Toyota schreef deze zomer al geschiedenis door met een hybride Toyota Supra de 24-uursrace van Tokachi in Japan te winnen, nu is die zelfde Toyota Supra HV-R hybride racewagen uitgeroepen tot ‘Race Engine of The Year 2007’. De Award werd uitgereikt tijdens tijdens de Professional Motorsport World Expo in het Duitse Keulen.
De nominaties werden geselecteerd door de redactie van het Engelse Race Engine Technology Magazine en de winnaars werden bepaald door erkende racemotor-professionals afkomstig uit alle takken van de autosport over de gehele wereld.
De betreffende racewagen is gebaseerd op de Toyota Supra GT (die wordt gebruikt bij de Super GT-races in Japan) en is uitgerust met een speciaal voor de racesport ontwikkeld hybridesysteem. Om dit systeem zo efficiënt mogelijk te laten werken en energie te laten regenereren zijn twee kenmerkende technieken toegepast, te weten drie elektromotoren en een speciaal ontwikkelde condensator.
De motor is een gemodificeerde 3UZ-FE Super GT-motor met 4.480 cc motorinhoud. Het maximaal vermogen is 480 pk (bij 6.800 tpm) en het maximaal koppel is 510 Nm (bij 5.600 tpm).
Ondertussen wachten we nog steeds op een vlotte en schone Toyota sportcoupé, een opvolger van de oude Supra (de FT-HS?). Dit zou het imago van de Japanse fabrikant in ieder geval goed doen…
Rick dos zegt
Mooi! En wat heb ik eraan? ;)
dekster zegt
@Rick dos
Een gerust gemoed dat jij nog even een mooie V8 kan rijden endat iemand anders in jouw plaats het milieu spaart ;)
Rick dos zegt
@dekster
Ja maar……wat als ik nou niet een gemoed heb die gesusd moet worden? ;)
Dennis zegt
Wat hebben we eigenlijk aan die BMW engine of the year?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/09/drie-op-een-rij-voor-bmw
Rick dos zegt
@Dennis
Nou Dennis dat zal ik je eens vertellen……..
Dan heb ik tenminste een gerust gemoed wetende dat ik een juiste aankoop heb gedaan! ;) :P
StormRAM zegt
tsjongejonge, wat een gezeur van de vorige posters :s Ik hoop dat Toyota een mooiere wagen bouwt dan de concept-car FT-HS en de hybride-techniek van bovenstaand karretje ook weten om te zetten naar een productiemodel :d Zou wel eens een aardige concurrent kunnen zijn voor de Nissan gt-r ;)
dikke richard zegt
Ik baal van al die hybride en diesel race auto’s. Ik ga,als deze tendens zich zo doorzet,straks alleen nog maar naar young en old timer race’s toe. Met een Alfa Romeo gtv uit 1972!!!!
Alec zegt
hybride in een race… het moet niet gekker worden.
van raceauto’s moet je doof worden!!
autoblogger zegt
@Rick dos: dan is dit wellicht een extra reden om een Prius te kopen?
Gemoedsrust is een kostbaar bezit ;)
STJ zegt
@Rick dos
Liever geen BMW is altijd toch een miss koop, liever een skyline sedan of toyota markX.
Japie zegt
Mooie ontwikkelingen,….laten we hopen dat dit soort “motoren” snel productierijp worden,….of zijn!!
Tribe zegt
@Japie (en de rest)
ze kunnen het wel… :-p
maar ze willen het niet (grootschalig) introduceren…
it’s all about the money!
StormRAM zegt
@ tribe
Das jammer!
Anco zegt
ga toch met barbiepoppen spelen.
met dat ge-kibbel van jullie en jullie gedachtegang gaat de wereld alleen nog maar sneller naar de kloten .
Rick dos zegt
@autoblogger
Inderdaad, maar dan zou de mijn gemoed in eerste instantie al onrustig moeten zijn als het op het milieu en autoracen aan zou komen…..en da is het nie! ;)
@stj
Ja, maar dan rij ik weer voor loel en dat wil ik nie….
@Anco
Newsflash! De wereld is al naar de kleute! Nu wij nog! ;)
Juppe zegt
Ik zie niet wat er mis is met het Hybride gebeuren in de racerij. Nou wordt er tenminste weer ’s wat ontwikkeld qua techniek.
Zolang er niks ontwikkeld wordt is het hele racen in principe toch ook zinloos.
Tenzij je het voor de fun doet, maar daar zijn deze klassen of F1 niet voor. Dan ga je maar in een 360 (geen modena) racen ;)
vinox zegt
Duitsers die Jappanners een “award” toekennen, de ironie :-)
Juppe zegt
@Vinox,
Zo gek is dat nog niet. Tenslotte hebben een aantal Duitse merken ook veel met Japanse motoren geraced.
dekster zegt
@Juppe
Ja, welke? (ik kan er eigenlijk geen enkele bedenken ;) )
banaan zegt
@Alec: wees gerust, in die Supra zit ook nog steeds een verbrandingsmotor, met daarnaast wat elektromotoren die hem helpen.
