De spyshots van een naakte Genesis Coupé hadden we al en er is het nodige over de nieuwe Coupé gespeculeerd. Zijn looks zijn niet verkeerd, maar smaak is persoonlijk en we waren dan ook met name erg benieuwd welke motor er in gelepeld zal worden. In Los Angeles heeft Hyundai de Genesis Coupé inmiddels aan de pers onthuld en we hebben dus antwoord op die brandende vraag.
Exacte cijfers geeft Hyundai nog niet, maar het concept is uitgerust met een 3,8 liter V6 motor goed voor meer dan 300 pk en een koppel rond de 340 Nm. Hiermee zal de 4,66 meter lange coupé op zijn 20 inch slofjes in minder dan 6 seconden naar de 100 km/u sprinten. Schakelen moet je in de achterwiel aangedreven sportauto zelf doen, met een 6-versnellingsbak. Sommige mensen hadden wellicht gehoopt op een V8, maar dat zit er dus (nog) niet in. Huyndai heeft met een carbon motorkap en dak gewicht proberen te besparen, maar doet nog geen uitspraken over wat de auto nu weegt. Voor de drifters onder ons zal dit zeker een leuk smijt-ijzertje worden.
HYUNDAI UNVEILS REAR-WHEEL DRIVE CONCEPT GENESIS COUPE
LOS ANGELES, Nov. 14, 2007 – Hyundai unveiled its highly anticipated Concept Genesis Coupe during a press conference at the Los Angeles International Auto Show today. The concept car heralds the introduction of an all-new, rear-wheel drive 2 + 2 sports coupe scheduled to join the Hyundai lineup in the spring of 2009. Following the introduction earlier this year of the Concept Genesis sedan, Concept Genesis Coupe signals Hyundai’s second step in broadening its appeal to driving enthusiasts.
The Sonic Orange concept is complemented by a Ballistic Black carbon fiber hood, roof and ground effects for reduced weight. Strong hints of the production version are highlighted in its “Z” bodylines and powerful curves. When the production sports coupe arrives, it likely will be the most affordable 300+ horsepower car on the market, and the most dynamic performance car yet from Hyundai.
“Concept Genesis Coupe is the most thrilling, most emotional Hyundai yet,” said John Krafcik, vice president, product development and strategic planning, Hyundai Motor America. “When it hits the market in early 2009, we aim to deliver a driving experience that challenges cars like Infiniti G37, at prices more like Mitsubishi Eclipse.”
DESIGN PROCESS
“The mission for Concept Genesis Coupe was to create a pure performance car with a design that would capture the imagination of hardcore automotive enthusiasts,” said Joel Piaskowski, chief designer at the Hyundai Design Center in Irvine, Calif. “With its aggressive look from just about any angle, I think we have been able to do that.”
The powerful curves, surface detail and “Z” bodyside lines come straight from the same underlying inspiration that guided two earlier, well-received concepts: the HCD9 Talus and the HCD8 sports tourer. The undulating beltline borrowed from the Talus adds intrigue while enhancing outward visibility for both the driver and rear passengers. The HCD8 sports tourer’s sensual body forms influenced the overall design theme while also providing direction for the concept’s assertive headlight and taillight designs.The look of Concept Genesis Coupe was in part inspired by LeMan’s race cars, drifters and by Jada Toys Dub City™ die cast vehicles. The front and rear stance of the Concept Genesis Coupe can be described as sinister.
“Beauty and danger co-exist in the design of the Concept Genesis Coupe,” said Eric Stoddard, senior creative designer. “When viewed from a distance, the car is beautiful to look at. But up close it can appear a bit menacing and even a little intimidating.”The concept’s rocker panels are drawn close to the ground making the bodysides extra thick and the daylight opening extremely thin, allowing the wheels to be slammed up into bulging fenders. To complete the aggressive sports car look, the depth between the fenders and the greenhouse has been maximized.
Three large heat extractors sculpted into the hood are designed to cool just about any powerful engine. When the concept becomes reality, three large openings in the front fascia will allow for better engine breathing. The dual exhaust tips integrated into the rear fascia repeat the design theme of the front cooling ducts and are surrounded by a large carbon fiber air diffuser.
An arching roofline and tapering greenhouse highlight the exterior profile and emphasize the car’s broad shoulders and wide stance. Concept Genesis Coupe rides on 20-inch polished aluminum deep-dish wheels with Hankook 255/35 ZR front tires and 275/35 ZR rear tires.
