De nieuwe Jaguar XJ laat nog ongeveer een jaar of twee op zich wachten, maar er zijn mensen die nu al niet kunnen wachten tot de grote sedan af is. Van deze 7-serie/S-Klasse/A8-killer (doorhalen wat niet van toepassing is. Alle drie mag ook) in spé zijn een aantal impressies verschenen.
Nu weten we hoeveel impressies en concepten waard zijn, dat hebben we bij de XF wel kunnen constateren. Toch is het leuk om er even naar te kijken, want het is vrij radicaal wat er gemaakt is. Autoexpress is ervan overtuigd dat de XJ een geweldige auto gaat worden, maar ze vergeten daarbij kennelijk dat de bodem van de kas in zicht is, dat Jaguar in de etalage staat en dat het in het ergste geval helemaal niet tot een XJ komt, mocht de XF (die hier in maart 2008 bij de dealer staat) gaan floppen.
Maar laten we niet te veel op de zaken vooruitlopen. Naar informatie van het Engelse blad zal de XJ de eerste Jaguar worden met een hybride-aandrijving, die in ieder geval in de 3.0 liter grote V6-instapper aanwezig zal zijn. Verder is er sprake van een 500 pk sterke 5.0 liter supercharged V8 en zal de diesel vergroot worden van 2.7 liter naar 3.0 liter.
Een echte gentleman schakelt niet zelf, dus worden alle XJ’s uitgerust met een automatische zesbak, compleet met moderne flippertjes aan het stuur. De schokdempers zullen hun instellingen aanpassen aan het wegdek en de carrosserie zal stijver worden voor betere handling. Het huidige chassis blijft (uit financiële overwegingen?) behouden, dus meer ruimte zal moete ontstaan door slim met het interieur en materialen om te gaan
Uiteraard krijgen de klokken en het interieur een update à la XF. Dit betekent onder andere Touchscreen en DriveSelect.
Aan het exterieur is te zien dat de XJ zwaar leunt op het C-XF concept (en voor bepaalde elementen op de klassieke Mark X). De uiteindelijke versie wordt getekend door Iam Callum, die ook verantwoordelijk was voor de XK en XF. Hoeveel van de rauwe, agressieve coupé-lijn tegen e tijd van de productiestart is verdwenen is afwachten, maar ga maar uit van veel.
Check de impressies op autocar.co.uk.
mikey zegt
Op (voornamelijk) de grill en de koplampen na een mooi en gedurfd design..
LC zegt
Gjiahiahahaha… is dit serieus hiahahaha (ik onderbouw mijn mening door ‘haha’ect.)
Georgio zegt
Ik vind ‘m wat vetgemest ogen voor een jaguar, de vorige generatie was slanker en anderzijds toch sportief maar ook uiterst klassiek.
Wellicht is het ook wel het doel geweest om ‘m wat dikker te doen ogen.
vla zegt
ik zie geen Jaguar…ik zie enkel een meelopertje
heeft Ford alle moraal uit Jaguar gezogen? :x
een Jaguar hoort tijdloos te zijn!
vla zegt
het zou natuulijk wel cool zijn als de XJ de vloer aanveegd met de Duitse eenheidsworst!
lincoln zegt
lelijk hoor .. maar als german-killer heeft ie het dan weer makkelijk.
ZeRoo zegt
hij ziet er bruut uit, lekker massief goede tegenhanger voor de 300C lijkt mee meer.. maar deze met net ietsje meer style.. ! tenminste zolang ze niet teveel van het concept af gaan wijken! Ik zeg maken!! :D
Klassiekerrally zegt
Jaguar bevindt zich in een lastige design-spagaat.
Aan de ene zijde vinden we alles wat NIET op de bekende XJ lijkt GEEN Jaguar.
Aan de andere zijde verkoopt de XJ niet zo goed omdat ‘ie te gedateerd/behoudend is.
Ik hoop dat ’t merk overleeft…
Ben zelf niet zo enthousiast over de nieuw ingeslagen designweg.
