke stukje prestige terug (via top gear magazine). Of ze ook de kans krijgen om dit te doen…
Vanuit de Ultima-stallen zijn nog geen geluiden gekomen over de wens boven alle andere auto’s op het Top Gear-bord te prijken. De rondetijd van 1:12,8 met de GTR720, die door een eigen coureur werd neergezet is weliswaar 2 seconden langzamer dan de T1, maar als ze de GTR800 zouden inzetten kan het nog wel eens interessant worden.
Rick dos zegt
Dit vind ik een vreemde beredenering, want kan een Zonda, Koenigsegg of Carrera GT dat wel dan? Van een SLR en Enzo wil ik het nog wel geloven.
……..maar goed, waar een mens zich allemaal wel niet druk over kan maken…..
Wouter zegt
Rick: ja, alle genoemde auto’s kunnen wel een verkeersdrempeltje pakken. Het zal niet van harte en makkelijk gaan, maar het lukt wel. In de Caparo kan het gewoon niet.
mark zegt
jawel elke auto kan een drempel nemen,,,alleen sommige auto’s kunne dat maar 1 keer zoals de caparo
Rick dos zegt
@wouter
Ik wil bewijs! Ik eis bewijs!
Herinneren we nog Top Gear met de Zonda die uit de parkeergarage kwam?
Op 5:25.
http://www.youtube.com/watch?v=VZdU-d9RL0A
Volgens mij heb je dezelfde problemen met een Zonda als met een Caparo. Maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk….
Nick zegt
Ik vind dat ze een ronde op 98 RON moeten doen en één met E85.
martijn 88 / gouda zegt
ik vind dat drenpel gezeur echt nergens op slaan
ze konden geen van 3e fatsoenlijk uit die garage komen,
nou denk ik wel dat de caparo niet eens die bocht had kunnen nemen maar toch
YK zegt
Ach joh, tuurlijk kan een Caparo een drempel pakken:
Stap 1: Vergeet elke vorm van logisch nadenken…
Stap 2: Stap in de auto en maak je GOED vast.
Stap 3: Dender met 200 km/h (of sneller) richting een drempel.
Stap 4: Doe tijdens het aanstormen op de drempel je schietgebedje.
Stap 5: Knal over de drempel, vlieg en land (stort) weer op de grond.
Stap 6: Maak je los en stap uit het brandend wrak … :D
En VOILA, je mag bovenaan het TopGear-bordje!!! ZO moeilijk was het toch niet?
den belg zegt
@Rick Dos
De Zonda F kan uitgerust worden met een Lifting System zodat deze toch wel over een drempeltje geraakt, het kost wel 11200euro
http://download.repubblica.it/pdf/motori/listino_prezzi/pagani/zonda_0205.pdf
Tony zegt
@den belg:
dit is een lifting system die de hele auto lift, om snel banden te kunnen wisselen. is geen systeem om de neus van de auto te liften om drempels te kunnen nemen (zoals bijv. de Enzo dat heeft).
PVO zegt
Vindt het wel mooi dat ze het zo serieus nemen. Want als één autoprogramma niet geheel objectief is dan is het Top Gear wel.
Al blijft het natuurlijk een fantastisch programma om naar te kijken.
Gert zegt
Het lijkt me een beter idee om eerst de betrouwbaarheid wat te vergroten, voordat ze weer nieuwe dingetjes gaan toevoegen.
MarcO zegt
Goh, dus we hebben ineens 2 soorten auto’s: Die wel in normaal verkeer kunnen rijden, en die kennelijk toch niet op de openbare weg kunnen…… En toch willen wie die dan vergelijken. Ik zie in eens een heel ander parcours voor me: bij mij in de wijk! Gaat zo’n ’topgearlijst’ er toch ineens heel anders uitzien.
Jan C. zegt
Kennelijk is het goede reclame…
Rick dos zegt
@den belg
Oké, het kost je wel €11200,- maar dan heb je ook wat….
PieterA zegt
Waarom denk je dat ze de Caparo niet willen op de ranking? Er is maar één reden en dat is dat er gewoon niets die tijd nog zal kunnen verbeteren…
Rudy zegt
Je ziet die €11.200 nieteens terug op de aanschafprijs van €478.000 + bpm, btw etc etc :p.