CONCEPT GENESIS COUPE SPECIFICATIONS
· Configuration: Front engine, rear-wheel drive sports coupe
· Wheelbase: 2,820 mm / 111 inches
· Overall length: 4,666 mm / 183.7 inches
· Overall width: 1,902 mm / 74.9 inches
· Overall height: 1,386 mm / 54.5 inches
· Wheels: 20-inch, five-spoke
· Tires: Hankook 255/35 ZR front and 275/35 ZR rearPRELIMINARY PRODUCTION CAR DETAILS
· Engine type: V6
· Estimated horsepower: more than 300 horsepower
· Estimated torque: more than 250 lb. ft.
· Displacement: 3.8 liters
· Block material: high pressure die cast aluminum
· Cylinder head material: aluminum
· Valvetrain: Dual Over Head Cam (DOHC)
· Valve timing: continuous variable valve timing
· Estimated 0-60 mph: under 6 seconds
· Transmission type: 6-speed manual
· Front brakes: Brembo, 340 mm disc, twin-piston calipers
· Rear brakes: Brembo, 330 mm disc, twin-piston calipers
· Limited slip differentialHyundai Motor America, headquartered in Fountain Valley, Calif., is a subsidiary of Hyundai Motor Co. of Korea. Hyundai vehicles are distributed throughout the United States by Hyundai Motor America and are sold and serviced through more than 750 dealerships nationwide.
Julian zegt
ziet er niet vekeerd uit! en dat voor een koreaan..
Kevski Style zegt
Mitsubishi blok zo te lezen….
W!d zegt
Ziet er uit als de japanse achterwielaandrijvers uit de jaren 90.. en dat zijn nu erg gewilde tuningsobjecten.. mss word deze dat ook wel
GeoBem007 zegt
Sweet!
Roland zegt
Ik moet erg wennen aan dat zakkende zijruitje, maar dat had ik al bij de ZX en een oude Starlet en Alfa 146 (of 145?) en heb ik nog steeds bij de C4 Picasso.
Verder vind ik dit inderdaad de mooiste Koreaan ooit. De grille blijft wat onpersoonlijk, maar verder bijna een mix van M6 en Maserati én eigen identiteit. Petje af voor Korea!
IbiTDI zegt
Ziet er voor een Hyundai niet verkeerd uit :)
Heeft wel wat van de Nissan 350Z vind ik.
sanra zegt
zeer mooie auto ik vind echt wel super
Merci zegt
Voorkant lijkt beetje op Lexus LFA…
Bruine zegt
als ie er in het echt ook zo zal uitzien (met luchthappers en carbon), dan ben ik echt onder de indruk!
LC zegt
Zoals ik het al eerder schreef, de mooiste hyunadai ooit. Mooie kleur trouwens.
Mr West zegt
Potverdrie, das best een schier wagentje ;)
jorgen zegt
mooie lijnen, waar nissan het met de murano laat liggen gaat hyundai er mee op het goede pad verder. grappig te zien dat ook deze auto lexus stijlkenmerken heeft. zeker te zien bij de wijze waarop de voorkant ontworpen is. M5 look a like velgen zijn wel mooi maar ook weer jammer
Yellomello zegt
Ik vind het 2007 2.0L model ook al mooi, maar dit overtreft alles! Als ik het geld zou hebben zou ik hem kopen!!!!!
3.8 V6 met meer dan 300 pk op de achterwielen………… ..TE GEK!!
DOEN
Jan C. zegt
Looks is 1, rijdt ie ook als een sportwagen? Maar ziet er goed uit!
Marc zegt
@IbiTDI: misschien omdat het een coupé is?
Het ziet er erg netjes uit in de huidige kleurcombinatie.. Hopelijk wordt het motorisch niet zo’n drama als de Hyundai Coupé..
JD zegt
Grappig dat iedereen altijd begint met: Goh dat stukje lijkt op die auto en dat stukje weer op die auto. Joh het is gewoon een Hyundai. Het is eindelijk eens een beetje een zelfstandig design. Moet er dan meteen geroepen worden: OH KIJK dat zijknipperlichtje lijkt wel heel erg veel op die van een audi. (of zoiets)
Ik vind dit een mooie auto en ondanks dat deze auto vast wel buiten mijn budget gaat vallen zou ik hem toch best graag voor de deur willen zien staan.
Zoef zegt
Hola! Hyundai is groot geworden. Nu nog een andere naam verzinnen zodat ie ook uitspreekbaar aangeduid kan worden. Een Venture met een klassevolle Europeaan bijvoorbeeld:
Hyundai-Lotus?
Hyundai-Matra?