Marijn zegt
Als dit de nieuwe XJ wordt ben ik bang voor het voortbestaan van Jaguar. Schakelflippers en verstelbare vering zijn zo al twee dingen die absoluut niet bij een XJ horen.
Daarnaast willen potentiële kopers helemaal geen revolutionair design, die willen een mooie strakke koets, die misschien zelfs een beetje onopvallend is. De huidige XJ bestaat in vergelijkbare vorm al jaren, en dat is goed. Net zoals Bentleys moeten ze niet gaan klooien met de styling. Jaguar neemt hiermee een groot risico, en mijn verwachting is dat deze auto helemaal gaat floppen.
Larrs zegt
Vraag me af waar de foto is van de nieuwe Jaguar? Ik zie alleen een lelijk auto wat niet op een Jaguar lijkt.
RA999 zegt
Ik denk niet dat ze ook met de XJ zo’n radicaal nieuwe designrichtig in gaan. Althans, ik neem aan dat ze de welgestelde oude heren als klant willen houden, en die houden volgens mij niet van zo’n agressief uitgesproken design…
XF zegt
ik heb net gisteren de brochure van de XF binnengekregen.
mijn god wat is dat een mooie wagen! dat de XJ ook op diezelfde XF gaat lijken is alleen maar logisch. Jaguar, wat voornamelijk klassiek design had maakt nu een enorme stap in de richting van de toekomst, en dat is alleen maar goed.
Floryn zegt
wow ja als het zo aggressief wordt wil niem,and meer in een phaeton of a8 aan komen rijden
Citrofiel zegt
Mijn mond viel open van verbazing bij het zien van die impressies. Hoe ze dat ook maar kunnen dénken. De XJ heeft altijd dezelfde designrichting gehad, is altijd alleen geëvolueerd, geen revolutie. Zo moet en zal het blijven!
Floryn zegt
@ Citrofiel
als je blijft vasthouden aan een concept dat niet winstgevend blijkt te zijn is dat toch wel heel erg dom vind ik persoonijk. Ik denk dat jaguar zich nooit zo had moeten richten op heritage, maar veel meer op de toekomst en op verfrissend design en innovatieve ideeën
Citrofiel zegt
@ Floryn; Ik ben niet thuis in de financiën van Jaguar, maar als het niet meer winstgevend is geef ik je gelijk, dan moeten ze er mee stoppen. Hoewel ik dat persoonlijk heel jammer vind.
Frank zegt
Doen!
joep zegt
@Citrofiel, Jaguar is de afgelopen 20 jaar al niet meer winstgevend geweest. Er zijn blaakbaar te weinig mensen die het behoudende én mooi vinden én bereid zijn een jafuar te kopen. Daarom zijn ze nu afgestapt van dat heritage design en proberen ze weer vernieuwende mooie auto’s te maken zoals ze vroeger deden in de tijd dat ze wel succesvol waren. Je moet toch wat…..
Ik sta er trouwens helemaal niet negatief tegenover tegen deze nieuwe designrichting. De nieuwe XK vind ik echt een beauty, en ik denk dat de XF, wanneer je deze in het echt zal zien, ook erg mooi blijkt te zijn. Ten minste, dat hoop ik ook.
bakkerst zegt
@ citrofiel,
mijn mond zakte ook open van verbazing, wat een heerlijke bruut..!
oke de nieuwe XF vind ik niet wat van mij hadden ze de richting van R-coupe uit 2002 (voor wie em niet kent: http://www.seriouswheels.com/cars/top-Jaguar-R-Coupe-Concept.htm ) maar als ze dat gedaan hadden waren ze nooit tot dit gekomen, de eerste aanblik vind ik erg heftig..
Guan zegt
Ik denk dat Ian Callum heel best weet waar het naar toe moet met Jaguar. Ten tijde van de C-XF heb ik hem ergens horen vertellen dat hij het allemaal wat agressiever en sportiever wil hebben, en dat lijkt me een goed idee.
Jaguar moet toch denk ik de sportieve concurrent zijn, waar RR luxe is en Bentley power (maar meer voor rechtuit).