Oul@ zegt
Je kan ook de “bodem” van de auto eruit slopen a la Flintstones. Wanneer je een drempel nadert, sta je op uit je stoel houdt je je auto links en rechts beet, til je je auto op en passeer je de drempel.
Simple as that!!!
Moet je daarvoor nou €11.200 betalen als het zo makkelijk kan.
YK zegt
@Oul@,
Of je gebruik de zojuist beschreven 6 Stappen om over de drempel heen te komen net zoals de mensen in onderstaand filmpje (hoe imbed je die eigenlijk?)
http://nl.youtube.com/watch?v=QRVtCQ5VT40
Kijk deze mensen weten van wanten! :D
Eddy zegt
De hoogte aanpassen van de wagen is één zaak, wat ongetwijfeld een negatieve invloed zal hebben op zijn weggedrag (en rondetijd).
De vele mankemeneten die deze wagen er op nahoudt zoals te zien en te horen was in het filmpje, dat lijkt me niet op één, twee, drie van de baan.
Ze hadden beter het voorbeeld van Bugatti gevolgd, pas naar buiten treden als het echt werkt.
colourAgga zegt
@YK:
WOW die gozer is helemaal wappie :D
joep zegt
Ik zou hiern ou de moeite kunnen nemen om mijn mening hierover uit te zetten, maar volgens mij ben ik lui vandaag (nog erger als anders) en pak ik maar gewoon twee van de bovenstaande meningen en sluit me daar bij aan:
Rick Dos & PieterA, wat jullie vinden, dat vind ik ook!
Koopman zegt
Heeft Bugatti(VW) niet jaren geleden al dingen over die platgeslagen kever gepubliceerd, en zijn ze daarna nog tijden bezig geweest om alles gekoeld te krijgen?
(Heeft dat ding trouwens al een rondetijd bij topgear neergezet?)
smoke zegt
@YK
U bedoelt deze?
En laten we deze Arabische klassieker ook vooral niet vergeten!
YK zegt
@Sir Smokalot,
Yup, die bedoelde ik. maar deze mag er ook wel wezen:
http://nl.youtube.com/watch?v=LxAzdzIRDEM
;)
Frank deH zegt
Volgens mij geen heilige stront….
Jonas zegt
@Rick Dos, vergeet niet dat die Zonda wel dat hij schuin stond he, als je op een normale baan recht rijd geraak je wel op zulke drempels hoor
NLX zegt
Idd wel een beetje gefokt voor ze, heb ze eindelijk is goede publiciteit, waordt het alsnog afgekeurd
RScosworth zegt
@ NLX
Die goede publiciteit viel dan ook weer wel mee. Dat ding stond regelmatig langs de kant in de uitzending.
NLX zegt
@ RScosworth
Daar heb je een punt, alhoewel hij zeker niet bertrouwbaar is, weet je toch wel een beetje dat er typische JC-overdrijving aan te pas kwam
niek zegt
@ Koopman
Nee, ze hebben tot nu toe nog geen veyron bezitter gevonden die zijn bolide wil afstaan. Iets zegt mij dat ze het ook helemaal niet willen aangezien de kans best groot is dat de auto die door TG de hemel ingeprijst wordt niet eens supergoed presteerd.
(voordat de veyron fanboys me gaan aanvallen, even een nuancering) ja, die auto zal mischien wel hoog scoren, maar als je ziet hoe die auto gehyped is, dan is alleen P1 goed genoeg. En ik geloof niet dat de veyron dat haalt. Waarom denk ik dat: een interview met een mclaren ingenieur (die aan de f1 heeft gewerkt) die de nadelen van de veyron (onder andere een turbo lag) opsomde. Het is dan misschien een brute wagen, maar geen circuitwagen…
Koopman zegt
@niek
ik heb precies hetzelfde vermoeden.
VW heeft destijds eerst een vorm getekend, daarna bepaald dat hij meer dan 1000 pk moest hebben, en toen zijn ze pas gaan kijken hoe dat gerealiseerd moest worden.