Denk je echt dat er in die hele race ook maar één moment is waarbij de wagen enkel op de elektromotoren rijdt zonder gebruik te maken van de honderden pk’s van de verbrandingsmotor?
Die V8 zal nog wel het nodige lawaai gemaakt hebben ;-).
Juppe zegt
@Dekster,
Stukje van Wiki:
Honda, despite being known as an engine company, have never built a V8 for their roadcars. However, they have built V8s for racing, most notably for Formula One and DTM. Audi Sports V8 powered A4 is a design based on the Mugen/Honda MF308 V8 engine which introduced in 2004 produced 460bhp /(Over 500nm)Torque and the Audi 4.2 Litre engines are based off the Honda design and not Audis own corporate past 4 litre V8, which means the Audi S4/RS4 V8 engines technically would be Hondas first road car V8
Mercedes heeft ook met die motoren (in DTM?) gereden. Oei oei oei, laat de liefhebbers dit niet horen! Whahaha! :lol: Sssssst….
speedlimit zegt
@ @stj
Wat zegt u ’n markX? Kijk iemand die wat van echte monsters afweet.
Maar dan wel de Mark II Tourer V JZX100 met 1JZ-GTE ;)
@ Rick dos
Eerst op onderzoek uit gaan en dan pas zeggen dat je dus voor “loel” rijdt.
Zoek die Mark II maar eens op google voor de specs en mogelijkheden.
Om maar eens te vegelijken met bmw…lijkt op de vorige 5 serie maar de Mark II is alleen kwa leeftijd wat ouder.
En als je ’n echte uit japan hebt dan rijd je zelfs de huidige M5 helemaal poep ;)
fr@nk01 zegt
@juppe, volgend jaar rijden de Duitse merken allemaal met Japanse, Koreaanse en….Chinese Hybrides, maar niet doorvertellen hoor…te pijnlijk voor een aantal autobloggers, 2008 is net een dag oud.
Nick zegt
@Juppe: Die citaat van Wikipedia is één van de meest incorrecte die ik gelezen heb.
De Audi Sport 4.2 V8 is ontwikkeld door Cosworth Technology (destijds van Audi, nu Mahle-Cosworth)
Deze Honda motor die gebruikt werd in de Indy Racing League, en die was ook gebaseerd op hetzelfde Cosworth ontwerp.
Het enige wat Audi WEL heeft gebruikt is de Honda cilinderkop die betere cilindervulling ruilde voor betrouwbaarheid.
En dit verschil kwam doordat de 4 liter Audi-Cosworth motor 5 kleppen per cilinder had, terwijl de Honda motor 4 kleppen per cilinder had.
fr@nk01 zegt
@Nick
Volgens mij ben jij de incorrecte, of ben je gewoon een beetje ‘in de war’…
Cosworth van Audi..hahah…..de grappenmaker thuis zeker!
fr@nk01 zegt
Het ontwerp was afkomstig van Honda, Audi heeft wat modificaties verricht!
Turbopaultje zegt
Voordat je harde uitspraken doet, moet je wel eerst goed je huiswerk doen of weten waar je het over hebt. Nick heeft hier nl. 100% gelijk……………
fr@nk01 zegt
Ok, waar baseer je dat uit!
Turbopaultje zegt
Kennis van zaken. Cosworth is in 1998 in handen van Audi gekomen en Audi heeft zijn aandeel in 2004 weer doorverkocht aan Mahle………….
Audi heeft de know how voor hun V8 echt bij Cosworth weggehaald.
fr@nk01 zegt
turbopaultje, ik weet dat je me voortdurend bij alle mogelijke onderwerpen probeert ’tegen te spreken’, maar kom eens een keer met duidelijke argumenten!
fr@nk01 zegt
Sorry, ja ik weet dat Audi geshopt heeft bij Cosworth, maar verder kan ik hier niets over ontdekken.
Zeker niet m.b.t. Honda….
Er gaan ook blijkbaar geruchten over dat de GT-R motor een Cosworth motor zou zijn, belachelijk!
De Skyline motor is altijd al van oorsprong volledig Japans.
Nog even en iemand roept dat bv. het befaamde Honda Injectiesysteem van ….eeuh Audi afkomt, jajaj…
Eerst harde bewijzen, dan geloven!
Nick zegt
@fr@nk01: De GT-R motor is niet een Cosworth motor. Tevreden?
De motor is weldegelijk van Nissan, echter heeft Cosworth wel meegeholpen met het ontwikkelen van de VR38DETT motor welke gebaseert is op de oude VQ30DETT en de VRH35L uit de R390GT1 wagen van LM97.
Lotus Engineering heeft meegeholpen met het onderstel.
Dit gebeurt echter bij veel automerken, Audi bijvoorbeeld heeft vroeger motoren samen ontwikkelt met Porsche. PSA is ook bekend van cooperatieve ventures met BMW, Maserati, Volvo, Renault, etc.
Men HOEFT mij uiteraard niet te vertrouwen, op dezelfde wijze dat je Wikipedia niet KAN vertrouwen.