K weet heel best dat RR en Bentley een paar prijscategorieen hoger liggen, maar het zijn samen toch de drie Engelse gedistingeerde autobouwers.
Deze tekening komt natuurlijk geheel voor de rekening van Autoexpress. Ik denk niet dat Ian een soort 300C op basis van de C-XF gaat tekenen, maar met een wat dynamischer ontwerp zal komen.
jurrian zegt
wouw! schitterend, zo bescheiden agressief (ok de gril is wat schreeuwerig), ik vind de manier waarop de lijn over de zeikant naar de achterkant loop schitterend, dat Ian Callum kan tekenen wist ik wel, maar hij doet me telkens weer verstelt staan. ik hoop dat het jag weer op het spoor kan helpen.
Rikus zegt
isie nu mooi ofniet?
ik vind hem prachtig.
Guan zegt
Ik vind de tekening lelijk.
Naar wat ik begrijp is hij ook niet van Ian! (@Jurrian) , al wordt in het artikel op de website van Autoexpress die indruk idd wel gewekt.
Pieter zegt
Een nieuwe tijd, nieuwe markten en veranderde smaken leiden tot een dergelijke auto. Niet typisch Jaguar en dat is maar goed ook, want de clientèle voor de huidige modellen begint biologisch wat uit te dunnen. In tegenstelling tot een Porsche 911 kan Jaguar niet langer voortborduren op design dat stamt uit de jaren 60. Er is namelijk geen aanwas van jonger publiek, het is een ouwelullenauto geworden. Dit design (imposant, grote grille, glimmende wielen) zal het goed doen in Amerika en nieuwe Aziatische economieën als China en India. Reken maar dat daar aardig wat knapen rond gaan lopen met een gevulde portemonnee, die dit verkiezen boven de obligate Duitser.
Laurens zegt
Ik moet zeggen dat ik de nieuwe Jaguars er goed vind uit zien. Alhoewel ik deze grille toch wat te veel de kant op van de C300 vind gaan.. misschien wat minder vooruit laten richten?
En met een 5 liter V8 met 500 pk kan het nog heel leuk worden.. ben benieuwd wat er van het concept overblijft. :)
Sjoske zegt
Ik zou het echt zonde vinden als jaguar dit zou gaan doen met de XJ!!
de huidige (voor de facelift nog meer) vind ik een prachtige auto!!
als jaguar nou eens niet zozeer een volume fabrikant wil worden en gewoon alle andere modellen schrapt en zich vol gaat richten op de xj en dan de huidige gewoon weer in een nieuw jasje giet zoals altijd blijft het klassieke behouden.
als ze het geld wat ze besparen op andere modellen dan hierin steken kan het qua motor en afwerking een serieuze kandidaat worden tegen de duitse drie ( en lexus ).
De Jaguar XJ staat voor klassiek, sportief, stijl en is gewoon een ultieme auto om te rijden!!!
echt zonde!!!
Merci zegt
De Jag XJ was OOIT het toonbeeld van luxe,klassiek en stijl (de huidige nog steeds)…
joep zegt
@Sjoske, dan weet je zeker dat er over 2 jaar geen jaguar meer is….
denny zegt
vet!
Scooperdepoep zegt
Elke keer als ik die nieuwe lampen zie…. whoehahahahaha, bye bye Jaguar.
The Honda Spirit zegt
Toch knap van Ford dat ze zo’n gewaagde stap zetten en de hele basis voor een merk aan de kant durft te zetten voor een eng woord bij velen in autoland … innovativiteit.
Misschien niet “klassiek” gelijnd maar niet tijdloos durf ik nog niet te zeggen.
revvji zegt
Mss niet lelijk op zich, maar ik vind het toch wel heel jammer dat de typische Jaguar-look er niet meer in zit :( Ik zie in deze impressie geen enkel stukje dat ooit nog tot ‘british heritage’ zou kunnen gerekend worden…
Beau92 zegt
YES!! Die ziet er echt geweldig uit!