Het is na publicatie van de eerste foto’s en enkele specs een hele tijd stil geweest rond de Veyron, er lag me iets van bij dat de vorm van de auto het niet toestond om een motor met zoveel vermogen gekoeld te krijgen. Destijds zijn alleen die twee snorkels op het dak toegevoegd, waardoor ik twijfels heb bij de specs van de wagen.
Het blijft natuurlijk wel een schitterend stukje techniek, maar in mijn ogen moet bij een supersportwagen vorm na functie komen (oftewel performance/wegligging voor design). Van dit laatste is de Caparo misschien wel een heel extreem voorbeeld, maar dit gaat ook op voor auto’s als een Enzo en een Zonda
Rick dos zegt
@joep
Das mooi!………en wat vond ik er ook alweer van?……..o ja, dat was het!…….Mooi! ;)
@Jonas
Daar durf ik sterk aan te twijfelen. Juist als je schuin een drempel neemt dan heb je meer kans op succes om er overheen te komen. Als je namelijk een drempel schuin neemt dan kan je band eerder in contact komen met de drempel. Waardoor je auto je voorspoiler kan liften en zodoende niet in contact komt met de drempel.
thom zegt
@ Rick Dos niet zijwaards schuin met de punt naar beneden schuin :) je ziet idd vaak genoeg van die verlaagde golfjes zijwaards over drempels gaan maar dat bedoelde Jonas denk ik niet
lincoln zegt
o.k. .. van wie is dit spelletje bij de BBC ????
dus wie bepaald de spelregels ????
en wie kan ze veranderen tijdens het spel ????
mooi ..
Rick dos zegt
@thom
Dan is er ergens iets verkeerd gegaan in de translatie…. ;)
Maar dan nog….als je een drempel met een Zonda tegenkomt dan is zo´n lifting systeem geen overbodige luxe. Of je nou op een drempel wilt komen of eraf…
Gerben zegt
Waarom ze bij Top-Gear die wagen uit de lijst halen is duidelijk lijkt me.
Omdat het gewoon een circuit-wagen is. Geen enkel zinnig mens zal met zo een ding over straat boenderen.
Maar het is eigen aan de stijl van Top-Gear (Clarkson) om enkel te zeggen dat het is omdat de wagen niet over een drempel kan…. waarmee ze eigenlijk bedoelen… sorry maar dit is een circuit-auto.
En ze hebben gelijk ook…
Rick dos zegt
If that´s the case….waarom dan wel de Atom?
Jerudo zegt
De Atom is wel betrouwbaar. Met de Caparo wil je niet eens de baan op omdat het waarschijnlijk 3 dagen duurt eer je terug bent van een brood halen. Puur en alleen omdat hij uit elkaar blijkt te vallen. Van een straatauto verwacht je toch dat hij van hier tot in Italië raakt.
Dat zie ik met de Caparo nog niet direct gebeuren. En de Atom…daar wil ik het wel op wagen om tot daar te geraken.
Nu nog iemand vinden die me er één wil uitlenen ;-)
Rick dos zegt
En de Maserati MC12, Enzo, Ferrari 599 GTB etc. die zijn dan wel zo betrouwbaar?
Jerudo zegt
Misschien niet, maar van die wagens hebben we nog geen reportage gezien dat ze driemaal uitvallen op één dag… een TVR daarentegen. De Maserati MC12 heeft in ieder geval al bewezen dat hij het in de sneeuw kan http://www.youtube.com/watch?v=FCm31-SqIjk
Rick dos zegt
Nee, maar deze auto is ook nog heel experimenteel. Een motor die 10.500 toeren draait en dat voor een straatauto heb ik eerlijk gezegd niet eerder gehoord. Geef het wat tijd en laat hun de kinderziektes eruit werken. Dan moet het allemaal wel goed komen.
Maar ik denk dat betrouwbaarheid niet een criteria is voor de TG laptimes.
audi racer zegt
@ YK
lol. ;)
wotevajjjj zegt
kan jeremy niet gewoon dat regelement veranderen dan is caparo en vooral ik blij :d