Ted zegt
@ Jan C.
Looks is nog het enige, want als je ermee gaat rijden als een sportwagen, dan verpest de politie je humeur wel…
@ Yellomello
300 PK op de achterwielen…. TE GEK. Je hebt helemaal gelijk. Supernuttig, veilig en een waar genot om in te rijden. En daarna naar de psycholoog om je frustraties door te spreken. :-)
maarten zegt
Die looks zijn echt fenomenaal! Hopelijk is zijn rijgedrag navenant!
Jan C. zegt
@Ted: Daarvoor zijn er trackdays.
Racer X zegt
Ik vind ‘m eigenlijk wel erg tof. Vooral de achterwielaandrijving zal een sterk selling point zijn!
Dotternetta zegt
Hmmmmmmm daarvoor hoef je je niet te schamen!
Ikke zegt
Wanneer die goedkoper wordt dan een 350Z en dat verwacht ik wel, denk ik dat dit model relatief goed zal verkopen.
Nu maar hopen dat de balans goed is en het een leuk gooi en smijt auto’tje wordt.
dekster (Union Fait La Force) zegt
Heel mooi, gewoon een leuke (“middenklasse”)sportwagen.
Vooral dat achterruitje is een heel leuk detail, doet de auto iets naar achteren hellen, iets wat je niet zoveel meer ziet tegenwoordig.
Benjamin zegt
Brute bak!!
Laat maar komen, fleurt het straatbeeld een beetje op :)
Japie zegt
Gave verschijning,……zou dat gaan kosten?
CSL zegt
Er leuke auto zo te lezen.
Feanatieke zegt
Wat een snoepje, helaas net iets te duur voor onder de kerstboom
Citrofiel zegt
Die eerder naakt gespotte Coupé had geen carbon. Zou er dan nog een goedkopere versie komen?
dekster (Union Fait La Force) zegt
@Citrofiel
Dit is een concept ;)
Scooperdepoep zegt
Niet gek. Jammer van dat onderuitzakkende achterruitje achter het voorportier.
Gerben zegt
een iets te ver gezochte vormentaal om de wagen onderscheidend te maken.
voor en achterkant geen geheel
ideaal dus voor de tuning-freaks zonder smaak. Nu nog verlagen een extra ander seteje velgen, spoilers, sideskirts en bumpers en voila de ultieme need-for-speed bak
Citrofiel zegt
@ dekster; Ja, precies. Was ik even vergeten. :) In het artikel staat het nergens, dus ik werd niet op mijn fout gewezen. En het ging over spyshots, dus hij komt er sowieso. Door die combo maakte ik die fout… Tis tog wat.
Rick dos zegt
Van Autoblog´s american cousin:
“Hyundai reportedly used the BMW E46 M3 as a benchmark!”
Als dit zo is, dan zal het met het weggedrag wel goed zitten.
En laten we het wel even tot ons nemen mensen. We zitten hier snotverdorrie naar een Hyundai te kijken! Je weet wel, het merk van bijna alle auto grappen (oké, ik ken er geen, but you get my drift). Ik vind deze auto er héél goed uitzien.
rider zegt
wat een gave bak is dit geworden. dat carbon zal wel niet in de productiewagen komen. Hyundai heeft belangen om er veel van te verkopen en dus moet de prijs scherp blijven. dus dan valt carbon wel af.
en profile (van de zijkant dus) heeft de kont wel wat trekjes van de bmw Z3 coupe. de neus vind ik erg geslaagd. op de snelweg ga je dan wel opzij als dit in je binnenspiegel verschijnt.
kevki style schrijft dat het een mitsubishi motor heeft. waar haal je dat vandaan? en daar is niks mis mee. in het verleden deelde mitsubishi en hyundai al vaker hun motoren.
300+pk en dat voor een koreaan! qua vermogen/koppel zit het wel snor. nu maar hopen dat ze de onderstelafstelling ook voor elkaar hebben.
voor het betere driftwerk zal dit een welkome aanvulling zijn.
wanneer komt ie in nederland op de markt? wat wordt de prijs? gaat zeker tegen de Mercedes SLK, BMW Z4, Porsche Cayman en Nissan Z350 concurreren!? zware concurrentie dus! daar zal hij het flink moeilijk mee hebben of krijgen om zich te bewijzen. en of mensen die deze wagens rijden wel in een koreaan gaan zitten? ik heb zo mijn twijfels. ookal zal de prijs scherp zijn.
autoblogger zegt
Filmpje van de onthulling: http://www.autojunk.nl/clips/view/134213